Українська література. 5 клас. Чумарна
Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.
Розділ 3. Писемні свідки минувшини
Сила — від рідної землі
Казки про славних богатирів — захисників рідної землі — народ розповідав завжди. І дуже часто в рисах цих героїв вгадується історична правда: напевно, деякі з казкових героїв справді колись тут жили. Та найважливіше в цих казках те, що вони розповідають нам про силу, яку дає героєві його рідна земля. «Сила твоя — від рідної землі: поки на землі лежатимеш, доти сила в тобі прибуватиме», — так говорять сивочолі діди, зціливши Іллю Муромця, й нагадують про його обов’язок боронити свій край.
Із часів Русі-України — на глибині майже тисячі літ — збереглися героїчні оповіді про подвиги богатирів, які ще називали бувальщинами (билицями або билинами). Їх розповідали, виспівували кобзарі-лірники, що несли поміж людей славу лицарів-оборонців. Вони нагадували про закони честі, без яких жоден богатир не зможе стати справжнім героєм.
Народна картина «Козак Мамай — душа праведная»
ЖИВІ ОБРАЗИ УКРАЇНСЬКОЇ ІСТОРІЇ
Антін Лотоцький — відомий діяч українського визвольного руху, дитячий письменник, журналіст і видавець. Виріс у родині, де глибоко цінували історичну та духовну спадщину свого народу. Досліджуючи минувшину нашого краю, знаходив для дітей найцікавіші сторінки історії, створював літературні портрети відомих героїв.
Як ти уже знаєш, народні перекази часто мають у собі багато фантастичного, казкового, але в основі своїй зберігають історичну правду.
МИХАЙЛО-СЕМИЛІТОК
Оповідання з народного переказу
Було це дуже давно. Ще як на наші землі набігав дикий кочовий народ — печеніги. Вони нищили й руйнували села та міста, а людей убивали або забирали у тяжку неволю. А панував тоді в нашому славному золотоверхому Києві князь Володимир. У князя був син Михайлик.
Молоденький ще був князенко Михайлик, семиліток, але що за дитина була! Який славний стрілець був із нього! Було, ганяється конем (бо й на коні їздив, наче вродився на ньому), птаха на льоту з лука вцілить.
Любив його батько і весь народ.
— Видно, що лицарська кров у нього, — говорили люди.
І сталося тоді, що печеніги великою силою посунули на Вкраїну. Підійшли під самісінький Київ і облягли його з усіх боків, як чорна хмара. Добуваються до Києва, б’ють таранами в мури. Ось-ось, думають, буде Київ наш. Та де там, мури стоять, як стояли, не подаються.
Стріляють печеніги до міста, до киян, що стоять на мурах, та стріли не ранять киян, лише вертають і ранять самих печенігів.
«Що б це таке було? — думають печеніги, дивуються. — Досі ще жодне місто, хоч би й як сильно укріплене, не встояло перед нашими таранами. А тут б’ємо в мури вже більш як тиждень, а мури нітрохи не подаються: стріляємо — наші стріли не ранять ворогів, лише вертають і нас іще ранять!»
Кличуть ворожбитів. Питають. А ворожбити кажуть:
— Не здобути вам Києва ніколи! Там у князя Володимира є син семиліток. Малий він іще, а вже великий і славний лицар із нього. Цей семиліток — душа народу, його сила. Щоби здобути місто, треба спершу його звідти забрати. Вбити семилітка не можна, бо він — душа народу. А хіба ж можна душу, живу душу вбити? Можна її лише ув’язнити, поневолити темними силами, але вбити — ніколи...
— Що ж нам діяти? Радьте, кажіть!
— Є рада на це, — каже один ворожбит. — Пошліть до князя Володимира послів, нехай вам видасть князенка у заручники, а ви за те обіцяйте, буцімто відступите від облоги.
— А вони видадуть?
— Видадуть, — запевнив ворожбит. — Ні князь, ні народ не відають, кого мають. Заплатіть мені добре, а я нашлю в місто чорних духів. Ті вмовлять народ, що годі їм сидіти замкненими, бо можуть з голоду померти. І кияни, не свідомі, хто цей семиліток, видадуть його! Ще й раді будуть, що так легко позбулися облоги.
