Образотворче мистецтво. 7 клас. Железняк

26. Дизайн предметів побуту

Аплікація на склі

Освітлювальні прилади, меблі, пристосування для зберігання речей, полички, вазони з квітами — усе це відіграє важливу роль у дизайні побуту. Звичайно, головне — вдало виконати основний дизайн приміщення. Та уявімо, що це вже трапилось і нам залишається наповнити наш життєвий простір приємними і зручними в користуванні елементами побуту, які додадуть затишку нашому помешканню і нададуть йому індивідуальності.

Як і архітектура, дизайн є видом мистецтва, пов’язаним з вирішенням практичних завдань. Твори дизайнерів — це реальні речі, які оточують нас у повсякденності та якими ми майже щодня користуємося. Роззирніться навколо, і ви побачите безліч предметів, які хтось перед цим розробив і оздобив. Чайний сервіз чи вази, настільні лампи чи меблі задовго до того, як потрапити до нашого дому, спроектував художник-дизайнер.

Які ж вимоги стояли перед ним? По-перше, як і в архітектурі, зовнішній вигляд творів дизайну дуже залежить від матеріалу виконання. Глиняний посуд не може бути такий самий тонкий, як порцеляновий, і прозорий, як скляний. Вигляд дерев’яних речей залежить від властивостей деревини, і тому зовні вони відрізняються від предметів, зроблених з металу чи пластмаси.

По-друге, для гармонійного сприйняття форми предмета велике значення мають колір і фактура поверхні. Контрастне протиставлення матеріалів з різною фактурою поверхні в одному предметі часто використовується, щоб підкреслити різні за призначенням його частини (згадаймо архітектоніку).

Вазони, оздоблені спільним декоративним елементом — соняхом

По-третє, різні речі, які опинилися в одному приміщенні, краще виглядатимуть, якщо будуть поєднані певним стилем, так би мовити, утворювати ансамбль. І насамкінець, ці речі мають бути зручними в користуванні, тобто вони мають бути співмірними щодо людини і одна щодо одної (згадаймо поняття масштабності). Кожному зрозуміло, що чашка, яку незручно тримати в руці, рано чи пізно розіб’ється; світильник, який не вміщається на меблях, обов’язково впаде; занадто великі меблі не вмістяться в кімнаті... Це настільки очевидно, що ми навіть не звертаємо на це уваги доти, доки самі не спробуємо щось спроектувати.

Оправа дзеркала, зроблена з природних матеріалів

Дизайн-проект починається з визначення мети, задля якої нам доведеться змінювати предмет. Можливо, нас не влаштовують властивості матеріалу, з якого його зроблено (наприклад, абажур у лампи занадто світлий і світло б’є в очі). Різні предмети іноді треба об’єднати якимось спільним стилем (зробити одностильові кашпо для вазонів із квітами, поєднати їх зі стилем інших предметів у кімнаті, різні меблі поєднати, наприклад, аплікацією, мотиви якої повторювалися б в оздобленні інших предметів побуту).

Кахлі, прикрашені трафаретним малюнком

Декоративний фриз у техніці витинанки

Розпис на меблях

Розписана скринька

Отже, ми маємо свідомо проаналізувати переваги і вади в довкіллі і спробувати поліпшити те, що можна поліпшити. Саме такими засадами краси, корисності та міцності керуються розробники нового дизайну, проектувальники в розробленні та вдосконаленні речей, що нас оточують.

  • 1. Які завдання має вирішити художник-дизайнер в оздобленні предметів побуту?
  • 2. Як би ви оформили свою кімнату?

Створімо спільно дизайн кашпо для квітів. Для цього треба проаналізувати стиль приміщення, у якому будуть ці предмети. Можливо, ви помітите декоративний елемент, який варто взяти за основу оформлення. Повторюючи цей елемент у різних варіантах, на різних поверхнях, ми створимо стильову єдність у помешканні.

Спроектуйте оформлення плафона для настільної лампи. Варіантів може бути безліч: це й аплікація із засушеного листя, і наклеєна витинанка, і зображення, створене за допомогою набризкування фарби, і фактурно пофарбована поверхня, абстрактна колірна або чорно-біла композиція.

Настільні лампи, абажури до яких виготовлено в різних техніках: набризкування, аплікація, розфарбовування, витинанка

ЦІКABO ЗНАТИ

Фарбування приміщення в контрастні кольори

Сучасні художники і тепер прикрашають житло різноманітним декором, живописом і скульптурою, поєднуючи їх у цілісний художній образ, із своїм композиційним центром, тлом, ритмом, пропорціями.

Колір — це, здається, перше, що помічають у будь-якому декорі.

