Зарубіжна література. Профільний рівень. Повторне видання. 10 клас. Ніколенко

Велика Британія

Сью Таунсенд

1946-2014

Кожний із нас дорослішає по-своєму. Але нікому це не легко. Тому краще дорослішати з розумними книжками й смішними героями, які роблять навколишній світ світлішим...

Дж. Вільямс

Роман, щоденник, іронія, цикл

  • 1. Що вам відомо про оповідь у формі щоденника?
  • 2. Чи знаєте ви художні твори, що написані як щоденник?
  • 3. Про що може писати підліток у щоденнику?

Сью Таунсенд народилася 2 квітня 1946 р. в м. Лестері (Велика Британія). Вона була старшою з п’яти доньок у родині, де батько був листоношею, а мати — автобусним кондуктором. У школі до дівчинки ставилися зневажливо, тому що її родина жила на найбруднішій вулиці міста.

Сью дуже боялася вчителів і довго не вміла читати, аж доки не захворіла. Тоді мама й навчила її складати літери в слова. Вона залишила школу в 14 років, улаштувавшись працювати на взуттєву фабрику, а потім — на бензоколонку. У 18 років Сью вийшла заміж і за кілька років мала троє дітей. Чоловік залишив сім’ю ще до того, як їй виповнилося 23 роки. Майбутній письменниці довелося працювати на трьох роботах, щоб оплачувати рахунки за квартиру.

Одного разу її старший син Шон запитав: «Мамо, а чому ми не їздимо в сафарі-парк, як інші родини?» Щось у його голосі надихнуло Сью до письменництва. Троє маленьких дітей були дуже галасливі, щоб писати, їй доводилося чекати півночі, вони до того часу міцно засинали.

Публікація роману «Таємний щоденник Адріана Моула» в 1982 р. та його продовження принесли С. Таунсенд величезний статок. Проте до грошей письменниця ставилася обережно, не була марнотраткою. Ось як вона пригадувала про це: «Неможливо вибирати між сиротами та хворими на рак. Звичайно, краще мати гроші, ніж не мати їх зовсім. Я була бідною. І знаєте, що найстрашніше в бідності? У тебе немає майбутнього. Ти абсолютно не в змозі планувати своє життя. Але мати великі гроші — це... якось ніяково. Зізнаюся, мені іноді буває соромно». С. Таунсенд була абсолютно не «зірковою» людиною, а «матір’ю чотирьох і бабусею десятьох осіб» із Лестера, як звикла себе називати.

Психологічні проблеми, які має головний персонаж, пов’язані з набуттям незалежності та пошуку себе.

Минуло вже понад 40 років відтоді, як письменниця познайомила читачів з Адріаном Моулом — прищавим підлітком, невизнаним генієм та інтелектуалом. З того часу вона написала як продовження історії ще сім книжок, кожна з яких — блискуча соціальна комедія. В останній книжці цієї серії читачі зустрічають утомленого та хворого майже сорокарічного чоловіка, який так само залишається закоханим у подругу дитинства, щоправда, Пандора Брейтвейт — тепер член парламенту.

Сью Таунсенд

Окрім «Щоденників», С. Таунсенд написала (між іншим, на відміну від багатьох тогочасних письменників і письменниць, вона писала ручкою, а не друкувала на машинці чи набирала текст на комп’ютері) також кілька романів.

«У березні 2015 р. в м. Лестері відбулася постановка мюзиклу «Таємний щоденник Адріана Моула, віком 13 років». Музику та лібрето написав творчий дует Джейка Бранджера та Піппи Клірі.

Найпопулярнішим серед них можна назвати твір «Ми з королевою» — історію про те, як у Великій Британії скасовують монархію і королева Єлизавета II, яка вмить «перетворюється» на місіс Віндзор, змушена разом із членами родини звільнити Букінгемський палац і навчитися жити, як решта британців.

Авторська іронія звернена на самовпевненість Адріана Моула, його безапеляційну віру у власну правоту.

С. Таунсенд померла 10 квітня 2014 р. в м. Лестері (Велика Британія).

