Зарубіжна література. Повторне видання. 8 клас. Ніколенко

Есхіл

Приблизно 525-456 рр. до н. е.

Мудрий не той, хто багато знає, а чиї знання корисні.

Есхіл

Сторінки життя та творчості

Есхіл заклав засади давньогрецької трагедії і тим здобув світове визнання. Про нього відомо так само мало, як і про інших античних митців. Він походив із старовинного аристократичного роду. Народився в м. Елевсіні, неподалік від Афін.

Есхілу випало жити за часів становлення Афінської держави й рабовласницької демократії. Тоді тривали греко-перські війни, у яких Стародавня Греція перемагала східні племена. Протягом 490-480-х років до н. е. Есхіл був учасником битв під Марафоном, біля Саламіна, під Платеями. Він був справжнім патріотом Греції і пишався тим, що віддано служив своїй державі як воїн. Виконуючи військовий обов’язок, Есхіл знаходив час для того, щоб займатися творчістю.

У 484 р. до н. е. митець здобув свою першу перемогу на змаганнях драматургів, потім ще 12 разів перемагав на подібних конкурсах. Есхіл написав майже 80 драматичних творів, але до нас дійшли тільки 7, зокрема п’єса «Прометей закутий».

Основним матеріалом для трагедій письменника були героїчні міфи, а також «Іліада» та «Одіссея» Гомера. У творах митець використав гомерівську епічну традицію та хорову лірику. Драматична дія була сконцентрована в діалогах і монологах. Увівши в трагедію двох акторів, Есхіл запровадив прийом протиставлення персонажів. У його творах відбувалося зіткнення не тільки людських характерів, а й різних позицій. Одним із перших Есхіл почав використовувати технічні пристрої, завдяки цим нововведенням глядачі змогли побачити «тіні померлих», «падіння скель у безодню підземного царства Аїда», «прибуття богів повітрям». Мова трагедій Есхіла, піднесена та яскрава, цілком відповідала тим величним образам, які створював митець.

Есхіл помер на острові Сицилія, куди, за свідченням очевидців, його відправили на заслання. Проте причини вигнання невідомі.

м. Елевсін (Греція). Сучасне фото

Трагедія «Прометей Закутий». Утілення міфу в трагедії. У міфах Прометей (з грецьк. провидець) — син титана Япета й німфи Клімени. Він допоміг Зевсові подолати титанів і здобути владу над світом. Під час суперечки про зменшення жертв богам Прометей став на бік людей, які потерпали від голоду й були безсилі проти могутніх олімпійців. Зевс розгнівався на людей і забрав у них вогонь. Однак Прометей викрав вогонь з Олімпу й приніс його людям. Так людський рід було врятовано від голоду та холоду. Однак за протидію богам Зевс звелів покарати Прометея — прикути до однієї зі скель Кавказу й пробити йому списом груди. Щоранку орел рвав печінку героя. За ніч печінка відростала, а вранці орел прилітав знову, щоб карати титана. Багато тисячоліть Прометей терпів ці муки. Він знав страшну таємницю про те, що на Зевса очікує загибель, якщо він візьме собі за нову дружину богиню Фетіду, її син уб’є Зевса.

Г. Фюгер. Прометей несе людству вогонь. 1817 р.

Трагедія Есхіла «Прометей закутий» розпочинається фактично з того, чим завершується міф, — виконанням жорстокого наказу Зевса. Гефест заковує Прометея і залишає його на краю тодішнього культурного світу — у Скіфії пустельній (тобто, за уявленнями давніх греків, на Кавказі). З монологу Прометея стає відомо, що він був одним із небагатьох, хто підтримав Зевса в боротьбі з Кроносом. На прохання хору океанід (німфи — доньки Океану), які прилетіли, почувши стогін Прометея, він розповідає про конфлікт із Зевсом і богами, котрі не наважилися протистояти Зевсові.

Основний конфлікт. Ознаки драматичного конфлікту виявляються вже в першій сцені твору. Це зіткнення Прометея і Зевса, про що йдеться в монолозі Прометея. Конфлікт полягає не тільки в кардинальному протистоянні двох міфологічних героїв, а й у двох різних позиціях. Святкуючи перемогу над Кроносом, Зевс забув про людей і вирішив знищити їх:

...Тільки для людей знедолених

Не залишив нічого, весь бо смертний рід

Хотів він винищити й насадить новий.

(Переклад із давньогрецької Бориса Тена)

А Прометей, навпаки, захищає людей, які через свою безпорадність і байдужість богів до їхньої долі були засуджені на загибель. В епізодах твору домінують патетичні монологи прикутого до скелі Прометея про жорстокість Зевса, а також про співчуття героя людям та його допомогу їм. Залишившись наодинці, Прометей звертається до природи, Землі й сонця, але в його словах звучить не скарга на фізичні страждання, а обурення несправедливістю Зевса, який так його покарав. Прометей ладен «долю зносити присуджену», але для нього нестерпне усвідомлення того, що за допомогу людям, за добрі діяння його жорстоко покарано. Висловлювання Прометея емоційно посилює хор океанід, які дуже співчувають йому.

