Музичне мистецтво. 6 клас. Кондратова
Ораторія
Вітаю, мій друже! На тебе чекає зустріч з новим складним жанром. А ще ми будемо слухати музику та вивчати пісню про свято, яке люблять усі діти.
Ось і наших друзів заполонив святковий настрій.
Привіт, Христино! За вікном — зима. Скоро довгождані свята... У мене гарний настрій. Пропоную послухати вокально-інструментальну музику зимової тематики.
Справді, зима — казкова пора року. І музику також треба слухати відповідну. Я хочу ознайомити тебе з одним із відомих творів Й.С. Баха.
Послухай музику
Й.С. Бах. «Різдвяна ораторія». І ч. Хор «Радійте, торжествуйте» у виконанні Дрезденської державної капели і хору Лейпцизького радіо, диригент — П. Шрайєр.
Проаналізуй цей твір за таким планом:
1. Розкажи про особливості звучання даного твору.
2. Які голоси й музичні інструменти тобі вдалося розпізнати?
3. Про що розповіла тобі ця музика?
4. Охарактеризуй засоби музичної виразності ораторії.
5. Уяви себе режисером фільму про зиму, зокрема, про Різдвяні свята. Вигадай головних героїв, короткий сюжет. Увімкни музику Й.С. Баха та розкажи про свій задум — фільм «Різдвяна казка».
У творчому доробку Й.С. Баха є дві ораторії — «Різдвяна» й «Великодня», написані для урочистих богослужінь під час найбільших християнських свят.
«Різдвяна ораторія» (1734 р.) складається із шести кантат (тривалістю близько 30 хвилин кожна), об’єднаних послідовним розвитком сюжету про народження Немовляти Ісуса. У цьому творі відсутні конкретні дійові особи й події — є лише ліричні роздуми про них. Ораторія включає хорові епізоди, речитативи Євангеліста, сповнені теплоти й сердечності, а також численні зворушливі хорали з оркестровим супроводом і невеликі сольні номери.
Ораторія (італ. oratoria, від лат. оrо — говорю, благаю) — великий концертний твір на певний сюжет для солістів, хору і симфонічного оркестру.
Жанр ораторії виник у XVII ст. майже одночасно з кантатою і оперою. Маючи певну схожість із ними, відрізняється від кантати розгорнутим сюжетом і більшими розмірами, а від опери — переважанням оповідальності над драматургією, а також відсутністю сценічної дії та, за окремими винятками, — художнього оформлення.
Розвиток жанру ораторії тісно пов’язаний з іменами Ґ. Генделя і Й. Гайдна.
Ґ. Гендель створив 32 ораторії, написавши їх переважно на біблійні сюжети. Найбільш відомі — «Ізраїль в Єгипті» (1739 р.), «Месія» (1742 р.), «Самсон» (1743 р.).
Фабули багатьох ораторій подібні. У центрі драматичної розповіді — герой, на долю якого випадають важкі випробування; подолавши їх, він переживає друге народження.
Ораторія «Месія» дещо інша: на основі текстів Біблії в ній розповідається про пришестя Христа, Його смерть і воскресіння. Тут немає зв’язного сюжету — композитор акцентує увагу не на подіях земного життя Сина Божого, а на Його місії.
Ораторії Генделя вражають силою звучання хору, віртуозним використанням поліфонії, м’якими і гнучкими, виразними мелодіями арій.
Традиції лірико-епічних ораторій Генделя розвинув австрійський композитор Й. Гайдн: грандіозні за задумом і втіленням ораторії «Створення світу» (1798 р.) та «Пори року» (1801 р.) стали новою вершиною його творчого шляху.
Лібрето ораторії «Створення світу» написав віденський вельможа барон ван Світен на сюжет поеми Джона Мільтона «Втрачений рай», у свою чергу запозичений з відомого біблійного міфу.
В ораторії три частини: перші дві розповідають про поступове створення неживої та живої природи, а третя — про щасливе, безтурботне життя перших людей Адама і Єви в земному раю. Незважаючи на те, що текст ораторії пронизаний прославлянням Бога, в музиці немає нічого релігійного. Основне в ній — людина, яка захоплено сприймає розквіт природи, її могутність і красу.
Лібрето ораторії «Пори року» теж написав барон ван Світен за однойменною поемою Джеймса Томсона. В ній зображено селянське життя, польові роботи, мальовничі пейзажі.
В ораторії чотири частини (відповідно до пір року), кожна з яких має свій характер, свій колорит. У творі чимало прикладів звукопису: зображення в музиці звуків грози, квакання жаб, сюрчання коника і т.д. Однак ці прийоми не відволікають від головного: вся музична драматургія ораторії — це натхненний гімн праці, в якій людина знаходить щастя і сенс життя.
Спробуй виконати
Розглянь репродукції картин відомих художників. Яка з них нагадує тобі прослухану сьогодні музику Й.С. Баха?
А. Шульцберґ. «Зимовий пейзаж з дорогою»
Г. ван дер Ґус. «Різдво Христове»
І. Сколоздра. «Небо і земля нині торжествують...»
З НОВИМ РОКОМ, УКРАЇНО
Слова та музика Н. Май
1. На порозі — Новий рік,
І горить вогнів намисто,
І лунає щирий сміх —
Це радіє рідне місто.
Приспів:
З Новим роком, Україно,
Святкувати всім пора.
З Новим роком, Україно,
Щастя, радості й добра!
2. На порозі — новий день,
Завтра диво нас чекає.
Скільки радісних пісень
Ми сьогодні заспіваєм!
Приспів. (Тричі)
Приєднуйся до проекту наших друзів!
Богдане, шукаючи музику різдвяної тематики, я натрапила на цікаві записи. Надсилаю тобі два відеофрагменти і з нетерпінням чекаю твого відгуку!
Послухай музику
Українська народна обрядова пісня «Щедрик» (обр. М. Леонтовича) у виконанні Київського дитячого хору «Щедрик».
Різдвяна пісня «Carol of the Bells» у виконанні хору хлопчиків «Libera».
Дякую, Христинко! Записи справді цікаві, й виконання чудове. Шкода лише, що зарубіжні артисти не завжди визнають автентичність нашого українського «Щедрика»...
А знаєш, в мене виникла ідея створити слайд-шоу з репродукцій картин відомих художників на тему «Зимові казки» й озвучити зображення відповідною музикою. Згода?
Підсумовуємо вивчене
• Із яким музичним жанром ми ознайомилися сьогодні на уроці?
• У чому полягає особливість жанру ораторії?
• Імена яких композиторів пов’язані з розвитком жанру ораторії? Пригадай назви їхніх творів.
• Що тебе найбільше вразило на уроці? Розкажи.
Виконай удома
Прослухай музичні твори зимової тематики. Уяви картину зимового свята і намалюй її акварельними фарбами.
Розпочни роботу над створенням слайд-шоу на тему «Зимові казки».
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України