Мистецтво. 7 клас. Масол
Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.
Тема 3-4. Секрети промислового дизайну
Дизайн — це не те, як предмет виглядає, а те, як він працює.
Стівен Пол Джобс, американський підприємець і винахідник, засновник корпорації Apple
Секрети промислового дизайну
Поглянь навколо: світ, у якому ми живемо, складається з величезного розмаїття речей. Кожна річ — від голки до літака — матеріальний представник певного стилю та способу життя. Усі вони мають різне призначення: прикрасити нашу оселю, створити в ній затишок і комфорт, полегшити побут, розважити, подарувати приємні спогади...
Книжкова полиця з місцем для читання
На формування естетично повноцінного середовища виробничої діяльності людини зорієнтований промисловий, або індустріальний, дизайн.
До цього виду дизайну зараховують майже все, що виробляє промисловість у галузях машинобудування, транспортних засобів, зброї, різноманітних товарів масового споживання, необхідних у побуті.
Завданням та основним принципом промислового дизайну є гармонійне поєднання функціональності, краси й користі виробу за мінімальних затрат.
Інна Соколовська. Дизайн одягу на різні теми
Серед різновидів промислового дизайну чільне місце посідає дизайн транспортних засобів: автомобілів, мотоциклів, авіа-, водного та залізничного транспорту і спеціальної техніки.
Старовинний трамвай-кав’ярня
Сучасний трамвай
У проектуванні автомобілів найповніше відображено низку спеціальних вимог, які висувають до дизайну динамічних об’єктів. Автомобіль має бути не тільки швидким, зручним та нескладним у керуванні — його конструкція повинна забезпечувати безпеку й комфорт водію та пасажирам.
Еволюція дизайну автомобіля, його форми засвідчує важливість творчої праці промислового дизайнера. Виробники намагаються максимально поєднати дизайнерську творчість із технологічним процесом виготовлення цього виду транспорту.
Відповідно до природного прагнення людини досягти найвищої швидкості форма легкового автомобіля поступово змінювалася. Так, автомобілі доби їх винаходу (наприкінці XIX ст.) нагадували карету без коня і виготовляли їх із заліза та дерева.
У XX ст., що ознаменувалося проривом людини в космос, автомобілі дещо нагадували ракету. Збільшився їх розмір і потужність, а у дизайні використовували велику кількість хромованих деталей.
Автомобіль кінця XIX ст.
Автомобіль середини XX ст.
Автомобіль початку XXI ст.
Стандартизація автомобільного виробництва зумовила виникнення нових форм автомобілів (геометричних, кутових), у яких, завдяки певній мінімалізації дизайну інтер’єру та екстер’єру й використанню пластику, досягнуто ясності й чіткості конструкції без перенавантаження деталями.
Сучасна ера всебічної комп’ютеризації та використання нових матеріалів (штучно створених, більш легких і міцніших за метал) привели до створення автомобілів з високими аеродинамічними характеристиками, безшумних та безпечних, які нібито надуті зсередини й максимально загладжені ззовні.
Хочу знати більше
Разом із розвитком «традиційного» дизайну автомобільного транспорту на початку XX ст. в Італії виник і стрімко розвивався футуристичний дизайн (від лат. Futurus — майбутній). Черпаючи ідеї з фантастичної літератури, космічних подорожей міжзоряних кораблів і спираючись на досягнення технічного прогресу, цей різновид дизайну руйнує всі усталені канони та прийоми «традиційного» дизайну і прагне створити новий, динамічний стиль, який іноді може здаватися нереальним у своїх задумах та втіленні. Наприклад, дизайнери-футуристи прогнозують, який транспорт може з’явитися в майбутньому.
Лускатий «спортсмен», оснащений 260 пластинами, які виконують роль сонячних батарей і повітряного гальма
Автомобіль, який пересувається на трьох сферах
Моноколесо
Уніцикл електричний
За ілюстраціями і власними спостереженнями дослідіть, як змінювався дизайн автомобіля у процесі розвитку цього виду транспорту.
Будь-яка річ створюється людиною для задоволення її потреб, принесення певної користі. Водночас вона має бути красивою. Деякі речі стають духовно значущими. Їх цінують, бережуть, передають у спадок.
Краса речей визначається гармонійним поєднанням їх пропорцій, форми, кольору та фактури поверхні. Саме про це дбають дизайнери побутових виробів, завданням яких є проектування красивих і зручних у використанні, а також безпечних в експлуатації речей для того, щоб зробити середовище якомога комфортнішим для життя людини.
Дизайн якої побутової речі сподобався вам найбільше? Поясніть чому.
