Художня культура. Рівень стандарту. 11 клас. Миропольська

Мистецькі подорожі у просторі та часі: Джордж Гершвін: зробити музику доступною кожному

Розповідаючи про американську музичну культуру XX ст., не можна не згадати однієї важливої тенденції, а саме: взаємопроникнення напрямів серйозної і легкої музики. Свідченням цього явища, з одного боку, є арт-рок та симфоджаз із використанням музики Баха, Генделя, Вівальді, Моцарта, Бетховена, Чайковського, Мусоргського, Шостаковича, з іншого — звернення професійних композиторів до кращих здобутків популярної джазової музики.

Ці, здавалося б, полярні світи легкої та серйозної музики органічно злились у творчості Джорджа Гершвіна (1898-1937) — першого американського композитора, визнаного в усьому світі. Його однаковою мірою приваблювали Бродвей і Карнегі-хол, Голлівуд і Метрополітен-опера. Мистецтво цього майстра виникло на основі симфонізації джазу, воно сповнене поетичної краси, музичного ліризму і гумору. Кращі твори митця — «Рапсодія у блюзових тонах» для фортепіано з оркестром (1924), опера «Поргі та Бесс» (1935), оперети і мюзикли мали грандіозний успіх. Це були музичні картинки справжньої Америки. У своїх мелодіях композитор небагатьма зворотами передає безодню ніжності, радості або смутку, вони западають у душу. Вершина творчості Дж. Гершвіна — опера «Поргі та Бесс» що, втіливши трагедію негритянського народу, стала першою національною американською оперою.

Альваро Сикейрос. Джордж Гершвін