Мистецтво. Інтегрований курс. 7 клас. Комаровська

Сценічний простір у музичних виставах

• Які вистави називають музичними? Назвіть жанрові особливості опери, балету, оперети, мюзиклу.

У всіх вистав музичного театру є спільне — невід’ємність музики й дійства. У центрі сценічної дії — акторська гра, організована простором сцени. Важливо, щоб декорації відповідали задуму режисера/режисерки, зливаючись із музикою, танцем, акторською грою.

Сценічний костюм також підсилює виразність персонажа та сценічної дії. Освітлення у виставі, подібно до музики, змінюється в часі, підсилює музичний розвиток, додає виразності персонажам. Нині постановники використовують можливості цифрового оформлення.

1. Сцена з балету Л. Мінкуса «Дон Кіхот»

2. Сцена з опери Дж. Россіні «Севільський цирульник»

3. Сцена з мюзиклу Т. Погребняк «Пітер Пен» дитячого театру «FantaziaNew». Київ

4. Сцена з оперети Й. Штрауса «Летюча миша»

Зауважте: у балеті творчий задум утілений мовою танцю, для нього потрібна вільна сцена. Костюм мас бути легким, дозволяти виконавцеві/виконавиці виразно рухатися, й водночас передавати ідею вистави.

Розгляньте світлини музичних вистав. Опишіть характер музики, що, на вашу думку, має супроводжувати їх. Як ці судження підтверджуються колірними рішеннями декорацій та освітлення сцени?

Взаємодія музики й декорацій збагачує естетичне сприйняття глядачів і глядачок, занурюючи їх в унікальний світ театральної вистави. У результаті створюється гармонійне поєднання мелодій і зорових образів, які разом впливають на почуття й уяву аудиторії, роблячи театральне дійство неповторним і захопливим.

5. Микола Лисенко

6-7. Сцени з опери М. Лисенка «Тарас Бульба»

У репертуарі Національного академічного театру опери та балету ім. Т. Г. Шевченка перлиною серед світових шедеврів є опера М. Лисенка «Тарас Бульба». На початку вистави події розгортаються в Києві, на майдані перед Братським монастирем, де Кобзар розповідає про героїчне минуле. Оперну драму відкриває увертюра, у якій звучить тема української народної пісні «Засвіт встали козаченьки».

Увертюра — це оркестровий вступ до опери, балету або оперети, що зазвичай побудований на основних музичних темах і вводить в атмосферу вистави.

СКРИНЬКА ПОРАД

Складіть сюжетну історію, яку навіює музика.

Виконайте начерки або опишіть сценку.

Презентуйте творчий доробок на уроці, додавши до нього аудіозапис музичного твору.

• Прослухате увертюру до опери «Тарас Бульба» й пісню «Засвіт встали козаченьки» у виконанні Національної капели бандуристів України. Порівняйте свої враження від хорового й симфонічного звучання.

• Перегляньте відеофрагмент початку опери «Тарас Бульба». Як підкреслюють виразність музики М. Лисенка декорації, у яких відтворено старовинну українську архітектуру?

У постановці опери композитора І. Небесного «Лис Микита», створеної за сюжетом казки І. Франка, використано елементи світлового шоу, циркових номерів, електроакустичні ефекти поруч із трембітою, цимбалами, бандурою.

• Перегляньте фрагменти опери «Лис Микита». Наскільки сучасною є в постановці опери казка Івана Франка?

• Чи можна «слухати» балет? Поділіться думками з однокласниками/однокласницями. Обґрунтуйте власні судження прикладами зі знайомих вистав.

1. Сцена з опери «Лис Микита» (Львівська опера)

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ

Об'єднайтся з друзями/подругами в групи. Послухайте музичні твори українських композиторів (за вибором): В. Сильвестров «Нічна серенада»; Н. Нижанківський «Вальс»; М. Лисенко, фрагмент Рапсодії № 2 «Думка-шумка». Виконайте творчий проєкт.

Оберіть із друзями твір (або використайте запропоновані) як музичну основу для мінівистави.

1. Складіть сюжетну історію, яку навіює музика.

2. Дайте поради художникові щодо сценічного простору відповідно до задуму своєї мінівистави.

ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ

  • Поясніть поняття «сценічний простір». Які елементи він охоплює?
  • Які особливості жанрів музичних вистав мають бути враховані під час організації простору сцени.

Видатна особистість у мистецтві

Микола Віталійович Лисенко (1842-1912) — знакова постать для української культури. Лисенко є фундатором української національної професійної музики: автором опер, інструментальних, вокальних, хорових творів, диригентом, видатним фольклористом, засновником Музично-драматичного інституту. Його твори вражають чуттям національної гордості та любов’ю до рідної землі. А опери «Тарас Бульба» й «Наталка Полтавка» здобули світового визнання як взірці національного мистецтва.

Микола Лисенко був талановитим педагогом, який виховав плеяду видатних музикантів, що продовжили його справу утвердження національної самобутності української музики.

Усе ж найважливіше те, що як громадський діяч Микола Віталійович Лисенко все життя відстоював право української музики на світове визнання.

Ім’я Лисенка носить Львівська національна музична академія, Колонний зал Національної філармонії України, Харківський національний академічний театр опери та балету тощо.

2. О. Ковальов і В. Гнєздилов. Пам'ятник Миколі Лисенкові в Києві