Зарубіжна література. Профільний рівень. 11 клас. Ісаєва

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

До вивчення роману «КРАДІЙКА КНИЖОК»

ЧИТАЄМО, РОЗМІРКОВУЄМО, ОБГОВОРЮЄМО...

  • 1. Яке враження справив на вас роман «Крадійка книжок»?
  • 2. Від чийого імені ведеться оповідь у творі? Яким уперше постає оповідач перед читачем? Що незвичного в цьому образі виявилося для вас?
  • 3. Де й коли відбуваються події твору? Як ви думаєте, чому в реальні події автор вплітає вигадане містечко Молькінг?
  • 4. Розкажіть про життя Лізель Мемінґер на Небесній вулиці. Знайдіть опис зовнішності дівчинки (частина І). Поясніть, чому темно-карий колір її очей був небезпечним на той час у Німеччині.
  • 5. Як до Лізель ставилися прийомні батьки?
  • 6. Чому улюбленим місцем для дівчинки став підвал? Чи можна стверджувати, що образ підвалу набуває в романі символічного значення? Поясніть свою думку. Які інші образи твору можна вважати символічними?
  • 7. Розкажіть про дружбу Лізель і Руді. Що об'єднувало підлітків?
  • 8. Яке значення в житті Лізель відігравали книжки? Скільки їх було? Як книжки потрапляли до дівчинки? Коли й за яких обставин Лізель Мемінґер отримала титул «крадійки книжок»?
  • 9. Яку книжку й за яких умов Лізель знаходить першою? Чи погоджуєтесь ви, що в її назві звучить ідея знецінення людського життя як такого?
  • 10. Знайдіть у романі й прочитайте епізод спалення книжок нацистами. Прокоментуйте його.
  • 11. Яку роль у житті головної героїні мали зустріч і спілкування з дружиною мера? Поясніть, чому Ірма Германн запропонувала Лізель написати книжку? Яке значення в житті Лізель має написана нею книжка?
  • 12. Як Лізель за допомогою книжок допомагає іншим людям протистояти жахам війни? Перекажіть два-три таких епізоди.
  • 13. Схарактеризуйте образ Макса Вандербурґа. Чому автор називає Макса «беззвучною людиною»? Прокоментуйте сцену уявного боксерського поєдинку Макса з Гітлером.
  • 14. Як зустріч із Максом змінила долю Лізель? А як Лізель вплинула на життя Макса? Зробіть висновок, яку роль образ Макса Вандербурґа виконує в романі.
  • 15. Скільки разів Смерть перетинається з Лізель Мемінґер? Знайдіть у тексті описи цих зустрічей та простежте, які кольори в них використовує автор. Прокоментуйте їхню символіку.
  • 16. Розкрийте мотив крадіжки в романі.
  • 17. Розкажіть, як простий німецький люд протистояв нацистській ідеології.
  • 18. Назвіть і прокоментуйте слова зі «Словника Дудена1», які з'являються на сторінках роману. Як ви думаєте, чому саме ці слова обирає автор твору?
  • 19. Прочитайте фінальну сцену роману. Як ви розумієте останні слова оповідача: «Мене переслідують люди»?
  • 20. Як ви думаєте, чому Смерть приходить до Лізель лише у старості? Прокоментуйте слова: «...ви і ваше земне існування маєте значення». У чому, на вашу думку, був сенс земного існування Лізель Мемінґер?
  • 21. Як ви розумієте слова Смерті: «...за всі роки Гітлерового правління ніхто не послужив йому так вірно, як я»? Прокоментуйте рішення автора зробити оповідачем твору Смерть.
  • 22. Які теми порушує автор у творі? Чи можна стверджувати, що головною є тема життя і смерті? Як ви думаєте, ця тема в романі є національною чи загальнолюдською? Свою думку обґрунтуйте.
  • 23. Коли й за яких обставин Лізель замислюється над питанням «Яка користь від слів»? Чи можна стверджувати, що в ньому вустами своєї героїні автор озвучує головну проблему твору? Як він вирішує її в романі? А якою буде ваша відповідь на запитання Лізель Мемінґер?
  • 24. Сформулюйте ідею твору «Крадійка книжок».
  • 25. Які з художніх особливостей роману вас найбільше вразили?
  • 26. Сучасний американський письменник Джон Ґрін сказав про роман Зузака, що такі книжки можуть змінити життя, адже «Крадійка книжок» дарує нам надію. Як ви розумієте ці слова? А вам «Крадійка книжок» подарувала надію?

