Художня культура. Рівень стандарту. 11 клас. Миропольська

§ 11. Реалії й фантасмагорії Франсіско Гойї

Франсіско Гойя (1746-1828) народився в невеличкому селі, що загубилося серед арагонських скель поблизу Сарагоси, у родині ремісника — позолотника вівтарів. У віці 13 років Франсіско став учнем місцевого художника Хосе Лу-сан-і-Мартінесу. Після переїзду до Мадрида юнак удосконалює свою майстерність і навіть бере участь у конкурсах, сподіваючись бути прийнятим до Королівської Академії Сан-Фернандо.

Зазнавши невдачі, молодий художник не опустив руки і поїхав до Італії знайомитися з живописом видатних майстрів.

Отримавши другу премію пермської Академії мистецтв за картину на тему з античної історії (1771). художник повертається до Сарагоси. Він працює у свого друга придворного живописця Франсіско Байє. Гойя виконував для Королівської шпалерної мануфактури панно, які служили зразками (картонами) для гобеленів. Ці роботи принесли йому популярність. Художник був прийнятий при дворі, написав портрет короля, картпну в академічному стилі «Розп'яття», став членом Королівської Академії.

Покровителькою художника при дворі була герцогиня Альба, яка багато раз позувала йому, зокрема її зображено в образі махи (іспанської городянки) на двох найзнаменитіших портретах митця — «Маха оголена» і «Маха одягнена».

Франсіско Гойя. Маха оголена

Франсіско Гойя. Маха одягнена

Взимку 1792-1793 рр. художник переніс несподівану важку і загадкову хворобу, кілька місяців провів на межі між життям і смертю. Коли у найтяжчі роки хворий і самотній Гойя жив у заміському домі «Кинта дель Сордо» (тобто «Дім Глухого»), вів розписав його стіни фантастичними фресками, ідея яких залишилася загадкою художника.

Франсіско Гойя. Гра в піжмурки

Цей період відзначений зверненням до серйозних занять офортом. Перша графічна серія з 80 офортів, об’єднана назвою «Капричос» (1799) вразила сучасників гостротою соціальної сатири, поєднанням гротеску і реальності, новизною художньої мови. У ній використано образи іспанських народних приказок, байок. які висміювали людські вади — боягузтво, корисливість, жорстокість, лицемірність. Теми офортів розкривають боротьбу добра зі злом, причому зло — перемагає...

Франсіско Гойя. «Сон розуму породжує страховиськ» та інші офорти із серії «Капричос»

Франсіско Гойя. Портрет королівської родини

Іронія митця щодо володарів світу добре відчутна у великому парадному портреті королівської родини: розкіш шовкових та оксамитових шат. блиск золотої парчі й коштовностей лише підкреслюють фізичну недосконалість і людську пересічність портретованих. Фігури з холодними обличчями застигли у помпезних позах, як ляльки.

Сліпий і глухий, забутий усіма, художник номер у містечку Бордо у Франції, де він під приводом лікування переховувався від інквізиції та короля. який заявив, що художник заслуговує на страту. Пізніше, вже у середині XIX ст.. спадщину Гойї пристрасно вивчатимуть європейські художники. особливо романтики.

Узагальнювальні завдання

Схарактеризуйте серно офортів Ф. Гойї «Капричос» (див.: с. 47). У чому, на вашу думку, її загальнолюдське значення і прогностичність щодо сучасності?

Практична діяльність

Проаналізуйте портрет королівської родини пензля Гойї, висловіть своє ставлення до майстерності художника-портретиста. Чи можна вважати це зображення реалістичним?