Художня культура. Рівень стандарту. 11 клас. Миропольська
Тема 6. Російський живопис: бачити душу
Наше завдання — зміст. Обличчя, душа людини, драма житія, враження природи, її життя та сенс, дух історії — ось наші теми, фарби у нас — знаряддя, вони мають висловлювати наші думки, колорит наш — не просто вишукані плями, він повинен висловлювати настрій картини, її душу, захоплюючи всього глядача, як акорд у музиці.
Ілля Рєпін
Історія російського образотворчого мистецтва дала яскраві приклади шедеврів. що отримали світове визнання. Зупинимося на мистецтві другої половини XIX ст. — періода, коли в Росії було зроблено видатні відкриття і винаходи (періодичний закон хімічних елементів Д. Менделєєва, основоположні праці з теорії космонавтики і космічних апаратів К. Ціолковського тощо), опубліковано літературні твори, що стали надбанням усього людства. У цей час відбувається прогрес у галузі освіти: з’являються класичні гімназії, що готують до вступу у вищі навчальні заклади, налагоджуються контакти з іншими країнами — росіяни вчаться у іноземців ремесла, торгівлі.
У живописі у цей час домінує реалізм. Серед найвидатніших досягнень цього періоду — історичний живопис, визначним представником якого є Ілля Рєпін (1844-1930). Серед найвідоміших його полотен цього жанру — «Бурлаки на Волзі» — полотно, створене на основі багаторазових натурних етюдів під час подорожі по Волзі. Картина зробила молодого митця відомим, викликала сенсацію. Яскрава виразність народних типів передає відчуття грізної сили, соціального протесту, що визрівав у середовищі знедолених.
Ілля Рєпін. Бурлаки на Волзі
В іншому шедеврі — «Хресний хід в Курській губернії» — у багатолюдній церковній процесії зведена воєдино вся Росія.
Ілля Рєпін. Хресний хід у Курській губернії
Історичним епізодам із життя країни присвячено такі полотна І. Рєпіна, як «Царівна Соф’я у Новодівичому монастирі» (1879), «Іван Грозний і син його Іван» (1885), «Запорожці пишуть листа турецькому султану» (1891).
Ілля Рєпін. Який простір!
Ілля Рєпін. Царівна Соф’я у Новодівичому монастирі
Василь Суриков. Ранок стрілецької страти
Поруч із І. Рєпіним свої кращі твори у цьому жанрі створював Василь Суриков (1848-1916). У монументальному полотні «Ранок стрілецької страти» розкрито одну зі сторінок трагедії російської історії, що переживали народні маси під час реформ, які насильно здійснювала кріпосницька держава петровського періоду. Художник показує Красну площу в холодний осінній день, у похмурому освітленні вимальовуються обриси храму Василя Блаженного і юрба народу навколо привезених на страту стрільців. Ідея картини перегукується з іншими творами на цю тему: з історичним романом Л. Толстого «Початок», у музиці — з оперою М. Мусоргського «Хованщина», в образотворчому мистецтві — з картиною І. Рєпіна «Царівна Соф'я у Новодівичому монастирі»).
Василь Суриков. Бояриня Морозова
На картині «Меншиков у Березові» подано розгорнуту психологічну характеристику кожного образу колись впливових людей; «Бояриня Морозова» вражає контрастністю колористичного начала: на строкатому, різнокольоровому тлі юрби чітко виступає чернечий одяг Морозової — «сущого Стєньки Разіна», як казали бояри, що не зуміли ані вогнем, ані дибою примусити цю жінку відмовитися від старої віри.
Василь Суриков. Меншиков у Березові
Усі ці твори В. Сурикова присвячені переломним моментам, напруженим конфліктам російської історії, які розкривають героїчні сторінки російського характеру.
Василь Суриков. Підкорення Сибіру Єрмаком
Інтерес до долі народу прослідковуємо й у творчості Віктора Васнєцова (1848-1926). який звертався до фольклорних мотивів історичного жанру: легендарні російські богатирі — захисники Вітчизни від ворожих нападів, одвічні мрії народу про правду, щастя, фантастичні перетворення. У картинах цього жанру «Витязь на роздоріжжі» (1878), «Битва росіян зі скіфами» (1881) та інших велику роль відіграє продумане пейзажне тло, що, власне, і надає картинам певного настрою.
Віктор Васнєцов. Витязь на роздоріжжі
Віктор Васнєцов. Битва росіян зі скіфами
Глибоко віруюча людина, В. Васнєцов упродовж 1885-1896 рр. працював над розписом Володимирського собору в Києві, де виконав канонічні сцени — «Страшний Суд» і «Брама Раю» та зобразив історичні події — «Хрещення Русі князем Володимиром», «Княгиня Ольга».
Віктор Васнєцов. Страшний Суд (із розписів Володимирського собору в Києві)
Віктор Васнєцов. Хрещення Русі князем Володимиром (із розписів Володимирського собору в Києві)
Практична діяльність
Спробуйте дати визначення історичному жанру в живописі.
Назвіть імена і твори найвідоміших представників цього жанру в російському та українському образотворчому мистецтві.