Зауважте!

Трагедія «Прометей закутий» входила до трилогії, до якої, крім цього твору, належали ще трагедії «Прометей-вогненосець» і «Звільнений Прометей», від яких залишилися тільки фрагменти.

Б. Вальєхо. Прометей. 2007 р.

Основний конфлікт розкривається не тільки в монологах Прометея, а й у його діалогах з іншими персонажами. Так, хитрий і обережний Океан дає Прометеєві пораду скоритися Зевсові. Прометей відмовляється від цієї пропозиції. А Океан, усвідомивши небезпеку, раптово відмовляється від свого наміру й відлітає.

Гермес у діалозі з Прометеєм вимагає, щоб той розповів про загрозу Зевсові (про неї відає герой). Однак Прометей рішуче відхиляє вимогу видати таємницю — ім’я жінки. Герой залишається непохитним, зневажає Гермеса, жене його геть і ще раз повторює пророцтво про падіння влади Зевса. Хор підтримує Прометея. Через те, що у творі стикаються непримиренні позиції, конфлікт не можна мирно розв’язати. Він завершується смертю героя.

«Дари» Прометея людству. Прометей — це тип «культурного героя» (як у Біблії — Мойсей і Христос, у Корані — Мохаммед та ін.). «Культурний герой» бере на себе відповідальність за розвиток людства й духовний напрямок життя. Прометей відкрив людям «науку чисел», дав їм «творчу пам’ять — праматір муз», навчив приручати тварин, завойовувати нові землі, видобувати залізо, мідь, срібло й золото тощо. Вогонь, який викрав Прометей і подарував людям, є символом цивілізації, бо з моменту використання вогню людина не тільки відійшла від тваринного способу життя, з появою в побуті вогню починає розвиватися ремесло, а надалі з’являються всі інші ознаки розвитку культури.

Ідеї служіння, самопожертви, свободи. Образ Прометея в змалюванні Есхіла — це образ волелюбного й нескореного героя. Він рішуче відмовляється схилитися перед Зевсом чи укласти з ним угоду. Прометей гордо промовляє: «Свого нещастя на негідне рабство я не проміняю... Скажу відверто — всіх богів ненавиджу». Тому розлючений Зевс із громом і блискавкою провалює скелю з Прометеєм у безодню. Утім, останню репліку виголошує Прометей: «Я страждаю безвинно». Хоча герой гине, але моральна перемога на його боці. Образу Прометея притаманна не тільки велика внутрішня сила та почуття свободи, а й здатність на самопожертву, безкорисливе служіння людям заради того, щоб вони вийшли «із глухої темряви до світла».

I. Франко вважав, що справжній митець, як Прометей, має нести світло духовності людям і боротися за звільнення народу. Леся Українка неодноразово зверталася до образу Прометея у своїх творах. «Брати мої, нащадки Прометея!» — писала вона до однодумців у вірші «Fiat пох!» («Хай буде тьма!»). «Я дочка Прометея — і милосердя для себе не буду благати» — заявляє героїня поезії «Ніобея». Т. Шевченко уславив образ Прометея в поемі «Кавказ». «Прометеїзм» як волелюбне начало притаманний українській літературі, особливо в періоди загострення національно-визвольної боротьби.

ПРОМЕТЕЙ ЗАКУТИЙ

Трагедія

(Фрагменти)

Епісод перший

СТАСИМ ПЕРШИЙ

Прометей

(...) Не думайте, що то з сваволі й гордощів

Мовчу я, — в грудях серце розривається,

Коли погляну на оцю ганьбу свою!

Хто, як не я, новітнім божествам оцим

440 Розподілив почесної судьби дари?

Мовчу вже, ви бо знаєте й самі про це, —

Ось про недолю смертних ви послухайте:

То я ж їм, дітям нетямущим, розум дав,

Я наділив їх мудрою розважністю.

445 Не для докору людям це розказую, —

Лише щоб силу показать дарів моїх.

Вони раніше й дивлячись не бачили

І слухавши не чули, в соннім маренні

Ціле життя без просвіту блукаючи.

450 Не знали ні теслярства, ні підсонячних

Домів із цегли, а в землі селилися,

Я. Нікоу. Прометей закутий. 2008 р.

Мов комашня моторна, десь у темряві

Печер глибоких, сонцем не осяяних.

І певної ще не було прикмети в них

455 Для зим холодних і весни квітучої,

І золотого літа плодоносного.

Весь труд їх був без тями. Таємничий схід

І захід зір небесних пояснив я їм.

З усіх наук найвидатнішу винайшов

460 Науку чисел, ще й письмен сполучення

І творчу дав їм пам’ять — цю праматір муз.

І в ярма перший уярмив тварини я,

Щоб у важкій роботі, приневолені,

Людей своїми заступили спинами.

465 Я віжколюбних коней в колісниці впріг —

Забагатілих розкошів оздоблення.

Хто, як не я, для мореплавців вигадав

Між хвиль летючі льнянокрилі повози?

