Мистецтво. Рівень стандарту. Профільний рівень. 10 (11) клас. Назаренко

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Живопис країн Африки

Археологічні дослідження африканського культурного регіону в XX ст. стали переконливим доказом наявності високої давньої художньої культури населення країн Африки. Так, вуглецевий аналіз віку багатожанрових наскельних малюнків і петрогліфів (висічених зображень на кам'яній основі) свідчить, що їм більше 10 тис. років. Але слід визначити, що мистецтво Африки охоплює різні регіональні області, налічує кілька історичних епох, проте має єдину художню систему.

Найвищого розквіту художня творчість народів Африки досягла у Західному Судані, на Гвінейському узбережжі та в Конго. Власне африканське образотворче мистецтво — скульптура, живопис і архітектура — це види мистецтва перш за все Західної і Центральної Африки.

Фрагменти наскельного живопису. Тассіль. Алжир

Мистецтво живопису країн африканського культурного регіону — це, насамперед, мистецтво наскельного живопису і петрогліфу, у центрі уваги яких знаходилися людська фігура і тварини, і у яких абстракція домінує над реалістичністю. Це перш за все сильний драматичний експресіонізм, відсутність натуралізму і гострі, кутові форми. Головним сюжетом малюнків була дія: танець, полювання, ритуальні дійства, сцени побуту тощо, які досить точно передавалися давніми художниками в найдрібніших деталях. Жаркий клімат не дозволив природі зруйнувати творіння стародавніх майстрів.

Петрогліф: дві великі кішки, які борються між собою

Таким чином, на наскельних малюнках і петрогліфах африканського культурного регіону відобразився світогляд і світосприйняття, традиційні мотиви, життя і побут мешканців. Їх стиль відрізнявся потужною експресією, енергією, яка втілювалася як у самих формах, так і в символах, у яскравих кольорах пейзажів африканського континенту.

Галерея картин сучасних африканських художників

Відомий художник Африки (Мозамбік) Малангатана Валенте Гвенья (1936—2011) був удостоєний звання «Художник року» (1997 р.), яке присудило ЮНЕСКО. У своїй творчості митець поєднував традиційні для африканського живопису прийоми динаміки і гротеску з європейськими техніками. Головна ідея його картин — неототемізм, який підкреслює рівноправність між усіма людьми на планеті.

Художник Малангатана Гвенья

Малангатана Гвенья. «Південний агама»

Неймовірно яскраві і самобутні твори сучасного художника Ахті-Патра Руга. Головними образами колекцій майстра є герої міфів рідної країни. Художник мріє зробити міфи Африки такими ж популярними, як і легенди Стародавньої Греції, тим більше, що африканські історії не менш захоплюючі і повчальні. Крім міфології, Ахті-Патра Руга працює з живими квітами, створюючи з них приголомшливі скульптури, а також прикрашаючи ними готові картини. Основою для твору, як правило, служать тільки натуральні матеріали: бамбук (як основа), шкури тварин (для обробки), грубі полотна, виткані вручну з тростини. В результаті народжуються фантастичні картини, що зображують сцену з чергового міфу Стародавньої Африки, оздоблені квітами.

Картина Ахті-Патра Руга з квітами

Стиль Тінгатінга, названий так на честь танзанского художника Едуардо (Едварда) Саїді Тінгатінга (1932—1972). Самоучка, звичайний селянин із маленького африканського села Танзанії, в пошуках засобів для існування одного разу дістався до містечка Дар-ес-Салам, де й прославився тим, що малював на стінах будинків і листах оргаліту (оздоблювальний матеріал, вироблений з відходів від обробки деревини, целюлози і переробленої макулатури).

Е. Тінгатінга. Картина про звірів

Е. Тінгатінга. Картина про звірів

Е. Тінгатінга. Картина про людей

Дивовижні малюнки митця підкорили глядачів, так як вони уособлювали дух Африки. У кожній своїй роботі Е. Тінгатінга розповідає про Африку через ілюстрування життя його «5 символів», п'яти найбільших тварин Африки: слона, лева, жирафа, бегемота і буйвола (антилопи). Зображені тварини в декоративному стилі, які ніби нагадують каліграфію, майстерно вимальовані сури (розділи з Корану у віршах). Багато картин ілюструють зустріч Сходу та Заходу в Східній Африці. Вважається, що дивовижний світ картин художника є невичерпним джерелом для створення персонажів для дитячих мультфільмів, ігор тощо. Живопис Е. Тінгатінга дуже популярний у Кенії, Норвегії, Швеції, Фінляндії, Данії. Митець став офіційно визнаним засновником авторського стилю в сучасному світовому мистецтві.

Сучасна художниця Гатіно Ямокоскі постійно працює над своїм стилем, розвиваючи і відточуючи майстерність. У своїх творах Гатіно зосереджує увагу на традиціях і звичаях рідної Кенії. Художниця вважає, що її картини — це пряме відображення її внутрішнього світу, духовного та інтелектуального розвитку.

Картини Гатіно Ямокоскі

Незвичайні форми африканського живопису взяли собі на озброєння різні європейські авангардистські течії. Художники-авангардисти минулого і нашого часу знаходять в цьому особливу геніальність. Такі форми сучасного живопису, як кубізм, примітивізм і деякі інші були створені завдяки впливу африканського живопису.

П. Пікассо. «Жінка, що сидить у саду»

Робота у парах

Уважно розгляньте ілюстрації у підручнику. Проаналізуйте картини африканських художників з картиною П. Пікассо. Як ви вважаєте, які емоції у глядачів намагалися викликати митці своїм живописом?