Підручник з Образотворчого мистецтво. 5 клас. Железняк - Нова програма

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

2. ІЗ ЧОГО ПОЧИНАЄТЬСЯ КАРТИНА. ФОРМАТ

Із чого починається картина? Насамперед художник вирішує, що саме він бажає зобразити, тобто обирає сюжет картини. Але безпосередньо робота над нею починається з вибору її формату. Термін формат не випадково нагадує слово «форма». Адже це - форма того, на чому буде виконано зображення, тобто дошки, полотна, картону чи паперового аркуша.

Певна річ, можна просто взяти для вашої майбутньої картини - малюнка аквареллю або гуашшю - стандартний аркуш з альбому. Але навіть у цьому разі ви подумаєте, як краще розташувати на ньому зображення - горизонтально чи вертикально. А може, найвдалішою формою стане коло чи трикутник?

Картини у формі кола чи трикутника? Хіба такі бувають?

Старовинний китайський пейзаж

Ганс Гольбейн Молодший. Дармштадтська Мадонна

Клод Лоррен. Сільський пейзаж з краєвидом на замок Гандольфо

Виявляється, бувають.

Звичайно, більшість картин, що їх створили художники, мають знайомий усім прямокутний формат. Щоправда, тут є свої особливості. Скажімо, на горизонтальному прямокутнику краще виглядають краєвиди - роздивляючись таку картину, ми ніби «прогулюємось» нею. Давні китайські художники створювали горизонтальні картини-краєвиди у вигляді сувоїв. Вони були надзвичайно довгими, їх навіть ніколи не розгортали повністю і роздивлялися частинами - прогулянка виходила дуже тривалою! Підходить горизонтальний формат і для картини, на якій зображено якусь цікаву подію, - тут глядач немов стає її випадковим свідком і лише поступово дізнається, що саме відбувається. А от людину частіше зображують на картині вертикального формату: так її постать привертає до себе найбільшу увагу, а саме це і є метою художника.

Існують картини, дуже витягнуті по горизонталі, їх називають фризи. Вони можуть зображувати, наприклад, подію з великою кількістю персонажів. Картини, що дуже витягнуті по вертикалі, також існують - адже саме такий формат найліпше передає, приміром, красу квітки на довгій стеблині, довгоногих і довгошиїх птахів, як-от лелеки чи журавля. Зазвичай такі твори мають прикрашальний, декоративний характер. їх розміщують, для прикладу, уздовж стіни великої зали чи по обидва боки дверей.

Пу Хуа. Хризантеми

О. Головін. Портрет Беркман

С. Железняк. Фороський парк

Порівняно рідко художники обирають для своєї майбутньої картини квадратний формат. Ця геометрична форма, дуже стала і спокійна, найліпше підходить для зображення того, що не рухається, скажімо фруктів і овочів, красивого посуду, різних побутових речей. Проте митці минулих часів використовували квадратний формат частіше. Обирали вони й інші несподівані формати. Приміром, круглі картини, які називають тондо, створювали найвідоміші художники: Сандро Боттічеллі, Рафаель Санті і Мікеланджело Буонарроті. Одна з найславетніших у світі картин - «Святе Сімейство» Мікеланджело - має саме такий формат, і тому її називають ще «Тондо Доні» (Доні - ім’я її замовника).

Філіп Фейт. Сім років великого достатку

Мікеланджело Буонарроті. Тондо Доні

Серж Філінгер. Хліб з маслом, або Сніданок художника

Художники, які зображували людей (портретисти), завжди дуже шанували овальний формат. Зазвичай це був овал, витягнутий вертикально вгору. Проте, якщо художник мав зобразити, скажімо, двох братів чи сестер або батьків з дитиною, вертикальний овал «клали на бік» - інакше дві, а тим більше три моделі в ньому просто не вмістилися б.

Овальний формат для портретів використовують і нині - така картина виглядає особливо урочистою і парадною.

Митці, які прикрашали декоративними розписами церкви чи палаци, могли отримати замовлення і на зображення в півколі. Воно розташовувалося над парадними дверима, під кам’яною дугою - аркою.

Дуже рідкісними є картини трикутного формату. Художники, у тому числі й сучасні, звертаються до нього заради цікавого експерименту. Сюжети з реального життя в такому форматі навряд чи будуть виглядати переконливо, сцени ж казкові, фантастичні чи просто орнаментальні мотиви - набагато ліпше.

Портретисти - художники, які зображували людей.

Автопортрет - зображення художника, яке виконав він сам.

Северин Розен. Натюрморт

Учнівська робота

А ось народні майстри і художники декоративно-ужиткового мистецтва однаково вдало використовують усі можливі формати. Адже коло - це тарілка або таця, овал - писанка, прямокутник - стіна хати чи стінка скрині, трикутник - квітчаста або мереживна хустка.

