Мистецтво. Рівень стандарту. Профільний рівень. 10 (11) клас. Назаренко

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Декоративно-ужиткове мистецтво Африки

Творча фантазія та ідеали, відчуття естетичної цінності праці відбилися у декоративно-ужитковому мистецтві народів Африки. Виготовлення та характер виробів цього виду мистецтва тісно пов'язані з місцем та умовами проживання їх творців. Господарський спосіб життя африканських племен сприяв тривалому збереженню самобутніх культурних навичок і традицій донині. Наприклад, у районах тропічного лісу, де поширені дерев'яні житла, стіни, стелю і підлогу покривають плетеними циновками зі складним геометричним орнаментом. У селищах степових районів й сьогодні переважають глинобитні будови, які прикрашені різьбленням і розписом косяків, карнизів, опорних стовпів тощо. Народи Західної Африки, головним чином узбережжя Верхньої Гвінеї, від Ліберії до Нігеру, зберегли традиційну майстерність бронзового литва.

Зразки декоративно-ужиткового мистецтва народів Африки

Посуд із лози і дерева

Підлокітник «Муцаго». Зімбабве

Браслети зі слонової кістки. Нігерія

Браслети, срібло. Судан

Сережки народу нгуні

Престижний підголовник, прикрашений бісером. Ефіопія

Килимки із бісеру. Південна Африка

Магрибське, або мавританське мистецтво

Історична довідка

Землі, що розташовані на захід від Єгипту, історично називали Магрибом (арабською — «країна, де заходить сонце»). У VII—VIII ст. країни Північної Африки — Туніс, Алжир і Марокко — увійшли до складу Арабського халіфату. Мистецтво цих народів отримало назву магрибське, або мавританське. Культура країн Магрибу та Єгипту, а значить і мистецтво, як складова частина цієї культури, теж зазнала сильного впливу ісламу.

Середньовічний Магриб та арабська Іспанія були одними із мостів, які з'єднали духовне життя Сходу і Заходу. Мавританське мистецтво залишило глибокий слід у побуті та культурі Іспанії. Особливо тривалими були традиції цього мистецтва в архітектурі, кераміці та інших галузях художнього ремесла.

Зразки іспано-мавританського мистецтва

Фортеця-палац Альгамбра. Гранада, Іспанія

Іспано-мавританська керамічна плитка

Декоративно-ужиткове мистецтво, яке отримало назву «іспано-мавританське», досягло високої досконалості. У ремісничих майстернях виготовляли парчу, дорогі шовкові тканини, вироби зі слонової кістки, фаянсовий посуд і чудово оздоблену зброю. За часів раннього Середньовіччя країни Європи отримували цінні тканини виключно з арабських країн Північної Африки і Близького Сходу, а також з Сицилії і мавританської Іспанії. Найбільш ранні вироби іспано-мавританської кераміки належать до другої половини XIV ст., так звані альгамбрські вази.

Альгамбрська ваза

Робота у парах

Уважно розгляньте ілюстрації у підручнику. Порівняйте прикраси із бісеру африканських і українських майстринь. Проаналізуйте, що у них спільного і які є відмінності. Розкажіть, які емоції викликають у вас ці шедеври.

Африканські жіночі та чоловічі прикраси з бісеру

Українські жіночі у прикраси з бісеру

Вишиванка, прикрашена бісером

Своєрідне мистецтво скульптури країн Африки

Скульптура (частіше у вигляді статуетки) різних племен Африки не тільки відрізнялася манерою виконання, а мала відмінності етнічного характеру. Її характерна риса — культовий характер.

Жіноче божество. Нігерія

Важливе значення у цьому виді мистецтва мало вміння майстра передати характер персонажа і суть його руху, а також загальний емоційний стан образу: страхітливий гнів, спокій, м'які гнучкі рухи тощо. Матеріалом для скульптури майже завжди було так зване червоне або чорне дерево найбільш щільних і твердих порід.

Статуетка племені маконде

Скульптура Африки поділяється на три основні жанрові групи:

  • зображення духів, предків чи певних історичних осіб, а у племен із розвинутою міфологією — богів;
  • ритуальні маски, які використовували для обрядів (маски шаманів, танцювальні маски і маски таємних союзів тощо);
  • скульптурна різьба.

Основні риси африканської різьбленої дерев'яної скульптури.

• Акцент на обличчя, надмірно великі голови.

• Спрощене зображення тулуба.

• Ритуальний характер дрібних деталей.

• Посилений вираз емоцій.

• Використання одягу та прикрас.

• Використання лише трьох кольорів — білого, червоно-коричневого та чорного, у Південної Нігерії та Дагомеї — блакитний і зелений кольори.

• У деяких країнах Африки поряд із дерев'яною пластикою створювалися і скульптури з бронзи.

? Зверніть увагу на художні і технічні особливості статуеток. Охарактеризуйте виразність постатей людей, які зображені.

Голова оба. Бенін

Фігурка шамана. Бронзове різьблення

Фігурка влади Нкісі. Конго