1 Дуден (нім. Duden) — словник і правопис німецької мови, який був уперше опублікований 1880 року німецьким філологом Конрадом Дуденом. Видається в друкованому й електронному варіантах. З електронною версією можна ознайомитися на сайті видання: https://www.duden.de/.

Заглиблюючись у царину гуманітарних наук

ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ РОМАНУ «КРАДІЙКА КНИЖОК»

Маркус Зузак дуже ретельно, майже математично вивірив свій твір. Так, «Крадійка книжок» складається з прологу, епілогу та 10-ти частин основного змісту. Усі компоненти поділяються на окремі розділи, що супроводжуються анотаціями та коментарями оповідача. Важливо, що частини основного змісту мають такі самі назви, як і книжки, що з'являються в житті Лізель Мемінґер, від «Посібника гробаря» до «Крадійки книжок». І кожна нова книжка — це новий етап у житті дівчинки. Таку саму будову має і книжка, яку написала сама Лізель. Не менш цікавим є і той факт, що всі книжки, які потрапляють до Лізель (окрім «Mein Kampf» і словника Дудена), вигадані. Така складна, але чітка композиція роману є засобом характеристики головної героїні, виражає ідею твору.

Найхарактернішою художньою особливістю твору «Крадійка книжок» Маркуса Зузака можна вважати наявність незвичайного оповідача — Смерті. Неочікуваним для українського читача є те, що Смерть у романі асоціюється із чоловіком. Яким же постає він у творі? Виявляється, це не кістлява похмура істота з косою на плечі, а оптимістичний, справедливий, «зовсім не страшний» і «не злий» чоловік, якому до вподоби колір темного шоколаду. Про себе він каже просто: «Я — підсумок». Смерть розповідає про основні події, характеризує персонажів, причому робить це не відсторонено, а з явною симпатією, скажімо, до Лізель чи Руді. Дар «всезнання», яким володіє Смерть, відкриває нові можливості у формі оповіді у творі. Так, автор використовує такий прийом, як випередження оповіді. Зокрема ми наперед дізнаємося про смерть Руді Штайнера. Важливо і те, що Смерть веде не просто оповідь, задаючи тон усьому твору, а й бесіду з читачем, неодноразово звертаючись до нього з питаннями, роблячи читача не просто пасивним споживачем інформації, а активним учасником подій.

Привертає увагу і те, що в англомовному творі, яким є «Крадійка книжок», міститься велика кількість німецької лексики (це збережено і в українському перекладі). Зокрема Маркус Зузак майстерно описує місцевий колорит у романі, вдаючись до німецьких слів у діалогах підлітків. Без перекладу автор залишає й назву головної книжки А. Гітлера «Mein Kampf», привітання heil Hitler, найменування євреїв Die Juden. Це створює атмосферу автентичності драматизму подій. Емоційний стан персонажів, їхні схвильованість, стурбованість передають такі слова, як jawohl, sheisse, schnell та інші. Особливе місце з-поміж німецької лексики належить лайливим словам. Так, Роза звертається до свого чоловіка Saukerl (свинтус), а Лізель називає не інакше, як Saumensch (свинючка), що виступає засобом мовної характеристики Рози Губерманн. Текст роману містить й німецькі слова зі словника Дудена — Zufriedenheit (задоволення), Verzeihung (прощення), Angst (страх), Wort (слово), Gelegenheit (можливість), Elend (горе), Schweigen (тиша), Nachtrauern (жаль), які відіграють значну роль у розкритті основної думки твору.

Специфічною рисою роману «Крадійка книжок» є залучення різних засобів візуалізації тексту, що акцентують увагу читача на слові в контексті його використання. Це і поєднання тексту та малюнків у книжках Макса, і виділення думок персонажів жирним шрифтом, і використання рядків-абзаців, і написання цілих слів великими літерами, і використання курсиву тощо.

Характерною ознакою твору також є використання символічної колористики. Так, з образом Лізель Мемінґер оповідач пов'язує три кольори — червоний, білий, чорний і наводить графічну формулу, у якій при накладанні «чорна закарлючка на сліпучо-білу кулю і на гуму супово-багряну барву» утворюється прапор нацистської Німеччини. Протягом твору Смерть тричі перетинається з Лізель, щоразу когось забираючи, і кожна така зустріч забарвлюється в один із трьох кольорів, що вкупі вказує на справжнього винуватця трагедій.

