Зарубіжна література. 7 клас. Міляновська

Теорія літератури. Художній простір і художній час

Усе в світі відбувається в часі і в просторі. Жодна подія, жоден предмет, жодна особа не існують поза ними. Так само і художній світ літературного твору співвідноситься і з часом, і з простором.

Реальний (або лінійний) час не залежить від бажань і можливостей людини. Ми не можемо його ні зупинити чи повернути, ні пришвидшити прихід майбутнього. Але письменник, створюючи художній світ, може вільно оперувати минулим, сучасним і майбутнім, може переносити дію твору у будь-яку місцевість, країну чи куточок планети і навіть поза її межі. Згадайте «Різдвяну пісню в прозі» Чарльза Діккенса, де духи Різдва переносили Скруджа в часі і в просторі, що неможливо в реальному світі. Чи «Маленького принца» Антуана де Сент-Екзюпері, де головний герой вільно подорожував у Всесвіті. Або ж навпаки — автор може звузити простір художнього твору до одного невеликого приміщення. Наприклад, місцем дії у баладі Фрідріха Шиллера «Рукавичка» є звіринець Франциска І, де протягом лише кількох хвилин розгортаються доволі драматичні події.

У такий спосіб митці створюють художній час і художній простір, які не завжди співвідносяться з реальним часом і простором.

Однак долучитися до мистецтва керування художнім простором і часом можемо і ми - читачі. Адже що заважає нам повернути час, перечитавши улюблену книгу?..

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Працюємо над змістом твору

  • 1. Що вам відомо про Ребекку?
  • 2. Як сталося, що Ісак, Ребекка і поранений Айвенго потрапили в полон до норманів разом із саксонцями?
  • 3. Як розподілили «здобич» Фрон-де-Беф, де Брасі та Буа-Гільбер? Які цілі переслідував кожен із них?
  • 4. Що змусило Ісака забути страх перед тортурами і жахливою смертю?
  • 5. Із якою пропозицією Моріс де Брасі прийшов до саксонської спадкоємиці трону? Як Ровена сприйняла цю пропозицію? Чим рицар став погрожувати дівчині?
  • 6. Прочитайте за ролями діалог леді Ровени і Моріса де Брасі (розділ 23). Простежте, як змінюються інтонації героїв під час розмови. Чим це пояснюється?
  • 7. Розкажіть, як відбувалася розмова сера Бріана і Ребекки. Що у ставленні Буа-Гільбера до Ребекки ганьбить честь рицаря і Ордену Храму? Внаслідок яких вчинків єврейки ставлення храмовника до неї змінюється?
  • 8. Що розповів храмовник Ребецці про себе? Чому він зневірився у щирості людських почуттів? На вашу думку, чи має право людина свою жорстокість і мстивість виправдовувати життєвими розчаруваннями, як Буа-Гільбер?
  • 9. Чому Ребекку звинуватили в чаклунстві?
  • 10. Розкажіть, як відбувся Божий суд над «чаклункою» Ребеккою. Що свідчить про мужність і непохитність молодої єврейки?
  • 11. Хто на Божому суді захищав інтереси Ордену Храму, а хто став заступником Ребекки? Як участь у цьому двобої характеризує Уїлфріда Айвенго?

Узагальнюємо та підсумовуємо

  • 12. Доведіть, що образ Уїлфріда Айвенго втілює найкращі риси рицаря.
  • 13. Складіть план порівняльної характеристики образів Уїлфріда Айвенго та Бріана де Буа-Гільбера.
  • 14. Схарактеризуйте образ Седріка-Саксонця. Що вам подобається в його вдачі, а що — ні? Відповідь обґрунтуйте.
  • 15. Який період з англійської історії став тлом для роману Вальтера Скотта?
  • 16. Прочитайте матеріал, поданий у рубриці «Історична енциклопедія». Які реальні події з історії Англії стали основою роману «Айвенго»?

Міркуємо самостійно

  • 17. Чому міжусобні війни послаблювали королівську владу? Поясніть сутність міжусобиць на прикладі взаємин Уїлфріда Айвенго та Фрон-де-Бефа.
  • 18. Як у романі розкривається тема віротерпимості? Як ви вважаєте, чи актуальна в наш час проблема доброзичливих стосунків із представниками інших релігій та націй? Чому?

Виконуємо творчі завдання

  • 19. Спробуйте уявити, як склалося подальше життя Ребекки.
  • 20. Напишіть невеликий твір на тему «Як я розумію справжню шляхетність».

Застосовуємо поняття з теорії літератури

  • 21. Згадайте вивчене у 6 класі про роман як жанр літератури. Доведіть, що твір Вальтера Скотта «Айвенго» є історичним романом.
  • 22. Зробіть висновок, як захоплення Вальтера Скотта історією та фольклористикою відобразилося у його творчості.
  • 23. Поясніть, що таке історичний колорит. Наведіть приклади ознак історичного минулого у романі «Айвенго».

Пов’язуємо новий матеріал із вивченим раніше

  • 24. Як у баладах про Робіна Гуда та в історичному романі «Айвенго» розкрито тему протистояння феодалів та простолюду?
  • 25. Порівняйте образ Робіна Гуда в народних баладах та в романі В. Скотта.
  • 26. Доведіть, що в романі Вальтера Скотта однією з провідних є ідея національної незалежності.
  • 27. У яких раніше вивчених творах також порушено тему національної незалежності?
  • 28. Що є спільного в зображенні загарбників у билинах про Іллю Муромця, літературній баладі Роберта Льюїса Стівенсона «Вересовий трунок» та в історичному романі Вальтера Скотта «Айвенго»?

Радимо прочитати

Олександр Дюма «Три мушкетери»

Для тих, хто хоче знати більше

Перша згадка про середньовічний турнір, що відбувся у Франції, датована 875 роком. Звідси мода на ці рицарські розваги поширилася на інші країни Європи. Завдяки подібним змаганням рицарі мали змогу продемонструвати своє військове мистецтво, підтримувати себе у належній фізичній формі, перебувати у постійній готовності до війни і, зрештою, могли зайняти свій час, отримати за перемогу коштовні подарунки і навіть заробити чималі статки.

До XVI ст. турніри з небезпечних протиборств поступово перетворилися на яскраві свята. Величний вигляд рицарів, дорогі обладунки, вишукана геральдика, ошатні зброєносці і, звичайно, захоплена публіка. Змагання проводили згідно з правилами, на відкритій місцевості, на спеціально відгороджених майданчиках, щоб не зачепити глядачів (що траплялося доволі часто), під пильним наглядом журі.

Під час таких військових сутичок використовували різні види зброї. Найвидовищнішим і найпрестижнішим був поєдинок між двома вершниками, які, наближаючись один до одного на повному скаку, намагалися списами вибити один одного із сідла.

Аби учасники турніру уникли важких травм, використовували списи із тупими наконечниками і полегшені мечі. Однак багато хто зазнавав серйозних каліцтв і навіть гинув.

Взяти участь у турнірі могли зазвичай багаті рицарі, оскільки бойовий кінь, обладунки, зброя, спорядження почту іноді вартували цілого маєтку. Але той, хто справді був вправним воїном, міг заробляти на участі в турнірах чималі гроші (спорядження і коні переможених ставали власністю переможця).

У середньовічній Європі з’явилися мандрівні рицарі, які переїжджали з турніру на турнір у пошуках заробітків і пригод.

Переможець отримує приз із рук королеви рицарського турніру (мініатюра, XIV століття)