Мистецтво. Рівень стандарту. Профільний рівень. 10 (11) клас. Назаренко

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Види і жанри мистецтва живопису Індії

? Чи можемо ми визначити характер, властивий тільки індійському живопису? Чи є в історії мистецтва індійського живопису стилі, які притаманні тільки йому?

Існують різни стилі і види традиційного індійського мистецтва живопису: храмовий живопис, живопис Мадхубані, спеціальний розпис на тканині патачітра, живопис Танджор і багато інших. Вони мають багатовікову історію, і специфіка їх майстерності вплетена до історії Індії.

? Розпис стін і підлоги — характерний вид живопису, який має місце в культурах всіх народів. Чи це є характерним для Індії?

Живопис у стилі Мадхубані (означає «медовий ароматний ліс») виник у маленькому селі Майтхілі, штат Біхар близько 2500 років тому. Сьогодні він став невід'ємним елементом не тільки домашнього релігійного мистецтва, а й соціального життя мешканців Майтхілі. Оригінальні монохромні зображення на внутрішніх (іноді зовнішніх) стінах і підлозі житлових приміщень носять символічний, ритуальний характер: приносять сім'ї блага, захищають від біди і дарують здорове потомство.

Живопис у стилі Мадхубані

Традиційні сюжети — історії з міфології, зображення богів індійського пантеону, а також традиційні геометричні орнаменти, фантастичні людські фігури з великими виразними очима, схожими на риб і гострими носами, незвична барвиста природа. Обов'язковим елементом є світове дерево «кохбара», яке символізує благодать і достаток.

Майстриня, що працює у стилі Мадхубані

Для нанесення використовують і сьогодні тільки натуральні фарби, отримані з рослин або інших природних речовин. Наприклад, для чорного кольору — деревне вугілля або сажу, для білого — рисову муку, для жовтого кольору використовували коріння куркуми тощо. Картини пишуть або пензлем, або паличками, іноді просто пальцями. На початку 60-х рр. ХХ ст. митці, які писали у стилі Мадхубані, стали переносити свої твори на папір і вказувати авторство.

Для допитливих

Мистецтво Мадхубані має п'ять відмінних стилів, відповідних кастовій системі. Перші три стилі заснували жінки вищих каст (брахманів і кайстхі). Сюжети яскравих картин жінок-брахманок — міфологічні сюжети і легенди давньоіндійських епосів. Інші два стилі включають сюжети повсякденного життя, а також релігійну символіку (без зображення богів) і виконуються представницями нижчих каст (дусадхі і шудри). Майстрині не використовували релігійні мотиви, лише зображували квіти і тварин. З плином часу і зняттям соціальних обмежень зникли і тематичні рамки, пов'язані з кастами.

Брахманічний стиль у мистецтві Мадхубані. Твори на папері

Спеціальний розпис на тканині патачітра («пата» означає «одяг», а «чітре» — «картина») — традиційний живопис штату Орісса, який не змінюється вже багато століть. Картини створюються кастою художників чітракар і Дута Махапатра. Митці використовують тонку марлеву тканину, яку проклеюють спеціальною смолою, потім ґрунтують крейдою так, що поверхня стає гладкою.

Зразок розпису на тканині патачітра

Майстри наносять на полотно кольорові візерунки натуральними фарбами, які вони виготовляють самостійно. Цей вид живопису виник ще у V ст. до н. е. Традиційні сюжети — легенди давньоіндійського епосу, а також картини із зображенням місцевого бога Джаганатх. Художники дотримуються стилістики, картина-розпис повинна мати подвійну облямівку. Внутрішній бордюр вузький, прикрашений орнаментом із листя, зовнішній — широкий, прикрашений квітковими мотивами. Боги завжди зображені в профіль, з витягнутим носом і підборіддям, продовгуватими очима. Крішна завжди зображений синім кольором, Баларама — білим, Радха, Субхадра — жовтим, Рама — зеленим.