Для смертних всі знаряддя ці я винайшов,

470 Собі ж, бездольний, не знайду я способу,

Як із біди своєї увільнитися.

Хор

Вже й розум губиш у ганебних муках ти!

Немов поганий лікар недосвідчений,

Що сам захворів, блудиш і сумуєш ти,

475 Собі самому ліків не знаходячи.

Прометей

Та вислухайте далі, і здивуєтесь,

Які я мудрі винайшов умілості

Й мистецтва, — з них найважливіші ось які:

Хто занедужав, ні пиття цілющого

480 З трави-гойниці, ні мастей не знаючи,

Без допомоги загибав лікарської, —

Я їх навчив вигойні ліки змішувать,

Щоб цим перемагати всякі хворості.

Для них я різні віщування способи

485 Установив, і перший сни я визначив,

Що справджуються; роз’яснив я значення

Прикмет дорожніх, і таємних висловів,

І льоту хижих, кривопазуристих птиць —

Яка на добре чи на зле провісниця;

490 Усі пташині з’ясував я звичаї —

І як живе з них кожна й чим годується,

Яка в них ворожнеча і любов яка.

Я показав, якими мають нутрощі

У жертви бути, щоб богам подобатись,

495 Якими — жовчі і печінок кольори.

Товстенні стегна попаливши й тельбухи

Тварин жертовних, викрив перед смертними

Я потаємну вмілість передбачення

В огнистих знаках, ще ніким не бачених.

500 Це все — від мене. Хто посміє мовити,

Що глибоко попід землею сховані

Скарби — залізо, мідь, срібло і золото —

Він на вигоду людям, а не я, знайшов?

Ніхто, крім тих, хто безсоромно хвастає.

505 А коротко сказати, то довідайтесь:

Від Прометея — всі в людей умілості.

Хор

Про смертних не турбуйся понад міру ти.

І не занедбуй у нещасті сам себе,

Ми певні, що, звільнившись із кайданів цих,

510 Ти перед Зевсом міццю не поступишся.

Прометей

Всевладна Доля вирок не такий дала, —

Ще безліч муки й катувань, ще тисячі

Я перетерплю, поки з пут цих визволюсь:

Безсила вмілість перед Неминучістю.

Хор

515 А хто стерничий тої Неминучості?

Прометей

Три Мойри1 і всепам’ятні Ерінії2.

Хор

Невже сам Зевс їм силою поступиться?

1 Мойри — три дочки Зевса та Феміди, богині долі людей. Одна визначала людську долю, друга пряла нитку цієї долі, третя перетинала ту нитку, коли людина помирала.

2 Ерінії — богині, народжені Геєю, які мешкали в Аїді. Їх зображували у вигляді старих страхітливих жінок із зміями замість волосся, із запаленими факелами в руках.

Прометей

Йому своєї долі не уникнути.

Хор

Хіба Кронід не завжди царюватиме?

Прометей

520 Про це вам не дізнатись — не випитуйте.

Хор

Велику, видно, криєш таємницю ти.

Прометей

Зверніть на інше мову, — розголошувать

Про це не час, це мушу якнайглибше я

Ховати, — таємниці як дотримаю,

525 То з мук ганебних і кайданів визволюсь.

(Переклад із давньогрецької Бориса Тена)

Які епізоди міфу про Прометея відображено на репродукціях картин Г. Фюгера (с. 80) й Е. Рассела (с. 82)? Які із цих епізодів суголосні сюжету трагедії Есхіла? Яким постає герой на полотнах митців?

Робота з текстом

Перевірте себе. 1. Розкрийте значення творчості Есхіла для розвитку європейської драматургії. 2. Доведіть, що Прометей — «культурний герой». 3. Чому Прометея вважають «вічним» образом? Наведіть аргументи на підтвердження своєї відповіді. 4. Які ідеї втілено в трагедії Есхіла «Прометей закутий»?

Осмислюємо прочитане. 1. Розкажіть про стосунки Прометея і Зевса в міфах. Який етап цих стосунків відображено в трагедії Есхіла? 2. Розкрийте основний конфлікт трагедії та її художні засоби. 3. Про які «дари» розповідає Прометей у своєму монолозі? 4. Як реагує хор на слова Прометея?

Творче завдання. Напишіть твір-роздум на одну з тем: 1) «Прометей і Зевс»; 2) «Прометей і людство»; 3) «Вогонь Прометея — світло свободи» (за вибором).

Дискусія. Чому, на вашу думку, Прометей захищає людей? Як пояснює його співчуття до них Есхіл?

Робота в групах. За допомогою інтернету знайдіть наукову інформацію про походження та застосування тих благ (1 за вибором), які приніс людству Прометей відповідно до трагедії Есхіла.

Життєві ситуації. Кого можна назвати сучасними Прометеями? Наведіть приклади з вашого життєвого досвіду. Поясніть.

Проєкт. Підготуйте проект на тему «Образ Прометея у світовій літературі». Оформте його результати у вигляді буктрейлера.