Мистецтво. Повторне видання. 8 клас. Назаренко
Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.
Скульптура
По суті, немає ні прекрасного стилю, ні прекрасної лінії, ні прекрасного кольору, єдина краса — це правда, яка стає зримою.
Огюст Роден, французький скульптор
Поміркуємо разом
Якою, на вашу думку, може бути ідеальна скульптура? Чому?
У другій половині XIX ст. в Європі мистецтво скульптури не набуло широкого розвитку і не виробило свій, притаманний тільки даному періоду стиль. Як і архітектура, скульптура переважно залежала від державних або приватнокапіталістичних замовлень і від офіційних смаків. У скульптурі цього періоду були живучі традиції пізнього класицизму.
Дещо ускладнено розвивалася монументальна скульптура, яка була представлена лише поодинокими творами. Наприклад, саме у цей період скульптором академічного напрямку Михайлом Мікешиним (1835—1896 рр.) був створений пам’ятник Богдану Хмельницькому в Києві.
У реалістичній і навіть натуралістичній манері витримана творчість італійських скульпторів Луїджі Борре (1826—1886 рр.), Джуліо Монтеверде (1837—1917 рр.), Енріко Кьярадіа (1851—1892 рр.). Митці прагнули показати життя «таким, яким воно є», тому серед їхніх героїв переважають «звичайні» люди — актори, селяни, студенти, поети та інші. Творам властиві підкреслена емоційність, наголос на особистих переживаннях, гострі драматичні ситуації, пристрасна, яскрава мелодійність.
Одним з кращих творів кінця XIX ст. вважається величезний монумент, зведений на честь «Батька Вітчизни», п’ємотського короля Віктора Еммануїла ІІ (перший монарх об’єднаної Італії). Загальноіталійський парламент, що зібрався 17 березня 1861 р., оголосив про об’єднання незалежних держав Апеннінського півострова і створення Італійського королівства. У 1878 р. перший король Італії помер і уряд вирішив увічнити його пам’ять зведенням грандіозного меморіального комплексу на схилі Капітолійського пагорба. Будівництво тривало з 1885 по 1911 рр.
Михайло Мікешін. Пам’ятник Богдану Хмельницькому. Київ, Україна
Монумент на честь «Батька Вітчизни» короля Віктора Еммануїла ІІ. Рим, Італія
Перед головною будовою на чотирьох тріумфальних колонах установлені чотири статуї. Кінна статуя Віктора Еммануїла II — робота скульптора Анджело Дзанеллі. Внизу, з боків сходів, знаходяться дві композиції — «Думка» (скульптор Джуліо Монтеверде) і «Дія» (скульптор Франческо Джераче). Всього таких композицій шість, вони відображають національні цінності італійців, чотири інші носять назви «Згода», «Сила», «Жертовність» і «Право».
Рішучий поворот до реалізму в мистецтві скульптури пов’язано з італійським скульптором другої половини XIX ст. Вінченцо Вела (1822—1891 рр.). Його твори були як політичний заклик. В. Вела звертався від образів простих знедолених людей («Селянка з дитиною»), до образів історичних постатей.
На стику реалізму, романтизму, імпресіонізму та символізму знаходиться творчість французького скульптора Франсуа Огюста Рене Родена (1840—1917 рр.). Він визнаний одним із творців сучасної скульптури. О. Роден досяг віртуозної майстерності в передачі художніми засобами руху та емоційного стану своїх героїв, особливо психологічно проникливими портретами і в зображенні людського тіла. Для ліплення скульптора характерний різкий, ніби незакінчений контур, при якому статуя зберігає сліди рук майстра. Цей прийом дозволяв О. Родену, який вважаєтся одним з засновників імпресіонізму в скульптурі, створити враження болісного народження форм зі стихійної, аморфної матерії. Серед головних творів майстра — скульптури «Мислитель», «Ворота пекла», «Громадяни Кале» і «Поцілунок».
«Останні дні Наполеона»
Огюст Роден. «Громадяни Кале»
Огюст Роден. «Мислитель»
«Поцілунок»
Однією з відоміших робіт О. Родена стала скульптурна група «Громадяни Кале» (завершена в 1888 р.). Замовлення на твір, що увічнює героїчну сторінку в історії міста, митець отримав від муніципалітету Кале. Скульптура ілюструє легендарні події, під час Столітньої війни, коли англійський король Едуард ІІІ обложив місто, і через деякий час голод змусив здатися тих, хто оборонявся. Король обіцяв пощадити жителів, якщо шість найбільших знатних громадян винесуть ключі від міста Кале без одягу та взуття з мотузками на головах — на знак рaбства і ганьби. Але королева Філіпа пожаліла цих людей та випросила прощення для них.
Рішення, обране О. Роденом, було незвичайним: він зобразив усіх шістьох громадян, а не одну фігуру. У скульптурній групі статичні фігури, при цьому кожен герой, зображений в ту мить, коли вирушав на смерть. Усі герої мають свої характерні риси. О. Роден спеціально не робив постаменту, він хотів, щоб герої Кале не підносилися над людьми, а назавжди залишилися серед них.
Відповідно до Британської енциклопедії, «головним досягненням Огюста Родена було повернення західній скульптурі того, що завжди було її головною перевагою, — знання і чудового зображення людського тіла».
Для допитливих
Фонтан Даултона — найбільший теракотовий фонтан у світі, створений для Міжнародної Виставки в Глазго на честь золотого ювілею королеви Вікторії: королева Вікторія оточена алегоричними фігурами Aвстралії, Індії, Канади і Південної Африки. Фонтан був перенесений в парк після Всесвітньої Виставки 1888 р. (архітектор, скульптор А. Е. Пірс; скульптори: Дж. Врод, Г. Елліс, Ф. В. Померой і С. Фрич).
Фонтан «Даултон» у парку Глазго Грін, Великобританія
Що визначило особливості творчості скульпторів другої половини XIX ст.?
Робота у групах
Який стиль у мистецтві скульптури вам подобається найбільше? Чому?
Визначте особливості образотворчої манери О. Родена. Наведіть приклади.
Який вплив справила творчість О. Родена на розвиток мистецтва скульптури в Європі у кінці ХІХ початку XX ст.?
Бажано подивитися і послухати (за вибором учителя)
За допомогою Інтернету-ресурсу знайдіть інформацію про: Скульптура реалізму кінця ХІХ початку XX ст.
Віртуальні музеї Огюста Родена.
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України