З 80-х років XIX ст. у російському мистецтві зростає роль пейзажного живопису, новаторство в якому належить Ісааку Левітану (1860-1900). Художник збагатив пейзажний живопис безліччю нових мотивів і прийомів їх живописного втілення, його лірична тема виражається безпосередньо в образах природи, без додаткового сюжетного мотивування.
Ісаак Левітан. Свіжий вітер. Волга
Ісаак Левітан. Вечір на Волзі
Ісаак Левітан. Озеро. Русь (остання велика картина художника)
Пильне вивчення натури, володіння системою пленерного живопису допомогло художнику наділити пейзаж відчуттям повноти життя. Картина «Місток. Савінська слобода» передає багатогранність натури, що причаїлась у тісних селянських задвірках. А картини «Під вечір», «Вечір на Волзі», «Після дощу. Плесо», «Свіжий вітер. Волга» передають далечінь і красу Волги.
Визначну роль у художника відіграє небо, кольори якого стають дієвим началом у повсякденному мотиві. Серед улюблених тем митця — тема лісу («Березовий гай»); філософські пейзажі («За вічним спокоєм», «Вечірні дзвони»); ліричне переживання природи («Копиці. Сутінки», «Озеро. Русь»).
Узагальнювальні завдання
Володіння якою системою дало можливість І. Левітану наділити пейзаж відчуттям повного життя?
Практична діяльність
Назвіть найвідоміші картини майстра. Підготуйте комп'ютерну презентацію «Пори року на картинах Левітана».
У кінці XIX ст. з'явилися картини «Дівчинка з персиком» і «Дівчинка, освітлена сонцем», що прославили Валентина Сєрова (1865-1911), коли художнику тільки виповнилося 20 років. Сєров стає найкращим російським портретистом.
Учень І. Рєпіна, який глибоко захоплювався творами старих майстрів і вивчав їх в Італії, Голландії, Німеччині, Сєров постав у портретах як тонкий аналітик внутрішнього світу людини, здатний збагнути найтонші відтінки духовного життя. Так, у портреті К. Коровіна художник вільно й розкуто передає добре, красиве обличчя, фігуру, руки, костюм.
Валентин Сєров. Дівчинка з персиком
Валентин Сєров. Портрет художника Костянтина Коровіна
Валентин Сєров. Портрет актриси Марії Миколаївни Єрмолової
А зображення великої драматичної актриси Марії Єрмолової завдяки лаконізму і стриманому колоритові наповнено правдою про людину, психологією людської особистості.
В. Сєрова вважають водночас останнім класиком і першопрохідцем, оскільки він, органічно продовжуючи кращі традиції класики, йшов уперед, прокладаючи нові шляхи XX століттю.
Узагальнювальні завдання
Чому В. Сєрова вважають і останнім класиком, і першопрохідцем XX ст.?
Практична діяльність
Спробуйте сформулювати вимоги до портретного жанру, притаманні творчості В. Сєрова.
Найзначнішим і самобутнім виразником художньо-естетичних тенденцій початку нового століття, а саме символізму і модерну, в російському живописі був Михайло Врубель (1856-1919). Він розписував храми (у Кирилівській церкві Києва ним створено «Зішестя Святого Духа», «Мойсея», голову Христа і двох янголів над входом у хрещальню, «Надгробний плач», архангелів у сцені Благовіщення), робив панно для інтер’єрів будинків, оформлював виставки.
Михайло Врубель Зішестя Святого Духа (фреска з Кирилівської церкви у Києві)
Сюжети багатьох його картин відверто фантастичні, що було рисою нового мистецтва. Відомий факт: обрисовуючи велику за розміром мушлю, довільно проводячи від неї лінії, художник знайшов форму для втілення сюжету картини «Царівна Лебідь».
Михайло Врубель. Богоматір
Михайло Врубель. Царівна Лебідь
Найвідомішими його творами є «Демони», передусім пов'язані з літературним прообразом, героєм поеми М. Лермонтова. Але Демон Врубеля не просто йде від живого світу, він гине, ламаючи крила.
Михайло Врубель. Демон
Значення культури цього періоду надзвичайне — Росія вперше стала визначати світову моду в мистецтві загалом, і в образотворчому зокрема.
Узагальнювальні завдання
Які риси притаманні мистецтву М. Врубеля?
Практична діяльність
Порівняйте демонів із однойменної поеми М. Лермонтова та картини М. Врубеля.
Словник
Жанр — внутрішній підрозділ, що склався історично у різних видах мистецтва.
Практична діяльність
Доведіть, що Росія кінця XIX — початку XX ст. стала одним із лідерів світового мистецтва.
Здійсніть віртуальну екскурсію до Київського музею російського мистецтва, де зберігаються твори М. Врубеля, В. Васнєцова та інших видатних російських митців. Висловте своє враження.
Узагальнювальні завдання
У яких ще жанрах працювали художники, з творчістю яких ви ознайомились?
Практична діяльність
За допомогою різноманітних джерел підготуйте розповідь про найвідоміші колекції російського живопису — Державну Третьяковську галерею у Москві та Державний Російський музей у Санкт-Петербурзі. Про які твори російських митців ви дізналися?
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України