Образотворче мистецтво. 7 клас. Железняк

12. Поєднання різних видів мистецтв, або синтез мистецтв

Ще наприкінці 5-го класу ми з вами розмовляли про поєднання різних видів мистецтв. Таке явище називається синтез мистецтв, тобто коли архітектура, скульптура, живопис разом утворюють єдиний образ.

Синтез мистецтв має бути в кожній споруді. Проте, наприклад, у храмах Візантії він став свідомою метою архітекторів та інших майстрів. Мистецтво Візантії вражало Західну Європу своєю розкішшю і художньою досконалістю. Візантійські архітектори й художники зберігали у своїй творчості античні традиції. Крім того, вони вміло використовували досягнення східного мистецтва — іранського, сирійського, єгипетського.

У візантійських церквах і соборах не було скульптур. Стіни прикрашали коштовним різнокольоровим мармуром, а також мозаїками і фресками. Для зображення Ісуса Христа, Богородиці, апостолів і святих, а також ангелів були створені особливі закони — канони. Як і в Єгипті, канони були незмінними. Постаті ангелів і людей мали трохи видовжені пропорції, але чарували своєю гармонійністю. Обличчя ніби випромінювали душевний спокій, великі очі споглядали Божественну нескінченність. Зображення розміщувалися на золотому тлі, яке символізувало вічне світло. Символічними були й інші кольори. Наприклад, червоний означав жертовність, білий — чистоту, зелений — надію.

Храм Святої Софії в Константинополі (тепер це місто Стамбул): а — екстер’єр; б — інтер’єр

Імператор Юстиніан з почтом. Мозаїка. Равенна

Богоматір Нікопея. Візантійська ікона

Одна з найкращих пам’яток візантійського мистецтва — храм Святої Софії в столиці імперії Константинополі. Особливе захоплення викликала величезна баня (купол) собору. Завдяки численним вікнам на основі (барабані) бані створювалося враження, що вона вільно ширяє в повітрі. Під час богослужіння візантійський храм і справді здавався ближчим до неба, ніж до землі.

До архітектури і монументального живопису додавалися й інші види мистецтва — станковий живопис (ікони), книжкова графіка (мініатюри в рукописних книгах, за якими велося богослужіння), ювелірне мистецтво (коштовний церковний посуд, підсвічники), декоративно-ужиткове мистецтво (гаптований святковий одяг священиків), а також музика (церковний спів), тобто виникав синтез (поєднання) різних видів мистецтва.

Святі жінки і ангел біля гробу Господнього. Фрагмент фрески. Церква монастиря в Милешевому. Сербія

Імператор Костянтин IX Мономах та імператриця Зоя перед Христом. Фрагмент мозаїки храму Святої Софії. Стамбул

Золотий образ, прикрашений перлами і коштовними каменями. Фрагмент іконостасу. Венеція

Поєднання різних видів мистецтва ми можемо побачити в спорудах часів Київської Русі, як-от: собор Михайлівського Золотоверхого монастиря, Успенський собор Києво-Печерської лаври, Кирилівська церква в Києві, а також Борисоглібський собор і П’ятницька церква в Чернігові. Проте найвидатніша споруда того часу — Софійський собор у Києві.

Ми вже зрозуміли, що приховано в назві синтез мистецтв. Чи є місце поєднанню мистецтв у сучасному житті? Звісно, є. Ви, мабуть, допомагали батькам прикрашати стіни кімнат картинами і фотографіями, вибирати килими для підлоги і стін, підбирати колір шпалер до кольору штор і покривал, доповнювати оздоблення інтер’єру предметами декоративно-ужиткового мистецтва — вазами, світильниками, годинниками, підбирали різні речі, поєднані різними стилями: екологічним — природного походження, морським — речі, поєднані морською темою, селянським — характерним для селянського побуту. Наш дім віддзеркалює наші естетичні смаки, розкриває наш світогляд. От і виходить, що всі елементи інтер’єру — прикраси, колір, освітлення, розташування меблів — певним синтезом, створюють художню єдність і стиль — наш стиль, працюють на одну мету — розкривають наш духовний образ.

