Образотворче мистецтво. 7 клас. Железняк

7. Архітектурна композиція. Композиція в архітектурі неоліту і Стародавнього Єгипту

Живописці та графіки виконують свої шедеври на площині аркуша або полотна, скульптори створюють об’ємну скульптуру. А із чим доводиться працювати архітекторові? З площиною, об’ємом і простором.

І тепер, і в минулі часи людство, розміщуючи будівельні споруди, поступово виробляло принципи архітектурної композиції, за якою будівлі мали б привабливий вигляд і були б зручно розташовані. Архітектурна композиція складається з об’ємних форм і площин, об’єднаних задумом архітектора в єдине ціле. Вона враховує призначення споруд чи інших архітектурних форм і матеріал, з якого вони виконані.

Розрізняють три види архітектурної композиції: фронтальну (площинну), об’ємну та глибинно-просторову.

Фронтальна (площинна) композиція поширюється у двох напрямках — у висоту і в ширину. Прикладом такої композиції може бути фасад будинку, який ми можемо бачити лише з одного боку вулиці, затисненим з обох боків іншими будинками, або ж вхід до будинку. Якщо на площину подивитися згори, то в плані це буде просто лінія.

Фасад будівлі, вирубаної в скелі. Йорданія, м. Петра. Фронтальна композиція

Храм Парфенон. План і тривимірне зображення. Приклад об’ємної композиції

Об’ємна композиція являє собою форму, яка складається з кількох площин, розвивається у трьох вимірах: у висоту, в ширину і вглиб. Така композиція сприймається з усіх боків. Прикладом такої композиції можуть бути майже всі будівлі, які можна обійти навколо. На те, як людина сприйматиме такий об’єм, впливають різні чинники. По-перше, важливе положення і ракурс будівлі відносно глядача. Ну яке враження у вас залишиться від пам’ятки архітектури, якщо вам доведеться розглядати її ззаду, з тильного боку? По-друге, висота горизонту. Одна й та сама будівля справляє різне враження залежно від того, як дивитися на неї — згори чи знизу. По-третє, важливою є зручна для огляду відстань. Зрозуміло, що, підійшовши впритул до будинку, ніякого враження про нього не складеш. Завдання ж архітектора — розмістити композиційний центр споруди так, щоб вона сприймалася з головних точок огляду.

Приклади глибинно-просторової композиції

Український дім у Києві. Приклад глибинно-просторової композиції

Глибинно-просторова композиція будується на розвитку архітектурного простору вглиб. На ділянці простору тут компонуються і взаємно узгоджуються між собою кілька об’ємів (будинки, магазини, фонтани, скульптури). Відчуття глибинності посилюється, коли композицію поділяють на кілька послідовних планів (перший, другий, третій...). Так будують майдани, парки, тераси. Прикладом такої композиції може бути композиція Українського дому в Києві.

Майже кожна споруда має не лише зовнішній об’єм — екстер’єр, а й внутрішній — інтер’єр.

Розглянемо види архітектурних композицій на прикладах архітектури неоліту і Стародавнього Єгипту.

Найдавніші споруди, створені людством, — менгіри, дольмени і кромлехи — мають загальну назву — мегаліти (у перекладі це слово означає «величезні камені»). Щоправда, деякі з них важко назвати архітектурними спорудами. Менгіри — це просто величезні кам’яні брили, поставлені вертикально, які іноді утворюють цілі «алеї» завдовжки кілька кілометрів, досить загадкові за своїм призначенням. Інший різновид — дольмен — складена з кількох величезних брил «коробка» з трьома або чотирма «стінами» й «дахом». Ще один різновид стародавньої архітектури — кромлех — кам’яні брили, виставлені у велике коло і з’єднані зверху кам’яними «перекладинами».

Мегаліти: а — менгір; б — дольмен (приклади об’ємної композиції).

Найдавніші споруди, створені людством, демонструють блискуче володіння принципами архітектурної композиції, вік яких сягає близько 6 тисяч років.