Проте все сказане не означає, що не існує краєвидів у колі, горизонтальних портретів або зображень речей в овалі. Єдиним правилом для вибору формату завжди є лише задум художника.

1. Які формати для картин є можливими?

2. Чи бачили ви картини незвичайного формату? Які саме?

Намалюйте свої літні враження у якомусь незвичному форматі.

Чому ви обрали саме такий формат?

Інструменти та матеріали: аркуш паперу, гуаш, пензлі.

План роботи:

• Олівцем на аркуші паперу скомпонуйте (знайдіть відповідне місце) зображення. Продумайте деталі.

• Підготуйте малюнок для подальшої роботи з фарбами: зітріть усі допоміжні і зайві лінії.

• На палітрі поруч підберіть кольори. Почати роботу фарбами краще з тих кольорів, які вам зрозуміліші.

• Наприкінці роботи подивіться на результат загалом - чи немає якихось деталей, які б заважали сприйняттю роботи з невеликої відстані. Для цього відійдіть на кілька кроків і подивіться на роботу. Все, що вам не подобається, виправте.

Обговоріть усім класом ваші твори. Завдяки яким засобам вдалося найкраще втілити свій задум?

Леонардо да Вінчі. Леда. Рисунок до картини

Леонардо да Вінчі (1452-1519) - видатний італійський живописець, скульптор, архітектор, вчений, інженер. Він написав теоретичний «Трактат про живопис». Митець працював у різних містах Італії. «Мадонну з квіткою» («Мадонну Бенуа») і уславлену «Мону Лізу» («Джоконду») створено у Флоренції. У трапезній міланського монастиря Санта Марія делле Граціє знаходиться інший шедевр Леонардо да Вінчі - монументальна фреска «Таємна вечеря». Останні роки життя майстра пройшли у Франції, куди його запросив король Франціск І.

Рафаель Санті. Мадонна з немовлям. Рисунок до картини

Рафаель Санті (1483-1520) - великий італійський художник. Ранні (флорентійські) твори Рафаеля - не переважно зображення Мадонни з немовлям на тлі прекрасного краєвиду. Пізніше художник працював у Римі, де виконував розписи парадних залів (стани) у Ватикані (1509-1511). Пензлю нього майстра належить славетна «Сикстинська Мадонна» (1515— 1519). Рафаель Санті - автор численних портретів; одна з найкращих його робіт у цьому жанрі - «Донна Велата», зображення прекрасної невідомої жінки. Рафаель працював також як архітектор.

Мікеланджело Буонарроті. Мадонна Брюгге

Мікеланджело Буонарроті (1475-1564) - великий італійський митець, скульптор, живописець, архітектор, поет. Найзначніша рання робота майстра - «Давид». Протягом 1508-1512 рр. Мікеланджело розписував стелю Сикстинської капели у Ватикані. Темою розпису є викладені в Біблії події від створення світу до всесвітнього потопу. Пізніше Мікеланджело розписував також вівтарну стіну Сикстинської капели, де він зобразив Страшний суд. Мікеланджело є автором архітектурно-скульптурного ансамблю капели Медічі при церкві Сан-Лоренцо у Флоренції. З 1546 р. майстер (як архітектор) очолював будівництво собору Св. Петра в Римі.

Сандро Боттічеллі. Мадонна з плодом гранату

Санлро Боттічеллі (1445-1510) - італійський живописець і графік, автор портретів, картин на різні теми, ілюстрацій до поеми «Божественна комедія» Данте. Боттічеллі працював у Флоренції. Творчість митця відзначається особливою вишуканістю.

Найвідоміші його роботи: «Весна», де зображено ідеальне царство кохання, а також «Народження Венери». Попри свою красу, світ, створений Боттічеллі, є сумним. В останні роки життя майстер пережив душевний злам. Його останні роботи - «Різдво», «Життя св. Зіновія» - сповнені, попри сюжети, болісної напруги і глибокого трагізму.

ЩО ВАМ ЗНАДОБИТЬСЯ ДЛЯ РОБОТИ

У роботі над малюнком важливе значення має робоче місце. Краше розташуватися так, щоб світло палало зліва, а тінь від олівця чи пензля не заважала бачити малюнок. Тримати папір (альбом, планшет, склейку) краше подалі від себе, щоб не псувати зір. За можливості ліпше мати мольберт. Папір для роботи потрібно вибирати відповідно до тих матеріалів, якими ви будете виконувати свою роботу: акварельний - для роботи аквареллю, ватман або папір для креслення - для роботи олівцями чи тушшю.



Підтримати сайт і наші Збройні Сили можна за посиланням на Buy Me a Coffee.