Художня культура. Рівень стандарту. 11 клас. Миропольська

Відкриваємо простір культури. Замість передмови

Усі види мистецтв служать найбільшому з мистецтв — мистецтву жити на землі.

Бертольт Брехт

Шляхи розвитку людської культури складні й різноманітні. Разом із людством завжди існувало мистецтво — особливий світ думок, поривань і почуттів, утілюваний у слові, русі пензля, жесті актора, кадрі кінофільму...

Це відкритий простір, у якому кожна країна Європи, арабо-мусульманського, африканського, індійського, далекосхідного та американського культурних регіонів є гармонійною і самобутньою.

Твори мистецтва розкривають дух народу, країни, епохи. Тому художня культура багатобарвна й багатозвучна.

Уважне і вдумливе ставлення до мистецьких надбань інших народів допоможе вам не тільки побачити відмінність, а й знайти спільну чи подібну сутність явищ, іноді навіть невидиму, що лише інтуїтивно вгадується, передчувається. І тоді, пам'ятаючи про своє рідне, знаючи його і продовжуючи поглиблювати ці знання, ми зможемо зрозуміти інше, оцінити його і навчимося жити разом. Роз’єднання думок, призупинення обміну культурними цінностями прирікає на німоту, яка ставить під загрозу ідею братерства і взаєморозуміння людей.

Цей підручник перенесе вас від культурних надбань України, які ви вивчали у 10 класі, до інших народів, інших традицій, інших культур. Він допоможе зрозуміти, як сприймає світ європейське суспільство: наблизитися до споконвічної і яскравої культури арабського світу; розкриє таємниці мистецтва Індії; ви матимете нагоду поринути в мистецтво далекосхідного культурного регіону... А головне — переконатися, що внесок кожного до загальнолюдської скарбниці — своєрідний і неповторний.

Якщо спробувати проаналізувати внесок зарубіжних митців в український культурний простір, то побачимо, що й вони, прагнучи наповнити нашу країну найвищим сенсом, додали відтінків до барвистої мозаїки життя українського народу.

Ознайомтеся з іменами і явищами, визначальними для розвитку світової культури, й оберіть для себе із загальнолюдської культурної скарбниці те, що ближче до ваших смаків й уподобань.

Особливу увагу приділіть завданням, зорієнтованим і на закріплення знань, і на власну творчість. Вони допоможуть вам самореалізуватися й удосконалюватися.

У добру путь!

Розділ перший. Візуальне мистецтво

Твори живопису, скульптури, графіки, архітектурні споруди, вироби декоративно-ужиткового мистецтва мало змінюються у часі; їх образи, втілені у матеріальній формі і розміщені у певному просторі, сприймаються зором.

Тому їх називають візуальними (зоровими) видами мистецтва.

Де дух не водить художника, там немає мистецтва.

Леонардо да Вінчі

Цей розділ охоплює основні види візуального мистецтва, представлені творами архітектури, скульптури, живопису, декоративно-ужиткового мистецтва, а також зразки паркової культури.

Специфіка архітектури як галузі творчості, в якій матеріальна діяльність поєднана з мистецтвом і духовною культурою, виявляється залежно від історичних періодів і регіональних культурних особливостей. Архітектори втілюють народні уявлення про прекрасне, створюючи архітектурні ансамблі, проектуючи місце пам’ятників архітектури на площах і вулицях, реставруючи архітектурні шедеври. Ви ознайомитеся з взірцями різних стилів архітектури Європи і США, культурними комплексами Індії і Далекого Сходу.

Скульптура, створювана рукою майстра з використанням спеціальних інструментів (вибивальних. свердлувальних тощо) — це об'єм, який можна осягнути, побачивши статую в профіль, в анфас, з тилу («кругла скульптура»), і рельєф (опуклість. що виступає). Матеріал скульптора — природні багатства: глина, камінь, метал, дерево, які завдяки рукам майстра перетворюються на об’ємні зображення, що передають не просто обличчя людини, а її характер, настрій і навіть долю. Уважно придивляйтеся до благородних творінь грецьких майстрів, геніальних італійських, і ви відчуєте ті події і тих людей, яким їх присвячено.

Ен Вале-Костер. Атрибути живопису, скульптури й архітектури

Живопис подібний до відчиненого вікна, в яке можна зазирнути і побачити те, що художники, уздрівши колись, втілили назавжди. Вони по-різному відгукувалися на побачене: Леонардо да Вінчі малював розмаїття життя, Рафаель — красу людини, Ель Греко — її духовний стан, Рембрандт — різні сторони життя людини... Відчуйте і ви, як різні живописні техніки (олія, темпера, акварель...) руками справжніх живописців народжують узагальнену повість про час, людину, її буття, мрії, діяння.

