Всесвітня історія. Повторне видання. 7 клас. Васильків

§ 18. Архітектура і мистецтва. Гуманізм. Раннє Відродження

Чи знаєте ви, що...

...в Україні однією з відомих пам’яток архітектури романського стилю є церква Святого Пантелеймона, зведена наприкінці ХІІ ст. у селі Шевченкове, що поблизу Галича Івано-Франківської області;

...дещо пізно, в другій половині XVI ст., Відродження проникло в українські простори, де в Галичині, зокрема в місті Львів, створили найбільш виразні пам’ятки архітектури, від чого й поширилася назва — «галицький Ренесанс».

Терміни та поняття, які варто знати й розуміти.

Вітраж (від латинського слова «вітрум» — «скло») — малюнок на склі або візерунок із кольорового скла.

Готичний стиль (від італійського слова «готіко» — «готичний») — період у мистецтвах (здебільшого в архітектурі), що тривав у Західній Європі впродовж середини XII-XVI ст. і вирізнявся новизною, «легкістю», витонченістю, ошатністю пам’яток; поняття ввели в обіг діячі Відродження, зневажливо ставлячись до всього, що вважали «варварським».

Гуманізм (від латинських слів «гуманітас», «гуманус», «гомо», що означають відповідно «людяність», «людяний», «людина») — людяність; ставлення, турбота про благополуччя людини, повага до її гідності; у період Відродження прогресивні думки, спрямовані на утвердження прав людини на земне щастя, радість, вільний вияв бажань і прагнень.

Раннє Відродження (від італійського словосполучення «іль прімо Рінасіменто») — період (упродовж XV ст.) розвитку, насамперед, італійських мистецтв, що опиралися на ідеали гуманізму та орієнтувалися на античні традиції.

Романський стиль (від латинського слова «романус» — «римський») — період у мистецтвах (здебільшого в архітектурі), що тривав головно у Західній Європі впродовж X-XII ст. (подекуди до XIII ст.) і вирізнявся наслідуванням давньоримських традицій; поняття ввели в обіг французькі археологи, історики, мистецтвознавці Шарль де Жервіль та Арсіс де Комон у 1820 р.

Додаткова інформація з теми

https://cutt.ly/DwZcYl62

  • QR 18.1. Що таке «Оттонівське відродження»?

18.1. Як розвивалася середньовічна архітектура? Чим особливі романський та готичний стилі?

Упродовж Середньовіччя європейська культура перебувала під всеохопним впливом християнської церкви. Крім того, пам’ятки середньовічних мистецтв вдало поєднували в собі надбання античного та варварського світів. Упродовж ХІ-ХІІ ст. у Західній Європі зародився та невдовзі набув поширення романський стиль, що найвиразніше виявився в архітектурі. Зовнішнім виглядом (масивними стінами, заокругленими арками) романські будівлі уподібнювалися до тих, що їх зводили в Стародавньому Римі. Численні собори чи невеликі церкви закладали вздовж шляхів паломників, які ходили молитися до святих місць.

Так, між 1080-1120 рр. постав собор Сен Сернен у місті Тулуза (Франція). Ця велетенська базиліка (споруда у вигляді витягнутого прямокутника, всередині переділеного двома поздовжніми рядами колон), якщо дивитися на неї з висоти, скидалася на латинський хрест. Її тодішнє призначення — не лише слугувати молитовним домом для прочан, а й надавати їм надійний притулок і відпочинок. Кам’яні склепіння храмів забезпечували вогнестійкість, однак усередині вони повнилися напівтемрявою, яка спонукала відвідувачів розмірковувати над життям. Щоправда, до наших днів дійшли й дещо «веселіші» зразки романського будування. Прикладом є відома дзвіниця Пізанського собору в Італії. Її фундамент виявився заслабким, і вона нахилилася, унаслідок чого зажила світової слави як «та, що падає». Своїми масивними формами Пізанська вежа наче повертає нас у велич античних днів.

«Вежа, що падає», місто Піза, сучасна світлина

Базиліка Сен-Сернен, місто Тулуза, сучасна світлина

Неперевершеним шедевром романського стилю у килимарстві вважають гобелен (килим), що його виготовили для собору міста Байо (Франція). На лляному полотні завширшки 0,5 м і завдовжки 68,38 м вовняними нитками червоного, чорного, зеленого, синього кольорів та їх відтінків вишили 626 зображень людей, 731 тварин, 376 човнів, 70 споруд і дерев! Килим «розповідає» про норманське завоювання Англії, зокрема, про перемогу Вільгельма Завойовника поблизу міста Гастінгс у 1066 р. Майстрині блискуче відтворили обладунки, зброю, одяг, епізоди битви. Сьогодні «гобелен із Байо» — це чи не найголовніше зображувальне джерело для вивчення історії Великої Британії середини ХІ ст.

Килим із міста Байо, фрагмент, ХІ ст.