Візантійська тканина

Капітель храму Святої Софії. Стамбул

Отже, синтез мистецтв — це гармонійне поєднання архітектури, скульптури, живопису та інших видів мистецтва, у результаті чого виникає цілісний художній образ. Синтез мистецтв наявний в архітектурі Стародавнього Сходу й античній архітектурі, але свідоме тяжіння до нього вперше з’явилося у Візантії. Синтез мистецтв є також метою сучасних архітекторів.

  • 1. Як ви розумієте поняття «синтез мистецтв»?
  • 2. За якими складовими створюється синтез мистецтв сучасними митцями?

1. Розгляньте запропоновані зразки мозаїк, а потім намалюйте свій ескіз і виконайте за ним композицію з маленьких клаптиків (квадратиків, трикутничків тощо) кольорового паперу.

2. Зробіть штамп із розрізаної картоплі, як показано нижче на малюнку. Таких штампів може бути кілька, і вони можуть мати різну форму. Вмочуючи штамп у фарби різних кольорів і відтінків, створіть імітацію мозаїчного панно.

3. Створіть ескіз (у будь-якій техніці — графіка, живопис) декоративного тареля. Які елементи його оформлення можуть повторитися в інших деталях декорування інтер’єру?

Мозаїки

Розпис тареля

ЕТАПИ РОБОТИ НАД ЕСКІЗОМ МОЗАЇКИ

1. На папері позначте контури ескізу мозаїки. Її частини мають бути достатньо великі.

2. Крейдочкою пастелі почніть заповнювати зображення квадратиками, імітуючи мозаїку. Між крапочками залишайте білі проміжки.

3. Підберіть кольори так, щоб утворився певний колорит — теплий чи холодний. Тло можна залишити білим, а можна теж заповнити крапочками.

4. Наприкінці роботу треба закріпити лаком для волосся.

Також для такої роботи можна обрати як засіб мазки фарбою пласким пензликом або відбитки фарбою від картопляного штампа.

ПРИГАДАЙМО!

Декоративно-ужиткове мистецтво — це вид образотворчого мистецтва, твори якого поєднують художні та практичні якості. Слово «ужиткове» означає, що речі мають практичне використання. Слово «декоративний» походить від латинського dekorare — прикрашати.

Види декоративно-ужиткового мистецтва: ткацтво і килимарство, художній костюм і гаптування, народний костюм і вишивка, кераміка, різьблення по дереву, карбування (отримання рельєфного зображення на тонких металевих листах шляхом калатання за допомогою спеціальних інструментів), лозоплетіння, художнє скло, писанкарство і декоративний розпис, золотарство, ковальство та інші.

Добрий Пастир. Мозаїка з Равенни

Мозаїки Равенни. В італійському місті Равенна збереглися прекрасні мозаїки, виконані візантійськими майстрами в V—VII ст. У них відчуваються відлуння античних уявлень про красу й гідність людини. Равеннські мозаїки дуже красиві за колоритом: глибокий темно-синій у поєднанні з білим і золотом створює настрій урочистості, піднесеності. Найвідоміші мозаїчні зображення містяться в церкві Сан Вітале. Тут зображено імператора Юстиніана, який збудував собор Святої Софії в Константинополі, та його дружину Феодору. Мозаїкою «Добрий пастир» прикрашено мавзолей Галли Плацидії.

Родина Ярослава Мудрого. Фреска

Собор Святої Софії в Києві було названо за аналогією до Софії Константинопольської. Його було побудовано в XI ст. за наказом князя Ярослава Мудрого. У будівництві та декоруванні собору брали участь руські та візантійські майстри. Його прикрашають фрески і мозаїки. Особливо вражає величезне мозаїчне зображення Богоматері. Серед фрескових розписів дуже цікавим є груповий портрет родини Ярослава Мудрого. Збереглися також фрески зі сценами з придворного життя, полювання й розваг.