Художня культура. Рівень стандарту. 11 клас. Миропольська

Мистецькі подорожі у просторі та часі: із секретів китайської порцеляни

Азійські правителі вірили: якщо хтось замислив їх отруїти, то на наявність отрути в їжі чи напої, змінивши свій колір, вкаже китайський порцеляновий посуд — сулії, чаші, тарелі Тому порцеляну виписували з Китаю. Ця країна дала світу шедеври порцеляни, секрети виготовлення якої передавалися з покоління в покоління.

У VII ст. за доби династії Тан (618-907) з'явилися перші витвори з білої прозорої порцеляни. У період династії Сун (960-1279), неначе змагаючись із самою природою, керамісти створювали вази кольору «неба після дощу», застосовували для прикрашання бісквітної порцеляни кольорову емаль. Поряд із витонченими і стриманими за стилем творами в розписах часто спостерігаємо півонії або чорний підполивний орнамент.

Розквіт китайської порцеляни припадає на панування династії Мін (1368-1644). З'являється синій колір і вперше створюються зразки білої порцеляни з малюнками на поливі після обпалювання («у цай» — п'ятиколірна порцеляна).

Форми порцелянових виробів найрізноманітніші: вази для квітів, дзбани різного призначення тощо. Серед мотивів розпису переважають півонії й хризантеми, плоди і тварини, трапляються пейзажі й жанрові сценки, що копіюють живопис і візерунки шовкових тканин. Дуже частим є зображення імператорського дракона, якого легко розпізнати за п'ятьма кігтями.

Триває й виготовлення однотонної порцеляни, поступово вводиться зелений колір.

У період правління Маньчжурської династії (XVII—XVIII ст.) виробництво порцеляни сягало сотень тисяч витворів. З цією епохою пов'язана діяльність найвизначнішого кераміста XVII ст. Тань Іна, який створив низку праць із керамічного виробництва і дав опис 58 типів орнаментації порцеляни.

За цієї доби віртуозна майстерність керамістів сягнула вершин у виготовленні сапфірово-синіх речей на кобальтовій основі. Випускаються також огірково-зелені, фіолетові, жовті, червоні вироби. Білий колір має кілька відтінків: молочний, мигдалевий, слонової кістки тощо

Переважають, однак, багатоколірні вироби з візерунком: біло-сині, «зелене сімейство» з фігурками або квітами, виконаними кількома зеленими тонами на білому тлі, «чорне сімейство» з багатоколірним орнаментом на глибокому чорному тлі і «рожеве сімейство» з блакитними тонами і ніжними переливами відтінків.

На виробах «зеленого сімейства» найчастіше зображено сюжети з легенд, іноді батальні сцени: на рожевих, що мали великий успіх у європейських знавців, — фігури жінок і квіти ніжних відтінків. Орнамент нерідко містить символічні мотиви щасливих віщувань: метелик (довголіття), кажан (щастя) і т. ін.

Витонченість форм, чистота і білизна черепка, багатство візерунка і барвистість розпису притаманні витворам XVII—XVIII ст. Пластичністю форм вирізняються фігури божеств, міфічних героїв, легендарних красунь.

Серед безлічі творів XVIII ст. — чашки і блюдця з порцеляни «яєчна шкаралупа» — свято технічної витонченості, крихкості й манірності.

Велику колекцію китайської порцеляни зібрано в Музеї порцеляни в Цзин-дечжені — провідному центрі її виробництва.

Сучасна китайська порцеляна здебільшого проста за формою, хоча трапляються й майстерно виконані, складні за технікою вироби, наприклад вази у формі ажурних ієрогліфів.

Порцелянова ваза XVII ст.

Порцелянові тарелі часів династії Мін

Порцелянова тарель часів династії Тан

Порцелянова тарель XVIII ст.



Підтримати сайт і наші Збройні Сили можна за посиланням на Buy Me a Coffee.