Печеніги послухали ворожбита й вислали послів до київського князя. Приходять ті до нього, вклонилися та й кажуть:
— Прислав нас до тебе, князю, наш володар із заявою, що він зі своїм військом готовий відступити від облоги Києва й вернути в свою землю, але за умови, що ти, князю, даси йому в заклад свого семилітнього сина.
— Михайлика?! — скрикнув князь і аж зірвався зі свого престолу. — Ніколи!
Та тут йому в вухо нашіптує невидимий чорний дух:
— Дай, дай сина! Се ж тільки в заклад. Йому там добре буде.
Князь аж налякався, бо думав, що це йому самому така думка спала. Замислився, вже хотів годитися, та почув за дверима голос Михайлика й опам’ятався — батьківська любов перемогла.
А чорний дух бачить, що так нічого не вдіє, і шепче йому:
— Сам не вирішуй! Спитай у віча — як віче вирішить.
І князь завагався, задумався. «Віче спитати? — думав він. — Чому зразу така думка не прийшла? Треба скликати віче. А як видадуть, що тоді?! Ні, народ любить його й не видасть ніколи!» — потішав він себе в гадці.
Каже послам:
— Я сам не можу рішитися, скличу віче. Як віче вирішить, так і буде.
І загудів вічевий дзвін, пішли окличники містом.
А князь сидить сумний-пресумний. Душа щось недобре віщує.
Думка за думкою лине, налітає...
Що діяти? Що почати? Аж тут князенко Михайлик підбіг до батька, обняв його за шию та й просить:
— Батеньку мій рідний, пусти мене за місто! Хай виступлю до бою печенігів воювати, бо вже задовго стоять під Києвом та руйнують околиці й нас із міста не пускають.
А батько поцілував сина в чоло та й каже:
— Ой сину, сину! Не тобі ще на війну ходити, ти ще малий, несвідомий.
А Михайлик:
— Пусти, батьку, на воду утятко молоденьке, а попливе, як і стареньке. І мені не треба вчитися воювати, пусти мене, батьку.
Проситься князенко, а очі йому аж горять, аж палають жадобою бою. Та батько каже:
— Стривай, сину, надумаюся.
Аж тут сповістили князя, що вже весь нарід на віче зібрався й нетерпляче жде його. Вийшов князь, поклонився зібраному народові та промовив:
— Панове громадо! Лихо навістило нас! Печеніги облягли місто так, що нам і рушитися з міста нікуди. Правда, досі не вдалося їм здобути міста, але хто знає, як далі піде — у них удвадцятеро більша сила. Печенізький володар прислав до мене послів із заявою, що він готов відступити у свою землю, аби лиш я дав у заклад свого семилітнього сина Михайлика.
Громада загула, зашуміла:
— Що, Михайлика, Михайлика? Ні, ми Михайлика не дамо від себе, годі!
Любили кияни Михайлика, бо хоч він ще й маленький був, а вже могли пізнати в ньому доброту і хоробрість. Уже тепер бачили вони в ньому свого майбутнього князя, що принесе славу Києву та Вкраїні.
І зрадів князь, коли почув такі оклики серед киян.
Але чорні духи не дармували. Ось один став за плечима старшого сина князя Володимира Лихослава. Недобрий він був, лютий і хитрий, та й ще боягуз. Народ не любив його. Лихослав знав, що народ любить його брата Михайлика, тому ненавидів малого, рад був його позбутися. Із сеї ненависті брата до брата скористався чорний дух і зашепотів йому:
— Намовляй киян, щоби вони згодилися на видачу Михайлика! Тоді ти будеш сам паном у всій Україні.
І виступив Лихослав, уклонився громаді та й каже:
— Панове громадо! Ворог наш сильний і вимагає від нас чималої січі. Тяжко мені й батькові відпускати Михайлика, але ж йому нічого лихого не станеться, а ми звільнимося від облоги і зможемо жити спокійно.