«ТАЄМНИЙ ЩОДЕННИК АДРІАНА МОУЛА» (1982). Підліток-«інтелектуал» у контексті історичної доби. Дія роману відбувається у Великій Британії на початку 1980-х, у роки правління прем’єр-міністра Маргарет Тетчер, яку називали «залізною леді». У той час у країні зростало безробіття, обмежували соціальні ініціативи й, як наслідок соціальних потрясінь, поширювалася хвиля розлучень і збільшилася кількість неповних родин. У звичайній англійській родині живе хлопець, на ім’я Адріан, — єдина дитина в сім’ї. У нього багато проблем, і всі вони важливі: і безробіття в Британії, і юнацькі прищі на обличчі, і собака, до якого нікому, окрім нього, немає діла.

Адріан Моул вирізняється серед своїх друзів: він вважає себе інтелектуалом, пише й відсилає на Бі-Бі-Сі вірші та робить спроби читати серйозну літературу. До того ж, читаючи роман Джейн Остін, Адріан Моул радить їй писати сучасніше, ігноруючи, а точніше, не знаючи того факту, що ця видатна письменниця творила в XIX ст.

Обкладинка до книжки С. Таунсенд «Таємний щоденник Адріана Моула»

Тематичні рівні твору. Книжка про Адріана має кілька рівнів. Перший, про який уже йшлося, — підлітковий. Адріан мріє про кохання, опікується проблемами довкілля, прагне справедливості в усьому світі, переймається настроями протесту, мусить відкуповуватися від шкільного хулігана. Намагаючись виокремитися серед своїх друзів, Адріан вступає у своєрідну гру. Він уперше відчуває можливість приймати самостійні рішення, одне з яких — ніколи не стати таким, як його батьки.

Другий аспект роману — родинний. Адріанова сім’я аж ніяк не ідеальна, у ній є чимало негативу. Певний час батьки хлопця балансують на межі розлучення. Згодом мати залишає чоловіка із сином. Адріан сприймає батьків як показник хаосу, а не як силу, що керує його життям. Однак зв’язок підлітка із сім’єю залишається дуже сильним. Сім’я — це найближче й перше оточення хлопця, у якому він прагне ствердити незалежність, установити власні правила. Однак це йому не вдається: «Я зауважив мамі, що ще не отримав сьогодні вітаміну С. Вона сказала: "Тоді піди й купи собі апельсин". Це так схоже на неї». Намагаючись увійти в соціум, Адріан уявляє себе на місці матері й батька: «Батько повернувся на роботу. Слава Богу! Я вже не знаю, як мама його витримує». І водночас він записує в щоденнику: «Мама шукає роботу! (...) Я думаю, це дуже егоїстично з її боку. Усе одно від неї не буде ніякої користі на роботі. (...). Не розумію, як батько міг із нею одружитися».

Обкладинки до книжки С. Таунсенд «Таємний щоденник Адріана Моула»

У книжці порушена серйозна соціальна проблема — критика медичної системи або системи опіки літніх людей; глузування із суворих шкільних правил, які вимагають одягати шкарпетки лише чорного кольору. Одного разу Адріан прийшов у школу в червоних шкарпетках, за що отримав догану. Коли ж директор як покарання за порушення дрес-коду не допускає його до уроків, то на червоні шкарпетки хлопець одягає чорні, і хоча у двох парах ногам затісно в черевиках, разом із друзями він не залишає спроби бунтувати. Звісно, Адріан надто наївний та закомплексований, щоб писати про це прямим текстом, адже не потрібно навіть читати поміж рядків, аби відчути, до чого все дійшло в тогочасній Англії.

С. Таунсенд створила достовірний образ підлітка.

Жанр щоденника. Оповідь роману подана у формі щоденника. Адріан починає його символічно 1 січня обіцянками змінити своє життя на краще. Щодня він записує в щоденник усе, що з ним відбувається, так само як і переживання щодо різних подій, адже кожний день героя багатий на події, тож він має що сказати — чи про своє здоров’я, чи про нещасливе кохання, чи про собаку, який наковтався іграшкових солдатиків. Відвертість, яку передбачає форма щоденника, іноді вражає, смішить або розчулює. Щоденникові записи розбивають текст на малесенькі блоки, що максимально спрощує читання для кожного, незалежно від рівня підготовки. До того ж іноді Адріан фіксує події дня до годин чи навіть хвилин, як в епізоді з екскурсією в Британський музей, де герой постає справжнім хронікером. Текст «без купюр» неодмінно захоплює читацьку аудиторію підлітків, які цілком несподівано для себе можуть прочитати, що їхні власні почування й страхи притаманні іншим (принаймні вони є в Адріана). А про те, щоб Адріан став «своїм» для якомога більшої кількості читачів, С. Таунсенд подбала — комплексів у хлопця хоч відбавляй! До того ж авторка навмисне робить свого героя дещо наївнішим за пересічного підлітка. Так, читачі за кілька днів до відповідного запису можуть передбачити наслідки певних подій в Адріановому житті чи зрозуміти, що насправді відбувається.