У дизайні інтер’єру колір відіграє надзвичайно важливу роль. Зверніть увагу на те, як змінюються кольори за умов різного освітлення. Кольори впливають і на сприйняття простору: холодні зорово віддаляють стіни і предмети, теплі наближають їх. Світлі тони здаються легшими, ніж темні, оптично збільшують простір. В основі створення ілюзії простору лежать контрасти: теплий—холодний, темний—світлий. Використовуючи колір, символічно можна поділити простір на кілька зон. Зону для сну слід пофарбувати в темні «спокійні», прохолодні «нічні» кольори, а зону, у якій стоїть письмовий стіл, умовно кажучи, «робочу зону», — у теплі світлі кольори. Такий різкий поділ помешкання контрастними кольорами створює ілюзію двох різних просторів в одному.

Навколишні кольори віддзеркалюють риси нашого характеру. Люди мистецтва, художники часто надають перевагу бузковому кольору. Жовтий колір стимулює інтелектуальні здібності людини, а поруч із синім створює відчуття захищеності. Насичено-синій сприяє заспокоєнню, спокійному сну. Блакитний збуджує фантазію. Відтінки зеленого створять легку й радісну атмосферу в приміщенні, вони привносять частинку природи в наш дім. Червоний колір збуджує емоційний стан людини. Тому його не варто використовувати в приміщеннях для відпочинку. Помаранчевий багатьом здається занадто яскравим, тому найчастіше використовують його відтінки: персиковий чи теракотовий. Ці кольори створять теплу, привітну обстановку.

Фарбування з метою створення оптичних ілюзій відоме з давніх-давен як у живописі, так і в архітектурі. Розписом, який створює ілюзію реальності, можна «оживити» стіну кімнати, зобразивши на ній, скажімо, пейзаж. Можна домалювати неіснуючі архітектурні деталі, наприклад колони чи нішу або вазон з квіткою.

Декоративний розпис стіни. Ілюзія реальної вази

Малюнок шпалер — також елемент декорування інтер’єру. Завдяки досягненням комп’ютерної графіки і фотографії на них з’являються дедалі складніші й вибагливіші зображення. Такий, як на шпалерах, «нескінченний» малюнок з повторенням кількох елементів називається рапортною композицією.

Велике значення в оформленні інтер’єру відіграє освітлення. Воно буває різне за забарвленням і може додати до домінуючих у приміщенні кольорів додаткові відтінки. Світлові ефекти надають нам відчуття багатства і мінливості оточення. Світильники, які спрямовують світло догори, зорово збільшують висоту стелі, приховують недоліки стіни. Світло, спрямоване донизу, навпаки, ніби зменшує висоту стелі, відволікає від неї увагу. Такі світильники, вбудовані у стелю, використовуються для підсвічування картин.

Дзеркала створюють у приміщенні власну віртуальну реальність, оптично збільшуючи простір. Крім того, вони посилюють природне освітлення, відбиваючи світло з вікон. Подвійна ілюзія — посилення освітленості з оптичним збільшенням простору робить дзеркало важливою частиною оформлення інтер’єру.

Гарно декорований простір інтер’єру створить настрій, розкриє художні смаки й уподобання людини. Люди, які мешкають чи працюють у цих приміщеннях, доповнюють їх на свій смак. Дуже важливо не зруйнувати загальну гармонію інтер’єру випадковою, недоречною деталлю.

Використання орнаменту на стінах і на меблях

МАЙСТЕР-КЛАС

ЕТАПИ СТВОРЕННЯ ДЕКОРАТИВНОГО ПЛАФОНА

Для виготовлення плафона знадобляться надувний м’яч, нитки, клей, пензлик, ножиці.

Надувний м’яч оберіть потрібного вам діаметра, адже яким буде завбільшки м’яч, таким і вийде плафон люстри. Можна використовувати дитячий м’ячик, у крайньому разі підійде щільна надувна кулька, але буде складно одержати ідеально кулясту форму.

Нитки можна взяти джутові або лляні, якщо ви прихильник природного, натурального стилю в інтер’єрі. Кольорова капронова нитка або шнур підійдуть для аматорів стилю хай-тек.

Тепер шматочком скотча прикріпіть кінець нитки на м’яч. Починайте хаотично намотувати на м’яч нитки, періодично промащуючи їх клеєм за допомогою пензлика.

Залежно від щільності намотування плафон пропускатиме світло по-різному.

Коли закінчите формувати плафон, ще раз повністю покрийте його клеєм і помістіть у підвішеному стані над ємністю, щоб клей висох, а його залишки стекли.

Після повного висихання клею м’яч можна спустити й акуратно через залишений отвір витягти назовні.

За бажання на цьому етапі плафон можна пофарбувати аерозольною фарбою з балончика.

Попросіть батьків допомогти встановити патрон з лампою, після чого можна повісити люстру. За бажання можна виготовити кілька таких світильників і зібрати композицію.

Тканина в техніці батика для спеціальних церемоній. Китай

Батик. Індонезія. Початок XX ст.