Народ заметушився. Тут і там почулися голоси, що годилися з думкою Лихослава. Тоді князь запитав:
— Ну, що ж, панове громадо, дати Михайлика в заклад печенігам чи не дати?
Велика більшість загула:
— Дати, дати! Нема іншої ради!
Князь мусив згодитися.
А малий Михайлик у час віча стояв при вікні та й чув усе. Чув, як брат Лихослав намовляв киян, щоби згодилися його видати, чув, як більшість народу згодилася.
Засмутився Михайлик. Та не сим, що кияни так легко згодилися його видати, бо він знав, що на це вплинули чорні духи, невидимі для народу, але видимі для нього. Потіхою, радістю було для нього, що все-таки знайшлася значна меншість, яка ніяк не хотіла згодитися. Але сумний був, бо народ ще несвідомий, кого він дає від себе, несвідомий того, що цим сам собі готує загибель.
Коли вже буде він свідомий себе, своєї сили?! Щоби його рятувати, треба йому, Михайликові, на якийсь час, а може, надовго зникнути.
І він виступив перед громадою та й каже:
— Ой, кияне, кияне, панове громадо,
Погана ваша рада.
Якби ви розум мали —
Мене не видавали.
Поки світ світом,
Вороги Києва не достали.
А так прощавайте!
Сказав це Михайлик і звелів слугам привести собі коня. І в одній хвилі в коня виросли крила, а від Михайлика вдарила така ясність, що весь народ аж жахнувся із дива.
Проїхав Михайло-семиліток проміж народ, що з дива стояв, наче остовпілий, і приїхав під Золоті ворота. Вони були зачинені. Він узяв Золоті ворота на золоті стремена й вихором погнався між ворогів.
Кінь летів на крилах. Ворогів від виду ясного лицаря на крилатому коні охопив страх і переполох. А Михайлик гнався самою серединою ворожого табору. Що махне мечем по правий бік — то ворог, як порубане дерево, паде; що махне мечем по лівий бік — то ворог, як покошена трава, стелиться. І поки переїхав ворожий табір, усі печеніги покотом неживі лежали.
— Оце моя остання тепер прислуга тобі, мій рідний Києве! Не верну я до тебе, аж поки весь народ не дійде свідомості, хто він, яка в нього сила. Прощай, Києве, прощай!..
Глянув ще востаннє Михайлик на золотоверхий Київ і зник.
Поїхав далеко-далеко, за сьомі гори, за сьомі ріки. Там поставив Золоті ворота та й стереже їх до слушного часу. Сидить він там і ніколи не старіється — усе такий, яким вийшов із Києва, молодий, семиліток...
За Антоном Лотоцьким
Підказки Вікі-Всезнайка
У цьому тексті згадується про князя Володимира. Мабуть, про того ж Володимира, про якого йдеться в казці «Ілля Муромець» чи «Кирило Кожум’яка» та інших билинних і казкових оповідях з часів Київської Русі. Ім’я Володимир у цих оповідках вживається як синонім поняття Володар (той, що володіє миром — тобто великою громадою, державою). В історичного персонажа — князя Володимира Святославовича — було 16 дітей, один із них — славний на весь світ Ярослав, прозваний Мудрим. Але Михайла серед княжих синів не було. І текст оповіді яскраво вказує на божественне, небесне походження героя. Михайло — один з архангелів, які поборюють на землі зло. Його вважають охоронцем Києва і всієї української землі.
Дівчина-семилітка в однойменній українській казці знає усі таємниці світу, відповідає на питання: «А що росте без коріння, а що сходить без насіння?». В народі вважали, що діти до семи років ще спілкуються з ангелами, тому їм відкриваються всі таємниці. Можливо, саме тому Михайло-князенко був наділений такою силою у віці семи літ.
Розмірковуємо над прочитаним
1. Прочитай уважно текст і зверни увагу на казкові мотиви в ньому.
2. Як ти гадаєш, Михайлик був історичною особою чи героєм народних легенд? Що у тексті свідчить про його надлюдські риси?
3. Що ти думаєш про рішення киян? Чи була у ньому зрада? Кого з героїв оповідання можна назвати зрадником?
