Музичне мистецтво. 6 клас. Кондратова

Квартет. Урок узагальнення знань

Привіт, друже! Сьогодні ми завершуємо подорож у Країну камерно-інструментальних жанрів. Пригадай, з якими жанрами ми вже ознайомилися. А сьогодні поговоримо про квартет.

Привіт, Богдане! Пам’ятаєш, у 5-му класі ми вивчали квартет як різновид ансамблю? Тоді ми розглядали типи квартетів (струнний, фортепіанний, духовий та струнно-духовий) і згадували про квартет як музичний жанр. Цікаво, які композитори писали твори в цьому жанрі?

Привіт, Христинко! Звісно, я все пам’ятаю. Знаєш, мені зустрічалося чимало квартетів українських композиторів на музичних сайтах. Давай послухаємо один із них.

Послухай музику

Б. Лятошинський. Квартет № 2 (для двох скрипок, альта і віолончелі).

Проаналізуй цей твір за таким планом:

1. Розкажи про особливості звучання квартету. Опиши характер музики.

2. У виконанні яких музичних інструментів прозвучав твір?

3. Назви тип квартету як ансамблю виконавців.

4. Які засоби виразності твору тобі вдалося розпізнати?

5. Розкажи про свої враження від твору.

Ти вже знаєш, що ансамбль із двох виконавців (вокалістів або інструменталістів), — це дует, троє виконавців утворюють тріо, а четверо — квартет. Камерний ансамбль із п’яти виконавців традиційно називають квінтетом, із шести — секстетом, із семи — септетом, з восьми — октетом. Такі самі назви мають і музичні твори, написані для відповідної кількості виконавців.

Оскільки щойно ми слухали квартет, розглянемо його як музичний твір для чотирьох інструментів детальніше.

Серед жанрів камерних ансамблів переважає струнний квартет, що у другій половині XVIII ст. замінив пануючу тоді тріо-сонату. Видатні твори цього жанру написали віденські класики — Й. Гайдн, В.А. Моцарт, Л. ван Бетховен. Їхні квартети створені у формі сонатного циклу, яка згодом стала традиційною. У романтичну епоху слід особливо відзначити квартети Ф. Шуберта.

У кінці XIX — на початку XX ст. у струнних квартетах використовують лейтмотивний принцип (одна тема є головною у творі), важливого значення надають барвистості, образності, колористичній гармонії (П. Чайковський, С. Танєєв, Е. Ґріґ, К. Дебюссі). Глибокий психологізм, напружена експресія, вияв нових можливостей інструментів та їхніх поєднань властиві квартетам Д. Шостаковича та Б. Бартока.

Жанр фортепіанного квартету був найпопулярнішим у класичну епоху (В.А. Моцарт); пізніше композитори зверталися до такого жанру рідко.

В українській музиці найвідоміші твори цього жанру належать Б. Лятошинському (5 квартетів), В. Сильвестрову (квартет-піколо), Ю. Іщенку (12 квартетів).

Борис Миколайович ЛЯТОШИНСЬКИЙ

(1894-1968)

Український композитор, диригент і педагог, один із основоположників модерного напрямку в українській музиці. Неодноразовий член журі міжнародних конкурсів та активний учасник керівних органів Спілки композиторів України і Київської консерваторії. Автор опер, творів для хору з оркестром, творів для симфонічного оркестру, п’єс для духового оркестру, фортепіано з оркестром тощо.

Квартет — музичний твір для чотирьох інструментів або вокальних голосів, зазвичай написаний у сонатній формі.

Послухай музику

Й. Штраус. Полька «Грім і блискавка» у виконанні струнного квартету.

Проаналізуй цей твір за таким планом:

1. Опиши характер прослуханої музики.

2. У виконанні яких музичних інструментів прозвучав твір?

3. Порівняй твір Й. Штрауса із твором Б. Лятошинського. Поміркуй, у чому полягає різниця між жанром квартету і виконанням будь-якого твору інструментальним квартетом.

Конкурс «Найкращий виконавець»

За поданими ілюстраціями пригадай пісні, які ми вивчали на уроках, і виконай їх під фонограму разом із друзями.

Позмагайтеся, хто з вас заспіває найкраще.

Вікторина «Добери мелодію»

За поданими ілюстраціями впізнай музичні твори, які ми слухали на уроках, і назви прізвища їх авторів.

Конкурс «Знавці музичного мистецтва»

Богдане, давай візьмемо участь у конкурсі знавців музики. Відповідатимемо на запитання, а потім перевіримо, скільки балів набере кожен із нас.

Я згоден. Починаймо!

2 бали

• Музичний твір циклічної форми (зазвичай із трьох або чотирьох частин) для одного або кількох інструментів — це:

  • а) соната;
  • б) етюд;
  • в) скерцо.

• Музична форма, в якій неодноразове (не менше трьох) проведення головної теми (рефрену) чергується з відмінними один від одного епізодами, — це:

  • а) скерцо;
  • б) рондо;
  • в) ноктюрн.

• Лірична наспівна п’єса, зміст якої пов’язаний з художніми образами ночі, — це:

  • а) рондо;
  • б) ноктюрн;
  • в) соната.

• Частина симфонії, сонати, квартету або самостійна музична п’єса у жвавому, стрімкому темпі — це:

  • а) рондо;
  • б) скерцо;
  • в) ноктюрн.

• Невеликий музичний твір віртуозного характеру або п’єса навчального характеру, в якій застосовують певний технічний прийом гри, — це:

  • а) етюд;
  • б) скерцо;
  • в) рондо.

3 бали

• Музичний твір, у якому основна тема поступово зазнає різноманітних (мелодичних, ладових, ритмічних, гармонічних) змін, — це:

  • а) варіації;
  • б) рондо;
  • в) соната.

• Вид музичного мистецтва, створений для виконання на інструментах сольно або малим складом виконавців, — це:

  • а) камерно-інструментальна музика;
  • б) камерно-вокальна музика;
  • в) симфонічна музика.

• Невеликий вступ імпровізаційного характеру перед основним твором — фугою або сюїтою, чи самостійна музична п’єса вільного складу — це:

  • а) рондо;
  • б) прелюдія;
  • в) варіації.

4 бали

• Невеликий за обсягом сольний або ансамблевий завершений музичний твір — це:

  • а) п’єса;
  • б) прелюдія;
  • в) соната.

• Інструментальна п’єса довільної форми в блискучому, віртуозному стилі, створена без попередньої підготовки, — це:

  • а) варіації;
  • б) імпровізація;
  • в) етюд.

• Сучасний композитор, аранжувальник і продюсер, засновник італійського колективу «Rondo Veneziano» — це:

  • а) К. Дебюссі;
  • б) Ж.-П. Ревербері;
  • в) А. Шнітке.