Образотворче мистецтво. 7 клас. Железняк

32. Фітодизайн. Складання букетів

Зимовий сад в Алупкинському палаці: скульптура в інтер’єрі

Фітодизайном називають оформлення рослинами житлових приміщень та інших інтер’єрів. Є два різновиди фітодизайну: перший — оформлення живими рослинами (озеленення) приміщень, другий — оформлення букетами із живих і сухих квітів, квітковими композиціями презентацій, різноманітних урочистостей, дому, спортивних і офіційних заходів.

Розміщення рослин і створення композицій із них засноване на знаннях аранжування і розумінні потреб рослин. Кожна рослина може стояти окремо в декоративній посудині. Можна посадити разом кілька рослин і створити таким чином рослинну композицію, у такому разі рослини довше зберігають вологу в землі й повітрі, займають меншу площу. За розмірами такі композиції надзвичайно різноманітні — від зовсім маленьких, що розміщуються на краєчку робочого стола, до великих об’ємно-просторових композицій зимових садів.

У минулі століття різним квітам надавали різного змісту, пов’язаного з легендами і віруваннями. Так, троянда була символом кохання, лілія — краси і доброчинності.

Українці також надавали квітам великого символічного значення. Мак, наприклад, вважався символом краси, цвіт вишні та яблуні — материнської відданості і любові, ромашка — дівочої цноти і чистоти, незайманості, хміль — гнучкості й розуму. Дівчата сплітають вінки з ромашок, незабудок, волошок, чебрецю. Купальські та обжинкові вінки були символами сонця. На свято Купала дівчата кидали вінки в річку, щоб дізнатися про свою долю, свого судженого.

Вінки зі стрічками протягом століть використовували під час весілля. До вінка вплітали багато різних квітів. Переважна більшість із них широко використовувалась у народі як лікарські. Це — деревій, звіробій, волошки, ромашки, цвіт і ягоди калини, барвінок, мак та ін. Почесне місце у вінку належить барвінку як символу вічного кохання, сімейного благополуччя, життя, безсмертя людської душі. З метою захисту до весільного вінка нареченої вплітали також полин — «траву над травами», один із найсильніших оберегів. Улітку вінок сплітали із різних трав і квітів, а восени — із золотавого й червоного листя.

Віночок як складова українського національного костюма

Букет «бідермеєр»

Декоративний стиль

Мистецтво складання букетів, хоч і вимагає художнього смаку, доступне кожному. Слово «букет» французьке, означає красиво зібрані квіти.

Букети можуть бути симетричні й асиметричні. Букет складають так, щоб квіти розміщувались у ньому неоднаково відносно осі симетрії або геометричного центра і виглядали вільно й природно. Букет «бідермеєр» — щільно замкнений по колу, в якому квіти розміщені концентричними колами. Букет декоративного стилю — щільно заповнений, може бути й незамкнений по контуру. Так звані букети формалінійного стилю виконують із мінімальної кількості матеріалу, де кожній деталі надається важливе значення, в основі такої композиції лежить контраст форм і ліній. Існує й кілька інших композиційних стилів.

Отже, квіти, зібрані в букети чи рослинні композиції в нашому домі, дають можливість зайвий раз поспілкуватися з природою, милуватися нею, нагадують про необхідність її охороняти.

Букет каскадний

Формалінійний стиль

  • 1. Що ви знаєте про фітодизайн?
  • 2. Якими символічними значеннями українці наділяли квіти?

1. Намалюйте з натури букет із трьох квіток. Розміщення квіток можна трохи змінювати. Потім з уяви доповніть його додатковими деталями (гілочками, декоративним листям, китицями ягід), щоб у результаті вийшло аранжування із квітів.

2. Створіть ескіз зимового саду. Подумайте, чим би ви могли його прикрасити (скульптурами, фонтанчиком, декоративними вазами).

3. Створіть декоративну композицію методом набризкування. Для цього треба на аркуші паперу розкласти попередньо заготовлене висушене листя. Скомпонувавши з нього композицію, набризкайте фарбу зверху за допомогою розбризкувача чи щітки. Після того як перший шар фарби висох, розкладіть листя інакше і набризкайте знову. Так ви отримаєте кілька різнокольорових силуетів, що перекривають один одного.

Матеріал для роботи

Учнівські роботи. Декоративні композиції з використанням засушеного листя

ЕТАПИ РОБОТИ НАД РОСЛИННОЮ КОМПОЗИЦІЄЮ

1. Для виготовлення такої композиції потрібно заздалегідь зробити рослинні заготовки (висушити рослинки як для гербарію).

2. На цупкий папір-основу почніть викладати рослини, беручи насамперед великі листочки.

3. Спробуйте різні способи розташування деталей одна до одної.

