Мистецтво. Інтегрований курс. 7 клас. Комаровська
Музична кінодокументалістика. Творча робота
• Чи потрібна музика в документальному кіно? Чи створюється вона спеціально для таких фільмів? Чи можливо використовувати готові композиції?
Як і в будь-якому виді кіномистецтва, у документальному кіно музика відіграє одну з найважливіших ролей. Вона посилює змістовність сюжету, збагачуючи емоційне сприймання твору, роблячи акценти на ключові сцени, допомагаючи розкрити ідею твору. Окрім того, сама музика часто є головною «героїнею» фільму.
Фільм «Старий Київ. Київ у 19 сторіччі» зітканий зі старих чорно-білих, трохи пожовклих кадрів-світлин із зображеннями вулиць і площ, пам’ятників і будівель старого міста. Відсутність «слова» компенсує музика. Вона звучить фоном. Ми її наче не помічаємо, але втім мелодія доповнює образи світлин, створює ліричний настрій-спогад, трохи ностальгійну атмосферу. Тож ми занурюємося в цю атмосферу, впізнаючи, як змінилося місто.
У документальному фільмі «Золоті ворота. Як вони виглядали насправді» оживає історія однієї з найдавніших пам’яток України. Головним у фільмі є розповідь ученого-історика. Музика звучить періодично в різних фрагментах фільму, емоційно посилюючи кадри з краєвидами Золотих воріт, кресленнями й стародавніми документами. Цікаво, що крім музичного фону, творці фільму використовують і інші звукові ефекти — спів птахів, шелест камери, яка «документувала» події.
1. Кадр із фільму «Старий Київ. Київ у 19 сторіччі» із застосуванням архівних світлин з історії міста
2. Кадр із фільму «Золоті ворота. Як вони виглядали насправді» із застосуванням комп'ютерної графіки
3. Л. Островська-Кордюм
• В українському документальному кіномистецтві яскраво вирізняється постать Лідії Островської-Кордюм. Вона розкрила свій талант не лише як акторка ігрового кіно, а й стала першою українською режисеркою-документалісткою. Творча спадщина мисткині — п'ятдесят кінострічок. Серед них особливо вирізняються біографічні фільми-портрети, зокрема «Розповіді про Шевченка» — перший документальний фільм про складний життєвий і творчий шлях Кобзаря. Оповідь оживлена виразною музикою, яка створює багату емоційну палітру почуттів, підсилює враження від віршованих рядків, немов сам поет розкриває нам своє серце.
• Перегляньте документальний фільм Л. Островської-Кордюм «Розповіді про Шевченка».
Поміркуйте, яку роль режисерка відводить музиці у своєму творі. Чи можна сказати, що вона слугує лише фоном художньої оповіді? Обґрунтуйте свою думку, наводячи приклади фрагментів.
Якщо йдеться про фільми, присвячені творчості музикантів/музиканток, народних колективів, то головним музичним супроводом сюжетів є твори у виконанні героїв/героїнь.
Фільм «Ой у полі древо» режисера Павла Фаренюка розповідає про пісенні традиції села Крячківка на Полтавщині. Тут звучить унікальний багатоголосний крячківський спів. Мешканки селища розповідають про невід’ємний зв’язок пісенної творчості з буденним життям і побутом, змальовують її як важливу складову людської душі.
Відомий сучасний український гурт «ДахаБраха» також співає давні фольклорні пісні й популяризує їх по всьому світові. Виконуючи пісні, артисти додають їм нового звучання. Про творчі пошуки гурту та його самобутність розповідає фільм Анни Корж «ДахаБраха. Шлях».
4. Кадр із фільму Л. Островської-Кордюм «Розповіді про Шевченка» (1963 р.)
5-6. Кадри з документального фільму «Ой у полі древо»
• Перегляньте разом із однокласниками/однокласницями фрагменти (тизери) фільму «ДахаБраха. Шлях». Наскільки важливими, на ваш погляд, є фільми такої тематики? Яку думку вони доносять до нас?
Тизер (англ. teaser — «дражнилка») — рекламне повідомлення, що містить частину інформації про твір або мистецьку подію для зацікавлення глядачів.
1. Етногурт «ДахаБраха»
2. Обкладинка альбому «Шлях» гурту «ДахаБраха»
3-4. Кадри з фільму «Неіmа». Його слоганом стало висловлення любові та вдячності Батьківщині: «Данина пошани людям і місцям, які становлять домівку»
Фільм режисера Діна Деблуа «Неіmа» («Дім») — оповідь про концертний тур відомого ісландського рок-гурту «Sigur Ros» рідною країною. Ця документальна стрічка складається з розповіді про творчість гурту та фрагментів його виступів у різних куточках Ісландії. Кожна музична композиція у фільмі наче зливається з дивовижною красою природи, утворюючи єдине ціле.
Насправді, режисери/режисерки дискутують про те, як використовувати музику в документальному кіно, адже її виразові засоби надають безліч можливостей для творчого пошуку.
Ви також можете висловити свою думку про це під час виконання колективного проекту у «Творчій майстерні».
ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ
Разом із друзями/подругами розпочніть роботу над створенням документального фільму про історичну особистість (на вибір).
СКРИНЬКА ПОРАД
Розподіліть завдання.
1. Написання сценарію:
- доберіть інформацію про героя/ героїню фільму (дитинство, особистісні риси, оточення й родину, друзів, про вибір професії, життєві події, уподобання);
- визначте й розподіліть інформацію, яку плануєте використати у фільмі; кількість «сцен» і як у них розкриватиметься особистість;
- установіть послідовність матеріалу й тривалість кожного фрагмента, усього фільму.
2. Добір музичного матеріалу:
- визначте, якого характеру музика має звучати в кожному фрагменті фільму;
- продумайте темпові, динамічні та інші характеристики творів (це буде музика вокальна чи інструментальна, фольклорна, класична чи сучасна).
3. Складання запитань для можливого інтерв'ю:
- наприклад, що знають навколишні про героя вашого фільму.
4. Оформлення фільму:
- обов'язково фіксуйте джерела інформації;
- за бажанням створіть тизер фільму, продемонструйте його друзям/подругам.
ПЕРЕВІРТЕ СЕБЕ
Поясніть, у яких випадках музика виконує функцію емоційного фону у фільмі, а в яких вона є головною «героїнею».
Продовжте речення: «Тизер — це...
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України