Маркуса Зузака називають «людиною-метафорою», адже він уводить у текст чимало індивідуально-авторських метафор, наприклад: «книжковий магніт», «жінка з прасковим кулаком», «очі горіли фюрером», «зуби штовхалися ліктями», «стіна озброїлась... стелажами книжок», «його пальці пахнули валізою», “Mein Kampfом” і виживанням» тощо. У романі також чимало оригінальних епітетів, порівнянь, неологізмів.

Підсумовуємо вивчене

  • 1. Уявіть, що вам запропонували взяти інтерв'ю в Маркуса Зузака. Які запитання ви йому поставили? Колективно оберіть найцікавіші з них та поставте їх Маркусу Зузаку в соціальних мережах.
  • 2. Якщо ви володієте англійською, то ознайомтеся з розміщеними в Інтернеті інтерв'ю Маркуса Зузака, наприклад, британській газеті «The Guardian»1 або американському онлайн-виданню «Paste»2. Що нового ви дізналися про австралійського письменника?

1 URL: https://bit.ly/2RUxiRJ

2 URL: https://bit.ly/2X3QiP9

  • 3. Організуйте у класі TED-конференцію, присвячену роману М. Зузака «Крадійка книжок». Запропонуйте ідеї для обговорення. Зверніть увагу, що це має бути змістовна, коротка й натхненна доповідь. Оберіть трьох найкращих спікерів.
  • 4. Напишіть за романом М. Зузака «Крадійка книжок» творчу роботу на одну з тем: «Магія слова в романі Маркуса Зузака “Крадійка книжок”»; «Там, де спалюють книги, скоро будуть горіти й люди (Генріх Гейне)»; «Історія про “умільця виживати”»; «Друга світова війна та Голокост очима німецьких дітей».
  • 5. Виконайте дослідницьку роботу на одну з тем: «Особливості використання німецької лексики в англомовному романі Маркуса Зузака “Крадійка книжок”»; «Символіка кольору в романі Маркуса Зузака “Крадійка книжок”»; «Мотив спалення книжок у творах Рея Бредбері “451° за Фаренгейтом” та Маркуса Зузака “Крадійка книжок”»; «Взаємодія літератури та кіно в процесі екранізації роману Маркуса Зузака “Крадійка книжок”».
  • 6. Роздивіться інформаційний плакат1, присвячений Маркусу Зузаку та його роману «Крадійка книжок». Об'єднайтеся у групи та сформулюйте 4-5 запитань для обговорення плаката. Дайте на них відповідь у класі. Схарактеризуйте художні особливості роману «Крадійка книжок».

1 В інформаційному плакаті використано елементи обкладинки роману «Крадійка книжок» Ріси Роділ, ілюстрації до твору Міссі Серендіпіті, малюнок із зображенням друкарської машинки з офіційного сайта Маркуса Зузака.