Велика Британія. Стоунхендж (приклад глибинно-просторової композиції): а — сучасний вигляд; б — план.

Стоунхендж у Великій Британії є кромлехом. Його величезні розміри справляють неповторне враження навіть на сучасних людей. План мегалітичної споруди підпорядкований чіткому ритму, так само як і розміри брил, що утворюють кожне з кіл Стоунхенджу. Це блискучий приклад об’ємно-просторової композиції. При цьому Стоунхендж — споруда, частини якої мають лише зовнішній об’єм і позбавлені внутрішнього простору (інтер’єру).

Найбільші й найвідоміші піраміди фараонів Хеопса, Хефрена, Мікеріна в Гізі, Єгипет (приклад глибинно-просторової композиції): а — сучасний вигляд; б — план.

Храм Рамсеса II в Абу-Сімбелі: а — сучасний вигляд (фасад — приклад фронтальної композиції); б — план.

Так само майже позбавлений внутрішнього простору ще один архітектурний ансамбль минулого — давньоєгипетські піраміди в Гізі. Виразність ансамблю в Гізі зумовлена не лише розмірами споруд, а й майстерністю загальної композиції, яка об’єднує дві найбільші піраміди, третю — меншу і ще кілька — зовсім невеликих (звичайно, у порівнянні з її «сусідками»). На наведеному плані видно, що розміщення пірамід дуже добре продумане. Довершені пропорції пірамід також підсилюють монументальність архітектурного образу.

Карнацький комплекс (приклад глибинно-просторової композиції): а — сучасний вигляд; б — план.

У давньоєгипетській архітектурі є чимало прикладів глибинно-просторових композицій. Це грандіозні храмові ансамблі, побудовані фараоном Рамсесом II у Карнаці та Луксорі.

Храм Нефертарі в Абу-Сімбелі. Сучасний вигляд (приклад фронтальної композиції).

Так само спроектовано менший за розмірами храм дружини Рамсеса II — Нефертарі, який стоїть поряд.

Якщо піраміди можна вважати «спорудою без внутрішнього об’єму», то інша давньоєгипетська споруда — храм фараона Рамсеса II в Абу-Сімбелі — має лише грандіозний фасад (його оформлюють чотири статуї фараона, кожна заввишки 20 м) і внутрішній об’єм — чотири зали, прикрашені рельєфами та статуями. Абу-Сімбельський храм цілком вирубано в скелі, зовнішнього об’єму він не має. Таким чином у цій споруді поєднано композиційні принципи будови фронтального екстер’єру й анфіладного інтер’єру.

Давньоєгипетські храми згори в плані мали вигляд прямокутника. Міцні стіни оточували кілька залів, розміщених один за одним. Останню, найважливішу, залу-святилище прикрашав цілий «ліс» колон, що мали вигляд жмутків лотосів або папірусу. Величезні за розміром, вони підсилювали загальне враження надлюдської урочистості. Колони і стіни храмів прикрашав пишний декор.

Отже, принципи архітектурної композиції людство використовувало із часів неоліту, прикладом цього може бути Стоунхендж. У Давньому Єгипті використовували різні типи архітектурних композицій.

  • 1. Що таке архітектурна композиція? Які види архітектурної композиції ви знаєте?
  • 2. Що таке інтер’єр?
  • 3. Чим інтер’єр відрізняється від екстер’єру?

Учнівська робота. План школи

Учнівська робота. Макет основних шкільних «блоків» і довкілля.

