Мистецтво. Інтегрований курс. 7 клас. Комаровська
Сучасний погляд на етномотиви в декоративно-прикладному мистецтві
• Як ви розумієте твердження: «Мистецтво — це якість світу, яку ми отримали у спадок»?
Світ речей містить цінну інформацію, що відображає не лише час їхнього створення, а й розкриває особливості життєвого устрою й уявлення людей про красу в певні історичні періоди.
• Як ви гадаєте, чому нині в оздобленні сучасних інтер'єрів зростає популярність українських етнічних мотивів?
У місті Кролевець, що на Сумщині, здавна побутує переборне ткацтво. Це один із провідних осередків українського народного мистецтва. Святкові й урочисті кролевецькі вироби вирізняються особливою технікою виготовлення та біло-червоною колористикою, геометричними та геометризованими рослинними й зооморфними орнаментами. Особливою популярністю користуються рушники.
1. Ткацький верстат. Музей Кролевецького ткацтва. Кролевець, Сумська обл.
2. Г. Зоря. Рушники
3. Фрагмент кролевецького весільного рушника
Килимарство — стародавній художній промисел України. Залежно від призначення, килими отримували різні назви: настільні, налавники, ліжники, запільні (для підлоги) та ін. Розрізняють гладкі безворсові й ворсові килимові вироби.
Гобелен — стінний безворсовий килим із сюжетною або орнаментальною композицією. Зображення на гобелені виткані.
Ліжник — товстий двосторонній ворсовий килимовий виріб із овечої пряжі, призначений для застеляння печі, ліжка, лави, саней (узимку) тощо. Поширений у карпатських регіонах України.
Коц — ворсовий однобічний килим із вовняної пряжі. Поширений на Слобожанщині, Наддніпрянщині.
• До Національного переліку елементів нематеріальної культурної спадщини України внесений художній промисел Слобожанщини — Харківське коцарство. Воно бере свій початок іще із XVII ст.
1. Карпатське ліжникарство
2. Ліжник «Кавалерський». Національний музей народного мистецтва. Коломия
3. Л. Бровді. Гобелен «Осінь»
4. Старовинний український безворсовий килим (фрагмент). XVІІІ ст.
Спочатку коци використовували як попони для коней або укривали ними сани, а вже на початку XIX ст. ці килими стали предметами хатнього вжитку. Унікальність харківських коців — у технології їхнього виготовлення. Густий ворс (4-15 см завдовжки) не повністю вкриває основу, а перемежаеться з широкими смужками гладкого ткання («пітканням»), які між тим лишаються невидимі. Завдяки такій технології коци виходили легкими.
Нині в Харкові є вулиця Коцарська, названа так тому, що саме в цій частині міста колись жили численні майстри та майстрині з килимарства.
У візерунках і орнаментах на килимах майстрині втілювали кодовані елементи повсякденного життя, вірувань і культурних особливостей того чи іншого регіону України.
Килимам Полтавщини, Київщини, Чернігівщини властиві квіткові орнаменти. Твори Галичини, Буковини, Волині, навпаки, вирізняються геометричними або рослинно-геометризованими орнаментами.
1. Старовинний коц. Історичний музей. Харків
2. Чергування в коцах ворсових рядків і «піткання»
3. Килим «Гранишник». Коломия, Івано-Франківщина
4. Старовинний килим XIX ст. Решитилівка, Полтавщина
Колірні рішення також відрізняються. На Закарпатті — це поєднання здебільше бордових і темно-синіх, червоних і зелених, фіолетових і жовтих із незначним вкрапленням сірих, білих і рожевих барв. Для Полтавщини характерна спокійна колірна гама: килими з блакитним, золотаво-жовтим або чорним тлом, рідше — з білим, сірим, зеленим, коричневим. Чорний колір традиційно символізував землю та багатство, жовтий — сонце й життя, червоний — кров і кохання, зелений — природу.
Український бренд FullyWooly відомий вовняними килимами, створеними за традиціями Галичини. Засновниця бренду Марія Швед звернулася до творчості майстрів, які виготовляють традиційні для Карпат ліжники.
Традиції Решитилівського килимарства відроджені у творах відомої майстрині з Полтавщини Ольги Пілюгіної. У творчому доробку художниці не лише килими, а й гобелени.
1. Килим Одещини
2. Килим Житомирщини
3. Килим FullyWooly в сучасному інтер'єрі
4. Ольга Пілюгіна та її килим «Розквіт»
5. Валентина Ткач у своїй майстерні продовжує традиції богуславського килимарства
• Із давніх-давен до нас дійшла традиція плести і ткати циновки з духмяних трав, квітів. Сьогодні вона знову в моді. Із трави, кори, листя та гілок сучасні майстрині створюють килими, доріжки, гобелени та інші речі, які не лише радують око природною красою, а й наділені цілющими властивостями. Познайомтеся в мережі Інтернет із майстер-класом цієї творчості.
• Як змінюється ваш настрій, коли розглядаєте зразки орнаментів на ліжниках?
6. В. Власова. Квітковий гобелен
7. О. Пілюгіна. Килим «Родинне гніздо»
ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ
Варіант 1. Створіть ескіз для оздоблення рушника або серветки за мотивами кролевецького ткацтва. Застосуйте характерні мотиви та кольорове рішення.
Варіант 2. Виконайте ескіз килимка для дитячої кімнати за мотивами карпатських традиційних ліжників або слобожанських коців, продумайте кольорові поєднання та орнаменти.
СКРИНЬКА ПОРАД
Як створити декоративну композицію.
Оберіть предмет для оздоблення орнаментом. Визначте формат композиції (у смужці, прямокутнику, трикутнику, квадраті, колі).
Зробіть кілька ескізів: лінійний, тоновий, кольоровий. Подумайте, як за допомогою лінії передати рух, ритм. Оберіть варіант тонового рішення. Композицію можна зробити на темному тлі світлим силуетом або навпаки.
Доберіть поєднання кольорів, що відповідають задуму. Зауважте: колір впливає на настрій. Поєднання сірих і холодних тонів викликатимуть смуток, а контрастні яскраві кольори викликатимуть радість.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ
- Які ткані вироби належать до кролевецького переборного ткацтва?
- Розкажіть про використання в українському побуті килимових виробів.
- Чим килими Полтавщини відрізняються від килимів Закарпаття?
• Скориставшись електронним додатком, дізнайтеся більше про творчість майстринь із килимарства В. Ткач, О. Пілюгіної.
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України