Крок до ВНЗ. Історія України. Довідник
КУЛЬТУРА УКРАЇНИ наприкінці XVIII — у першій половині XIX ст.
Загальна характеристика
1) Відбувалося становлення української культури Нового часу.
2) Основні мистецькі напрямки — класицизм та романтизм.
СЛОВНИК!
Класицизм орієнтувався на античне мистецтво, йому були притаманні простота форм і композиції, звернення до античної спадщини, оспівування героїв.
Романтизм був реакцією розчарування у ідеях Просвітництва, стверджував неповторність людської особистості, прагнення до свободи і самовдосконалення, суперечність між надзвичайною особистістю та буденним оточенням.
3) Негативний вплив на розвиток культури справляли відсутність власної державності, національний гніт та імперські кордони, що ігнорували українські етнічні території.
4) У Наддніпрянській Україні проводилася політика русифікації та культурної асиміляції українців, здійснювана адміністративними примусовими заходами.
5) На західноукраїнських землях культурні процеси зазнавали значного впливу німецької культури, що поєднувався з полонізацією в Галичині, мадяризацією в Закарпатті, румунізацією на Буковині.
6) Культурний розвиток галицьких і закарпатських русинів був тісно пов’язаний з діяльністю греко-католицького духовенства.
Основні здобутки
1. Освіта.
— Початкова: в Росії — парафіяльні двокласні школи, повітові училища; в Австрії — елементарні школи зі строком навчання від 1 до 4 років.
— Середня: в Росії — платні гімназії, до яких не приймали вихідців із кріпацьких сімей, навчання велося російською мовою; в Австрії — платні гімназії з німецькою мовою навчання.
— Вища: в Росії — Києво-Могилянська академія (закрита у 1817 р.), Харківський університет
(1805 р.), Київський університет (1834 р.), ліцеї, що об’єднували гімназичну та університетську програми (Волинський, Рішельєвський, Ніжинський); в Австрії — Львівський університет, Реальна академія (1817 р.), Технічна академія (1844 р.). Викладання в Росії велося російською мовою, в Австрії — німецькою.
2. Наука.
— Світове визнання здобула українська математична школа; професор Харківського університету Т. Осиповський уклав підручник з математики, що мав велику популярність; М. Остроградський був членом багатьох світових академій наук.
— Розвиток історичної науки: видання «Історії Русів» (1846 р.), «Історії Малоросії» М. Маркевича, з’явилися перші історичні праці М. Костомарова. У Києві створено Тимчасову комісію для розгляду давніх актів, у якій працювали Т. Шевченко, М. Костомаров.
— У Західній Україні працював Львівський інститут Оссолінських, що мав бібліотеку, музей, друкарню і впливав на поширення освіти, науки та культури в регіоні.
ЦЕ ЦІКАВО!
Інститут Оссолінських був заснований у 1817 р. істориком і громадським діячем Юзефом Оссолінським.
3. Література і мовознавство.
— Українські автори писали як українською, так і російською, польською, німецькою мовами.
— Поширеними видами культурницької діяльності були збирання і публікація фольклорних творів: М. Цертелєв «Досвід збирання старовинних малоросійських пісень» (1819 р.); М. Максимович «Малоросійські пісні», «Українські народні пісні»; альманах «Русалка Дністровая» (1837 р.). Учасники гуртка «Харківські романтики» (П. Гулак-Артемовський, І. Срезневський, Г. Успенський та ін.) збирали етнографічні матеріали Слобожанщини.
ІСТОРИЧНИЙ ПОРТРЕТ!
Петро Гулак-Артемовський народився у м. Городище на Черкащині в родині священника. Він навчався у Київській духовній академії, а в 1817 р. став вільним слухачем Харківського університету. З 1818 р. Гулак-Артемовський викладає французьку мову в Харківському інституті шляхетних дівчат та польську мову в університеті. У 1821 р. він захистив магістерську дисертацію, став професором історії і викладачем російської історії, географії та статистики Харківського університету.
У 1841-1849 рр. Гулак-Артемовський обіймав посаду ректора університету.
Його літературна діяльність почалася ще за часів навчання в духовній академії, коли він переклав поему французького поета Н. Буало «Налой». Згодом переклади Гулака-Артемовського публікувалися в «Українському віснику». Його улюбленими письменниками були Дж. Мільтон, Ж. Расін, А. Міцкевич, Й. Гете. Проте в українську літературу автор увійшов як поет-байкар, започаткувавши віршовану байку. Помер поет у 1865 р. у Харкові.
— Першу в Галичині граматику української мови підготував І. Могильницький.
— Професор Львівського університету І. Лавринський уклав 6-томний українсько-польсько-німецький словник.
— Початок і становлення української поезії та прози; І. Котляревський (поема «Енеїда», п’єси «Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник»), Г. Квітки-Основ’яненка (повісті «Маруся», «Конотопська відьма» та ін., оповідання, драматургія).
— Найвидатніші автори — П. Гулак-Артемовський, Є. Гребінка (байки), М. Гоголь («Тарас Бульба», «Вечори на хуторі поблизу Диканьки» тощо), Т. Шевченко (збірка «Кобзар», 1840 р.), П. Куліш (повість «Михайло Чарнишенко», роман «Чорна рада», поезії).
4. Театр.
— Виникнення перших стаціонарних професійних театрів у Харкові та Полтаві, де ставили українські п’єси «Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник» І. Котляревського, «Сватання на Гончарівці» Г. Квітки-Основ’яненка тощо, а також п’єси Шекспіра, Пушкіна, Грибоедова. Директором і режисером Харківського театру був Г. Квітка-Основ’яненко, Полтавського — І. Котляревський.
