Підручник з Зарубіжної літератури (рівень стандарту). 11 клас. Паращич - Нова програма
Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.
Формуємо предметні та ключові компетентності
Літературний ринг
• Прочитайте відгуки митців про особистість та творчість Ф. Кафки. Чи згодні ви з цими судженнями? Аргументуйте свою думку. |
|
Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав (це було «Перевтілення»), вразило мене... Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що може статися з кожним із нас, хоч це й подано в цілком ірреальній формі... Я зрозумів так, що кожен із нас може стати чудовиськом, що в кожному з нас причаїлася така можливість. Чудовисько здатне вилізти назовні будь-якої миті. І тоді з нами станеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що причаїлося всередині нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації періодично втрачають людську подобу: війни, повстання, погроми, різанина, колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких виявляється наша потворність... Е. Йонеско, відомий французький драматург XX ст. |
Дехто вважає Кафку незрозумілим і тому нудним. Часто до цього австрійського письменника додають епітет «дивний». У світовій літературі немає письменника, настільки чесного і відвертого із самим собою та світом. Кафка — надзвичайно цікавий і ні на кого іншого не схожий письменник. Він був абсолютно щирим у своїй творчості, але це було настільки своєрідне бачення світу, що не кожен його розумів. Можливо, у світі не було і немає письменника, у творчості якого власне життя і власна доля відігравали б настільки вирішальну роль, як у творчості Кафки. Д. В. Затонський, український літературознавець |
Усвідомте!
• Одним із визначальних літературно-мистецьких явищ XX століття є модернізм. У літературі модернізм зароджується спочатку у французькій поезії другої половини XIX ст. (Ш. Бодлер, П. Верлен, А. Рембо), згодом поширюється рештою європейських країн і сягає найвищого ступеню розвитку у прозі (Ф. Кафка, Дж. Джойс, М. Пруст) та драматургії (М. Метерлінк, Г. Ібсен, А. Стріндберґ).
• Ф. Кафку вважають фундатором літератури абсурду і чи не першим екзистенціалістом у світовій літературі. Людина у світі Кафки постійно страждає, вона не захищена, слабка, безсила. Підтверджує свої думки письменник не стільки психологією персонажів, скільки ситуацією, становищем, у які потрапляють його герої.
• Творчість прозаїка і драматурга М. О. Булгакова — взірець героїчної відданості мистецтву та свідчення мужнього опору митця тоталітарній владі. Головним пафосом творчості письменника було утвердження одвічних духовних цінностей (роман «Майстер і Марґарита» та ін.).
Умійте!
Виявляти традиції М. В. Гоголя у творчості Ф. Кафки; традиції Й. В. Ґете, Г. С. Сковороди, Е. Т. А. Гофмана, М. В. Гоголя, Ф. М. Достоєвського в романі М. О. Булгакова «Майстер і Марґарита»; розкривати проблему відчуження особистості в новелі «Перевтілення», абсурдність радянської дійсності в романі «Майстер і Марґарита»; характеризувати образ Ґреґора Замзи як автопортрет письменника й уособлення «зайвої людини» ХХ ст.; досліджувати проблематику, образну систему, особливості композиції та стилю прочитаних творів; характеризувати центральну метафору новели «Перевтілення»; світ радянської дійсності, біблійної давнини й фантастичної дияволіади в романі «Майстер і Марґарита»; висвітлювати зв'язки М. О. Булгакова з Україною.
Обкладинка першого видання новели «Перевтілення» Ф. Кафки
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України