Думка про те, що промисловий дизайн є набором художніх прийомів, спрямованих лише на надання предмету привабливого вигляду, у наш час застаріла. Недостатньо спроектувати оригінальний виріб — він має бути конкурентоспроможним. Для забезпечення комерційного успіху потужні компанії ще на стадії розроблення своєї продукції все частіше залучають дизайнерів, які вивчають тенденції моди, і головне — людський фактор: інтереси, уподобання, навіть психологію різних споживачів. Розуміння потреб, яскравий дизайн, зручність і вдосконалення якості товарів є ефективним засобом зацікавити споживача та випередити конкурентів. Водночас для збереження довкілля і сталого розвитку суспільства сучасним дизайнерам варто враховувати й екологічні характеристики своїх майбутніх виробів.
Отже, промисловий дизайн у наш час — це поєднання мистецтва, сучасних технологій і знань про особливості ринку (маркетингу).
Проаналізуйте представлені на ілюстраціях приклади дизайну. Оцініть оригінальність, зручність та естетичні якості виробів.
Багатофункціональний диван для підлітка (дизайнер Роберт Рамме)
Українські меблі з лози
Дизайн побутових виробів в інтер’єрі
Секрети майстерності
Першим етапом у сприйнятті речі стає її форма, яка емоційно впливає на людину. Лише потім людина звертає увагу на пропорції, колір, фактуру тощо.
Відтак першочерговим завданням, що постає перед дизайнером, є розроблення оптимальної форми майбутнього виробу, яка відповідатиме функціональним, техніко-економічним, композиційно-естетичним та іншим вимогам.
Розгляньте приклади різних за формою крісел, спроектованих відомими дизайнерами. Подумайте, для кого призначене те чи інше крісло. Чи враховують вони уподобання людей, різних за віком? Як форма крісел виявляє певний стиль життя людини? У яку кімнату краще поставити кожне з них?
Крісло з листової сталі від дизайнера Рона Арада
Крісло — книжкова полиця від дизайнера Сакури Адаті
Крісло-гойдалка
Крісло, яке піднімається на стіну, від дизайнера Ліли Джанг
У процесі створення предметів дизайнерові необхідно враховувати властивості матеріалів, які планується використати. У промисловому дизайні не лише форма визначає матеріал. Часто трапляється навпаки — сам матеріал визначає форму речі, диктує її конструкцію та відіграє визначальну роль у тому, щоб викликати у споживача якісь емоції, створити певну атмосферу.
Стрімкий розвиток науки і техніки, поява нових, якісніших і дешевших матеріалів (алюмінієві сплави та полімери, склопластикові маси, синтетичні барвники тощо) дають можливість експериментувати і створювати нові конструкції й оригінальні форми, щоб знайти нестандартні ідеї, які втілюватимуться у сміливих і цікавих дизайн-проєктах.
Дизайн якого годинника краще відповідає підлітковому віку?
Варіант 1. Розробіть дизайн фоторамки (матеріали на вибір).
Мистецькі поради
- Продумайте, де в інтер’єрі буде розташована рамка, і як вона кріпитиметься (настінна з петлею чи настільна з опорою на ніжку).
- Визначте, які фігури утворюватимуть форму фоторамки, виберіть формат відповідно до композиції фотографії.
- 3 картону виріжте основу для рамки та склейте деталі.
- Декоруйте рамку підручними матеріалами: ґудзиками, цеглинками ©ЛЕГО, клаптиками тканини або паперовими прикрасами в техніці квілінг.
Зразки виробів у техніці квілінг
Варіант 2. Розробіть дизайн годинника для прикрашання інтер’єру вітальні (матеріали на вибір).
Мистецькі поради
- Визначте, дизайн якого годинника ви хочете розробити: настінного чи того, що стоїть на підлозі або на столі.
- Декор розробіть таким чином, щоб легко було дізнатися про час.
- В оформленні застосуйте образні елементи власного хобі.
- Продумайте оригінальну форму виробу, конструкцію, виберіть кольорове рішення.
Віртуальна екскурсія
Музей дизайну Vitra — це всесвітньо відомий приватний музей дизайну в місті Вайль-на-Рейні (Німеччина).
Колекція музею фокусується на вмеблюванні та дизайні інтер’єру. Це одна з найбільших світових колекцій сучасного дизайну меблів усіх основних епох і стилів із початку XIX ст.
Будинок музею дизайну
Дізнатися більше про історію меблів ви можете, скориставшись сайтом музею: www.design-museum.de
Мистецька скарбничка
Квілінг (англ. quilling — рюш, від quill — пташине перо, гофрувати, паперокручення) — мистецтво виготовлення пласких або об’ємних композицій зі скручених у спіралі смужок паперу.
