Зарубіжна література. Повторне видання. 8 клас. Ніколенко

Річард Бах

Народився 1936 р.

Але ніхто з них не міг повірити, що політ ідей може бути так само реальним, як політ вітру і політ птаха...

Річард Бах

Сторінки життя та творчості

Річард Бах є одним із найпопулярніших сучасних письменників США. Він народився 23 червня 1936 р. в м. Оак-Парку в штаті Іллінойс (США). Навчався в університеті Лонг-Біч, у Каліфорнії, був пілотом ВПС США. Письменник, пілот, журналіст і редактор авіаційного видання «Політ» (“Flying”) — такий він, Р. Бах. Його вважають основоположником власної філософії, мета якої полягає в тому, щоб відкрити читачам істину їхнього життя.

Р. Бах став відомим після 1970 р., коли була опублікована його повість-притча «Чайка Джонатан Лівінґстон» (“Jonathan Livingston Seagull”). А розпочалася літературна кар’єра письменника з книжок, де йшлося про те, що він найкраще знав, — про літаки, політ, небо й подорожі. І хоча вони не мали такого вражаючого успіху, як «Чайка Джонатан Лівінґстон», його твори зацікавлюють глибокими спостереженнями та життєвою мудрістю. За змістом і стилем вони подібні до творів іншого письменника й льотчика — А. де Сент-Екзюпері.

Перший роман Р. Баха «Чужинець на землі» (“Stranger to the Ground”) вийшов друком 1963 р. із передмовою Р. Бредбері. Назва цього роману нагадує назву іншої книжки, що була опублікована на два роки раніше — «Чужинець у чужій землі» (“Stranger in a Strange Land”) Р. Хайнлайна, відомого американського фантаста. Цей роман став настільки значною подією в житті Америки, що не міг не полонити уяву літератора-початківця.

Повість-притча «Чайка Джонатан Лівінґстон» стала визначальною віхою для автора: у творі закладено основні теми й ідеї, що надалі будуть використані в книжках: «Дар крил» (1974), «Немає такого місця — далеко» (1976), «Міст через вічність» (1984), «Політ» (2003) та ін.

Літак Р. Баха

Зауважте!

Тим, хто має «крила» у своєму мисленні, хто прагне пізнавати світ, літати у своїх думках, досягати високої мети, присвячено повість-притчу «Чайка Джонатан Лівінґстон».

Письменник не любить давати інтерв’ю, розповідати про факти особистого життя. Тому ми не так багато знаємо про нього, та це, зрештою, і не так важливо. Адже твір зробив «крилатим» не одне покоління. Тож летімо за чайкою Джонатаном — вільно й упевнено!

Робота з текстом

Проєкт. За допомогою інтернету й знань з іноземних мов ви можете легко вийти на англомовний сайт, присвячений письменникові Р. Баху. Знайдіть додаткову інформацію про нього. Підготуйте усне повідомлення про цікаві факти з його життя та творчості.

ЧАЙКА ДЖОНАТАН ЛІВІНҐСТОН (1970)

Повість-притча

Коментарі

Джонатан (або Джонні) Лівінґстон — реальна історична постать, один із пілотів-гастролерів, яких було дуже багато у 20-30-ті роки XX ст., коли авіація тільки набувала популярності й часто влаштовували виступи-змагання льотчиків. Вигравши численну кількість призів на таких змаганнях, його вважали свого часу найкращим із пілотів.

Сюжет як філософська метафора людського буття. Основою сюжету повісті «Чайка Джонатан Лівінґстон» є філософське питання про мету існування. Головний герой твору — чайка Джонатан — розмірковує про те, наскільки беззмістовним є життя більшості чайок. Вони літають так, як можуть, шукають їжу й нічого більше не прагнуть, живуть Зграєю, усередині якої панує Закон, якому підпорядковуються всі, без винятку. Джонатан — самітник, якого ніхто не розуміє, навіть власна родина. Але він прагне не тваринного задоволення від їжі, а набагато більшого — високої мети й вільного польоту. Політ для нього — це не просто пересування в просторі, а можливість пізнання буття.