— Діяли аматорські театри, поміщицькі театри, де грали селяни-кріпаки.
— Видатні актори першої половини XIX ст. — М. Щепкін, К. Соленик.
5. Музика.
— Розвиток музичного фольклору (колядки, щедрівки, народні пісні й танці). Поширені були народні ансамблі — троїсті музики (скрипка, цимбали, бубон).
— Кобзарське мистецтво; найвідоміший кобзар — Остап Вересай.
— Зародження української симфонічної музики (симфонія М. Овсянико-Куликовського на основі українських пісень).
— С. Гулак-Артемовський написав першу українську оперу — «Запорожець за Дунаєм».
6. Архітектура.
— Панування класичного стилю.
— Планова забудова губернських центрів (Полтави, Києва, Харкова).
— Відомі пам’ятки тогочасної архітектури — будинок театру в Одесі (архітектор Тома де Томон), дзвіниця Успенського собору в Харкові (архітектор С. Васильєв), Старий театр у Львові (архітектор А. Пихля, Я. Зальцман).
— Розвиток палацово-паркової архітектури (палаци К. Розумовського у Батурині, маєток Галаганів у Сокирцях на Чернігівщині).
— Створення декоративно-пейзажних парків («Софіївка» в Умані, «Олександрія» у Білій Церкві, Стрийський парк у Львові тощо).
7. Живопис.
— Розвиток портретного жанру (В. Боровиковський, В. Тропінін, Т. Шевченко).
— Пейзажний живопис (І. Сошенко, Т. Шевченко).
— Розвиток графіки (Т. Шевченко, серія офортів «Живописна Україна»).
СЛОВНИК!
Офорт — гравюра на міді або цинку з малюнком, протравленим кислотами, а також друкарський відбиток з такої гравюри.
Завдання для самоконтролю
111. Перші стаціонарні професійні театри в Україні з’явилися у:
A) Києві та Харкові;
Б) Сумах та Полтаві;
B) Харкові та Полтаві;
Г) Києві та Чернігові.
112. Т. Осиповський та М. Остроградський були видатними:
А) співаками;
Б) архітекторами;
В) письменниками;
Г) математиками.
113. «Холерні бунти» в Закарпатті відбувалися:
А) 1774 р.;
Б) 1831 р.;
В) 1833 р.;
Г) 1848 р.
114. Проаналізуйте наведені твердження та вкажіть правильне.
А) «У Львівському, Харківському, Київському університетах навчання велося українською мовою»;
Б) «Східна Галичина і Північна Буковина були об’єднані в коронний край “Королівство Галичини і Лодомерії”»;
В) «“Руська трійця” — це політичний гурток української молоді, метою якого було повалення самодержавства в Австрійській імперії»;
Г) «Галичина приймала селян-заробітчан із Закарпаття та Буковини».
115. Укажіть заходи аграрної реформи кінця XVIII ст. в Західній Україні.
1. Селяни отримали землю, яку вони обробляли, за викуп;
2. землевласникам заборонено збільшувати повинності селян;
3. панщина обмежена трьома днями на тиждень;
4. скасована панщина;
5. селяни звільнені від особистої залежності й отримали певні громадянські права;
6. заборонено тілесні покарання;
7. селяни отримали право вступати до університету.
116. Установіть відповідність між автором та його твором.
A) М. Цертелєв;
Б) М. Максимович;
B) І. Могильницький;
Г) Г. Квітка-Основ’яненко.
1. «Тарас Бульба»;
2. «Досвід збирання старовинних малоросійських пісень»;
3. Граматика української мови;
4. «Малоросійські пісні»;
5. «Малоросійські оповідання».
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
117. Розташуйте події в хронологічній послідовності.
A) Діяльність «Руської трійці»;
Б) створення Головної руської ради;
B) скасування панщини на Буковині;
Г) відновлення роботи Львівського університету.
118. Прочитайте текст і дайте відповідь на запитання.
«Боротьба козацької України за політичну незалежність у XVIII ст. була тісно пов’язана з обороною православ’я від ісламу та римського католицтва. Уніатська церква виступала тоді придатком до чужоземного польського панування. У XIX ст. відбулася цікава переміна ролей. Після того, як Київський митрополичий престіл був підпорядкований Московському патріархові, православна церква на Україні повністю втратила свою автономію і поступово стала повністю русифікованою. Уніатська церква, яку в Російській імперії заборонили (1836 р.), була обмежена до Габсбургських володінь... Вона здатна була взяти на себе роль української національної церкви...» (І. Лисяк-Рудницький, історик)
• Чому уніатська церква стала оплотом українського національного руху в першій половині XIX ст.?
119. Прочитайте текст і дайте відповіді на запитання.
«1848 р. одним з головних завдань для русинів було добитися визнання їх окремим слов’янським народом. До революції 1848 р. як для поляків, так і для політично свідомих русинів польська ідентичність останніх вважалася нормою... 1848 року русини не лише проголосили окремішність від поляків, але й дали зрозуміти, що їхня етнічна територія не обмежується кордонами Австрійської імперії...»
«Україна. Історія» (О. Субтельний)
1) Яка мета стояла перед революцією 1848 р. в Австрійській імперії?
2) Яка мета стояла перед українцями в цій революції? Чи добилися вони її здійснення?
3) У чому полягало протистояння українців з поляками в Галичині?
4) Назвіть головні результати революції 1848 р для українців.
5) Чому українці Західної України називали себе русинами?
120. Доведіть або спростуйте твердження:
«Реформи Марії-Терезії та Йосифа II відкривали добрі можливості для культурного відродження русинів».
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України