Підручник з Образотворчого мистецтво. 5 клас. Железняк - Нова програма
Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.
22. ЗАСОБИ ХУДОЖНЬОЇ ВИРАЗНОСТІ У СКУЛЬПТУРІ
Ви вже знаєте, що кожен вид мистецтва має свої засоби художньої виразності. У графіці це лінія, штрих, крапка і пляма, у живописі - колір, колірні сполучення, насиченість, світлота, відтінок. Має свої засоби художньої виразності і скульптура. Головний серед них - об’єм. Саме він відрізняє скульптуру від інших видів мистецтва. Адже графіка і живопис можуть передати об’ємність предмета лише ілюзорно, тобто не насправді. Скульптура ж дійсно може це зробити. Яблуко, навіть дуже добре намальоване фарбами або олівцями, залишається лише зображенням на пласкому папері чи полотні. А яблуко з пластиліну буде виглядати точнісінько, як справжнє, хіба що з’їсти його неможливо.
Вже найдавнішим скульпторам, які жили в кам’яному віці, найцікавішим здавалося зображувати у скульптурі те, що живе і рухається, - спочатку тварин, а потім і людей. Адже людину можна було відтворити не лише «з обличчя», а з усіх боків, і показати кожен її рух! Статуї, що їх створили геніальні митці минулого - грецькі майстри, італійці Мікеланджело Буонарроті і Джованні Лоренцо Берніні, француз Огюст Роден або український скульптор Пінзель, - однаково цікаво оглядати зусібіч.
Ретельно роздивитися скульптуру, навіть велику, можна, тільки наблизившись до неї. Проте глядач має вже здалеку розуміти, що саме робить зображений скульптором персонаж - закликає, сумує, радіє, мріє. Саме тому у скульптурі нерідко велику роль відіграє силует (значення цього слова вам уже відоме) і форма. Форма може утворюватися м’якими, плавними лініями або, навпаки, бути гострою, динамічною.
Аполлон Кіфаред. Римська скульптура Марсі Гаспар. Вогняні коні Аполлона
Донателло. Бюст Нікколо да Уццано
Імітація рельєфу із солоного тіста
Крім того, немає скульптур, зовсім позбавлених кольору, навіть якщо статуя є білою або прозорою (зі скла). І, звичайно, пам’ятник із чорного граніту на площі сприймається інакше, ніж світла мармурова статуя в парку. Скульптуру можуть і спеціально розфарбовувати, як-от дерев’яні статуї у старовинних костелах або маленькі порцелянові статуетки. Але в скульптурі колір завжди є так чи інакше пов’язаним із фактурою матеріалу, тобто з особливостями побудови його поверхні, які ми сприймаємо не лише на вигляд, а й на дотик. Фактури каменю, бронзи, дерева, скла чи порцеляни є, звичайно, дуже різними, і скульптор завжди це враховує, обираючи те, що ліпше відповідає його задуму. Наприклад, пам’ятник Лесі Українці ліпше виглядатиме у бронзі, а героїв її «Лісової пісні» можна вирізати з дерева. Крім того, майстер має можливість зробити статую умовною, зобразивши лише найголовніші її елементи, а може відтворити найдрібніші деталі так, що до кольору і фактури додасться ще й гра світла та тіні на поверхні. Нарешті, можна по-різному обробити вже готову статую - відполірувати її чи залишити шерехатою, вкрити лаком, розфарбувати.
1. Які існують засоби художньої виразності у скульптурі?
2. З якого матеріалу ви зробили б скульптуру улюбленого літературного героя? Чи треба було б розфарбовувати її? Чому?
Створіть рельєфну композицію із солоного тіста. Виконати її вам допоможе опис роботи на сторінці 111 у підручнику. Проаналізуйте власний скульптурний твір як приклад малої пластики.
ЕТАПИ РОБОТИ НАД РЕЛЬЕФНОЮ КОМПОЗИЦІЄЮ
1. Щоб зробити таку композицію, треба підготувати малюнок ескіз.
2. Солоне тісто розкотіть в тоненьку пластину і до нього притисніть рослинні деталі, щоб вийшло заглиблене зображення.
3. Потім ці зображення на тлі-основі затонуйте фарбою. Зайву фарбу з поверхні тіста приберіть за допомогою серветки, щоб більша частина фарби залишилась у заглибленнях.
4. Висушіть вироби в сухому приміщенні чи в духовці при невеликій температурі.
Етапи роботи над рельєфною композицією
Закінчена робота
Рецепт солоного тіста такий: на дві чашки борошна візьміть одну чашку дрібно помеленої солі. Ці інгредієнти розведіть невеликою кількістю води - приблизно півчашки. Суміш має бути еластичною і не прилипати до рук. Щоб тісто не кришилося і було достатньо міцним, до нього додайте 1-2 чайні ложки шпалерного клею.
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України