Мистецтво. Інтегрований курс. 7 клас. Комаровська
Візуальні спецефекти фантастичних фільмів
• Як костюми, грим, аксесуари героїв та героїнь допомагають втілювати задум у кінофантастиці? Хто і як створює візуальні спецефекти в кіно?
У фантастичних фільмах акторську гру зазвичай супроводжують візуальні спецефекти. Художники розробляють декорації, костюми, грим, зачіски. Важливою є робота зі створення бутафорії і добору реквізиту.
Спецефекти в кіномистецтві — технічні прийоми для сцен, які не можуть бути зняті звичайним способом.
Реквізит і бутафорія — предмети для доповнення образного середовища (предмети побуту, костюми, зброя, їжа, квіти тощо).
Розрізняють спецефекти оптичні (комбіновані зйомки, комп’ютерна графіка) та механічні (піротехніка й технічні прилади, спеціальний накладний грим тощо).
Реквізит добирають із справжніх предметів. Бутафорію виготовляють із жерсті, дерева, пап’є-маше, картону та інших матеріалів.
3-4. У кадрі персонажі сидять поруч, але насправді актори розташовані на різних відстанях від камери
5. Гоббіт за літературним сюжетом — маленький чоловічок
• Місце зйомок фільму «Володар перснів» — нині музей Хоббітону Матаматі на північному острові Нової Зеландії. Тут є будинки, пагорби-житла, сади й дерева, нори й доріжки, які викладались майже рік.
Дія «Володаря перснів» за романом Джона Р. Р. Толкіна розгортається у фантазійному Середземні. Гобіт Фродо, успадкувавши Перстень, прагне вкинути його у вогонь і знищити.
Візуальне рішення образів гоббітів, гномів та велетня Горлума враховувало розміри, якими вони відрізняються від інших героїв/героїнь. Для цього використано примусову перспективу — спосіб зйомки, що передбачає зміну положення відеокамери відносно об’єкта (нахил під певним кутом, обертання, наближення/віддалення) для створення оптичної ілюзії, за якої об’єкт здається більш віддаленим або наближеним, більшим або меншим, ніж він є насправді.
Для чотирьох головних гоббітів виготовили 1800 пар ніг. Щодня процес надягання «ніг» займав 1-1,5 години: для надійного приклеювання до ноги, нанесення фарби і волосків. Актору в ролі гнома Гімлі наносили латексні накладки, силікон і волосся.
Візуальні ефекти фільму допомагала реалізувати студія Weta Workshop. Ця компанія ініціювала створення відеогри за всесвітом фентезі Джона Р. Р. Толкіна. Сцен зі спецефектами понад три тисячі.
1-3. Локації на території музею Хоббітон
У фільмі-фентезі «Казка Старого Мельника» показана боротьба між силами добра і зла. Яскраві спецефекти супроводжують усіх фантастичних персонажів української міфології та казок. Вони представлені в сценах перетворення нечисті на порох завдяки силі козаків, руху персонажів у повітрі, у дії магічної шапки. Грим, створений за допомогою нанесення фарби, простий і виразний.
Костюми «реальних» героїв оздоблені українськими орнаментами. У декораціях — деталі національного побуту, архітектури, інтер’єрів. Зачіски також з козацької доби.
«Пірати Карибського моря: прокляття чорної перлини» визнаний одним із найкращих видовищних фільмів. Він налічує понад 300 сцен зі спецефектами. За сценарієм у фільмі брали участь три кораблі, проте лише один із них був справжнім, інші два — невеликі декоративні баржі. Усі сцени на них змодельовані за допомогою комп’ютерних програм. Перетворення, що відбуваються з піратами в місячному сяйві, також потребували комп’ютерної обробки гриму.
4. Постер фільму «Казка Старого Мельника»
5. Кадр фільму «Казка Старого Мельника»
6. Спецефекти, задіяні у сцені фільму, покликані створюють певний емоційний фон
• Перегляньте трейлер фільму «Пірати Карибського моря». Поцікавтеся, хто є режисером і художником фільму.
У художньому кінематографі хромакей використовується для зйомки складних сцен, зокрема у фільмах фантастичного, пригодницького, казкового жанрів.
Під час зйомки встановлюють спеціальний зелений або синій фон, який у подальшому, під час монтажу, замінюють на інші, відповідно до необхідної локації. Це дозволяє створювати реалістичні візуальні ефекти, віртуальні світи та захоплюючі сцени.
Хромакей відкриває безмежні можливості для створення образів. Завдяки цій техніці актори й акторки можуть взаємодіяти з невидимими об’єктами або опинятися в будь-якому просторі. Використання цієї кінематографічної техніки заощаджує час і кошти, оскільки не потрібно будувати декорації та шукати локації для зйомок, залучати професійних каскадерів. Усе замінює поєднання реальних кадрів із високохудожньою комп’ютерною анімацією. Відтак, створюються унікальні сцени, які б неможливо було зняти в реальному середовищі.
Хромакей — метод у відео та фотографії, коли студійний фон (зелений або інший) замінюється іншим.
1. Студійна зйомка корабля з фільму «Пірати Карибського моря» на фоні хромакею
2. У кадрі корабель, викинутий штормом, лежить на мілині
СКРИНЬКА ПОРАД
Намалюйте на аркуші цупкого картону персонажів. Виріжте їх. Декоруйте костюми.
Наклейте на соломинку. Соломинку можна подовжити, якщо з'єднати дві.
Пам'ятайте про додаткові елементи: дерева, квіти, комах, птахів, тварин. Продумайте спецефекти: ліхтарики, світлодіодні указки, шуми. Наприклад ефект «вітер» створіть світлодіодними указками.
Долучіть фолі-артистів.
Показ проведіть у приміщенні, де є затемнення. Проведіть зйомку.
Перегляньте ролик разом. Визначте вдалі моменти.
• Розгляньте кадр фільма «Пірати Карибського моря». За допомогою яких технічних засобів, на вашу думку, досягається «реальність»?
Чому для зйомок достатньо використовувати невелику модель корабля?
ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ
Екранізуємо казку «Котигорошко». Актори — площинні ляльки, як для тіньового театру.
Розподіліть, хто над образом якої ляльки працюватиме.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ
Продовжте речення:
Спецефекти в кінофантастиці — це ...
Наведіть приклади з фільмів, які вам найбільш подобаються.
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України