  • 1. Нарисуйте план своєї школи, виділивши на ньому головні блоки приміщень: навчальні класи, актову та спортивну зали, їдальню і т. ін. Потім пригадайте і відтворіть навколишню територію: газони, тротуари, проїзди, спортивні майданчики, побутові приміщення, дерева, кущі. Отриманий план можна розфарбувати — газони зелені, доріжки сірі, будівлі вохристі й т. ін.
  • 2. За отриманим планом створіть макет шкільної території. Для цього стіни будинків можна зімітувати наклеєними паралелепіпедами зі смужок паперу або картону, дерева зробити із засушеного рослинного матеріалу, газони, стадіон — із зеленого оксамитового паперу, огорожі — з наклеєних на ребро сірників. У створенні макета можна користуватися й іншими матеріалами: пінопластом, нитками, ватою, крупами тощо (як підкаже ваша фантазія). Що ви хотіли б поліпшити навколо школи? Спробуйте відтворити це у своєму макеті.

ЦІКАВО ЗНАТИ

Існують різні типи композиції інтер’єрів: коридорна — приміщення розміщені з одного або двох боків коридора (школи, лікарні); центрична — менші приміщення оточують головне (виставкові зали, цирк, театр); анфіладна — приміщення розміщені одне за одним (музеї, універмаги); загальна — допоміжні приміщення не відділені від головного (наприклад, критий ринок) і змішана — має ознаки кількох попередніх типів композицій інтер’єрів.

Типи композицій інтер’єрів: 1, 2 — коридорна; 3 — центрична; 4 — анфіладна; 5 — загальна

ЕТАПИ СТВОРЕННЯ МАКЕТА БУДИНКУ

Нам знадобляться: картонна коробка або картон, тканина різних кольорів, гострий ніж, клей, ножиці, шаблон.

Іграшковий будиночок

1. Виріжте по готовому шаблонові деталі будиночка.

2. Покладіть деталі на тканину та обведіть по контуру. Стіни покладіть на тканину одного кольору, а деталі даху — на тканину іншого кольору.

3. Виріжте шматочки тканини із запасом для приклеювання.

4. Приклейте кожний шматок тканини до деталі.

5. Зробіть отвори для віконець і заклейте їх шматком світлої тканини (штори).

6. Склейте деталі одну з одною.

У підсумку вийшов такий будиночок.

Варіант практичного використання макета будинку

Піраміди в Гізі. Єгипет

Піраміди будували лише в період Давнього царства. Першою будівлею такого типу була усипальниця фараона Джосера (III тис. до н. е.). Три піраміди, які було оголошено першим дивом світу, розмішені в Гізі. Найвеличніша з них — піраміда фараона Хуфу, або Хеопса (III тис. до н. е.). Розміри її колосальні. Її будували впродовж 20 років. Дві інші піраміди належать фараонам Хефрену та Мікеріну. Однією з найвідоміших пам’яток у Гізі є також сфінкс — кам’яна фігура лежачого лева з головою людини, що уособлювала владу фараона. Обличчя сфінкса є, можливо, портретом фараона Хефрена.

Стоунхендж. Реконструкція

Стоунхендж — загадкова мегалітична споруда, кромлех у Великій Британії, неподалік від м. Солсбері. Назва «Стоунхендж» означає «камені, що висять у повітрі». Дослідження свідчать, що Стоунхендж почали будувати понад 5000 років тому й упродовж наступних 1500 років кілька разів перебудовували. Тепер Стоунхендж — це коло, утворене величезними кам’яними брилами, усередині якого розміщена підковоподібна конструкція із брил ще більшого розміру (заввишки до 7 м). Для створення частини з них використовувався зелено-блакитний камінь долерит, який видобувають в іншому кінці Англії (більше ніж за 200 км). Будівельники Стоунхенджу повинні були мати неабиякі знання з математики і техніки. У середні віки створення Стоунхенджу приписували чаклуну Мерліну, сучасникові легендарного короля Артура. Призначення цього мегаліту залишається незрозумілим. Найчастіше його вважають стародавньою обсерваторією.

Архітектура споруд. Житловий будинок. Замок Річарда Левове Серце. Київ

Архітектура споруд. Культова споруда. Богоявленська церква. Острог, Рівненська область

Архітектура споруд. Громадська споруда. Палац «Україна». Київ

Архітектура споруд. Громадська споруда. Бібліотека ім. Л. М. Толстого. Севастополь