Всесвітня історія. Повторне видання. 7 клас. Пометун

§ 29. Архітектура і мистецтво

ОБГОВОРІТЬ У КЛАСІ

Які зображення пам’яток мистецтва й архітектури ви бачили на сторінках підручника? Які з них і чому запам’яталися вам найбільше? Поміркуйте, хто і чому виділяв найбільше коштів на розвиток цих галузей культури.

ДОСЛІДІТЬ

Перед вами дві пам’ятки архітектури: одна належить до романського стилю Х-ХІІ ст. (ліворуч), інша — до готичного стилю XII—XV ст. (праворуч). Визначте особливості кожного зі стилів.

1. Монастир в Ла-Сеу-д’Уржель. Іспанія

2. Кафедральний собор у Мілані. Італія

1. Яке місце мали храми в житті середньовічних людей

ДОСЛІДІТЬ

Ознайомтеся з наведеними нижче твердженнями. Оберіть одне з них і поясніть на його прикладі, яку роль відігравали храми в житті людини середньовіччя. Знайдіть на картині Жана Фуке деталі, якими зможете проілюструвати свій вибір.

1) Храм для середньовічної людини — це місце богослужіння, відправлення обрядів і покаяння, церковних свят і процесій.

2) У храмах молилися, зокрема: феодали — за військові успіхи, селяни — за гарний урожай, ремісники просили удачі у виробництві, а купці сподівалися на безпечну і вдалу торговельну подорож. І всі разом ставили святим свічки з надією на їхній захист.

3) Церковний дзвін сповіщав про час праці та відпочинку, їжі й сну. У середньовіччя навіть виникли такі вислови: «дзвони жнив», «дзвони збору врожаю».

4) Спорудження храму ставало всенародною справою. Храми були місцем зібрань і укладення договорів, фортецями та притулком для переслідуваних, тут відбувались яскраві театралізовані релігійні вистави — містерії.

Жан Фуке. Будівництво храму. XV ст.

2. Яку архітектуру називають романською

ПОМІРКУЙТЕ

Схарактеризуйте романський стиль в архітектурі, використовуючи тексти і зображення (с. 193-195).

У X ст. в середньовічній архітектурі поширюється єдиний загальноєвропейський стиль — романський. Назва стилю походить від слова «Roma» — Рим, тому що в середньовічному будівництві використовували архітектурні традиції давніх римлян.

Романський стиль — перший загальноєвропейський стиль в архітектурі (Х-ХІІ (XIII) ст.), для якого характерні масивні споруди-фортеці: храми, замки, монастирі.

ДОСЛІДІТЬ

Які особливості романської архітектури описує Віктор Гюго? За допомогою словника поясніть у тексті слова: «базиліка», «вітраж», «розети», «барельєфи», «шпиль» і знайдіть ці деталі на ілюстраціях. Висловіть власні враження від наведених пам’яток.

Про романську архітектуру з роману Віктора Гюго «Собор Паризької Богоматері»

Більшість романських храмів будувались у неспокійний час загарбницьких і громадянських війн. Якщо була потреба, храми ставали фортецею для захисту від ворогів.

У романському стилі, що є найстародавнішим і найглибшим, у середньовічній Європі переважає напівкругле склепіння, підтримуване грецькою колоною.

Хай яким різьбленням та скульптурою була прикрашена оболонка собору, завжди під нею знаходиш римську базиліку. На цій незмінній основі кількість дзвіниць, шпилів змінюється безліч разів, відповідно до фантазії століття, народу, мистецтва.

Статуї, вітражі, розети, різьблені прикраси, барельєфи... Звідси дивовижна зовнішня різноманітність цих будов...

Стародавня сім’я похмурих, таємничих, приземкуватих храмів, наче придавлених круглим і широким склепінням, була пройнята військовим духом: могутні у своїй суворості й масивності стіни з вузькими вікнами, величезні вежі. Головні елементи будівлі — міцні круглі арки, важкі колони та стовпи, що підтримують дах.

Словник архітектурних термінів

Базиліка — прямокутна будівля, поділена всередині колонами або стовпами на окремі частини — нефи, орієнтовані із заходу на схід.

