Мистецтво. Рівень стандарту. Профільний рівень. 10 (11) клас. Назаренко

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Характерні риси храмової архітектури Китаю та Японії

Архітектура — теж літопис світу: вона говорить тоді, коли вже мовчать і пісні, і перекази, і коли вже ніщо не говорить про загиблий народ.

Микола Гоголь, письменник

Поміркуємо разом

Яким є зв'язок архітектурних споруд як творів мистецтва з внутрішнім світом людини? Як ви вважаєте, які характерні особливості притаманні храмовій архітектурі країн далекосхідного культурного регіону?

Храмова архітектура Китаю та Японії, незважаючи на наявні відмінності, здавна була тісно пов'язана між собою. Будівельні прийоми, що виникли більше двох тисяч років тому, без істотних змін збереглися до XXI ст. Першість у формуванні стильових особливостей далекосхідної архітектури, безумовно, належить Китаю, культурний вплив якого відчували всі сусідні країни.

Архітектура Піднебесної країни — Китаю

? Які риси притаманні саме китайській храмовій архітектурі?

У мистецтві архітектури китайці надавали велике значення давній натурфілософії, яка була заснована на синтезі понять «інь» і «ян». Китайські архітектори незмінно прагнули до симетрії і гармонії. Одна з особливостей архітектури Китаю — його культові споруди.

Храм Конфуція знаходиться в Цюйфу на сході Китаю. Він був побудований у 478 р. до н. е. Остаточний вигляд придбав в епоху Мін (1368—1644 рр.). На сьогодні храм займає 218 тис. м2, складається з 9 дворів, з'єднаних між собою численними воротами і павільйонами, налічує 466 окремих приміщень, має 54 меморіальні арки.

Храм Конфуція в Цюйфу

Храм побудований за принципом імператорського палацу, головні споруди якого розташовані на центральній осі, орієнтовані з півдня на північ, допоміжні — збудовані симетрично, ліворуч і праворуч від осереддя. Сам храм — прямокутна площа, яка оточена загальною стіною з червоної цегли. В основі композиції — принцип нарощування масштабності архітектурних споруд, розділених квадратними дворами, що поступово збільшуються, наближуючись до центральної найвищої споруди.

Павільйон Дачендянь у комплексі храму Конфуція

Буддизм приніс із собою нові види і форми культових споруд: храмові ансамблі, печерні храми, а також скульптури. Храмові ансамблі мали форму прямокутника, їх фасади симетрично тяглися з півночі на південь. Печерні храми мали стіни з нішами, у яких знаходилися скульптури, а стелі підпиралися кам'яними стовпами і прикрашалися розписами.

Печерний храм у Дуньхуані

Інтер'єр печерного храму у Дуньхуані

Згідно з легендою, в 366 р. буддійському монаху Юе Цзунь було видіння: тисячі Будд на горі біля міста Дуньхуана. Щоб зробити видіння реальністю, монах почав рити печери в горі. Так почалося будівництво печерних храмів у Дуньхуані, що продовжувалося до XIV ст., і в гірському масиві з'явився значний комплекс із 492 печер, прикрашених вишуканими настінними розписами і глиняними скульптурами, яких налічується більше двох тисяч. Загальна площа настінного живопису храму становить понад 46 тис. м2. Храмовий комплекс отримав назву «Печера тисячі Будд», часто його також називають печерами Могао, він знаходиться під захистом ЮНЕСКО.

Храмовий комплекс Сюанькун-си

Елементи дахів храмового комплексу

Храмовий комплекс Сюанькун-си — це єдиний в Китаї храм, в якому об'єднані три релігійно-філософські школи: буддизм, даосизм і конфуціанство. Він побудований в 491 р. на скелі біля священної гори Хеншань провінції Шаньсі. Монастир за 65 км на сході від міста Датун, де також розташовані гроти Юньган.

Датун. Юнганські гроти

У монастирі уздовж стрімкої стіни утворено близько 40 залів і павільйонів. Будинки тримаються на дерев'яних палях, що упираються в скелю, яка також має виїмки для статуй Будди. Усього в монастирі стоять 80 статуй із різних матеріалів.

Історична довідка

Традиційні споруди культового призначення — пагоди («вежі скарбів») з'явилися кілька тисячоліть тому. Їх прообраз — «ступи» — прийшли до Китаю Великим шовковим шляхом з Індії разом із першими буддійськими ченцями-місіонерами. Вони будували ступи на могилах своїх померлих побратимів, а також як сховища канонічних книг сутр і інших реліквій. Класичні ступи донині зустрічаються в Китаї, наприклад, Байта (Біла пагода) у Пекіні. Цілий «Ліс ступ» існує в монастирі Шаолінь, що прославився своїми бойовими мистецтвами та інші. У різних країнах до пагод належать різні типи споруд.

Байта (Біла пагода). Пекін, Китай

Китайську пагоду від її буддійських аналогів у всій Азії відрізняє установка багатоярусних дахів. У японській пагоді встановлюються один на одному павільйони, які звужуються вгорі.

Пагода Міядзіма Годзюно-до. Японія

«Ліс пагод» монастиря Шаолінь. Китай

Пагода Північного храму (Бейси Та). Китай

Пагоди бувають одноярусні, триярусні, але більшість має сім або тринадцять ярусів. Китайська нумерологія стверджує, що саме ці числа сприятливі, оскільки відповідають чоловічому началу ян. Пагоди будували з каменю, цегли, дерева, заліза і навіть із золота.

Культ неба для китайців означав джерело сили та енергії: саме небо дарувало життя і визначало людські долі, було божественним початком. Немає нічого вище — є тільки небо і люди, які живуть під ним. Тому логічно, що китайці називають свою країну — Піднебесна.