Промисловий (індустріальний) дизайн — вид творчої діяльності, спрямований на художнє конструювання промислових об’єктів і виробів побутового призначення, формування естетичного середовища виробничої діяльності людини.
- 1. Назвіть галузі виробництва, які охоплює промисловий дизайн.
- 2. Що повинен урахувати дизайнер, коли проектує автомобілі?
- 3. Проведіть диспут на тему «Промисловий дизайн для сталого розвитку людства». Запропонуйте власні оригінальні дизайн-ідеї техніки: гелікоптерів, автомобілів, мопедів, гаджетів тощо.
- 4. Знайдіть у мережі Інтернет приклади предметів ужитку (стільців, столів, прасок, годинників тощо) і дослідіть на одному з них еволюцію форми та стилю залежно від появи нових матеріалів і технологій.
- 5. Завдання за бажанням. Придумайте сучасний дизайн улюбленої побутової речі вашої родини, щоб надати їй нового життя.
Дизайн одягу, іграшок та сувенірів
Світ одягу нескінченно різноманітний. Якщо, наприклад, автомобілі, меблі, побутові предмети, виготовлені в різних країнах, загалом схожі за конструкцією, то зовсім інша річ — одяг. Кожний народ має свій самобутній, неповторний за формою, конструкцією, матеріалами й кольорами національний одяг. Його історія — наче дзеркало, у якому відображається культура країни, естетичні уявлення її населення.
Поняття «одяг» дуже широке за своїм значенням. Це сукупність предметів і виробів (із тканини, хутра, шкіри тощо), створених людьми для захисту тіла. А такі різні за звучанням слова, як костюм, туалет, гардероб, позначають одне й те саме поняття — «одяг».
Пауль Янсон Морельсе. Портрет дівчинки, відомий як «Принцеса»
Яким чином костюм може розповісти про епоху, у якій жив портретований? Розкажіть про дівчинку, зображену на портреті, зокрема про її одяг. Поміркуйте, чому картину називають «Принцеса».
За якими особливостями костюма можна визначити національну належність? Поясніть на конкретних прикладах.
Віддаючи перевагу тому чи іншому покрою свого вбрання, вибираючи його силует, забарвлення, людина виявляє не лише власний естетичний смак, а цілеспрямовано створює свій образ — імідж. Завдяки іміджу вона здійснює емоційний вплив на оточуючих.
Одяг виразно характеризує як окрему людину, так і певну епоху. Матеріал, конструкція, силует, аксесуари (головні убори, краватки, ремені, шарфи, віяла, парасолі, прикраси тощо) поступово зазнавали змін, підкорюючись моді.
Традиційні костюми українського та японського народів
Роздивіться силуети і проаналізуйте, як упродовж віків змінювався одяг (сукні, чоловічі костюми, капелюшки тощо).
Дизайн одягу — це один із напрямів творчої діяльності, метою якої є проектування комфортного, функціонального й естетичного одягу, що відповідає матеріальним і духовним вимогам споживача.
Дизайнера одягу ще називають художником-модельєром. З його роботи починається процес створення сучасного костюма. Він вигадує нові види й форми, розробляє колірне рішення, прийоми декоративного оздоблення одягу.
Дизайнер одягу має володіти широким колом знань з образотворчого мистецтва, зокрема кольорознавства, технології промислового виробництва (приміром, фарбування текстилю). Він повинен також швидко реагувати на зміни в моді, мати інтуїцію, щоб відчувати найдрібніші коливання потреб споживачів.
У наш час у моді дедалі більшої популярності набуває ідея екотренду, замінюючи ідеологію гіперспоживання. Адже покупців одягу, а отже, і модельєрів та виробників мотивує турбота про довкілля, його збереження.
Антикварні ляльки в скандинавських народних костюмах (кінець XIX ст.)
Як відомо, іграшки — це предмети, які використовуються у грі. Український народ їх ще називає цяцьками, цяцянками, забавками.
Іграшки є одним із перших засобів розвитку й виховання дитини, передачі життєвого й соціального досвіду. Деякі іграшки використовують як предмет декору. Інші стають предметами колекціонування, антикваріату. Тому у сфері промислового дизайну розробленню та оформленню іграшки відводять значну роль.
Пригадайте, що вам відомо про українську народну іграшку. Наведіть приклади.
Історія іграшки походить із доісторичних часів. Можна сказати, що іграшки з’явилися водночас із появою самої людини.
