Підручник по Всесвітній історії. 7 клас. Ліхтей - Нова програма

§ 17. АРХІТЕКТУРА ТА МИСТЕЦТВО

Собор святого Петра у Вормсі. XI-XII ст.

1. Виникнення романського стилю

Середні віки залишили майбутнім поколінням чимало величних пам’яток архітектурного мистецтва. У перші століття епохи Середньовіччя (приблизно до часів Карла Великого) будівельна техніка була недосконалою. Однак уже згодом простежується справжнє піднесення будівельного мистецтва. Недосконалий рівень розвитку будівельної справи спонукав тогочасних майстрів до вивчення архітектурних здобутків давніх римлян. Як наслідок, у X ст. в Західній Європі починає формуватися романський (римський) архітектурний стиль. Це був перший загальноєвропейський стиль. Свого поширення він набув в ХІ-ХІІ ст.

Процес переосмислення культурної спадщини античності проходив у результаті глибоких змін, що відбулись у свідомості людей після подолання межі 1000 року. Саме тоді начебто мав настати кінець світу. Страх, який опанував людські душі в очікуванні Страшного суду, поволі відступав. Натомість удячні християни почали засвідчувати свою любов до Господа, виявом якої стало будівництво розкішних храмів, їх зводили вже не абияк, а на віки, використовуючи витесаний білий і рожевий камінь. Храми були настільки великими й міцними, що за необхідності могли витримати ворожі набіги й дати прихисток парафіянам і прочанам.

Формування єдиного романського стилю пов’язане передусім із численними монастирями. Великі монастирі володіли значними багатствами та владою. Саме тут розвивалася духовність і розквітало мистецтво. Своєї вершини романське мистецтво досягло близько 1100 р., коли в абатстві Клюні в Бургундії була зведена найбільша в Європі романська церква. Крім монастирських комплексів і храмів, у романському стилі споруджували численні замки, забудовували міста.

2. Романські храми

Романські храми зводили за зразком базилік. Так давні римляни називали великі громадські будівлі, які поділялися на кілька частин, де засідали суди й велася торгівля. Храми, збудовані в романському стилі, мали, як правило, такий вигляд: продовгуваті приміщення, переділені колонами опорних стовпів на три або п’ять частин. Зверху колони прикрашали капітелі (різьблений скульптурний орнамент). У західній частині храму знаходився портал (головний вхід), а в східній — вівтар (місце богослужіння). Романські храми мали товсті стіни, масивні кутові вежі й невеликі вузькі вікна. Тому романські храми нагадували фортецю. Усередині приміщення стіни прикрашали особливою технікою розпису — фресками (з іт. свіжий, вологий). Назва пов’язана з тим, що фарби наносилися на свіжу, ще вологу штукатурку.

Саме романська архітектура спричинила появу в Західній Європі рельєфів (монументальної скульптури). Найбільш поширеними були величезні рельєфні композиції над порталами храмів. Бувало, що їх розфарбовували. Це надавало зображенням чіткості й виразності.

Через малі вікна, а також порівняно невисокі стіни романські храми виглядали похмурими, наче сповитими мороком. Вівтарні лампади та свічки не могли забезпечити належне освітлення, яке б показало всю їх внутрішню красу.

3. Готичний стиль

Та будівельна справа не стояла на місці: на зміну романському стилю прийшов готичний. Він виник у Франції в другій половині XII ст. Це був період розквіту літератури, паризької схоластичної школи, розвитку церковної музики, різних видів ремесел тощо. На хвилі цього піднесення духовних і творчих сил і народилася готика.

Термін «готичний стиль» є не менш умовним, ніж «романський». Його ввели в ужиток італійські гуманісти для позначення всього, що не належить до античності. На відміну від романського, він уважався варварським (від іт. gotico — готський, за назвою германського племені готів). Готичний стиль розвинувся в XIII—XIV ст.

Розквіт готичного стилю припадає на період перемог міських комун. У містах, що здобули право на самоуправління, артілі ремісників зводили ратуші. Тут знаходилися органи міського самоврядування. Ратуша була великою кам’яною спорудою, над якою здіймалося вістря вежі — своєрідний символ незалежності міста.

Міланський собор. Основна частина собору збудована в XIV-XV ст.

