Історія України. Всесвітня історія. 6 клас. Гісем
Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.
§ 35. Культура Давнього Китаю
ВИСЛОВІТЬ ВЛАСНУ ДУМКУ
1. Які системи письма вам відомі? Чому вони виникли? Яка з них, на вашу думку, найзручніша?
2. Чи відомі вам китайські міфи та легенди? Якщо так, поділіться своїми знаннями в класі.
1. Писемність
Давні китайці створили власну писемність. Вона була ієрогліфічною, тобто один символ позначав окреме слово або поняття. У випадку з китайськими ієрогліфами кожен із них міг мати дуже багато значень. Як ви вже знаєте, Цінь Ши Хуан-ді наказав сформувати єдиний набір ієрогліфів для різних китайських говірок. Від нього веде свій рід сучасна китайська писемність.
Приклад згорнутих книг із бамбукових дощечок.
Видатним твором Давнього Китаю є «Ши Цзін» («Книга пісень»). Це збірка творів різних авторів XII—VI ст. до н. е. Вона мала величезний вплив на подальший розвиток китайської поезії.
• Яку роль Ці Ши Хуан-ді відіграв у формуванні давньокитайської писемності?
Джерела повідомляють
Із «Ши Цзін» («Книги пісень»)
...Життя або смерть нам розлука несе,
Слово ми дали, збір у похід.
Думав, що руку стискаючи твою,
Зустріну з тобою і старість мою.
• Від чийого імені написано цей вірш? Що за ситуацію в ньому описано?
...Удари звучать далекі, далекі...
То рубає сандал дроворуб біля річки,
І там, де річка омиває піски,
Він складе стовбури та сучки...
Ви ж, пане, в сівбу не працювали руками
І в жнива не знали праці.
• До представника якої верстви звертається автор цих рядків? Як ви це визначили?
Давньокитайська кістка для ворожіння. Знахідка зберігається в Британському музеї в Лондоні.
Процес виготовлення аркушів паперу. Його в Китаї навчилися виготовляти за часів династії Чжоу з м'якоті бамбука та інших рослин або з ганчір'я. До цього китайці писали на бамбукових або дерев'яних дощечках або шовкових стрічках.
Цікаво знати
Ієрогліфи існували і до часів Цінь. Вони розвинулися зі знаків, які записували на кістках для ворожіння. У давнину, за часів династії Шан, існував спосіб ворожіння про майбутнє, для якого використовували кістки свійських тварин або панцирі черепах, на яких спеціальними знаками писали запитання. Потім ці кістки нагрівали над вогнищем, доки на ньому не з'являлися тріщини. Вважалося, що ті позначки, через які проходила тріщина, і є відповіддю на поставлене запитання.
2. Філософські школи
У період «Воюючих держав» багато мудреців намагалися зрозуміти, у який спосіб найкраще жити, яким мас бути управління державою. Цей період навіть отримав назву «Сто шкіл». Про більшість із них нам мало що відомо, але принаймні дві з них мали величезний вплив на всю історію Китаю та на життя сучасних китайців також.
Китайський історик Сима Цян (145—86 рр. до н. е.). Художник Бай Сяо. На ілюстрації можна побачити традиційний письмовий стіл, папір і посудину з тушшю для письма.
Джерела повідомляють
Вислови Лао-цзи
• Коли більшає законів і наказів, зростає кількість злодіїв і розбійників.
• Хто багато говорить, той часто зазнає невдачі.
• Найсильніший той, кого не видно й не чутно, але хто бачить і чує всіх.
• Той, хто, маючи знання, прикидається, що не знає, той стоїть вище за інших. Той, хто, прикидаючись, що знає, насправді не знає, — хвора людина.
• Обговоріть у парах, як ви розумієте значення цих висловів. Чи погоджуєтеся ви з ними?
Цікаво знати
Існувала ще одна філософська школа, яка мала великий вплив на історію Китаю. Це був легізм, який поширився за часів династії Цінь. Легізм бачив ідеал держави, де народ сліпо кориться закону та правителю. Легісти вважали, що тільки під страхом найсуворіших покарань людей можна тримати в покорі.
