Образотворче мистецтво. 7 клас. Железняк

Розділ 2. Дизайн

Тема 1. Спільні принципи архітектури і дизайну

21. Дизайн

Дизайн — це вид діяльності, пов’язаний з проектуванням предметного світу. Це мистецтво робити повсякденні речі красивими й одночасно зручними для користування. Замість терміна «дизайн» часто вживають «художнє конструювання», «технічна естетика».

Фахівець із дизайну (дизайнер) робить зразки раціональної побудови предметного середовища, вивчає естетичні властивості промислових виробів тощо.

Дизайнер має добре знати якості та можливості матеріалу, у якому буде втілюватися його задум, але сам він не бере участі безпосередньо у виробництві. За проектом дизайнера створюється не один, а величезна кількість предметів, у кожному з яких поєднані краса, зручність і практичність.

Історія дизайну розпочинається наприкінці XIX ст. Мабуть, це вже викликало у вас запитання: а чому так? Хіба краса і зручність — не та мета, до якої прагнули майстри всіх часів? Хіба давньоєгипетські меблі або порцеляна в стилі рококо не є красивими і зручними одночасно?

Використання новітніх матеріалів у дизайнерських розробках меблів

Дизайн промислових виробів

Майстри минулих століть працювали над виготовленням тієї чи іншої речі від початку й до кінця, від першого задуму до передання її для користування замовникові. Якщо йшлося, наприклад, про якусь прикрасу, то майстер мав сам її придумати, а потім за допомогою відповідних технік обробити золото чи срібло, оздобити його коштовним камінням або емаллю тощо. Іноді прикраси або сукні створювали за малюнками відомих художників, але це були винятки. І, звичайно, кожну таку річ виготовляли в єдиному екземплярі, тому вона була унікальною, на відміну від промислової партії товарів.

Існують різні види дизайну: графічно-рекламний (пакування, фірмові стилі, листівки, плакати і т. ін.); промисловий, який безпосередньо залежить від галузі промисловості, матеріалів і призначення; одягу і взуття, предметів побуту тощо.

Щодо історії дизайну як самостійного виду мистецтва існують кілька версій.

За першою версією дизайн започатковано в кінці XIX ст. в Англії рухом за зв’язки мистецтв і ремесел, який очолював Вільям Морріс. На межі XIX—XX ст. він позначився на художній культурі США, Фінляндії і Швеції.

Промислові варіанти дизайнерських проектів світильників і комп’ютерних «мишей»

Комп’ютерна технологія «швидке моделювання»

Саме тоді було сформульовано положення і творчі принципи дизайну, що вплинули на школи й напрямки наступних років.

Друга версія твердить про те, що дизайн виник на початку XX ст., коли художники почали дбати про зовнішній вигляд не тільки прикрас, меблів чи посуду, а й електротехнічних приладів, радіоапаратури, автомобілів.

Згідно з третьою версією історія дизайну розпочинається з 1920-х років, коли в багатьох країнах світу відкрилися спеціальні навчальні заклади, які готували художників-майстрів вищої кваліфікації для промисловості. В основі викладання був синтез усіх предметно-просторових мистецтв.

Художники-дизайнери, як і архітектори, у своїй роботі використовують формулу античного вченого Вітрувія: «Користь, міцність, краса». Дизайн має бути привабливий: некрасиві речі не обирають серед інших подібних. Дизайн має бути корисний (функціональний), такий, що виявляє основні функції предмета. Дизайн має враховувати вимоги до міцності предмета.

Сучасний дизайн дуже тісно пов’язаний із промисловістю, новими технологіями. Зазвичай дизайнери розробляють зовнішній вигляд великих партій товарів або, як у випадку з дизайном інтер’єрів, обирають з великої різноманітності вироблених промисловим способом і розтиражованих окремих предметів, речей, оздоблювальних матеріалів такі, за допомогою яких можна створити єдиний художній образ помешкання. У будь-якому разі поняття «дизайн» і «промисловість» дуже тісно пов’язані.