Під час свого навчання Джонатан піднімається в небо вище й вище, падає вниз, намагаючись подолати швидкість, доступну чайкам. Через біль він розуміє сутність польоту глибше й глибше — і весь час ставить собі запитання: чому ж інші чайки так не роблять? Це ж так просто — завдяки мистецтву польоту можна переступити через кордон, який установлено чайкам. Але Зграя скликає на березі Велику Раду — і Джонатана Лівінґстона ставлять у Коло Ганьби, після чого виганяють. Він вирушає до Далеких Скель, але не затримується надовго, а летить далі, продовжуючи пізнавати мистецтво польоту й відчуття свободи.

В. Єрко. Обкладинка до повісті Р. Баха «Чайка Джонатан Лівінґстон». 2011 р.

Одного дня Джонатан побачив двох сяючих чайок, які запросили його на Небеса продовжувати навчання. Там, на Небесах, він зустрічає небагатьох чайок, які живуть заради польоту. Серед них ватажок — Чіанг, який стає наставником Джонатана. Він переконує його в тому, що чайка, яка високо літає, — багато бачить.

До відкриттів чайки Джонатана Лівінґстона належить думка про політ, яка робить будь-яку істоту вільною. Варто лише подумати, і ти будеш там, де хочеш, тільки треба цього навчитися, позбавитися оманливих ілюзій, що не можна подолати час і місце. Немає Тут і Зараз, якщо всередині живе безмежна свобода.

Коли Джонатан набув ці знання, він через Чіанга пізнає і те, що Небо — це ще не те небо, за межами якого нічого немає, це лише одна зі сходинок, які ведуть до досконалості. Чіанг зникає, вирушивши до іншого світу й іншого знання, а Джонатан стає на його місце, навчаючи чайок мистецтва польоту та здобуття свободи.

Одного дня він вирішив повернутися на Землю, щоб спробувати знайти чайок, яким так само, як колись йому, хочеться жити заради польоту. Біля Далеких Скель Джонатан зустрічає чайку Флетчера Лінда — гордого, войовничого, якому стає вчителем. Після Флетчера з’являються ще вигнанці, яких Джонатан навчає. Одного дня він вирішує, що треба зробити наступний крок: повернутися до Зграї, щоб подолати беззмістовний закон, який виштовхує особистість із братерства чайок. Разом зі своїми учнями він оселяється коло Зграї і, незважаючи на її зневагу, продовжує навчання. Поступово серед деяких чайок пробуджується інтерес, і вони від Зграї переходять до навчання польоту з Джонатаном.

Флетчер, який понад усе любить технічні фігури, одного разу не скерував свій політ — і врізався в скелю. Однак ніби «померши», він чує голос Джонатана, що говорить із ним, і відкриває для себе оманливість понять «живий» і «мертвий». Флетчер дивом оживає, осягнувши ще одну важливу істину.

Побожне, з острахом, ставлення до Джонатана Лівінґстона виявляється в тому, що Зграя вважає його духом Великої Чайки. Навіть Флетчер думає, що це так. І тому, коли Джонатан вирішує залишити Зграю та Флетчера, щоб летіти далі й шукати тих птахів, які так само потребують мистецтва польоту, Флетчер упадає у відчай, бо не уявляє, як він може бути без нього як наставника й учителя. Але Джонатан відхиляє всі Флетчерові сумніви й відлітає. Той же змушений розпочати свій шлях навчання молодих і недосвідчених, намагаючись переконати птахів у самій ідеї польоту, для якого немає меж.

В. Єрко. Ілюстрація до повісті Р. Баха «Чайка Джонатан Лівінґстон». 2011 р.

Зауважте!

Немає меж для думки й для непереможного польоту духу!

В. Єрко. Ілюстрація до повісті Р. Баха «Чайка Джонатан Лівінґстон». 2011 р.

Ідея свободи й вільного польоту в повісті-притчі Р. Баха поєднана з думкою про любов до ближнього. Дивлячись на молодих птахів, які прагнуть літати й стати вільними, Флетчер бачить їх такими, якими вони є, а не такими, якими ще колись стануть. Він відчуває, що любить їхні недоліки — любить через те, що в кожному з них є політ до знання, якому немає меж.

Ознаки притчі у творі. Цей твір принципово відрізняється від попередніх книжок письменника: у тексті немає жодного натяку на реальні події життя. Він має виразний але

горичний характер і співвідносний із розгорнутою притчею, що характеризується широтою філософських проблем, утіленням в образах персонажів ідей, роздумів письменника, а також подвійним змістом сюжетних ситуацій (за кожною з них приховано різний зміст). Повість-притча спонукає думати, шукати й пізнавати світ, а також свої внутрішні можливості.