У давні часи дитячі іграшки створювали кустарним способом майстри-ремісники: гончарі, теслярі, кравці та ін. Вони прагнули зробити оригінальні, естетично привабливі й безпечні для здоров’я дитини іграшки. Їх виготовляли з різних матеріалів: глини, кістки, лози, соломи, дерева, шкіри, воску, тканини тощо. У кожну із цих іграшок майстер намагався вкласти часточку своєї душі.
З поширенням масового виробництва промислових товарів природні матеріали поступово доповнювалися й витіснялися штучними (гума, пластик, штучне хутро, полістирол тощо).
У сучасному магазині іграшок
Сучасні іграшки
Щоб задовольнити інтереси дітей комп’ютерної епохи, виробники постійно вигадують нові іграшки, намагаючись зробити їх цікавими й захопливими. На зміну механічним іграшкам прийшли електронні, інтерактивні. Вони вміють танцювати й розмовляти, розпізнавати предмети, навіть голос свого власника, вибираючи фрази із сотень варіантів, закладених у них програмою.
Найпопулярнішою іграшкою в усі часи й в усіх народів була лялька. Чому? Адже лялька — своєрідне відображення людини, її модель, зразок для наслідування. З лялькою, як із подругою, можна поділитися своїми секретами, радощами чи прикрощами. У це важко повірити, але ваші бабусі й прабабусі також колись були дітьми й залюбки бавилися ляльками.
Розгляньте фотографії маленьких власниць ляльок. Чим відрізняються старовинні й сучасні ляльки? А що в них спільного?
Леон Герба. Портрет дівчинки з лялькою
Минають століття. Змінюються іграшки, змінюються матеріали й технології їх виготовлення... Незмінним залишається те, що вони дарують дітям багато радості й щастя.
Хочу знати більше
З історії іграшки
Трипільська іграшка
На території України в поселеннях Трипільської культури (IV—III тис. до н. е.) поряд зі знаряддями праці, речами побуту та зброєю археологи знаходять предмети, які вважають іграшками. Це кам’яні, керамічні й кістяні фігурки людей і тварин, брязкальця, мініатюрні возики та санчата. Поверхню деяких із них вкриває геометричний орнамент: паралельні лінії, трикутники, кружечки, насічки у вигляді ялинки.
У Давній Греції і Давньому Римі улюбленими іграшками дівчат були ляльки, виготовлені з воску й опаленої кольорової глини. Хлопці віддавали перевагу конячкам, лукам зі стрілами та іграшковим солдатикам.
Тисячі років тому єгипетські діти бавилися ляльками, виготовленими з каменю, кераміки, дерева. У них рухалися руки й ноги, вони мали перуки та одяг.
Під час розкопок залишків стародавньої індійської цивілізації археологи знайшли свистунці у вигляді птахів та іграшкові мавпочки, які могли сповзати по мотузці.
Варіант 1. Розробіть ескіз дизайну екосумки.
Варіант 2. Вигадайте і розробіть дизайн сувеніра з кераміки для музичного фестивалю.
Мистецька скарбничка
Дизайн одягу — творча діяльність із проектування комфортного, функціонального, естетично цілісного одягу як одного з елементів предметного середовища.
Імідж (від. лат. imago — образ, вигляд) — цілеспрямовано сформований образ людини, покликаний здійснити емоційно-психологічний вплив на інших людей.
Костюм (від італ. costume — звичай) — система предметів та елементів одягу, що поєднані єдиним замислом та призначенням і відображають соціальну та національну належність, стать, вік і професію споживача.
Сувенір (фр. souvenir від лат. subvenio — приходжу) — подарунок на згадку про подію або подорож, річ, пов’язана зі спогадами.
- 1. Як ви розумієте поняття «одяг» і «костюм»? Якими якостями та уміннями має володіти художник-модельєр?
- 2. Що має враховувати дизайнер під час розроблення іграшки, щоб вона виявилася цікавою для дітей і художньо-виразною?
- 3. Який український сувенір на згадку про свій рідний край ви подарували б європейським одноліткам?
- 4. Групова робота. Складіть «Кейс одягу підлітка» і підрахуйте його орієнтовну вартість (по групах — за сезонами). Обговоріть, як його доцільно відкоригувати в контексті сталого розвитку. Поміркуйте, чи відповідає ваш гардероб за кількістю і вартістю речей у «кейсі». Завершіть диспутом на тему «Вплив моди на імідж сучасного підлітка».
- 5. Мистецький проект. За допомогою мережі Інтернет дослідіть модні тенденції в одязі та аксесуарах у різні часи. Організуйте показ мод на одну чи декілька тем: «Знайомство з капелюхом», «Пригоди сорочки», «Звідки з’явилися штани?», «Минуле спідниці».
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України