До нашого часу популярний і завжди впізнаний живопис Танджор (штат Таміл Наду). Цей стиль живопису виник у XIV ст. і особливо набув розквіту в XVI—XVIII ст. Він вважався сакральним. Картини виконані на дерев'яних дощечках, покритих шаром тканини зі вставками з напівкоштовних каменів, скла і золота. Героями творів найчастіше є визначні боги і богині або міфологічні істоти, зображення яких прикрашені візерунками.

П. Сельвам. Зображення богині у стилі Танджор

Найбільш відомий художник, який пише у цьому стилі — Паннір Сельвам. Майстер наголошує, що єдина відмінність його творів від стародавніх картин в цьому стилі полягає в тому, що він пише різнокольоровими фарбами.

Картина в стилі кангра

Стиль кангра виник у невеликому князівстві Гюлера (Гулер), розташованому в Хімачал Прадеше. Його особливістю є широке використання відтінків зеленого. Стиль кангра більше, ніж натуралістичний, тому що величезну увагу в ньому приділяють деталям навколишньої природи: квітучим рослинам, ліанам, природним стихіям. У своїх роботах художники й сьогодні використовують основні кольори, розбавляючи їх ніжними, свіжими відтінками. Композиції багатьох картин складаються з неповторних ландшафтів. Але особливу увагу майстри приділяють жінкам, зображаючи їх вишуканими та витонченими.

У якому б стилі не писав свої картини художник, який народився в Індії, серцем і душею він завжди залишається вірним своїй країні — магічній чарівній Індії. Картини цих художників не можна сплутати з творами митців будь-якої іншої країни. Вони пронизані духом Індії, її релігією і традиціями.

Поміркуємо разом

Чи завжди можна помітити національні та індивідуальні особливості у творах митців Індії?

Галерея художників Індії

Не можна розглядати мистецтво Індії без творчості індійського письменника, поета, композитора, художника, громадського діяча Рабіндраната Тагора (1861—1941), який сформував літературу і музику Бенгалії. Він став першим поетом Сходу, який був удостоєний Нобелівської премії у 1913 р. Літературні твори майстра були перекладені всіма основними мовами світу і розглядалися як духовна література, яка разом з його харизмою створила на Заході образ Тагора-пророка.

Рабіндранат Тагор

Для Р. Тагора початковою і природною формою самопізнання і самовираження завжди були різни види мистецтва. «Мистецтво дарує людині свободу вічності, через яку вона пізнає своє справжнє призначення, — писав Р. Тагор. — Мета мистецтва — допомогти людині піднятися над складнощами повсякдення і на крилах свободи злетіти в вічне».

У творах живопису Р. Тагора відчувається вплив численних стилів і видів, у деяких його пейзажах і портретах простежується навіть захоплення імпресіонізмом. Картини митця відрізняються незвичністю малюнка і дивною ритмічною красою. Його зачарували геометричні фігури. Мрійний і загадковий митець часто використовував у портретах незграбні, спрямовані вгору лінії, вузькі, витягнуті форми, що відображали душевні переживання. У пізніх роботах Р. Тагора відображений біль і за свою сім'ю, і за долю всього людства. Митець вважав, що його картини — посередники між традиціями Європи та Азії, що його головна мета і в живописі, і в поезії, і в музиці — пошук гармонії. «Я бреду з лампою в руці, а мені потрібно, щоб у мені було світло». Рабіндранат Тагор не підписував жодного твору, він розраховував на глядача, вважав, що форма умовна. «Алюзії не мають значення. Просто дивіться», — говорив митець.

Картини Р. Тагора

Поміркуємо разом

Художники знайомлять нас зі своїми сучасниками, з історичними подіями своєї країни, з побутом та звичаями свого часу. А завдяки чому, на вашу думку, вони викликають у глядачів різні почуття: захоплення, страх, любов тощо?

