Мистецтво. 6 клас. Кізілова

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

§ 19. Фантастичне та реальне в кіно

На ще одну взаємодію різних мистецтв потрібно звернути увагу. Йтиметься про літературу та кіно. Кіномистецтво — наймолодший синтетичний вид мистецтва, у творах якого за допомогою спеціальної техніки, рухомого зображення та звуку відтворюють реальні чи інсценізовані події. Уперше люди змогли переглянути цей вид мистецтва 28 грудня 1895 рік. Кіно поєднує властивості театру, літературу, музику, образотворче мистецтво. Це робить його мову яскравою, зрозумілою та цікавою кожному.

Пригадай, за якими книгами, що ти прочитав, створено кіно чи мультфільми.

Серед різновидів кіномистецтва найтісніше з літературою пов’язані художні фільми, побудовані на грі актора. Саме із сценарію (літературної основи) починається кожен такий фільм.

Екранізація книг — це завжди хвилююче почуття для читача. Знаючи текст, ти очікуєш від фільму масу вражень. А якщо автори фільму дуже вільно переробили зміст чи зовнішність актора не відповідає тексту, то ти стаєш вимогливим критиком.

Майстрам кіно потрібно докласти багато зусиль, щоб їхній кіноперсонаж відповідав літературному герою. З іншого боку, екранізація — це гарний спосіб дізнатися сюжет відомої книги, якщо часу на читання не вистачає. А буває, що після перегляду тобі хочеться ознайомитись з самим літературним твором.

Першим до літературної основи звернувся режисер Жорж Мельєс. Він у 1902 році переніс на екран роман Даніеля Дефо «Робінзон Крузо». Завдяки його старанням світ побачив кінострічку «Пригоди Вільгельма Телля» за мотивами п’єси Фрідріха Шиллера «Вільгельм Телль», першу екранізацію однойменної казки Шарля Перро і багато інших.

Серед робіт Жоржа Мельєса є німа короткометражна комедія «Подорож на Місяць» 1902 року, що пародіює сюжети романів Жуля Верна «Із Землі на Місяць» і Герберта Уеллса «Перші люди на Місяці». Її вважають першим науково-фантастичним фільмом в історії кінематографу.

Жорж Мельєс. Кард із його кінофільму «Подорож на місяць»

• Переглянь фрагмент фільму. Використай QR-код.

«Подорож на місяць» режисера Жоржа Мельєса. Озвучено музикою з кінофільму «Одіссея капітана Влада», режисер Ерол Флін, композитор Еріх Вольфганг Корнгольд.

Кадр із кольорової версії кіно «Подорож на місяць»

Обери запитання (завдання) для себе.

  • Про що розповідає фрагмент фільму?
  • Чи допомагає музика сприймати фільм?
  • Чи відповідає характер музики подіям фільму?

Проходить століття і світ дивується ще одному американському науково-фантастичному фільму «Аватар» 2009 року сценариста та режисера Джеймса Кемерона. Він говорив, що на цю роботу його надихнула серія романів про Джона Картера Едгара Райса Берроуза. Дія фільму відбувається в 2154 році. Назва фільму — назва генетично спроєктованих тіл, людиноподібного плем’я на’ві та людей, які використовуються командою дослідників для вивчення планети та взаємодії з жителями Пандори.

Джеймс Кемерон та Джеймс Хорнер

Музику до фільму написав Джеймс Хорнер, це була його спільна робота з Кемероном після «Чужих» та «Титаніка». Композитор співпрацював із Вандою Бріант, музикантом-етнографом, щоб створити музичну культуру інопланетної раси.

«Аватар» — найскладніший фільм, над яким я працював, і найбільша робота, за яку я брався», — говорив Хонер. У 2010 році саундтрек був номінований на премії «Оскар», «Золотий глобус», «Сатурн» в категорії «Краща музика до фільму». До саундтреку (звукового оформлення фільму) увійшло 20 окремих композицій.

Переглянь фрагмент фільму «Аватар» режисера Джеймса Кемерона. Використай QR-код.

Фрагмент сцени польоту.

Композиція № 1 «You Don’t Dream in Cryo...» («Ви не мрієте в Кріо...»)

Обери запитання (завдання) для себе.

  • Чи допомагає музика зрозуміти фільм?
  • Чи відповідає характер музики подіям фільму?
  • Порівняй озвучення різних частин твору. Які спільні риси окреслюють композиторський стиль?

• Чи може музика до кінофільмів існувати самостійно? Наведи приклади.

Кіномистецтво дає можливість поєднати світ фантастики з реальністю.

Кіно як синтетичний вид мистецтва має широкі можливості для відтворення фантастичних та реальних сюжетів і образів. Багатьох глядачів цікавлять фільми, засновані на реальних подіях. Вони дають змогу переконатися, наскільки дивовижні історії можуть трапитися з людьми, та дізнатися невідомі факти про події та постаті минулого.

Яскравим прикладом такого кіно є стрічка Михайла Іллєнка «Той, що пройшов крізь вогонь» — фільм про українського льотчика, який після Другої світової війни потрапив до Канади і став вождем тамтешнього індіанського племені. В основу сюжету покладена історія гвардії старшого лейтенанта Івана Івановича Даценка з Чернечого Яру Диканського району Полтавщини.

• Подивися трейлер до фільму за QR кодом.

Найбільш захоплюючими, як правило, є сюжети, в яких яскраво виражене протистояння добра і зла. Тому важливу роль у сюжеті стрічки відіграє антагоніст — персонаж, який є ворогом головного героя чи героїв і перемога над яким стає кульмінацією твору. Здебільшого антагоністи є негативними персонажами й уособлюють ті чи інші вади.

• Пригадай найбільш яскравих антагоністів у відомих фільмах. Яким чином вони посилюють роль головного героя у фільмі? Чи зможеш ти згадати імена антагоністів у таких фільмах (с. 118).

Окремою категорією кіномистецтва є кінофантастика. Образи та події фантастичних фільмів часто навмисно відсторонені від повсякденної реальності з метою досягнення специфічних художніх завдань або просто для розваги глядача. Серед таких фільмів вирізняють певні напрямки або жанри — наукова фантастика, військова, фентезі, фільм жахів, фантасмагорія.

• Визнач, до якого з перелічених вище жанрів фантастичного кіно належать представлені афіші.

Розвиток фантастичного кіно став можливий завдяки динамічному розвитку фантастичної літератури. Екранізація літературних творів є надзвичайно важливою, адже дає змогу візуалізувати їх і зробити доступними для широкого кола глядачів. Найдивовижніші сюжети стали придатними для екранізації завдяки появі спецефектів.

Дізнайся більше за QR кодом.

Екранізовано чимало творів українських авторів, серед яких «Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини світу» за твором О. Гавроша, «Тіні забутих предків» М. Коцюбинського та «Вій» М. Гоголя.

Працюючи в команді, маєте змогу створити власну коротеньку кінострічку. Обговоріть сюжет, визначте кількість кадрів для його розкриття. Спільно плануйте композицію кадрів. У намальованій та вирізаній «камері» проріжте два тонких прорізи для просування «кінострічки».

Вплив кінематографу на уяву глядачів важко переоцінити, саме тому його популярність залишається незмінно високою.