Твір написаний під впливом різноманітних філософських учень і релігійних поглядів. Разом із християнськими мотивами (прощення, любов до ближнього, готовність до самопожертви) тут присутній сильний вплив буддизму — ідеї безконечності пізнання, перевтілення та відродження в новій іпостасі.

Алегоричні образи. Автор розпочинає книжку присвятою «Справжньому Джонатану-чайці, що живе в кожному з нас», що є звертанням не до однієї особи й людини, а є узагальненою промовою до всього найкращого, що є в людині. Цим кожний із нас визначається як своєрідний образ досконалості та вчення, безперервного навчання протягом усього життя. Причому це навчання — не накопичення фактичних знань, а розвиток душевного благородства й любові до ближнього.

Обираючи алегорією людини образ чайки, білого птаха, автор одночасно апелює до міфологічного аспекту культури (Ікар, котрий на штучних крилах намагався долетіти до сонця; Беллерофонт, що на крилатому коні Пегасі здійснював подвиги й намагався злетіти на вершину Олімпу). У 1950-1960-ті роки наукова фантастика поступається фентезі: автори створюють численні казкові світи, серед яких є й такі, де живуть крилаті людські раси.

Зауважте!

Образи, які обирає Р. Бах для того, щоб створити світ для чайки Джонатана Лівінґстона, характеризуються символічністю: море із човнами рибалок і рибою — це життя з його безмежністю і водночас простотою; Далекі Скелі — край вигнання, адже дикий гірський край — це місце для самотності. Коли чайки під час навчання піднімаються дедалі вище й вище, за хмари, у цьому проглядає віковічне прагнення людини досягти зірок.

Художній конфлікт. Акцентуючи увагу на навчанні, свободі, польоті й самопожертві, автор уводить сюжет твору до більш широкого літературного контексту через протистояння «двох світів»: світу людської маси («світу всіх», якому треба підкорятися) і світу героя («світу мрії»), що протиставляє себе іншим, шукаючи свій ідеал. Чи буде протиріччя між цими двома світами нездоланним? Чи знищить «маса» героя? Чи зможе він залишитися собою у «світі маси»? Усі ці запитання Р. Бах залишив нам для роздумів. Для того щоб вирішити, чи зможемо ми стати вільними, злетіти вгору на крилах надії і повести за собою інших...

Краса слова

У повісті-притчі Р. Баха цікавим і захоплюючим є не тільки сюжет, а й мова твору, що характеризується афористичністю, місткістю змісту та лаконізмом.

  • Виразно прочитайте подані нижче цитати з твору Р. Баха. Розкрийте їхній зміст.

«Той, хто хоч раз торкнувся вершини пізнання, уже не може бути залежним».

«Чайки відмовилися повірити в чарівну красу польоту, хоча їм варто було відкрити тільки очі, щоб її побачити».

«Ми намагаємося подолати свої межі поступово. Ми ще не навчилися літати крізь скелі, це ми пройдемо трохи згодом».

  • Знайдіть власні приклади афоризмів Р. Баха. Прокоментуйте їх.

Робота з текстом

Осмислюємо прочитане. 1. Визначте частини сюжету твору. 2. Як розгортається конфлікт між чайкою Джонатаном і Зграєю? Чи подолав він цей конфлікт? 3. Розкрийте алегоричний зміст образів твору: Джонатан, Флетчер, Зграя, Далекі Скелі, політ, хмари, зірки.

Творче завдання. Напишіть твір-роздум на одну з тем: 1) «Як досягти висоти польоту в житті?»; 2) «Духовна траєкторія життя людини».

Дискусія. Чому Зграя не сприйняла відкриттів чайки Джонатана Лівінґстона й вигнала його?

Робота в групах. Створіть комікси на підставі прочитаного тексту. Доберіть цитати до власних малюнків.

Життєві ситуації. Використовуючи власний досвід, розкрийте взаємини особистості й колективу. Що може допомогти творчій особистості інтегруватися в колектив, досягти порозуміння з ним? Чи завжди це можливо? Як діяти, якщо немає гармонії між людиною і колективом?

Проєкт. Підготуйте буктрейлер за повістю Р. Баха «Чайка Джонатан Лівінґстон».