ІСТОРИЧНА ЦІКАВИНКА

Класичним зразком готичної архітектури є міська ратуша в Брюсселі. Цю триповерхову будівлю було зведено в першій половині XV ст. Над нею підноситься вежа, висота якої сягає 90 м. На вершині вежі розміщується п’ятиметровий флюгер із зображенням святого Михайла, що вбиває дракона. В основі вежі знаходяться широкі овальні ворота. їх виступи прикрашають скульптури, що символізують Правосуддя, Обережність, Мир, Закон, Стриманість і Силу.

Міська ратуша, м. Брюссель. XV ст.

Але найвеличнішою будівлею готичної архітектури є собор — символ багатства й могутності міста. Чимало готичних соборів могли вмістити все міське населення. На площі перед собором доносили до мирян Боже слово проповідники. Тут проводилися запальні диспути між професорами й студентами, відбувалися театральні вистави (містерії), які ставили переважно мандрівні актори.

Позаяк церковне будівництво, яким раніше відали монастирі, переходило до рук городян, то новий архітектурний стиль відображав зміни, які відбулися в їхній свідомості. Готичні собори були величними, прозорими, зверненими до висоти небес. Якщо в романському храмі склепіння спиралося на товсті стіни, то в готичному соборі — на арки, що трималися на стовпах. Це дозволяло зробити споруду просторішою й світлішою.

Сприяли цьому й велетенські вікна. Для підсилення гри світла вживали кольорове скло. З нього укладали розмаїті вітражі із зображенням людей і рослин. Окрасою готичних соборів були портали, арки, статуї, кам’яне різьблення, орнаменти й химери (фантастичні фігури звірів), живописні полотна. У сценах Розп’яття та Воскресіння Ісуса Христа, зображеннях Діви Марії, ангелів, інших біблійних персонажів готичні митці передавали риси своїх сучасників.

Діва Марія з дитиною. Вітраж у Шартрському соборі. XII-XIII ст.

4. Національні особливості готичних храмів

До раннього готичного стилю відноситься собор Паризької Богоматері, будівництво якого розпочалося 1163 р. У його архітектурі ще зберігаються ознаки романського стилю. Його вежі масивні, скульптурний декор стриманий, що викликає враження строгості, величі й непорушності храму.

Однією з чудових архітектурних готичних пам’яток Франції є кафедральний собор у Реймсі, де коронувалися французькі королі. Він будувався з 1212 по 1311 р. Собор зведено на місці паломництва, де ще в поганські часи знаходилося священне джерело. Нижній ярус головного фасаду (зовнішнього боку) складається з трьох порталів. Усередині другого ярусу розміщено величезне кругле вікно, кам’яне сплетіння якого за формою нагадує квітку. Це — знаменита готична «троянда», через яку в собор вливається потужний потік світла. По обидва боки «троянди» знаходяться два високих вузьких вікна. Увесь другий ярус прикрашають статуї біблійних царів, які вважалися предками Ісуса Христа та його матері Діви Марії. Собор увінчують дві вежі-дзвіниці.

В архітектурі інших країн Європи готичний стиль розвивається з XIII ст., набуваючи яскраво виражених національних рис.

Близькими до французьких є німецькі готичні храми, однак вежі в них є високими й гостроверхими. Яскравим прикладом є собор у Кельні.

В Англії готичні храми сильно витягуються і в довжину, і в ширину. Посередині випинається масивна вежа, яка часто є вищою за вежі на фасадах. Тут майже немає знаменитої готичної «троянди». Прикладом англійської готики є собор в Солсбері (1220-1258) і собор в Лінкольні (1192-1280).

1. Поясніть значення понять і термінів «вітраж», «фреска», «рельєф», «скульптура», «романський стиль», «готичний стиль».

2. Опишіть споруду романського й готичного стилів. Назвіть складові частини будови.

3. У чому полягають основні відмінності архітектурних споруд романського й готичного стилю: за технікою виконання, зовнішнім виглядом і внутрішнім оздобленням?

4. Намалюйте в зошиті споруду романського й готичного стилів (схематично).

5. У романських соборах були поширені настінні розписи (фрески), а в готичних — вітражі, які прикрашали великі вікна. Чим можна пояснити широке застосування вітражів у готичних соборах?

6. Якому з двох стилів (романському чи готичному) ви віддали б перевагу? Аргументуйте свою думку.

7. З’ясуйте, чи є зразки романського й готичного архітектурного мистецтва в Україні.