Образотворче мистецтво. 7 клас. Железняк

18. Модерн

Орнамент і стілець у стилі модерн

Після часів класицизму певний час в усій Європі тривало активне будівництво, проте архітектори не шукали нових рішень, а використовували надбання минулих століть. Особливо це помітно в оздобленні фасадів будинків, де поєднано античні, барокові, класицистичні деталі. Ця мішанина, часто позбавлена смаку, повинна була створювати ефект пишності й заможності. Такий стиль архітектури другої половини XIX ст. дістав назву еклектика (від грецького — вибирати, вибраний).

І от нарешті в європейському та американському мистецтві склався новий великий стиль модерн (від французького moderne — сучасний).

В архітектурі модерну активно застосовували найновіші технічно-конструктивні засоби. Будинки доби модерну мали підкреслено індивідуальний вигляд, складну композицію. Виразними були інтер’єри у стилі модерн, для оформлення яких використовували дерево, метал, кольорове скло, розписи та ін.

Стиль модерн вплинув і на образотворче, і декоративно-ужиткове мистецтво. Химерні, казкові, символічні сюжети, вишукані рослинні мотиви стали тут його головними ознаками.

Церква Ла Саграда Фамілія (Святого Сімейства) (1884-1926, недобудована). Фасад, інтер’єр. Архітектор Антоніо Гауді. Барселона. Іспанія

Зовнішній вигляд будівлі та її інтер’єр становили синтез мистецтв.

Серед найвідоміших художників модерну — Ґустав Клімт і Альфонс Муха. В їхніх творах поєднувалися декоративність і символічність, стеблини квітів і довге волосся героїнь вигиналися однаково складними лініями, кольори були умовні та яскраві. Утім найвидатніші художники модерну не лише охоче оформлювали книжки і театральні вистави, а й розробляли проекти одягу, прикрас, меблів. Митці модерну вважали, що навіть малюнок на коробці для цукерок має бути твором мистецтва.

Модерн — стиль, що склався наприкінці XIX — на початку XX ст. в європейському та американському мистецтві.

Ґ. Клімт. Портрет Елізабет Бахофен-Ехт. 1914

А. Муха. Літо. Декоративне панно із циклу «Пори року». 1896

Якщо Клімт створював переважно традиційні картини й настінні панно, то Альфонсу Мусі славу принесли передусім театральні афіші.

М. Врубель. Демон повержений. 1902

Однією з найвизначніших постатей модерну є Михайло Врубель. На відміну від художників-реалістів, він звертався у своїх картинах до напівказкових і релігійних сюжетів. Його картини сповнені гармонії та поетичності.

Стиль модерн мав вплив на українське мистецтво — архітектуру, живопис, графіку. Численні будівлі стилю модерн є в Києві, Львові, Харкові. Найвідоміший з українських архітекторів, який у своїй творчості звертався до стилю модерн, — це В. Городецький (див. с. 130). Найяскравіший український графік стилю модерн — Г. Нарбут.

Інші назви стилю модерн — арт нуво (нове мистецтво), юген стиль (молодий стиль), сецесія (вихід за межі).

Рослинні стилізації в стилі модерн

Учнівські роботи. Рослинні стилізації

Отже, в епоху модерну були дуже популярні рослинні мотиви, криволінійні контури. Будинки доби модерну мали підкреслено індивідуальний вигляд, складну композицію. Цей стиль виявився в усіх видах мистецтва, тому його вважають останнім із «великих стилів».

  • 1. Що таке модерн? Які ще назви цього стилю ви знаєте?
  • 2. Назвіть, кого з українських митців, які працювали в стилі модерн, ви знаєте.

Розгляньте приклади стилізації на цій сторінці.

Спробуйте створити декоративну композицію з рослинними мотивами.

Згадайте принципи стилізації рослинних форм. Продумайте побудову композиції.

ЕТАПИ РОБОТИ НАД РОСЛИННОЮ СТИЛІЗАЦІЄЮ

1. Оберіть формат: прямокутник, коло, півколо чи інше.

2. Згадайте правила стилізації рослинних форм, які ми вивчали в 6-му класі. Оберіть природний прототип, який ви збираєтеся стилізувати.

3. На аркуші паперу олівцем скомпонуйте зображення.

4. Оберіть техніку виконання.

5. Вирішіть, який колорит матиме ваша робота. Який настрій передасте?

6. На палітрі заздалегідь випробуйте колірні співвідношення й оберіть ті, які найліпше відповідають вашому задуму.

7. Насамкінець подивіться загалом на свою роботу, виправте помилки, зробіть уточнення. Визначте акценти.

ПРИГАДАЙМО!

ЯК ПРИРОДНІ ФОРМИ ПЕРЕВТІЛЮЮТЬСЯ В ОРНАМЕНТАЛЬНІ МОТИВИ

Спочатку виконують зарисовку з натури, максимально точно відтворюючи подібність і подробиці (етап «фотографування»). Далі — перевтілення — перехід від зарисовки до умовної форми. Треба ніби спростити, розкласти зображення на прості геометричні форми. Це другий етап — трансформація, стилізація мотиву. З однієї зарисовки можна створити різні орнаментальні мотиви.

Етапи стилізації дикої мальви

Костел Св. Миколая. Київ

Споруди В. Городецького в Києві. У Києві є багато споруд архітектора В. Городецького (1863-1930). Найвідоміша з них — Будинок з химерами, збудований у 1902-1903 рр. на ділянці з дуже складним рельєфом. Його проект відзначався складністю і водночас блискучою віртуозністю. Найбільшу славу надали будинку його численні скульптурні прикраси на міфологічні та мисливські теми, виконані із цементу. Зображення морських міфічних чудовиськ, слонів, носорогів, антилоп, ящірок, жаб, морських дів верхи на рибах виконав міланський скульптор Еліа Саля за малюнками самого Городецького. Їхня екзотична тематика пов’язана із захопленнями архітектора — невтомного мандрівника, автора книжки «У джунглях Африки. Щоденник мисливця». Київ прикрашають також інші споруди за проектами В. Городецького — Миколаївський костел, Караїмська кенаса, Художньо-історичний музей (тепер — Національний художній музей України). Одну із центральних вулиць столиці названо на честь відомого архітектора і неподалік від неї встановлено пам’ятник автору Будинку з химерами.