Картини художника Раджі Раві Варми (1848—1906) дуже популярні в Індії, а репродукції цих картин можна зустріти на стінах багатьох будинків. Сюжети творів митця — це не тільки реальні люди, але і міфологічні герої індійського епосу. Його індуїстські богині надзвичайно красиві, так само як і індійські жінки в своїх витончених сарі. Картини Раджі Раві Варми вважаються одним із кращих прикладів поєднання індійської традиції з європейською академічною технікою.

Р. Варма. «Циганська леді»

Амріта Шер-Гіл (1913—1941) — індійська художниця, в творах якої поєднуються старовинні традиції індійської культури (живопис часів Великих Моголів, печер Аджанти) і західноєвропейський авангардизм. Її полотна рясніють спалахами улюблених нею теплих тонів — червоних, малинових, помаранчевих. Особливо велику увагу художниця приділяла колірним шуканням, наприклад, червоно-сірому з білим.

А. Шер-Гіл. «Група з трьох дівчат»

А. Шер-Гіл. «Угорський ринок»

Талановитий художник Сехар Рой (народ. у 1957 р.) у свої роботи вкладає багато емоцій і почуттів, велику силу експресії. Полотна митця соковиті, яскраві, сповнені одночасно ніжною і пристрасною музикою. У 2000 р. Сехар Рой отримав премію від Міністерства культури Індії як видатний художник. Його роботи є в багатьох музеях Індії і за кордоном (в Сінгапурі, США і Великобританії та інших).

Картина С. Роя

Сучасний індійський художник Крішна Ашок народився в 1963 р. в Мангалагірі, провінції Гунтур. Його почерк, колірну гаму, образність завжди впізнають. К. Ашок поєднує традиційні мотиви, звертається за сюжетами до минулого, черпає натхнення у міфології і створює на цій основі незнайомі глядачеві раніше варіації. Художник розповідає, що люди навколо нього завжди надихали його своєю любов'ю і почуттями, що сам він був сором'язливим, але прагнув вивчити близьку людину зовні і внутрішньо, зрозуміти її стан.

Картина К. Ашока

? Зі стилем яких європейських художників можна порівняти картини К. Ашока?

Сучасний індійський художник Субрат Гангопадхайя (Subrata Gangopadhyay) народився в 1959 р. у Калькутті. Митця вважають одним із провідних майстрів живопису Індії, які пишуть в сучасній реалістичній манері. Його популярності сприяли особливе художнє бачення, відчуття руху (зовнішнього і внутрішнього) і яскрава кольорова палітра. Ці особливості можна побачити в серії його картин, які присвячені індійським танцям під назвою «Гармонія ритмів». На його масляних і акрилових полотнах танцюристки оживають у своїх барвистих нарядах, вихрових рухах.

С. Гангопадхайя. Із серії картин «Гармонія ритмів»

Занурюючись у світ сучасного індійського живопису, не можна не згадати про талановитого художника і фотографа Арчу Наїра, який народився у 1982 р. у Нью-Делі. Митець один із тих самобутніх талантів, які створили себе самі. Не маючи спеціальної освіти, він взявся за вивчення графічного дизайну і комп'ютерної графіки. За кілька років А. Наїр уже став відомим художником завдяки своїм цифровим картинам, написаним у стилі, який він розробив самостійно: суміш поп-арту, абстракції тощо. Сьогодні А. Наїр визнаний майстер цифрового живопису. Глядачі потрапляють у полон фантазій митця. «Потрібно вміти не просто дивитися на всі боки, а й бачити, — впевнений художник, — і тоді навколишній світ стане невичерпним джерелом натхнення».

Картини художника і фотографа Арчу Наїра

? Що, на вашу думку, об'єднує індійських художників? Які відчуття викликають у вас їх картини? За допомогою Інтернет-ресурсу, познайомтеся з творчістю індійських художників ближче. Ви отримаєте велике задоволення.