Вітраж — сюжетна чи декоративна композиція зі скла та інших матеріалів, що пропускають світло.

Карниз — виступ, що завершує горішню частину стіни або міститься над вікнами, дверима.

Нава (неф) — видовжена частина приміщення, обмежена рядами колон.

Портал — архітектурно оформлений вхід до будівлі.

Розета — у мистецтві й архітектурі — прикраса круглої форми у вигляді квітки, яка розпустилась.

Фасад — зовнішній вигляд споруди.

Шпиль — вертикальне й гостроконечне завершення будівель у вигляді сильно витягнутого конуса.

1. Кафедральний собор. Майнц, Німеччина

2. Собор Санта Марія Маджоре в Тусканії. Італія, IX ст.

3. Вітраж у церкві на о. Сент-Агнес. Велика Британія

4. Розета церкви Сан П’єтро в Тусканії. Будівництво розпочато наприкінці XI ст.

5. Церква Сан Лоренцо. Мантуя, Італія Реконструкція романської каплиці. Музей мистецтва Метрополітен. Нью-Йорк, США

3. Який вигляд мають готичні собори

ПОМІРКУЙТЕ

Схарактеризуйте готичний стиль в архітектурі, використовуючи тексти і зображення (с. 196-197).

У XII-XV ст. зростання міст, технічний прогрес, зміни у свідомості людей зумовили виникнення нового стилю в архітектурі — готичного. Термін «готика» (від назви одного з германських племен — готи) ввели митці в епоху Відродження, виражаючи своє ставлення до варварської, як тоді вважалося, архітектури середньовіччя.

У скульптурах, фресках, вітражах соборів переплітаються античні та біблійні образи, сцени побуту й химерні фігури. Це дає змогу зрозуміти життя та уявлення про світ середньовічної людини.

Готичний стиль — художній стиль (бл. XII — серед. XVI ст.), поширений у Західній та Центральній Європі, для архітектури якого властиві великі споруди зі стрілчастими склепіннями і велика кількість кам’яного різьблення та скульптурних прикрас.

ДОСЛІДІТЬ

1. Які особливості готичної архітектури описує Віктор Гюго? Знайдіть ці особливості на зображеній пам’ятці. Опишіть свої враження від неї.

Віктор Гюго про готичну архітектуру собору Паризької Богоматері

Насамперед перед нами постають три стрілчастих портали, а над ними — ажурний карниз, неначе оздоблений мереживом із двадцяти восьми ніш зі статуями королів, величезне центральне вікно-розетка між двома боковими вікнами і високий ряд арок.

...Стрілчасте склепіння, принесене з хрестових походів... неподільно пануючи відтоді, визначило стиль побудови собору.

Те, що ми тут казали про фасад, слід сказати й про весь храм, а сказане про кафедральний собор Парижа стосується всіх християнських храмів середньовіччя. Усе в цьому мистецтві логічне й пропорційне.

1. Собор Паризької Богоматері. XIV ст.

2. Вітраж «Південна троянда»

3. Вітраж «Велика троянда»

4. Каплиця собору

5. Центральний фасад собору

2. Поверніться до початку уроку й доповніть своє порівняння романського і готичного соборів новими деталями.

1. Схема храму в романському стилі

2. Схема готичного собору

4. Митці раннього Відродження

ПОМІРКУЙТЕ

Доберіть із тексту або складіть самі коментар до твору образотворчого мистецтва, який подобається вам найбільше, наприклад: «Твір Донателло... є шедевром епохи Відродження, тому що...».

Початок нового етапу розвитку мистецтва історики пов’язують із творчістю відомих художників Флоренції. Тому саме це італійське місто часто називають батьківщиною Відродження.

Філіппо Брунеллескі — видатний скульптор і архітектор епохи Відродження. Йому вдалося зробити те, що виявилося не під силу багатьом іншим майстрам: він перекрив величезним (вісімдесят метрів у висоту та сорок два метри в діаметрі) куполом флорентійський собор Святої Марії. Цей собор і досі вражає своєю красою та величчю.