4. Знайшовши найкраще розташування, зафіксуйте листочки на фоні клеєм.

5. Доповніть композицію більш дрібними деталями, акцентами.

6. Коли клей висохне, композицію можна взяти в рамку, яку, до речі, також можна виготовити власноруч.

ЦІКАВО ЗНАТИ

Ікебана

Понад сім століть тому в Японії з’явилося мистецтво — ікебана. Ікебана — це не просто квіти, що стоять у вазі з водою. Вони віддзеркалюють думки, почуття, настрій і світосприйняття художника-аранжувальника. Для ікебани можна використати будь-яку кількість рослин. Буває досить 1-2 квіток у вазі, доповнених листком або гілочкою. Такі мініатюри прикрашають кімнати для чайних церемоній. У великих інтер’єрах ставлять великі складні композиції з використанням великих гілок, стовбурів, корчів. Можна використати будь-які квіти, навіть бур’яни, гілки з плодами, колосся, сухі гілки, коробочки з насінням, мох. Оскільки ідея нескінченності життя — одна з основних у японському мистецтві, квіткова композиція не вважається досконалою, якщо в ній не відображено плин часу. Наприклад, минуле символізують повністю розпущені квіти, сухе листя або плоди, сучасне — напіврозкриті квіти дерев і кущів, а майбутнє — бутони чи гілки з бруньками.

У японській композиції важливе значення має краса ліній, динамічності, виразності. Різноманітні лінії дають гілки дерев, попередньо очищені від зайвого листя і відгалужень, стебла квітів і трав. За потреби стебла згинають власноруч. У кожній композиції важливим є акцент. Ним може бути не лише колірна пляма, а й особливо приваблива форма квітки, строкатий малюнок великого листка, яскравий плід. Для досягнення художнього враження широко використовуються контрасти: поєднання круглого листя і тонких стебел, глянцевих і пухнастих рослин.

У композиції дотримуються правил рівноваги між окремими частинами. Великі квіти розміщують ближче до основи, а дрібні, на тонких ніжках, — на периферії, темні ставлять нижче, світлі — вище. При цьому створюється відчуття усталеності. Дуже важливе гармонійне співвідношення між рослинами і вазою, з якою вони становлять єдине ціле. Вази використовують не тільки високі, а й низькі, пласкі. За основу композиції береться трикутник, вершина якого — кінці головних елементів.

Післямова

Ось ви й перегорнули останню сторінку нашого підручника. Ви дізналися чимало нового про мистецтво, одночасно зміцнили знання, отримані раніше. Адже перш ніж здобути початкові знання з архітектури, ви ознайомилися з живописом, графікою і скульптурою і набуті вміння застосовували впродовж року на практиці за допомогою олівця, пензлика, фломастера чи пластиліну.

Цього року ви вивчали архітектуру і дизайн, ознайомилися з різними видами архітектури і складовими споруди, дізналися про закони архітектурної композиції. Розмова про такі важливі поняття, як архітектурний образ, ордер, синтез мистецтв, велася паралельно з розповіддю про історію архітектури. Зв’язок архітектури і природи розглядали на прикладах найвідоміших парків, які також є справжніми витворами мистецтва. Робили начерки і замальовки, розглядали різні способи зображення простору, передавали у своїх роботах гармонію і красу рідної природи. Ви самі планували і створювали макети нових парків. А ще ви навчилися відрізняти дизайн від декоративно-ужиткового мистецтва, дізналися про історичний костюм і моделювання сучасного одягу, створювали ескізи власних колекцій одягу, ознайомилися із синтезом мистецтв у театрі.

Рубрики «Цікаво знати» і «Фах» додали знань про світові пам’ятки різних народів і допомогли добре зорієнтуватись у мистецьких професіях. Можливо, хтось із вас у майбутньому навіть обере одну з них. Але навіть у тих професіях, які, здавалося б, тісно не пов’язані з образотворчим мистецтвом, знання композиції, відчуття гармонії, колориту будуть завжди вам у пригоді.

Ви навчилися розпізнавати різні стилі мистецтва, знання про які продовжуватимете здобувати у старших класах, але вже з інших предметів, бо в цьому році закінчився курс образотворчого мистецтва.

Бажаємо вам ніколи не розлучатися з мистецтвом. Для цього зовсім не потрібно здійснювати якусь далеку подорож. Для нової зустрічі з прекрасним можна погортати альбом чи подивитися цікаву передачу, відвідати музей, просто пройтися містом або селом — навколо нас стільки краси і стільки всього гармонійного, потрібно лише вміти це помічати. Спілкування з мистецтвом — велика радість і духовна необхідність. Адже воно не просто прикрашає життя, а й надає йому сенсу.