ПІДСУМОВУЄМО ВИВЧЕНЕ В РОЗДІЛІ

  • 1. Поділіться своїми враженнями про твори, представлені в цьому розділі. Які з них справили на вас найбільше враження, а які — залишили байдужими й чому?
  • 2. Розкрийте провідні тенденції у драматургії другої половини ХХ століття.
  • 3. Поясніть, що таке «драма абсурду». Чи доводилося вам бачити вистави «театру абсурду»? Якщо так, розкажіть про них.
  • 4. Розкажіть про постановки п'єс «театру абсурду» на українській сцені.
  • 5. У групах виконайте таке завдання (на вибір) за прочитаним твором «драми абсурду»:
  1. намалюйте афішу до театральної постановки п'єси;
  2. складіть режисерський коментар для акторів, які будуть виконувати головні ролі п'єси;
  3. напишіть лист майбутнім читачам (глядачам) твору: чому, на ваш погляд, потрібно (або не потрібно) читати (дивитися в театрі) цей твір;
  4. підготуйте рекламний проєкт у вигляді інсценізації за прочитаним твором .
  • 6. Уявіть себе актором чи акторкою. Роль кого з прочитаних драматичних творів ви хотіли б виконати й чому? Які риси характеру обраного героя ви увиразнювали б найбільше?
  • 7. Поясніть, як ви розумієте, що таке постмодернізм. Чи відчуваєте ви себе постмодерністом?
  • 8. Вітчизняна літературознавиця Кіра Шахова зазначала: «Модернізм — це те мистецтво, яке навіть у трагедійних творах залишає віру і надію в людину та її майбутнє, а постмодернізм тотально песимістичний, зневірений, безнадійний». Чи поділяєте ви таку думку? Якщо так, то прокоментуйте її положення прикладами з прочитаних вами творів.
  • 9. Організуйте у класі дискусію на тему «Яким я уявляю майбутнє літератури?» або «Постмодернізм: за і проти».
  • 10. Об'єднайтеся у класі у групи та підготуйте рекламний проєкт (для радіо або телебачення) до одного з творів постмодерністської літератури.
  • 11. Напишіть твір-стилізацію на вільну тему в постмодерністській манері.
  • 12. Напишіть синквейн на тему «Постмодернізм».
  • 13. Чилійський поет Пабло Неруда писав: «Той, хто не читав Кортасара, — приречений. Не читати його — це серйозна невидима хвороба, яка із часом може мати жахливі наслідки. Щось схоже на людину, яка ніколи не куштувала персиків. Він непомітно буде ставати сумним, блідим і, ймовірно, у нього поступово випаде волосся. Я не хочу, щоб таке відбулося зі мною, тому жадібно поглинаю усі вигадки, міфи, суперечності і смертельні ігри великого Хуліо Кортасара». Чи поділяєте ви таку думку? Поділіться своїми роздумами на тему «Чому важливо читати Хуліо Кортасара»?
  • 14. «На мою думку, література, образотворче мистецтво, архітектура і кіно, творчі, інтелектуальні, духовні прояви мають сенс тільки тоді, коли вони несуть у собі справжні цінності, вказують вихід із самотності до людського загалу...» — так визначив своє творче кредо Хуліо Кортасар. Які цінності несуть у собі прочитані вами твори в цьому розділі?
  • 15. Напишіть рецензію або відгук для читацького блогу на твір, прочитаний вами в цьому розділі.
  • 16. Підготуйте огляд офіційного сайту М. Павича в Інтернеті (http://www.khazars.com). Запропонуйте варіант україномовного сайту сербського письменника. Чи плануєте розмістити на ньому інтерактивні твори письменника?
  • 17. У чому полягає оригінальність творів Мілорада Павича?
  • 18. Доведіть, що оповідання М. Павича «Скляний равлик» належить до постмодерністської літератури.
  • 19. Розкажіть, що вам відомо з історії кримськотатарської літератури.
  • 20. На конкретних прикладах доведіть або спростуйте думку про те, що повість Т. Халілова «До останнього подиху» відображає трагедію кримськотатарського народу.
  • 21. Ознайомтеся з відгуками на роман М. Зузака «Крадійка книжок», що викладені в Інтернеті, організуйте за ними у класі «Тиху дискусію». Для цього оберіть 3-4 найцікавіші відгуки читачів, запишіть їх на окремих аркушах ватману, розмістіть їх у класі так, щоб було зручно робити записи. Далі по черзі, мовчки підходьте до кожного з аркушів і записуйте свої коментарі (можна під ніками) до розміщеного на ватмані відгуку/відгуків. Наприкінці обговоріть усе записане.
  • 22. Напишіть відгук на роман М. Зузака «Крадійка книжок» або підготуйте відеоогляд цієї книжки для читацького блогу. Презентуйте та обговоріть свої роботи у класі. За бажанням розмістіть їх у мережі Інтернет.
  • 23. Використовуючи матеріали підручника та публікації в Інтернеті, підготуйте повідомлення «10 цікавих фактів про Джона Ґріна».
  • 24. На прикладі роману Дж. Ґріна «Провина зірок» доведіть, що його автор вважає читання книжок важливим для підлітків.
  • 25. Прокоментуйте висловлювання Джона Ґріна: «Вони [мої книжки] виникають на перетині між людьми, яких я уявляю, і питаннями, які мене хвилюють».
  • 26. Прокоментуйте інформаційний плакат. Яку з художніх особливостей роману М. Зузака ви вважаєте найважливішою?

  • 27. Порівняйте романи Дж. Ґріна «Провина зірок» та М. Зузака «Крадійка книжок». Що в них спільного та відмінного?
  • 28. Прокоментуйте назву й епіграфи до цього розділу, представлені на його шмуцтитулі (див. с. 228).