Образотворче мистецтво. 7 клас. Железняк

31. Театральний костюм

Театральний костюм — це один з елементів оформлення вистави. Він допомагає актору переконати глядача в ідеї театральної дії, створити відчуття історичної достовірності, розкрити характер героя. Костюм може бути персонажним, тобто зображувати певного персонажа, навіть абстрактне поняття. Таким костюмом можна вважати костюм ночі або весни, фантастичного птаха щастя або сонця.

Ігровий костюм перетворює зовнішність актора, допомагаючи йому яскравіше зіграти свою роль. В обрядових і народних дійствах чоловіки часто переодягалися в жінчі костюми, жінки — в чоловічі, юні — в костюми літніх людей, популярними були костюми тварин, наприклад кози під час вертепних вистав. Причому використовувалося все: і вивернуті кожухи, мішки, мотузки, замалий чи завеликий одяг, солома, кольоровий папір... На переодяганнях будувалася гра акторів і в грецькому античному театрі, і у східному, в італійській комедії дель арте, п’єсах Шекспіра. Костюмовані вистави широко використовувались у балетному мистецтві та пантомімі.

Але частіше ми стикаємось із костюмом як одягом головної дійової особи. Він реалістичніший, у всі часи він віддзеркалював те, що носили на той час люди. Ці костюми тяжіють до високого ступеня історичної, національної достовірності. Реалістичний костюм відповідає характеру дійової особи, розкриває її душевний стан та місце в суспільстві.

Разом з тим і тепер, і в давнину костюм залишається частиною творчості художника, який його вигадує і підбирає як важливу частину вистави.

Л. Бакст. Ескізи театральних костюмів

О. Екстер. Ескіз костюма Аеліти. 1924 р.

Юлія Солнцева в ролі Аеліти з однойменного фільму О. Довженка

Ще за первісних часів для проведення ритуальних дійств учасники одягали відповідні костюми, маски.

У багатьох мовах слова, що означають маску, перекладаються як «інше, фальшиве обличчя». В японському традиційному театрі роль маски часто виконує грим, під яким повністю ховається обличчя актора. У давньогрецькому театрі честь винахідника маски належить скульптору Феспису. Маски надягали на голову, як шолом. Спочатку їх робили з дерева, гіпсу, пізніше — з воску, шкіри, полотна. Театральна маска дає змогу створити узагальнений образ. Вона допомагає розпізнавати групи персонажів. Так, у давньогрецькому театрі маски, що плачуть і сміються, визначали трагічних і комічних персонажів. У сучасному театрі часто застосовують прийом «надягання» і «зривання» масок, підкреслюючи межу між життям і грою.

Ф. Кричевський. Ескіз театральних костюмів

А. Петрицький. Ескіз костюма принца Калафа до опери Дж. Пуччіні «Турандот»

В. Риндін. Ескізи костюмів: а — клоунів; б — до опери Дж. Верді «Фальстаф»

Беручи участь у шкільних виставах чи костюмованих святах, ми також на певний час стаємо художниками-декораторами чи художниками-костюмерами, створюємо несправжній предметний світ. Це цікава творча робота — перетворити за допомогою костюма людину на якийсь персонаж: дерево, будинок чи пору року або ж створити костюм тигра чи павука, сніжинки чи квітки, золотої рибки чи Котигорошка. Така робота допоможе нам замислитися над тим, яку головну ідею ми маємо виразити у створенні нашої сценографії, надалі, під час перегляду вистав, звертати увагу, якими засобами театральний художник допоміг режисеру й акторам передати глядачам театральну оповідь про речі та цінності, важливі в людському житті. І ще одне. У театрі ми бачимо пряме втілення синтезу мистецтв, адже все в ньому: і декорації, і костюми, і музика, і сценарій, і гра акторів — виявляють спільну ідею — ідею твору.

Китайська маска

Японська театральна маска

Африканська обрядова маска

Маски Венеційського карнавалу

  • 1. Які типи театрального костюма ви знаєте?
  • 2. Пригадавши вивчене в першому півріччі про сценографію, доведіть, що в театрі здійснюється синтез мистецтв.

Гуртом створіть ескізи театральних костюмів для казки, байки чи легенди, які ви вивчали протягом цього року.

Створіть маску для театрального персонажа людини чи тварини. Це позитивний чи негативний персонаж?

Для створення маски візьміть аркуш паперу альбомного формату. Згорніть його навпіл. На зігнутому аркуші намалюйте половину обличчя. Потім по намічених контурах виріжте маску, розгорніть її і оздобте потрібними деталями з паперу — волоссям, носом, віями і т. ін.

Учнівська робота. Маски

Учнівська робота. Костюми до казки «Пригоди Буратіно, або Золотий ключик»