Підручник з Зарубіжної літератури (рівень стандарту). 10 клас. Паращич - Нова програма

Своєрідність творчого розвитку Артюра Рембо

Артюра Рембо в літературі порівнюють з кометою. Лише на мить він увірвався в поезію, але залишив по собі такий яскравий слід, що його твори донині приваблюють надзвичайною силою, красою та енергією. Ангелом та демоном назвав поета П. Верлен, захоплюючись стрімким польотом його поетичної фантазії, яка ширяла в різних, подекуди суперечливих, сферах людського духу.

Рембо, перебудувавши всю поетику,

зумів знайти шлях до найшаленішої краси.

Пабло Неруда

• Що ви запам’ятали про А. Рембо після знайомства з біографією П. Верлена?

Інтерактивна вправа

• За інфографікою зі с. 132 та іншими джерелами інформації (інтернет-ресурсами, сучасними енциклопедіями) схарактеризуйте особливості творчості Артюра Рембо. Створіть презентацію за цією темою.

У сонеті «Голосівки» Рембо пропонує новий принцип формування образу, який будується на вільній асоціації між звуком і кольором, на зорових враженнях. Як і більшість віршів Рембо, «Голосівки» мають безліч трактувань. Наприклад, одне з них пропонує розглядати вірш як символічну картину людського буття: від темряви (чорний колір А) до світла (білий колір Е), через бурхливі пристрасті (червоний колір І) до мудрості (зелений колір У) і пізнання таємниці Всесвіту (синій колір О). Важливу роль у «Голосівках» відіграє принцип контрастності: чорне — біле, смерть — життя, потворне — прекрасне, швидкоплинне — випадкове. Рембо використовує форму сонета, який традиційно містить тезу, антитезу та їхній синтез, тобто в самій будові закладена суперечність, і це дозволяє вважати «Голосівки» зразком символістського пошуку «відповідностей» між різними началами життя, зразком панорамної картини Всесвіту.

Інше трактування співзвучне фразеологізму «від альфи до омеги» (від початку до кінця).

Уподібнення голосного звука кольору означало нехтування словом як смисловою одиницею, як носієм певного значення. Звук, ізольований від смислового контексту, набуває функції навіювання, прямого впливу на почуття, сугестивності, за допомогою чого й виявляється «невідоме». У Рембо непізнаваним стає все просте й відчутне.

Життя, побачене очима ліричного героя поезії Рембо, різнокольорове, а сам автор сповнений захоплення перед безмежністю і величчю Творіння.

Колірна символіка у вірші А. Рембо «Голосівки»

Образи

Колір

Символи

А

Чорний

Небуття, тління, мухи на смітниках: усе віджиле, непотрібне

Е

Білий

Прадавня чистота льодовиків, ранкова імла

І

Червоний

Пурпур, струм крові, бурхливі пристрасті — каяття, гнів, сміх

У

Зелений

Мудрість природи — хвилі, череда і мудрість людська — спокій, праця

О

Синій

Всесвіт, небо, неземні таємниці й нерозгаданий Божественний смисл

«Голосівки» вражають динамікою, розмаїттям образів і почуттів, змінами інтонацій, що допомагає авторові розкрити багатогранний світ людських відчуттів, вражень, асоціацій.

1. Як структура сонета допомагає розкриттю авторського задуму?

2. У яких символах поет намагається вхопити відповідності між різними началами життя?

3. Навіщо поет добирає кольори до голосних? Як це характеризує його світосприйняття?

4. Що символізують кольори голосних звуків?

5. Які виражальні функції виконують кольори голосних у цьому сонеті?

6. Завдяки чому розкрито принципи нової поетичної свідомості в сонеті Рембо «Голосівки»? в інших віршах поета?

7. А з якими кольорами та поняттями асоціюються голосні у вас? Чому?

Проаналізуйте!

1. Порівняйте сонет Ш. Бодлера «Відповідності» й А. Рембо «Голосівки». Визначте теми, ідеї обох творів. Що спільного в трактуванні обома поетами завдань поезії?

2. Проведіть невелике дослідження і з’ясуйте, чому серед голосних у Рембо немає И.

Образ ліричного героя у вірші «Моя циганерія»

Сонет «Моя циганерія» — справжній гімн людині, яка відірвалась від суспільства й залишилася наодинці з небом і зорями.

Словничок

• Циганерія в перекладі означає богема, людина богеми.

• Фертом іти — хвацько, бадьоро, безжурно.

• Ленник — васал, підданець.

• Копати — штурхати ногою.

• Капарити — складати.