4. Пригадай казку «Правда і Кривда». Чи схожі між собою герої цих творів?
5. Як ти розумієш виділені в тексті слова про несвідомість киян? Поміркуй, чи сьогодні українці усвідомили свою міць? Чи повернувся на нашу землю Михайло-семиліток?
6. Знайди в інтернеті розповіді про українських параолімпійців. Укажи джерело інформації.
Розвиваємо творчість
Створи словесний «портрет» Михайлика. В чому, на твою думку, його найбільша сила?
Працюємо в групі
Розіграйте в групі діалоги Михайлика з киянами: його обстоювання власної позиції, висловлювання позицій князя Володимира та його старшого сина.
Електронний додаток для допитливих
«Архангел Михаїл». Мультфільм.
Пам’ятник Архангелу Михаїлу в центрі Києва (скульптор А. Кущ)
ЛЕГЕНДАРНА АВТОРКА КИЇВСЬКИХ ЛЕГЕНД
Наталена Королева — це псевдонім письменниці. А її справжнє ім’я було б важко вимовити, бо походить вона з іспанського роду, де повне ім’я складається з імен найближчих родичів. Її життя — це суцільні пригоди, мандри і пошуки. Вирісши сиротою, виховуючись у монастирі, дівчина дуже цінувала можливість навчатися і пізнавати світ. У Київ вона потрапила з батьком у 17-річному віці. За короткий час перебування в Україні вивчила українську мову, навчалася музики у Миколи Лисенка. Була всебічно обдарованою — знала багато мов, вивчала філософію, історію, археологію, медицину, музику, співи. Часто бувала у своїх іспанських родичів, вчилася їздити верхи, фехтувати, стріляти. Мабуть, тому захопив її героїчний дух старокиївських легенд. Під час Другої світової війни вийшла книжка Наталени Королевої «Легенди старокиївські».
КИРИЛО КОЖУМ’ЯКА
Старокиївська легенда
Тяжко журилися в цей день бояри, стоячи перед князем Володимиром. А він уже підписував грамоту: про те, що згоджується видати злому дев’ятиголовому змієві свою доньку Гориславу-Людмилу. Бо спустошує змій усі землі довколишні, чорториї у Дніпрі своїм хвостом викручує, морить своєю отрутою людей. І погрожує знищити Київ, якщо князь не віддасть йому доньку.
Завтра, до сходу сонця, має піти княжа донька до змія на відкуп своєї землі.
Плаче в палатах княгиня Анна — мати князівни, але не може за доньку заступитися.
А Борислава не плаче. Свою няню Євпраксію такими словами заспокоює:
— Чи ж гадаєш, няню-голубко, що змій за милосердя Боже дужчий?..
І одягається в дорогі одежі, як до шлюбу.
Біда на Київ прийшла, ще й на князя на Володимира.
Раннім ранком заплакали дзвони Десятинної церкви. А з княжих палат, пишних, мармурових, сумно, з плачами та жалібними співами проводжали кияни князівну.
Лише няні Євпраксії серед люду нема. Немає старенької і серед бояринь.
Стрімким спуском, що за княжим двором від хреста Апостола Андрія починається, квапиться Євпраксія на Боричів узвіз, до малої хатини, в якій живе на весь Київ славний Кирило Кожум’яка.
На щастя, Кирило був удома — дванадцять шкур м’яв своїми сильними руками богатир. Як почув, що трапилося — кинув шкури і пішов зі змієм битися. Ухопив жмут ременів — і пішов на берег Дніпра.
Висунув голови змій із води та й питає глузливо:
— Миритися чи битися?
Сам не ворушиться. Лише кінець хвоста, як кіт сердитий, звиває-скручує.
— Де вже з тобою, з поганцем, миритись? Битись іду!
Але змій аж сичить від сміху.
— Лінощі розморили мене. Бач, день ясний який... Тільки лежати та грітися!
— Я тебе підведу!
— Чи ж подужаєш? Ліпші за тебе були...
Та як ухопив Кирило за шкуру лускату. Мне в руках ті шкури, як волові. Скочив змій. Спінив хвилі хвостом. Високим стовпом угору воду метнув. Усі дев’ять голів на Кирила намірює, вогнем дихає, отрутою кидає.