Всесвітньо відомий храмовий комплекс ТяньтаньХрам Неба — розташований на південній околиці Пекіна. Це найбільший в Китаї вівтарний комплекс, що складається з храму Молитви про врожай, храму Предків, в якому зберігаються таблички з іменами імператорів династії Мін і Цін, і вівтаря Неба — царства символіки чисел, перш за все числа 9, найбільшого простого непарного числа, символа «ян» (розміри, кількість споруд у храмі дорівнюють дев'яти).

Храм Неба. Храмовий комплекс

Округлі обриси мармурового різьбленого вівтаря і храмів увінчані синіми конічними дахами, що символізують Небо (коло — знак сонця або неба). Таке об'єднання квадрата і кола означає союз Землі та Неба і нагадує про безперервність кругообігу природних стихій.

Купол головного храму Неба

? Уважно розгляньте ілюстрації в підручнику. Проаналізуйте своєрідні національні ознаки культової архітектури Китаю.

Які архітектурні елементи підкреслюють велич споруд? Поміркуйте, чому вони мають саме таку будову?

Робота у групах

Порівняйте храми Китаю з готичними храмами Європи. Чи є у них спільні риси? Свої висновки обґрунтуйте за допомогою прикладів.

Архітектура країни Сонця, що сходить — Японії

Архітектура Японії — одна з небагатьох у світі, чиї споруди до XIX ст. будувалися з дерева. Японські храми-монастирі завжди зливаються з навколишнім ландшафтом. Вони складаються з семи споруд: зовнішня брама, головний, або золотий храм, храм для проповіді, барабанна вежа, або дзвіниця, бібліотека, багатоярусна пагода, скарбниця.

Молитовні барабани

Храм Хорю-дзі

Брама до монастиря, або Торії

Синтоїстське святилище Іцукусіма-дзіндзя розташоване на острові Міядзіма. Вважається, що перше святилище було побудовано в VI ст. на честь трьох дочок бога Сусаноо-но Мікото. Нинішня конструкція споруджена в XVI ст. За основу був узятий образ храму 1168 р.

Синтоїстське святилище Іцукусіма-дзіндзя

Ритуальна брама (торії), комплекс святилища

До комплексу святилища належать кілька будівель, встановлених на дерев'яних палях і з'єднаних між собою критими переходами. Від цих будівель до острова веде дерев'яний міст, прикрашений різьбленими візерунками. Храмова скарбниця зберігає понад 4000 старовинних речей, серед яких сувої, зброя, порцеляна та інші предмети, принесені в подарунок святилищу в різні часи.

Ритуальна брама святилища існувала ще в XII ст. З 1996 р. споруда входить до Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Сьогодні це святилище, що має висоту 16 м, є однією з найбільш популярних пам'яток Японії.

У буддійському храмі Тодай-дзі у незмінному вигляді збереглася величезна статуя Будди Вайрочани, яка була відлита у бронзі на прохання імператора силами всього японського народу. Інтер'єр храму відомий своїми розписами і буддійськими цінностями початку нашої ери. У монастирі, як і раніше, проводять ритуали буддійські ченці. Найстаріша і найбільша дерев'яна споруда в світі, занесена до відомого Списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Храм Тодай-дзі

Для допитливих

Сидяча фігура Будди має вагу 380 т, а висоту — 16 м, його обличчя має довжину 4,9 м і ширину 3 м. Права рука Будди протягнута вперед з розкритою долонею (довжина долоні — 3,7 м). Це жест благословення. Положення лівої руки символізує виконання бажань. Будда сидить на фундаменті у формі тераси, яку утворюють 56 бронзових пелюсток лотоса. За головою Будди знаходиться дерев'яний позолочений ореол, де зображені 16 його втілень.

Великий Будда Вайрочана в храмі-монастирі Тодай-дзі. Нара, Японія

Буддійський храмовий комплекс Кійомізу-дера, який займає площу 242 м2, був побудований у 780 р. на вершині пагорба, який знаходиться на сході міста Кіото. Це один з найвідоміших буддійських храмів Японії. Його назва в перекладі з японської мови означає «Храм Чистої Води». Головний храм комплексу відомий всій Японії завдяки своїй просторій веранді, яку підтримують сотні дерев'яних стовпів.

Печерний храм Дунь-Куані

На південь від головного храму протікають три струмки водоспаду Отова. Вважають, що ця вода продовжує людське життя, а бажання, загадане під струменями священного джерела, обов'язково здійсниться.

Поміркуємо разом

Уважно розгляньте ілюстрації в підручнику. Як ви вважаєте, чому вже багато століть не змінюється храмова архітектура Японії? Проаналізуйте своєрідність національних ознак культової архітектури Японії.

На сьогодні Японія і Китай — держави, де гармонійно переплітається архітектура Стародавнього Сходу та найсучасніші технології, де минуле зустрічається з майбутнім.

Виставковий центр «Лотос». Чанчжоу, Китай

Національний арт-центр. Токіо, Японія

Робота у групах

Як культова архітектура відображає світогляд її творців? Наведіть приклади храмової архітектури Японії і Китаю.

Поясніть, за якими характерними ознаками ви дізнаєтеся, до якої з країн належить та чи інша культова споруда?

Кожна історична епоха характеризується своєю архітектурою. Ми ніколи не сплутаємо готичні храми з храмами епохи Відродження, єгипетські піраміди і храми культури майя. Не є виключенням і культові споруди країн далекосхідного культурного регіону.

Давно зникли народи, які створили ці геніальні архітектурні шедеври, але людство до цього часу вдячне їм за таку багату спадщину. Адже саме вона пояснює нам особливості розвитку того чи іншого народу і допомагає відновити хід історичних подій, які відбувалися в ті далекі часи.