У вірші «Моя циганерія» А. Рембо змалював поетичний спосіб свого життя. Сміливий і безвідповідальний юнак, геній і «фертик», якому «по коліно море», з дірками в кишенях (тобто без грошей), а в голові «лиш рими», мандрує без мети. Голод і холод його не бентежать, у нього є найвище для поета щастя — хмеліти від «вересневого вечора» й «капарити вірші, згорнувшись у калачик». Небо для нього — як господарство у доброго селянина, адже «як зозулясті кури, сокочуть в небі зорі». Його найбільша любов — Муза, якої він і раб, і володар.

Моя циганерія

Руками по кишенях обмацуючи діри

І ліктями світивши, я фертиком ішов,

Бо з неба сяла Муза! її я ленник вірний,

Ото собі розкішну вигадував любов!

Штани нінащо стерті? Та по коліно море!

Адже котигорошку лиш рими в голові.

Як зозулясті кури, сокочуть в небі зорі,

А під Чумацьким Возом — банкети дарові.

Розсівшись при дорозі, ті гомони лелію,

Роса на мене впала, а я собі хмелію,

Бо вересневий вечір — немов вино густе.

І все капарю вірші, згорнувшись у калачик.

Мов струни ліри — тіні (їх копаю, як м’ячик).

Штиблети каші просять? Овва, і це пусте!

Переклад В. С. Стуса

Художнє новаторство А. Рембо

Поет стверджував свободу духу людини, проголошував необхідність творити у «вільному злеті слів і асоціацій». Роль поета на землі — бути пророком, ясновидцем. Поет мав пізнати велику таємницю Всесвіту та розповісти про неї людям. Поет не мав права бути буденним, йому судилося побачити «вічне життя, тому його душа мала триматися якнайдалі від загалу».

Поезія — магічна сила, інтуїція, багата фантасмагорія. «Поезія завжди мала йти вперед до незвіданих висот і невідкритих глибин...» — стверджував поет.

Кадр із фільму «Повне затьмарення». У ролі Артюра Рембо — Л. ДіКапріо (режисер А. Холланд, 1995)

Узагальнення

1. Які чинники визначили формування особистості А. Рембо?

2. Яким постає ліричний герой у вірші «Моя циганерія»? Завдяки чому цей твір пророкує майбутнє Рембо?

3. Як ви зрозуміли зміст вірша «Моя циганерія»? Яким є його настрій?

4. Як змальовані у творі картини природи?

5. Наведіть приклади художніх засобів (метафор, риторичних питань, епітетів та ін.).

6. Схарактеризуйте індивідуальний стиль письменника за його твором, визначте настрій вірша.

Проаналізуйте!

1. У чому полягає новаторство Рембо-поета? Доведіть свою позицію аналізом його творів.

2. Порівняйте внесок П. Верлена й А. Рембо у розробляння принципів нової поетичної свідомості.

3. Наскільки актуальна проблематика поезії Рембо сьогодні?

Створіть!

1. Відеокліпи (до 3 хвилин кожний) або інші візуальні форми, які переказують сюжети поетичних творів П. Верлена та А. Рембо.

2. Презентацію імпресіоністичних творів живопису за мотивами поезій П. Верлена та А. Рембо.

Літературний ринг

I. Я. Франко картав в особі М. К. Вороного символістів, які відривалися від дійсності, були байдужими до реальності, до нестерпного становища трудящого люду, живучи у захмарному світі, зрозумілому лише купці «обраних»

М. К. Вороний написав І. Я. Франкові вірш-відповідь:

Але коли повсякчас битись,

То серце може озлобитись.

Охляти може, зачерствіти,

Зав’януть, як без сонця квіти.

Душа бажає скинуть пута,

Що в їх здавен вона закута,

Бажає ширшого простору —

Схопитись і злетіти вгору,

Життя брудне, життя нікчемне

Забути і пізнать надземне.

Все неосяжне — охопити,

Незрозуміле — зрозуміти!

0, друже мій, то не дурниці —

Всі ті щасливі небулиці

Про райських гурій, про нірвану,

Про землю ту обітовану.

Вони тягар життя скидають

І душу раєм надихають.

Чи все ж те розумом

збагнути,

Що дасться серцеві відчути?

І чи можливо без утрати

Свобідний творчий дух скувати?

І хто Поезію-царицю

Посміє кинуть у в’язницю?

Хто вкаже шлях їй чи напрямок,

Коли вона не зносить рамок?

В ній всі краси кольори

сяють,

В ній всі чуття і змисли

грають!..

А якої думки ви про призначення поезії? Свої міркування обґрунтуйте. Поцікавтеся, як М. К. Вороний розв’язує цю проблему, знайшовши та прочитавши закінчення його вірша «Іванові Франкові»