Зарубіжна література. Повторне видання. 8 клас. Міляновська

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Барбара Космовська

(народилася у 1958 році)

Барбара Космовська — відома польська авторка популярних романів для дітей і дорослих, поетеса та літературознавиця.

Народилася Барбара в місті Битів (нині — Поморське воєводство, Польща). Ще під час навчання у ліцеї прокинулися творчі здібності дівчини, і саме в цей час з’явилися її перші публікації в скаутському молодіжному журналі «Навпростець», який позиціонував себе як альтернативу нудним дорослим періодичним виданням. Журнал «Навпростець» заохочував молодь до творчості, зокрема кожен автор, поезія якого була опублікована, ставав членом Клубу молодих авторів (КМА), а кожен читач міг приймати участь у редагуванні цього видання. Журнал був щотижневим, його прихильники виявляли значну активність і часто організовували пісенні фестивалі або ж фестивалі альтернативної культури.

Після навчання в Гданському університеті (місто Гданськ — центр Поморського воєводства) повернулася до рідного Битова і працювала вчителькою польської мови. Однак продовжувала писати вірші й упродовж 1980-х років здобула чимало польських поетичних премій. Втім, поступово сфера її інтересів змістилася в наукову площину — Барбара почала досліджувати особливості художньої літератури для молоді на прикладі романів польської письменниці XIX століття Зофії Урбановської, яка свого часу активно обстоювала необхідність розвитку літератури для дітей і юнацтва. Із цієї теми Барбара Космовська у 1999 році захистила дисертацію.

Наукове дослідження прозових творів для дітей та молоді стало поштовхом до нового і не пов’язаного з поезією етапу творчості Барбари Космовської. Уже в 2000 році виходить друком її перший роман «Голодна кицька», а в 2001 році — наступний твір «Приватна територія», який приніс авторці справжній успіх, увійшовши до списку польських бестселерів і отримавши захоплені відгуки літературних критиків. Закріпив статус Барбари Космовської як відомої авторки підлітковий роман «Буба» (2002 рік), який переміг у польському конкурсі книг для дітей і молоді «Повір у силу фантазії».

Зараз Барбара Космовська успішно суміщає наукову і літературну діяльність. Вона — викладач філологічно-історичного факультету Поморської академії у місті Слупськ (50 кілометрів від її рідного Битова), а на польському книжковому ринку практично щороку з’являються її літературні новинки. До речі, в її творчому доробку є роман «Українка», в якому вона порушує проблему важкої долі українських заробітчан у Польщі. Авторка зізнається, що упродовж багатьох років літературна праця її настільки захоплювала, що вона забувала про сон і відпочинок. Писала ночами, вихідними, і ніхто не смів її відволікати, навіть улюблений пес. Зараз вона ставиться до писання зваженіше і намагається будувати своє життя таким чином, щоб не забувати про науку, родину та інші обов’язки.

Зокрема, Барбара Космовська — депутат міської ради Битова і ставиться до свого депутатства дуже серйозно, хоча й самокритично. Навіть називала себе «кепським депутатом», бо ж нічого не тямила в «каналізаційних колекторах». Однак вона, успішна і життєрадісна жінка, відчуває внутрішню потребу дбати про вразливих людей, які не змогли знайти себе в сучасному складному світі. Тож обрала для роботи Комітет вирішення алкогольних проблем. Аби бути корисною своєму місту, відома усій Польщі авторка бестселерів разом з друзями заснувала Центр лікування залежностей.

РОМАН «БУБА»

Барбара Космовська завжди прагнула залучити до читання підлітків, тому розуміла, що юнацька література повинна порушувати актуальні для цієї читацької категорії проблеми. В одному зі своїх інтерв’ю авторка сказала, що намагалася бути максимально щирою, створюючи в романі «Буба» підлітковий світ, і згадувала «власну молодість та власні помилки» і спокуси.

У романі «Буба» немає пафосного моралізаторства і нудних нотацій. Однак головна героїня твору дівчинка Агнєшка (всі її називають Буба), досягнувши підліткового віку, отримала й підліткові проблеми. Найпершим її відкриттям стало усвідомлення, що її батькам байдуже до неї. Як пишуть польські критики, історія Буби — це історія дитини, яка заслуговує на любов і увагу, незважаючи на всі її вади і зайнятість батьків.