Дмухнув раз на Кирила, вдруге — а богатир відхилив вогонь. Реве змій від люті й гніву.
А з гори вже співи наближаються — ведуть князівну.
Кирило сирицю вхопив, «у три ремені» міцно скручену.
Розмахнувся вільною рукою. І накинув на всі дев’ять голів. Та й затягнув петлю. Аж гад очі вирячив. І впав у воду.
Вихопив ніж Кожум’яка і зняв зі змія шкуру.
Підійшов тут князь Володимир із усім людом київським, дякує Кирилові й пропонує йому руку своєї доньки.
Низенько Кирило князеві вклоняється.
— Не карай, ясний князю, за слово зухвале! Але ж князівну ніяково мені за жінку мати!
Показує руки мозолясті:
— Де ж князівні таку руку подати! І з ганьби-упокорення смертю загинула б донька твоя, коли б довелося їй кулешу варити, мені одежу випрати...
— Не буде в цім потреби! — всміхається Володимир. — Віднині боярином станеш...
— Бояр маєш, княже-господине, й без мене багато! А Кирила Кожум’яку одного. Ким був — тим залишуся, ясний володарю. Коли ж княжою ласкою хочеш обдарувати, то нехай дім мій, де живе мій рід — доки Київ Києвом, — Кожум’яками прозивається. Щоб рід мій про те пам’ятав, з якого кореня вийшов...
За Наталеною Королевою
Розмірковуємо над прочитаним
1. Прочитай уважно текст. Чи вбачаєш у ньому схожі мотиви з оповіданням про Михайла-семилітка? Спробуй зіставити події, описані у двох творах.
2. Хто у легенді про Кирила Кожум’яку виступає в ролі нападника, що чинить зло?
3. Чи є у цій легенді казкові мотиви? Які деталі художнього твору ти вважаєш реалістичними, що відображають життя киян у ті далекі часи?
4. Як ти думаєш, чому Кирило не погодився прийняти княжі почесті?
5. Які риси двох героїв — Михайла-семилітка та Кирила Кожум’яки — є, на твою думку, спільними чи схожими?
Розвиваємо творчість
Виконай на вибір:
- Охарактеризуй узагальнений образ героя українських богатирських казок, оповідань, легенд.
- Придумай продовження розповіді про подвиги Михайла-семилітка.
- Напиши вірша чи казку про когось із героїв-богатирів.
Підказки Вікі-Всезнайка
У давніх літописах не завжди згадують про всіх народних героїв, котрі стали улюбленцями казок, легенд, бувальщин (чи билин), що дуже часто нагадують казкові сюжети. Наприклад, рідко трапляються згадки про Іллю Муромця — відомого героя народної казки, чи про Кирила Кожум’яку. Але історики знаходять підтвердження існуванню згаданих героїв.
Пам’ятник Іллю Муромцю в Києві (скульптор В. Журавель)
Згідно з українськими билинами, Ілля походить з «міста Муромль». Деякі українські дослідники припускають, що йдеться про місто Моровійськ (сучасне село Морівськ Чернігівської області України).
А нещодавно в Києві було встановлено скульптуру Іллі Муромця у столичному парку «Муромець». Її висота — 11 метрів. Позував для відтворення його образу відомий сучасний український богатир Василь Вірастюк.
Електронний додаток для допитливих
Мультсеріал «Микита Кожум’яка». (2016, реж. М. Депоян).
ПРИСЛІВ’Я І ПРИКАЗКИ про лицарську честь
• Або будемо на Русі, або пропадемо всі.
• Не хвались, ідучи в бій, а хвались, ідучи з бою.
• Батьком-матір’ю не хвались, а хвались честю.
• Сила та розум — краса людини.
• Як прийде туга, пізнаєш друга.
Працюємо в групі
Аналізуємо, узагальнюємо. Як ви розумієте ці прислів’я?
Яке з них найкраще підходить до прочитаних сюжетів?
Які ще вислови про геройську вдачу ви знаєте?
Чи сила людини - лише в силі її тіла?
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України