Підручник по Всесвітній історії. 7 клас. Крижановський - Нова програма

«Син Неба»

Верховна влада належала імператору, якого китайці називали «Сином Неба». Його воля була для них законом. Жив він у превеликих розкошах — мав десятки, а то й сотні палаців, тисячі слуг, музикантів, наложниць. Проте в обстановці запеклої боротьби за владу небагато імператорів померло своєю смертю.

Згадай чому китайці називали свого імператора «Сином Неба»? Поміркуй, що давав імператору цей титул?

Китайський імператор радше нагадував папу римського, ніж європейського монарха. Йому належало «мовчки сидіти на троні — і не більше». Основним його обов’язком було виконувати ритуал, пов’язаний із культом Неба, щоб цим забезпечити підданим мир і добробут. Армію у походи він не водив — це робили його генерали.

Окільцьоване каналом і муром Заборонене місто в Пекіні. Складається із 9 тисяч будівель. XV ст.

Трон китайського імператора у Тронній залі — найбільшій у Забороненому місті

Храм Неба у Забороненому місті (китайці вважали небо круглим)

Центральний прохід до храму Неба (призначений лише. імператора) прикрашає велика мармурова плита із рельєфними зображеннями дракона — символа імператорської влади

Внутрішні стіни й колони храму Неба. Дерев'яні колони символізують пори року. 12 місяців і 12 відрізків доби

Купол храму Неба зсередини яскраво розписаний, ззовні облицьований полив’яною черепицею

У XV ст. імператор Юнле переніс свою столицю в Пекін і там побудував для себе Заборонене місто. Відтоді правителі Китаю жили в цьому найбільшому у світі палаці, куди мали доступ лише найдовіреніші урядовці. Імператори повністю відгородилися від народу мурами Забороненого міста.

Китайський імператор — Син Неба. З фрески VII ст. На одягу — зображення драконів і фазанів

Рельєфне зображення дракона на «Стіні дев'яти драконів» у Забороненому місті. Дракон із чотирма лапами і п'ятьма кігтями на кожній — символ влади китайського імператора

Для всезнайок

Китайського Імператора (і сам Китай) символізував міфічний дракон. Китайці, на відміну від європейців, уважали дракона добрим і корисним для людей. Він, мовляв, приносить дощі й рятує від посухи. Китайці навіть відзначали щороку свято дракона.

У середні віки говорили: «Китай можна завоювати, сидячи на коні, але правити в ньому, не спішившись з коня, неможливо». Що означала ця фраза? Чи справедлива вона?

Джерело

Із молитви імператора Даогуана до Неба у зв'язку із посухою в країні

Кількість гріхів моїх щоденно зростає, мені бракує щирості й благоговіння — це єдина причина посухи, яка спіткала країну. Я почуваюся вимушеним розглянути свою поведінку і свої провини... Я запитую себе: чи не виявляв я недбальства стосовно жертвоприношень? Чи не закралася в моє серце зарозумілість і потяг до пишноти? Чи не занедбав я з якихось пір державні справи і не став нездатний сприймати їх з належною увагою і старанням? Б'ючи чолом, молю царственне Небо поквапитися з благодатним дощем, поспішити врятувати життя народу і, наскільки це можливо, простити мої несправедливості.

1. Як пов'язана ця молитва з релігією китайців?

2. Що імператор вважав негожим у своїй поведінці? Наскільки щиро вірив він у справедливість Неба?

3. Поміркуй, чи могли сановники використати віру народу в «справедливість Неба» для того, щоб позбавити небажаного імператора влади?

Громіздкий державний апарат лежав у Китаї важким тягарем на плечах народу. Всюдисущі чиновники стали настільки звичними, що китайці навіть підземний світ вважали своєрідною канцелярією.