Упродовж ХІІ-ХVІ ст. у Європі виник і поширився готичний стиль. Італійські мислителі пов’язували його з племенами готів, вважаючи «варварським». Однак, як згодом з’ясувалося, їхня думка виявилася хибною. Найяскравіше нові мистецькі риси втілилися в архітектурі. Готичним будівлям притаманні стрілчасті арки, пишнота оздоблення (скульптури, ліплення, різьблення). Вдалі технічні рішення давали змогу створювати «легкі», ніби повітряні, споруди та «впускати» в них світло. У мережані склепіння вдало вплітали вітражі, якими заповнювали величезні вікна. Величні готичні храми звели в містах Париж (Франція), Мілан (Італія), Кельн (Німеччина). У Центрально-Східній Європі таким є собор Святого Віта, що в місті Прага (Чехія). Деякі з них проектували настільки велетенськими, що будівельні роботи тривали століттями. Німецькі колоністи «доправили» готику на руські терени. Чудовим її взірцем слугує Латинський кафедральний собор у місті Львів. Його будівництво розпочато в XIV ст., проте основний етап зведення припав на XV ст. Архітекторами були майстри з міста Вроцлав (Бреслау).

Вітраж, собор, місто Шартр, ХІІ-ХІІІ ст.

Серед інших пам’яток готичної архітектури, що збереглися на території України, але також частково втратили первинні форми, варто згадати датовані XV ст. латинські собори Дрогобича, Кам’янця-Подільського тощо.

Собор Різдва Святої Діви Марії, місто Мілан, сучасна світлина

Внутрішній вигляд собору Святого Віта, місто Прага, сучасна світлина

Думаємо і діємо!

1. Чому готичний стиль з'явився після романського?

2. Покажіть на мапі місця розташування найвідоміших романських та готичних пам’яток культури.

3. Чи є у вашому місті/селі будівлі Середньовіччя? Якщо є, то в якому стилі — романському чи готичному — їх споруджено? Поясніть, за якими архітектурними елементами це можливо визначити.

18.2. Чи було гуманним середньовічне суспільство?

Упродовж XIV-XV ст., як уже йшлося, зростання міст та пожвавлення міського побуту призвело до змін у свідомості італійців. Духівництво помалу втрачало контроль над тим, що відбувалося в культурі. Провідні ролі переймали світські інтелектуали (у перекладі з латини — «письменні»). Вони дедалі частіше зверталися до давньогрецьких і давньоримських надбань, передусім, у ставленні до людини. Так зародився гуманізм («людиношанування»). Його прихильники сприймали людське життя як найвищу цінність, розглядали людину як краще створіння Боже, тому й поважали право кожного на свободу, самостійні рішення, щастя. З другого боку, кожен мусив відповідати за свої вчинки. Найшанованішими серед гуманістів були вчені і митці — «універсальні люди».

Франческо Петрарка і Лаура, мініатюра, XV ст.

Один із перших — це флорентієць Данте Аліг’єрі (*1265—†1321), якого звуть «батьком італійської літератури». Він — автор справжньої перлини світової літератури, поеми «Божественна комедія». Коли Данте минуло тридцять п’ять років, він змушено покинув рідне місто. А тому ворогів, які занапастили його долю, розмістив у пеклі, що стало однойменням першої частини поеми. Другу назвав «Чистилище», третю — «Рай». Зазвичай писав староіталійською, піднімаючи престиж народної мови. Вважають, що поштовхом до літературної творчості Данте Аліг’єрі було нерозділене юнацьке кохання до Беатріче Портінарі. Поетичні традиції митця продовжив Франческо Петрарка (*1304—†1374), уродженець міста Ареццо, якого вважають «батьком гуманізму». Попри те, що вірив у Бога, він осуджував неосвіченість духівництва, насміхався над розпусними порядками папського Риму. Цікаво, що у «Книзі пісень» поет теж славив красу й чесноти дівчини Лаури, яку без узаємності кохав упродовж сорока років. Ще один з італійської «трійці» — Джованні Боккаччо (*1313—†1375), друг Франческо Петрарки, автор «Декамерону». У цій збірці, що складалася зі 100 новел, він розвінчував проступки священнослужителів. Натомість поважав простолюдинів, їх мужність, порядність і чесність. Загалом показав справжню сутність представників усіх станів, розповів про їхні пригоди: кумедні, трагічні, зворушливі.

Думаємо і діємо!

1. Чому питання параграфа про гуманізм розпочинається із розповідей про італійських поетів?

2. Чому ідеї гуманізму зародилися в італійському суспільстві? Обговоріть у парах.

3. Що спільного між рядками із поеми Данте Аліг’єрі: «Людина вільна б доти обирала / між двох однаково звабливих страв, / аж поки б, зголоднівши, не сконала» та усталеним висловом «буриданів віслюк»? Чи колись вам доводилося робити вибір? Як ви ухвалювали рішення?

18.3. Що таке «Відродження» і чому один із його періодів назвали Раннім?