Філіппо Брунеллескі. Купол собору Санта-Марія-дель-Фьйоре у Флоренції. XV ст.

Донателло (1386-1466 рр.) став першим скульптором від часів античності, якому вдалося відтворити красу оголеного людського тіла. Це скульптура біблійного героя Давида, який переміг страшного велетня Голіафа. Ця скульптура стала першою, яку можна було оглядати з усіх боків, а не в стіні у храмі, як було раніше. Бронзовий Давид, більш ніж півтора метра заввишки, став для Флоренції символом свободи.

Провісником Відродження в образотворчому мистецтві був художник Джотто ді Бондоне. До речі, цей митець був другом Данте, і той навіть зобразив його в «Божественній комедії». Зображення Джотто людського обличчя та емоцій на ньому відрізняло його роботи від творів сучасників.

Навіть для мистецтва епохи Відродження незвичайним є живопис Сандро Боттічеллі (1445-1510 рр.). Історики й до сьогодні сперечаються щодо прізвиська Боттічеллі (Барильце), яке, вірогідно, дісталося йому від старшого брата. Митець створював портрети сучасників, за наказом Папи Римського розписував стіни Сікстинської капели29. Одна з картин Боттічеллі — «Поклоніння волхвів», на думку істориків, зображає родину правителів Флоренції — Медічі, меценатів, покровителів митців, зокрема і Боттічеллі. Фігура праворуч у жовто-золотистому плащі, ймовірно, є автопортретом самого Боттічеллі.

1. Донателло. Статуя Давида. Бл. 1440 р.

2. Джотто ді Бондоне. Іоанн Богослов. 1320-25 рр.

3. Сандро Боттічеллі. Поклоніння волхвів. 1475 р.

29 Сікстинська капела — храм у Ватикані, створений за наказом Папи Сікста IV, звідси й назва.

4. Сандро Боттічеллі. Весна. 1481-1482 рр.

Серед найкращих картин Боттічеллі — «Весна». Попри античний міфічний сюжет, пов’язаний із Венерою, картина відтворює земну красу, освячену любов’ю.

Дивовижне культурне піднесення також відбувалося на півночі Європи. Митці північного Відродження, крім картин на релігійні теми, почали писати портрети середньовічної людини, наприклад родини буржуа, купців, майстрів цехів тощо. Такі картини мають не тільки велику культурну цінність, а і слугують для нас важливим джерелом знань про повсякденність середньовічної епохи.

ДОСЛІДІТЬ

Розгляньте портрети подружніх пар (с. 200-201). На які мистецькі та історичні деталі (одяг, меблі, освітлення, посуд тощо) ви звернули увагу?

Чим середньовічні портрети схожі і чим відрізняються від сучасних родинних фото?

Висловіть судження, як ці картини допомагають нам краще зрозуміти епоху.

1. Петрус Крістус. Ювелір у своїй лавці. Серед. XV ст.

2. Ян ван Ейк. Портрет подружжя Арнольфіні. XV ст. (Арнольфіні — відомі купці.)

3. Бернхард Штригель. Портрет імператора Максиміліана та його родини. Поч. XVI ст.

ПЕРЕВІР СЕБЕ

  • 1. Назви основні риси романської архітектури.
  • 2. Чим готичний стиль відрізняється від романського?
  • 3. Які сюжети надихали митців Відродження?
  • 4. Наведи приклади з матеріалу уроку, використовуючи терміни: стиль, базиліка, романський стиль, готичний стиль, вітраж.
  • 5. Чи потрібно сьогодні звертатися до пам’яток раннього Відродження? Чому?
  • 6. Поміркуй, яку з пам’яток середньовічної архітектури ти хотів би/хотіла б відвідати? Чому?

А ЩЕ ТИ МОЖЕШ

Склади в зошиті таблицю «Діячі літератури й мистецтва раннього Відродження», де вкажі їхні твори та особливості творчості.

За покликанням https://vse.ee/cfww знайди завдання до § 29 в робочому зошиті та зошиті самооцінювання.