Образотворче мистецтво. 7 клас. Железняк

11. Поняття про архітектурний ордер

Мабуть, жодна епоха аж до сучасності не мала на мистецтво такого впливу, як античність. Слово «античність» у перекладі з латинської мови означає «давнина». Античним називають мистецтво Давньої Греції та Давнього Риму.

Мистецькі досягнення давніх греків і досі є неперевершеними. Давньогрецька архітектура була зразком упродовж майже двох тисячоліть. Греки присвячували храми богам, у яких вони вірили. Ці будівлі мали прямокутну форму, ззовні їх декорували колони. Давньогрецькі храми є яскравим втіленням одного з головних принципів архітектури — архітектоніки. Кожен елемент споруди одночасно був прикрасою і виконував якусь свою функцію, наприклад, на колони спирався дах і в той самий час вони були прикрасою храму.

Схеми грецьких архітектурних ордерів: a — доричний; б — іонічний; в — коринфський

Архітектурний ордер — одночасно і конструктивна, і художня система, яка чітко встановлює склад і форму елементів, а також їх взаєморозташування

У будівництві храмів грецькі майстри використовували традиційне співвідношення архітектурних елементів, яке називають ордером (у перекладі це слово означає «порядок»). Розрізняли три ордери: доричний, іонічний та коринфський — що дістали назву за місцем їх походження.

Найміцніший вигляд мали колони доричного ордера. Їхня верхня частина — капітель — ніяк не прикрашалася, а основна оздоблювалася неглибокими вертикальними жолобками — канелюрами. На думку греків, доричний ордер втілював чоловічу суворість і силу.

Іонічні колони були вищі за доричні й мали капітель у вигляді двох завитків. Греки уподібнювали їх стрункій дівчині з викладеними по боках обличчя косами.

Агора (центральна площа) Херсонеса. Сучасний вигляд

Храм Ерехтейон в афінському Акрополі

Арка Костянтина. Рим

Римський акведук, зараз міст у м. Гар. Сучасна Франція

Коринфські колони були ще вищими за іонічні. Їхня капітель за формою нагадувала кошик з листям. Ордер визначав не лише вигляд колон, а й усю структуру храму, його пропорції та деталі.

Грецькі храми будували на підвищенні — на горі або штучній платформі. Інколи кілька храмів об’єднували в архітектурний ансамбль. Взірцем такого ансамблю є розміщений на горі центр громадського та релігійного життя давніх Афін — Акрополь. Він об’єднував кілька храмів доричного та іонічного ордерів — Парфенон, Ерехтейон, храм богині перемоги Ніке. Гармонійний ансамбль Акрополя — один з найвидатніших шедеврів світової архітектури.

У II ст. до н. е. територія Давньої Греції була підкорена Римом. Римляни були в захваті від грецької культури. Але одночасно вони були дуже практичними людьми. Тому, крім храмів, присвячених богам, вони будували акведуки-водогони, терми-лазні. Слави Риму додали численні дороги, що вели в різні землі величезної імперії.

Римські архітектори винайшли арку — перекриття вікна чи дверей, що має форму дуги, та новий скріплювальний розчин — бетон.

Колізей. Рим. Сучасний вигляд

Пантеон. Рим

Композитний ордер. Поєднував риси іонічного і коринфського ордерів

Це дало їм можливість збудувати грандіозні споруди, у тому числі Колізей і храм усіх богів Пантеон. Римляни використовували три грецьких архітектурних ордери, а також додали до них ще два — тосканський (він нагадував доричний, але його колони були більш «кремезними») і композитний (поєднував риси іонічного й коринфського ордерів).

Ордерна система виявилася надзвичайно зручною. Архітектори користувалися нею протягом століть. Звертаються до неї і тепер.

Отже, характерною ознакою античної архітектури є застосування ордерної системи. У Давній Греції існувало три ордери — доричний, іонічний та коринфський, у Давньому Римі до них додали ще два — тосканський і композитний.

  • 1. Що таке ордер?
  • 2. Скільки ордерів існувало в античні часи і які вони мають назви?

1. Придумайте свою капітель. Рослинним чи геометричним орнаментом вона буде прикрашена?

2. Пофантазуйте на тему античної архітектури за допомогою паперопластики. Виконайте роботу, користуючись порадами на наступній сторінці.

Кносський палац. Інтер’єр

Кносський палац — одна з пам’яток загадкової егейської цивілізації, що існувала на Криті майже 4 тис. років тому і стала джерелом давньогрецької античної культури. Палац було побудовано в XVII—XV ст. до н. е. Його архітектура є вельми оригінальною. Кносський палац складається з багатьох різноповерхових споруд, досить вільно згрупованих між собою. Спогади про цю споруду греки зберегли впродовж століть у легенді про критський лабіринт. Зали палацу прикрашені розкішними розписами. Зображено квіти, тварин, сцени з життя критян — святкові процесії, відвідування святилищ, спортивні ігри.

ЕТАПИ РОБОТИ НАД ПАПЕРОПЛАСТИЧНОЮ КОМПОЗИЦІЄЮ

  • Складіть папір «гармошкою», імітуючи канелюри на колоні (як показано на фото).
  • Капітель можна зробити за допомогою тонкої смужки паперу, закрученої з обох боків, яка нагадувала б іонічну капітель.
  • Папір для надання капітелі цієї форми можна накрутити на олівець і потім звільнити.
  • 3 кількох таких колон можна створити колонаду, накриту дахом.
  • Папір наклеюється на «ребро» на фоновий аркуш паперу.
  • Якщо цю композицію накласти на пейзажне тло, вийде об’ємний пейзаж.
  • Пейзаж для цієї роботи потрібно зробити заздалегідь.

Етапи роботи

Парфенон. Сучасний вигляд

Парфенон — афінський храм, присвячений покровительці міста — богині Афіні Парфенос (Діві). Його було побудовано на пагорбі Акрополя в середині V ст. до н. е. під керівництвом архітекторів Іктіна і Каллікрата. Храм прикрашали рельєфи та статуї, які створили скульптор Філій та його учні. На рельєфах зображено святкову процесію, яка йде вшановувати Афіну. Її статуя розміщувалася в храмі. Автором був також Філій. Для Парфенона було обрано доричний ордер.

Пропорції храму й досі вражають своєю гармонією і красою.

Мозаїки Херсонеса

Херсонес — місто, яке заснували в V ст. до н. е. давні греки на кримському узбережжі Чорного моря, поблизу сучасного Севастополя. Давні греки були відважними мореходцями й заснували в Криму чимало міст, у тому числі Феодосію та Пантикапей (Керч). Херсонес оточували міцні стіни з баштами й кількома брамами. Від головної брами йшла найширша (6,5 м) у місті вулиця, уздовж якої розмішувалися заможні садиби. Вулиці міста перетиналися під прямими кутами, утворюючи прямокутні квартали.

Центром суспільного життя Херсонеса були агора (центральна площа) й акрополь. Тут були розміщені храми та різні адміністративні будинки. Херсонес проіснував до початку XV ст.

Макет Колізею

Колізей. У І ст. в Римі було побудовано новий амфітеатр (цирк) для боїв гладіаторів. Він дістав назву «Колізей», що означає «грандіозний», «величезний». Місця навколо арени було облаштовано чотирма ярусами. Вони підіймалися на висоту 48,5 м. Під ареною містилися підвали, у яких тримали диких тварин. Численні видовища, які влаштовували в новому цирку, могли дивитися одночасно 50 000 глядачів.