Декоративно-ужиткове мистецтво — твори, зроблені руками народних майстрів, кращим взірцям яких притаманні декоративна виразність і оригінальність (самобутність). У підручнику ви знайдете завдання не тільки на засвоєння елементів декоративно-ужиткового виду мистецтва; вам пропонується самим стати керамістами, ткалями і створити свій ескіз виробу, а можливо, й виготувати за цим ескізом килимок, тарелю, чашку...

Завершує перший розділ підручника тема «Паркова культура», що ознайомить вас з регулярними типами парків (такі, що мають геометричне правильне планування алей, квітників, кущів) і ландшафтними (або пейзажними — з озерами, доріжками, що вписуються в природний рельєф місцевості). Тут на вас також очікує практичне завдання — спроектувати сад для шкільного подвір'я.

Творіть і відчувайте радість творчості!

Дама з однорогом. Гобелен

Палац Во-ле-Віконт (Франція)

Всесвітньо відомий музей Дувр у Парижі — місце, де класика зустрічається із сучасністю

Тема 1. Архітектура світу

Архітектура — це музика у просторі.

Фрідріх Шеллінг

§ 1. Архітектура Європи та США

З давніх-давен люди споруджували собі житло, щоб захиститися від холоду і спеки, хижих звірів і ворогів, пізніше — будинки для культових відправ та інших суспільних зібрань. Тому пам'ятки архітектури, що збереглися до сьогодення, дають уявлення про культуру народів різних часів.

В архітектурі Стародавньої Греції та Риму зародився античний стиль. Більшість конструктивних і декоративних досягнень того часу пов’язані з будівництвом храмів, відмінною рисою яких є велика кількість колон. Виконуючи декоративну функцію, вони створювали враження духовної величі.

Значним досягненням грецьких зодчих був винахід ордерів — художньої системи оформлення конструкції — доричного, іонічного та коринфського. Доричний ордер відрізнявся прагненням до простоти й «мужності». Майстри іонічного ордеру намагались досягти легкості й граціозності. У них колона виступає не тільки як опора, а й як елемент декоративний. Помітні відмінності є і у формі колон: строга, геометрично правильна — дорична; витончена, завершена волютою — іонічна; декоративна коринфська зі складною капітеллю у вигляді кам'яного орнаменту з листя пальми або лотоса.

Доричний, іонічний, коринфський ордери

Храм Парфенон в Афінах (Греція)

Ядром грецьких міст була фортеця — акрополь. Під акрополем виростало місто з власним центром, площею, де розташовувалися громадські, торговельні та культурні будівлі. До найвідоміших архітектурних комплексів належить афінський акрополь.

Римляни поряд із грецькими ордерами (серед яких улюбленим був коринфський) широко застосовували такі архітектурні форми, як арка, склепіння, купол.

У період розквіту імперії у Римі як світовій столиці упорядковується центр міста — римський форум, навколо нього зводять квартали з громадських будівель і храмів, портики мостяться плиткою. Розкішні вілли, багато декоровані басейни і фонтани чергувалися із зеленню парків, гаїв, алей. За словами історика — сучасника імператора Октавіана Августа, цей правитель так прикрасив Рим, що «справді міг хвалитися, що прийняв його цегляним, а залишає мармуровим».

Пантеон у Римі (Італія)

Кафедральний собор Богоматері в Шартрі (Франція)

Собор Санта-Марія-дель-Фьоре у Флоренції (Італія)

Собор Се Петра у Римі (Італія)

Палацово-парковий ансамбль у Петергофі (Росія)

У своїх монументальних архітектурних спорудах римляни прагнули підкреслити ідею сили й могутності, що водночас пригнічують людину. «Храм усіх богів» — Пантеон, що й нині стоїть у центрі Рима, вражає своєю архітектурною вишуканістю.

За доби Середньовіччя набув розквіту романський стиль (XI—XII ст.), а в процесі його розвитку — готичний стиль (ХІІІ—XV ст.). Основною відмінністю цих стилів була масивність кам’яних будівель у романському стилі та більш полегшені й досконалі готичні споруди, для яких характерні видовжені пропорції, надмірно високі зали, напівкруглі арки, ажурні різнокольорові вітражі. Апофеозом розвитку готики став образ собору, надзвичайно популярний у багатьох містах Європи.