У VI ст. до н. е. мудрець Лао-цзи створив вчення про дао — шлях людини до розуміння природи та життя в гармонії з ними. Його вчення отримало назву даосизм. Людина, яка слідує дао, уникає конфліктів і має три чесноти: співчутливість, скромність, ощадливість.
Молодший сучасник Лао-цзи — Конфуцій (Кун-фуцзи) — створив вчення, яке мало вказати шлях до гармонійних стосунків людини з іншими людьми. Він порівнював державу з традиційною китайською сім’єю. Як у сім’ї молодші коряться старшим та разом дбають про загальний добробут, так має бути і в державі. «Правитель має бути правителем, батько — батьком, син — сином», — стверджував Конфуцій. Ідеалом для Конфуція була «благородна людина», яка мала самовдосконалюватися для того, щоб якнайкраще виконувати покладені на неї обов’язки, а також дбати про збереження традицій. Конфуціанськими чеснотами називають освіченість, відповідальність, почуття міри, повагу до закону.
• Вправа «Мікрофон». Передаючи одне одному уявний мікрофон, розкажіть, яке вчення для вас виглядає найбільш привабливим. Поясніть свою думку.
3. Релігійні уявлення
Давні китайці шанували давно померлих предків і вірили, що вони здатні впливати на життя своїх живих родичів. Для них будували святилища та здійснювали жертвопринесення. Також китайці вшановували богів, героїв і святих, а ще вірили в існування демонів, фей та різних фантастичних істот: єдинорога, фенікса, дракона тощо. Була поширена й віра в магію. За династії Чжоу навіть існував закон, за яким магічні дії, спрямовані проти імператора, каралися смертю.
Лао-цзи, маленький Будда та Конфуцій (зліва направо). Малюнок часів династії Мін (1368—1644 рр.).
• Що, на вашу думку, символізує це зображення?
Людей, які дотримувалися вчення про дао, у Китаї вважали подібними до чарівників, що були здатні керувати стихіями та жити дуже довго. Даосизм набув значної популярності за династії Чжоу, коли багато даоських мудреців проживало в імператорському палаці.
Наприкінці І ст. до н. е. до Китаю через Великий шовковий шлях проник буддизм, який поширився в його західних регіонах.
• Як давні китайці ставилися до померлих предків?
Нюйва — китайська богиня, яка, за легендою, виліпила перших людей із глини. Сучасний малюнок.
Запитання та завдання
1. Яку назву має китайська писемність? Як вона виникла?
2. Гра «Правда — неправда». Виберіть правильні твердження.
- 1) Легізм передбачав ідею самовдосконалення людини.
- 2) Даосизм передбачав життя в гармонії із собою та світом.
- 3) Конфуцій навчав, що людина має дбати не лише про власне, а й про загальне благо.
3. Порівняйте чесноти людини відповідно до даосизму та конфуціанства. Як вони допомагають пояснити суть цих вчень?
4. Що, на вашу думку, було головною людською чеснотою в легізмі?
5. Слідування якому з давньокитайських вчень дозволяло «виховати» доброго державного чиновника?
6. Складіть словесний портрет ідеального чиновника відповідно до ідей Конфуція.
7. За допомогою методу «Прес» (див. додатки до підручника) поясніть, як ідеї легізму втілилися в заходах держави Цінь щодо населення.
8. За допомогою методу «Кластер» (див. додатки до підручника) складіть схему «Даосизм, конфуціанство та легізм в історії Давнього Китаю».
9. Давні китайці створили багато літературних творів (як художніх, так і наукових, філософських). За допомогою додаткових джерел підготуйте коротку презентацію або повідомлення про один із них (на вибір).
10. Пошукове завдання. За допомогою додаткових джерел дізнайтеся, які винаходи здійснили давні китайці. Розкажіть у класі про один із них.
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України