Мистецтво. Повторне видання. 8 клас. Кондратова

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Тема 2. Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм

§ 17. Стиль бароко

Наприкінці XVI ст. спочатку в Італії, а потім і в інших країнах Європи розпочав формуватися стиль бароко, що виражав нову концепцію природи та світу, взаємин між людьми і ролі мистецтва в суспільстві.

Бароко виникло на хвилі кризи гуманізму й зародження маньєризму (художньої течії в мистецтві, що відзначалася манірністю, примхливістю, зловживанням певними прийомами). Великого значення в цей час набули церемоніали, етикет, ушляхетнення способу життя й зовнішнього вигляду людини.

Основні риси мистецтва бароко:

  • парадність, урочистість, пишність та видовищність;
  • складність композиції та яскравість кольорів;
  • динамічність і емоційна виразність;
  • прагнення до синтезу мистецтв.

У стилі бароко творила ціла плеяда талановитих митців: архітекторів (Л. Берніні, Ф. Борроміні в Італії, Ф.Б. Растреллі в Росії), скульпторів (Л. Берніні в Італії), живописців (М. да Караваджо в Італії, П.П. Рубенс, А. ван Дейк у Фландрії) та композиторів (Дж. Фрескобальді в Італії, Д. Букстехуде, Й.С. Бах, Ґ.Ф. Гендель у Німеччині).

Бароко (буквально — перлина неправильної форми) — стиль у європейському мистецтві кінця XVI—XVIII ст., який прийшов на зміну Відродженню і характеризувався примхливістю форм і декоративною пишністю.

АРХІТЕКТУРА

Архітектура бароко вирізняється просторовим розмахом, плавністю та складним поєднанням криволінійних форм, багатством скульптурного декору, характерними деталями якого є теламон (атлант), каріатида (статуя одягненої жінки) і маскарон (скульптурна прикраса у формі голови людини, тварини чи фантастичної істоти). Часто зустрічаються розгорнуті колонади, пілястри; колони замінюються чотиригранною опорою. Куполи набувають складних форм, стають багатоярусними.

Бароковим будівлям притаманні великомасштабні стелі, вкриті фресками, продумане використання світла або контрастів світла і тіні, численні орнаменти (рельєфи з дерева (часто позолочені), гіпсу або штукатурки, штучного мармуру тощо). Зовнішні фасади часто мали ефектні центральні виступи. Значного поширення в цей час набули архітектурні ансамблі та садово-паркові споруди.

Архітектурні шедеври бароко

Церква Сан-Карло алле Кваттро Фонтане — еталон химерної барокової криволінійності.

Храм спроектований і побудований у Римі одним із найекстравагантніших майстрів бароко — Франческо Борроміні. Велике враження на тогочасних архітекторів справив хвилястий фасад церкви. Він розбитий на два яруси величним карнизом і прикрашений щільно розташованими колонами та нішами. Ніші нижнього ярусу декоровані скульптурами; верхні — порожні.

Ф. Борроміні. Фасад церкви Сан-Карло алле Кваттро Фонтане. XVII ст. Рим

Лоренцо Берніні — один із найталановитіших архітекторів та скульпторів бароко. У його творах яскраво втілилися головні принципи цього стилю: підвищена емоційність, театральність, активна протидія простору і масі.

Л. Берніні тривалий час виконував роботи для собору Святого Петра. Він створив монументальні статуї святих і папські надгробки, але найбільше творіння майстра — площа перед собором.

Простір перед храмом архітектор перетворив на ансамбль із двох площ: перша, у формі трапеції, обрамлена галереями, що відходять від собору; друга, овальної форми, обернена до міста й оформлена двома колонадами. У симетричних точках цього овалу розміщені фонтани, а між ними — обеліск, який є своєрідним орієнтиром величезної площі.

XVII—XVIII ст. — час бурхливого будівництва палаців та замків, значна частина яких збереглася до наших днів.