Доба Відродження знаменувала собою повернення до «вічних» цінностей. Форми античної архітектури (симетрія, пропорція, упорядкованість розташування колон і пілястр) ретельно вивчалися архітекторами на батьківщині Ренесансу — в Італії. На зміну лаконічним готичним візуальним образам приходять напівсферичні бані і напівкруглі арки, а на зміну майстрів-будівельників — освічений і талановитий художник-архітектор.

Батьківщиною стилю бароко стала Італія, насамперед Рим, Венеція та Флоренція. Цей стиль набув популярності у багатьох католицьких країнах Європи. Саме епоху бароко прийнято вважати початком тріумфальної ходи «західної цивілізації». Динамічність, пластичні форми і вигадливий пишний декор, безліч скульптур і рельєфів на фасадах та в інтер’єрах, масштабні колонади — все це сприяло створенню особливої піднесеності у творах видатних майстрів бароко Джованні Лоренцо Берніні, Франческо Борроміні, Франческо Бартоломео Растреллі.

У ХVIIІ — на початку XIX ст. набуває популярності архітектурний стиль класицизм (від лат. «зразковий»), зорієнтований на «вічні» цінності античного зодчества. Прикладом такої досконалої будівлі може бути Малий Тріанон у Версалі (Франція). Для класичної архітектури властиві симетричні композиції, стриманість декоративного оздоблення.

Версальський палац (Франція)

Прагнення створити не тільки естетично красиві, а й функціональні будівлі зумовило появу наприкінці XIX ст. архітектурного стилю модерн. Його яскравими представниками був бельгієць за походженням Віктор Орта і особливо іспанець Антоніо Гауді. Архітектуру модерну відрізняє відмова від прямих ліній на користь хвилястих — більш «природних». Тому, наприклад, у будинку Міла за проектом А. Гауді немає жодної прямої лінії.

Собор Святого Сімейства у Барселоні (Іспанія)

Будинок Міла у Барселоні

Характерними ознаками стилю модерн є візерункове облицювання фасадів будівель, використання вітражів, а також різних декоративних деталей з кутого заліза. Велика увага приділялася інтер'єрам, сходам, балконам, які ретельно художньо оброблялися.

На початку XX ст. в архітектурі Європи та США виникли близькі за своїми художньо-естетичними орієнтаціями стилі — конструктивізм і функціоналізм. Вони відповідали пануючому в містах урбанізму. Прикладом першого стилю є знаменита Ейфелева вежа в Парижі. Не маючи ніякої практичної цінності, вона уособлювала технічний прогрес.

Для житла міських мешканців у Америці почали будувати хмарочоси з використанням типових бетонних конструкцій, які по-різному комбінувалися без особливих прикрас. Архітектори-конструктивісти намагалися досягти максимальної ефективності використання споруди за умови мінімальних витрат на її будівництво; форма споруди повинна відповідати перш за все її призначенню, і якщо декор не несе практичної користі, він зайвий.

Ле Корбюзьє сформулював основні принципи проектування будівель у стилі функціоналізму, знайшовши різні цікаві естетичні рішення. Яскравим представником цього нового напряму в США був Френк Ллойд Райт.

Ф. Л. Райт. «Будинок над водоспадом» у штаті Пенсильванія (США) вважається однією з найдовершеніших архітектурних споруд XX сторіччя

Ле Корбузьє. Житловий будинок — своєрідна машина для життя

Наприкінці XX ст. — в період широкого впровадження високих технологій у життя людини — технічний прогрес значно вплинув на архітектуру. З'явилися нові форми й матеріали. Якщо конструктивізм характеризувався використанням скла та залізобетону, то новий стиль хай-тек у декоративних цілях поєднував у різних комбінаціях скло і метал. Одним із найяскравіших зразків цього стилю є будівля в Страсбурзі, де зараз міститься Європейський суд з прав людини.

Запитання і завдання

У чому відмінність основних стилів, характерних для архітектури Європи?

Практична діяльність

Самостійно дослідіть тему «Сім чудес світу» і проаналізуйте античні споруди, що їх віднесено до «чудес»: храм Артемиди в Ефесі та мавзолей у Галікарнасі.

Будівля у стилі хай-тек (США)

Будівля Європейського суду з прав людини у Страсбурзі (Франція)

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст



Підтримати сайт і наші Збройні Сили можна за посиланням на Buy Me a Coffee.