Гуманізм мав визначальний вплив на культуру й духовність у Середньовіччі. Упродовж ХІІІ-ХVІ ст. в провідних державах Європи тривав період піднесення наук і мистецтв, що його пізніше назвали Відродженням, або Ренесансом (від однойменного французького слова). Словосполучення «Раннє Відродження», теж «Ранній Ренесанс», історики запровадили лише в ХІХ ст., протиставляючи його уявному «занепаду», притаманному Ранньому Середньовіччю. Нині так називають період (в основному XV ст.) розквіту насамперед італійської культури, яка відновлювала здобутки античності та опиралася на гуманістичні ідеї.

Собор Санта Марія дель Фьоре, місто Флоренція, сучасна світлина

До творення чи не першої пам’ятки архітектури Раннього Відродження долучився знову ж таки флорентієць Філіппо Брунеллескі (*1377—†1446). Він спроєктував купол собору Санта Марія дель Фьоре, вирішивши проблему потрапляння світла всередину храму. Умілець не лише додумався увінчати споруду гостроверхою конструкцією з віконними отворами, а й порадив виготовити спеціальні пристрої, які дозволяли працювати на великій висоті, що давніше здавалося неможливим. Шедевр майстра сягав 42 м угору! А винахід увійшов у практику, і його широко застосовували європейці в Новому періоді.

Як мовилося, тодішні митці зверталися до традицій та творів античних попередників. Наприклад, скульптор Донато ді Нікколо ді Бетто Барді — звично — Донателло (*1386—†1466) вилив із бронзи статую Давида. Також він «уперше з античних часів» виготовив кінний пам’ятник Гаттамелаті, кондотьєру Венеційської республіки. «Вершника» встановили на площі міста Падуя, і надалі він слугував скульпторам зразком для наслідування.

«Давид», скульптор Донателло

В історію живопису, як талановитий митець, увійшов Сандро Боттічеллі (*1445—†1510). Його найвідоміші картини — «Народження Венери», «Вигнанка», «Весна», де використавши сюжети давньогрецьких і давньоримських міфів, художник змалював внутрішній світ людини, її смуток, біль, сподівання, надію тощо. Його інтерес до людини вкотре продемонстрував гуманістичне підґрунтя Раннього Відродження.

«Народження Венери», художник Сандро Боттічеллі

Думаємо і діємо!

1. Як ви вважаєте, чому Раннє Відродження не збігається з періодом Раннього Середньовіччя?

2. Чому саме місто Флоренція стало центром діяльності й творчості поетів, художників та скульпторів Раннього Відродження? Обговоріть у парах.

3. Згадайте, які з біблійних розповідей і сюжетів із давньоримських міфів утілили Донателло й Сандро Боттічеллі в своїх роботах?

У той час, коли... в Європі

XI-ХІІ ст. — поширення романського стилю а архітектурі Європи

XII-XVI ст. — поширення готичного стилю в архітектурі Європи

XIV-XV ст. — поширення ідей гуманізму в Європі

XV ст. — поширення культури Раннього Відродження у Європі

Тоді... на теренах України

Друга половина ХІ — середина ХІІІ ст. — період поліцентричності Русі

Середина XIV-ХVI ст. — перебування українських земель у складі довкільних держав

Ще раз про головне

Перевірте себе!

Орієнтуємося в історичному часі і просторі.

1. Що відбулося давніше: поширення культури Раннього Відродження чи романського стилю в архітектурі; поширення ідей гуманізму чи готичного стилю в архітектурі? Обчислення запишіть у зошит.

2. Покажіть на мапі центри виникнення гуманізму та культури Раннього Відродження, місця створення чи розташування відомих мистецьких пам’яток.

Працюємо з історичною інформацією.

3. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли ___? Що ___? Хто ___? Де ___? Звідки ми можемо дізнатися про ___? Чому ___? Як ___? Який результат ___? Запропонуйте свої запитання в класі.

4. А. Доберіть по декілька слів чи словосполучень, які ви використали б для розповіді про романський та готичний стилі в архітектурі. Б. Чому мова, історія, філософія, теологія, правознавство належать до гуманітарних наук? В. Які із семи «вільних мистецтв», що їх вивчали в Середньовіччі, можна вважати гуманітарними? Які з ваших шкільних предметів є гуманітарними?

Виявляємо повагу до людей та громадянську активність.

5. А. Яке значення творчості Франческо Петрарки, Данте Аліг'єрі, Донателло, Сандро Боттічеллі для розвитку європейської культури? Б. Як церква впливала на поширення ідей гуманізму в Європі? В. Обговоріть у групах причини й наслідки поширення гуманізму та культури Раннього Відродження в Європі.

6. А. Намалюйте схематичні моделі храмів романського та готичного стилів. Б. Об’єднайтеся в три групи. Виберіть для кожної зображення історично-культурної пам’ятки, описаної в параграфі. Скопіюйте зображення в двох примірниках. Перший — розріжте на частини (домовтеся, щоб їх кількість була однаковою для кожної групи). Другий — не змінюйте: він слугуватиме основою. Після сигналу вчителя «відновіть» цілісність пам’ятки, наклеюючи розрізані частини на основу. Переможницею стане група, яка впорається швидше та повніше розповість про «своє» зображення.