Отже, художники-дизайнери, як і архітектори, у своїй роботі використовують формулу античного вченого Вітрувія: «Користь, міцність, краса». Дизайн — це вид діяльності, пов’язаний з проектуванням предметного світу. Дизайнери створюють проект промислової партії товарів, на відміну від митців декоративно-ужиткового мистецтва.

  • 1. Якими основними критеріями керуються дизайнери у своїй роботі?
  • 2. Які види дизайну ви можете назвати?

Створіть проект офісного набору на свій стіл: підставку для ручок та олівців, гумки, лінійки та іншого канцелярського приладдя; підставку для паперу та книжок; підставку для дисків і касет. Для цього можна використати готові коробочки від промислових товарів. Склеєні між собою і різні за висотою, вони самі по собі створюють об’ємну композицію. Продумайте, як можна оформити поверхню: обклеїти кольоровим папером або оздобити за допомогою різних прийомів фарбування, що імітують різні матеріали.

Офісний набір. Перший і другий етапи роботи

МАЙСТЕР-КЛАС

ЕТАПИ СТВОРЕННЯ ХУДОЖНІХ ФАКТУР

Щоб створити фактуру, яка імітує певну поверхню, треба підготувати папір, пензлі, фарби, губку тощо.

Спочатку нанесіть колір основи (головний колір) пензлем. Потім грубою губкою, вмоченою у фарби, створіть фактурні відбитки. Після висихання першого шару фактури його можна доповнити іншими гармонійними відбитками.

Етапи роботи. Нанесення розводів за допомогою губки

Створення різних ефектів за допомогою фарбування: а — ефект розводів; б — імітація дерева; в — ефект серпанку; г — ефект клітинки; д — крапкування; е — ефект старих стін

Фах: ХУДОЖНИК-ДИЗАЙНЕР

Застосування технології «швидке моделювання»

Якщо художники були завжди, то дизайнери стали потрібні лише після виникнення масового промислового виробництва. Мета роботи художника-дизайнера — художнє оформлення виробів, майбутніх товарів, які будуть тиражуватися — виготовлятися у великій кількості. Якщо йдеться про дизайн інтер’єру чи ландшафтний дизайн, то тут дизайнер стає, швидше, архітектором-дизайнером. Адже, проектуючи інтер’єри чи відкритий простір, він мусить вирішити проблеми, які належать до компетенції архітектора. Дизайн інтер’єру має враховувати архітектурні й конструктивні особливості будівлі.

Праця дизайнера більше подібна до праці художника у графічному дизайні. На відміну від праці художників, які вкладають усі зусилля в те, щоб створити свою роботу неповторною, дизайнер свідомо намагається зробити свій витвір таким, щоб його було зручно повторювати багато разів. Адже в цьому разі створюється малюнок, декор, який буде тиражуватися на листівках, плакатах, афішах. Дизайнери-графіки створюють логотипи, фірмові стилі, емблеми.

Дещо схожою з працею книжкового графіка є праця дизайнера в журналах і газетах. Проте її результати будуть добрими, якщо з номера в номер зберігатиметься певний стиль. Тобто видання щоразу легко впізнаватиметься серед багатьох інших.

Дизайнери оформлюють телеефір, веб-сайти. Створюючи зовнішній вигляд реклами, вони вигадують образ для товару, який допоможе краще його продавати. Розробляють різні типи пакування, які презентують товар у привабливішому вигляді. Дизайнери проектують також і зовнішній вигляд самих товарів. Такий дизайнер-проектувальник має бути трішечки конструктором, розуміти креслення, знати характерні особливості матеріалів, навіть найсучасніших. Проте вироби, створені власноруч, хоч трішечки, але відрізняються один від одного. І цим вони здобули право бути творами мистецтва. Твором дизайнера є не сам виріб, а його проект. Гарний, неповторний дизайн-проект — ось що очікують отримати від дизайнера.