До речі, дорослих, на противагу підліткам, авторка зображує в доволі іронічному світлі. Сама Барбара Космовська говорить, що всупереч усталеній традиції зображувати «правильних дорослих» і «неправильних підлітків», вирішила ніби перевернути картинку. Серед родичів Буби немає жодного у звичному сенсі позитивного персонажа — всі вони зображені з великою часткою гумору і навіть сарказму та мають дещо карикатурний вигляд. Дорослі надмірно емоційні, піддаються ігро- і шопоманії, марнославству, легко стають жертвами шахраїв і власних недоліків. Складається враження, що в родині Буби єдиною тверезомислячою людиною залишається дівчинка-підліток, яка здатна будь-якої миті взяти на себе відповідальність за сім’ю.

Єдина людина, з якою Буба може поговорити про власні проблеми, — дідусь Генрик, уїдливий спостерігач і коментатор сімейних сцен. Ім’я дівчинки, очевидно, невипадкове, воно нагадує нам слово, яким маленькі дітки називають рану або забій. Але дівчинці-підлітку Бубі доводиться самій лікувати не тільки свої душевні рани, а нерідко й розраджувати рідних.

РОМАН «БУБА: МЕРТВИЙ СЕЗОН»

Цей роман став продовженням попереднього твору про Бубу. Дівчинка подорослішала, і проблеми в її житті теж стали дорослішими. Однак домашній світ школярки мало змінився: мама — авторка другосортних романів, яка мріє про екранізацію своїх творів, вона егоїстично-ексцентрична і далі живе своїм життям; батькова кар’єра телеведучого скотилася до продавця телемагазину, він «втюхує бідним людям каструлі з подвійним дном... Або пояси для схуднення, від яких ніхто не худне»; старша сестра несподівано вирішила стати моделлю і актрисою, поставивши під загрозу свій шлюб; бабуся Рита майже довела всіх до виснаження «правильним харчуванням».

А Буба в цей час переживає муки кохання, підтримує подругу, яка бореться із наркотичною залежністю, і рятує світ від покидьків, які виграють у карти останні гроші в надто довірливих людей. Вона любить слухати класичну музику і не надто цікавиться модою, і, як визнає Барбара Космовська, — чимось подібна до неї самої.

Хоча дівчина доволі самотня в родинному колі, ми не сприймаємо її як жертву, у Буби немає комплексу самотньої і нелюбленої дитини, вона не відчуває потреби бунтувати проти дивних сімейних правил і домагатися більшої уваги. Буба дає раду і своїм проблемам, і проблемам дорослих, вона ніколи нікому не дорікає і живе повноцінним життям самодостатньої особистості, здатної як з гідністю переживати невдачі, так і радіти своїм перемогам.

Барбара Космовська говорить, що вважає підлітків найважчою читацькою аудиторією: з одного боку, батьки вже перестали їм купувати книжки, а з другого — самостійно вони ще не можуть цього робити, тому що не мають власних коштів. Тому письменниця надзвичайно радіє успіху своїх книжок у підлітків, яких, як прийнято вважати, ніхто і ніщо не цікавить. Найбільше Барбарі Космовській хочеться бути не моралізаторкою, а письменницею, чиї твори допоможуть порозумітися і підліткам, і дорослим.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Розкажіть, що вас вразило в стосунках батьків і дітей у романах про Бубу.

2. Схарактеризуйте образи Буби та її друзів. У чому ви бачите їхню вірогідність, а в чому — ні?

3. Порівняйте родинні стосунки в повісті Марини Аромштам «Коли відпочивають янголи» і стосунки в родині Буби в романах Барбари Космовської.

4. Яка з цих моделей сім’ї, на вашу думку, є кращою?

5. Порівняйте «вікові проблеми» Аліни і Буби. У чому полягає складність у стосунках з першачками, а в чому — з підлітками?

6. Порівняйте стосунки дорослих і дітей у романах Барбари Космовської і повісті-притчі Річарда Баха «Чайка Джонатана Лівінгстон».

7. Які спільні риси ви бачите в образах головних героїв цих творів?

8. Простежте розвиток особистості від Буби до чайки Джонатана Лівінгстона.

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст



Підтримати сайт і наші Збройні Сили можна за посиланням на Buy Me a Coffee.