Л. Берніні. Площа Святого Петра. 1656-1667 рр. Ватикан

Й.Б. Фішер фон Ерлах. Палац Шенбрунн. 1696-1713 рр. Відень, Австрія

Віденський палац Шенбрунн був в основному літньою резиденцією імператорської родини Габсбургів. Це одна з найвизначніших архітектурних споруд австрійського бароко (архітектор — Йоганн Бернгард Фішер фон Ерлах). Окрім власне палацу, до комплексу Шенбрунн входить французький парк, прикрашений численними скульптурами міфологічних персонажів і увінчаний біля підніжжя пагорба фонтаном Нептуна.

Розгляньте зображення величних палаців. Які характерні риси барокової архітектури ви помітили? Поділіться своїми враженнями від цих споруд.

А. Бареллі. Палац Німфенбург. 1664-1675 рр. Мюнхен, Німеччина

Ж.Ф. Людовісі. Національний палац Мафра. 1717-1730 рр. Португалія

А. Спецца, Дж. П’єроні. Валдштейнський палац. 1624-1630 рр. Прага, Чехія

Палацово-паркові комплекси

Однією з характерних рис барокової архітектури є палацово-паркові комплекси.

Палацово-парковий комплекс — цілісна архітектурна композиція, в якій гармонійно поєднано будівлі, садово-паркові споруди та зелені насадження. У таких комплексах використовують рельєф, рослинність та інші природні елементи як основні компоненти при створенні певних художніх образів.

Дрезденський Цвінґер — історичне місце в Дрездені, ансамбль із чотирьох будівель. Назва походить від його розташування — у середні віки «цвінґером» називали частину фортеці між зовнішньою і внутрішньою фортечними стінами.

Перший варіант Дрезденського Цвінґера був створений саме між фортечними мурами міста. Цвінґер — це майже квадратний двір розмірами 106 на 107 метрів, оточений з трьох боків двоповерховими павільйонами, які з’єднані галереями із заскленими арками.

Перлиною комплексу є фонтани, зокрема Німфенбад (Купальня німф). Серед численних скульптур увагу привертає фігура Геракла, який підтримує земну кулю.

Зараз у Цвінґері розташовані унікальні музеї, серед яких і всесвітньовідома Дрезденська картинна галерея.

М. Пьоппельман, Ґ. Земпер. Дрезденський Цвінгер. Поч. XVIII - серед. XIX ст. Німеччина

Гет-Лоо — найбільший серед палацово-паркових ансамблів Нідерландів, побудований у стилі стриманого голландського бароко кінця XVII ст.

Ансамбль мав чітку осьову побудову, яку використовували ще з часів італійського Відродження. Вісь симетрії проходила через середину палацу і продовжувалась у регулярному парку за ним. Друга тераса була більш парадною. Її прикрашали три фонтани і вісім мережевних партерів.

Я. Ромейн, Д. Моро. Мереживний партер у саду Гет-Лоо. Кін. XVII ст. Апелдорн, Нідерланди

Перегляньте презентацію «У світі архітектури. Стиль бароко». Під час перегляду зверніть увагу на особливості барокових споруд. За бажанням створіть начерк фрагмента барокового палацу. Техніка виконання — олівець або пастель.

  • Розкажіть про основні риси стилю бароко в мистецтві.
  • Назвіть характерні ознаки барокових споруд.
  • Чим архітектура бароко відрізняється від архітектури епохи Відродження?
  • Розкажіть про особливості барокових палаців.

Створіть із паперу колективний макет палацу в стилі бароко. Для цього вам знадобляться ножиці, папір, клей ПВА та картон, на якому буде розташована майбутня робота.

Уважно розгляньте зразок барокового палацу. Зверніть увагу на розмір та форму фасаду, арок, даху та вікон. Виготовте частини споруди окремо, а потім за допомогою клею з’єднайте деталі. Не забудьте про оформлення палацового двору — клумби, фонтани, статуї. Така робота є клопіткою та може зайняти декілька тижнів.

Презентуйте макет палацу на уроці узагальнення знань. Озвучте показ музикою А. Вівальді або Й.С. Баха.

Доповніть ваше електронне портфоліо ілюстраціями шедеврів барокової архітектури.