Українською мовою «Таємний щоденник Адріана Моула» переклав А. Саган. Він напрочуд дбайливо поставився до авторського тексту: мова твору українською максимально наближена до оригінального стилю — письма «інтелектуала», бо саме інтелектуалом вважав себе Адріан Моул. Часто саме це забезпечує комічний ефект.

КОМПЕТЕНТНОСТІ

Спілкування державною мовою. 1. Знайдіть у тексті слова, яких Адріан не знав і шукав у тлумачному словнику. 2. Перевірте себе, чи знаєте ви значення цих слів. 3. Поміркуйте, наскільки іронічним є ставлення Сью Таунсенд до Адріана-інтелектуала. Знайдіть підтвердження в тексті твору. Математична компетентність. 4. Простежте, як змінюється ставлення головного героя до містера Лукаса впродовж твору. Що є причиною таких змін? 5. Який вихід знаходить Адріан, щоб полегшити власне життя від наслідків скрутного фінансового становища батьків? Компетентності в природничих науках і технологіях. 6. За допомогою інтернету відшукайте на малі Великої Британії ті місця, де Адріан відпочивав разом із матір’ю та містером Лукасом. 7. Знайдіть у тексті, як вирішують у Великій Британії питання очищення водних артерій та навколишнього середовища від сміття. Як вирішують цю проблему в Україні? Інформаційно-цифрова компетентність. 8. Знайдіть за допомогою інтернету читацькі відгуки та рецензії на роман. Чим твір приваблює сучасних читачів-підлітків? Уміння вчитися. 9. З яких джерел Адріан Моул отримує корисну інформацію? Які книжки ви б порадили йому прочитати? Ініціативність і підприємливість. 10. Які способи заробітку є доступними для Адріана Моула та його однолітків у Великій Британії 1982 року? 11. Порівняйте ситуацію, описану в романі, з вашими можливостями. Соціальна та громадянська компетентності. 12. Які соціальні проблеми актуалізовані в романі? Чи мають вони місце в нашому суспільстві? Висловте свої погляди на порушені у творі проблеми. Обізнаність і самовираження у сфері культури. 13. Які елементи художньої організації роману (сюжетні колізії, події, образи) дозволяють сприймати «Таємний щоденник Адріана Моула» в контексті культури Великої Британії? Екологічна грамотність і здорове життя. 14. Які поради знаходить Адріан Моул у книжках? Чи є ці поради корисними для вас і ваших однолітків?

ПРЕДМЕТНІ. Знання. 15. Розкрийте значення терміна «іронія». 16. Що або хто є об’єктом іронічного ставлення С. Таунсенд у романі? 17. Поясніть, як ви розумієте поняття «щоденникова форма оповіді». Чому письменниця обирає саме таку форму оповіді? Діяльність. 18. Простежте, чи змінюється характер і стиль щоденникових записів Адріана на початку роману, коли героєві лише 13 3/4 років і в кінці твору. Цінності. 19. Від чого залежить сімейне щастя родини Моулів? 20. Які риси характеру виявляє Адріан у ставленні до свого собаки, лоні Пандори та пса Берта Бакстера — Штика? 21. Які сімейні цінності обстоює письменниця у творі?

ВИСНОВКИ

• Роман С. Таунсенд «Таємний щоденник Адріана Моула» — оповідь про підлітка, який знаходиться в процесі соціалізації та становлення як особистості.

• Щоденникова форма оповіді дає змогу ознайомитися з внутрішнім світом і переживаннями героя, прочитати його думку «без купюр», відчути гризоти сумління та цілу гаму почуттів, викликаних першим коханням.

• У романі органічно переплетені три змістові рівні: підлітковий, родинний та соціальний.