Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Ісаєва
Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.
ЗАРІЗАНА ГОЛУБКА Й ВОДОГРАЙ
О постаті убиті любі
О дорогі розквітлі губи
Міє Мареє
Єтто Лорі
Анні і ти Маріє
Де ви дівчата
Я вас питаю
Та біля водограю
Що плаче й кличе
Голубка маревіє
Душа моя в тремкій напрузі
Де ви солдати мої друзі
Де ви Бійї Даліз Реналь1
Печальні ваші імена
Як у церквах ходи луна
Б'ють відгомоном до небес
Ви в сонну воду глядитесь
І погляд ваш вмирає десь
Де Брак де Макс Жакоб Дерен
Що в нього очі як той Рейн
Де милий Кремніц волонтер
Вже може їх нема тепер
Душа ятриться з непокою
I водограй рида зі мною
А як вони іще живі
Десь б'ються на Північнім фронті
Тим олеандри2 всі в крові
I сонце ранене в траві
На багрянистім горизонті
1 Бійї, Даліз, Реналь — згадуються реальні особистості, літератори, зокрема Рене Даліз, якому присвячено збірку «Каліграми. Вірші Миру та Війни».
2 Олеандр — отруйне дерево з криваво-червоними квітами, яке асоціюється в романських народів з лавром, деревом війни. Існує переказ про загибель наполеонівських солдат, які смажили м'ясо на олеандрових шампурах.
ЧИТАЄМО, РОЗМІРКОВУЄМО, ОБГОВОРЮЄМО...
- 1. Яке враження на вас справив вірш «Зарізана голубка й водограй»?
- 2. Що, на ваш погляд, символізують образи голубки, водограю, олеандрів і сонця?
- 3. Яким чином пов'язані між собою зміст вірша та його графічне оформлення?
- 4. Чи можна стверджувати, що в основу твору покладено антитезу? Обґрунтуйте відповідь.
- 5. Опишіть, яким ви уявляєте ліричного героя цієї поезії.
Мистецькі передзвони
Розмірковуючи над образами вірша «Зарізана голубка й водограй», читачі вбачають у водограї символ скорботи за полеглими на фронті. З одного боку, він асоціюється зі слізьми, із вічним плачем за загиблими, з іншого — з фонтаном крові, пролитої на війні. Образ зарізаної голубки, який пов’язують із жіночністю, болем і тугою, зі зруйнованим війною життям, надзвичайно вразив Пікассо. Художник обрав його прототипом для зображення славнозвісного голуба, що згодом став емблемою миру.
Пабло Пікассо. Голубка миру (1949)
ЗІ СКАРБНИЦІ ЛІТЕРАТУРНО-КРИТИЧНОЇ ДУМКИ
Поезія зобов'язана Аполлінеру народженням нового ліризму, якого не знав ніхто до нього, навіть Вітмен.
Вітезслав Незвал, чеський поет
Вже не одне покоління дослідників і шанувальників поезії цілком слушно вбачає у творчості Ґійома Аполлінера одне з найвидатніших і найоригінальніших поетичних явищ початку двадцятого сторіччя. Та разом із тим у його поезії, в її рухові і її структурах виразно проявляється і «спільний зміст», закономірності й тенденції, притаманні цілому етапові розвитку європейської поезії і ширше — всього європейського мистецтва. І розкривається по-справжньому творчість Аполлінера в єдності цих двох аспектів, органічно між собою взаємопов'язаних.
Дмитро Наливайко, український літературознавець
УКРАЇНСЬКІ СТЕЖИНИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
У творчій спадщині Аполлінера є твори, що засвідчують його інтерес до української культури. Це поема «Пісня нелюбого», у якій згадуються запорозькі козаки, а головним чином її фрагмент «Відповідь запорожців турецькому султанові». Його джерелом став сам текст відомої пам’ятки давньої української літератури — «Листування запорожців із султаном», який у ХІХ столітті неодноразово видавався українською й російською мовами. Аполлінеру вдалося передати загальний дух, побудову, синтаксис і частково навіть ритмічну структуру цього документа.
Українською мовою вірші Аполлінера перекладали Павло Тичина, Микола Лукаш, Михайль Семенко, Дмитро Павличко та інші.
Читачеві ХХІ століття
Аполлінер прагнув у своїй творчості до синтезу музики, поезії та живопису. Розроблювана ним ідея взаємодії тексту й зображення стала однією з найпродуктивніших стратегій розвитку мистецтва в ХХ і ХХІ століттях. Зокрема нині популярною є відеопоезія — новий вид мистецтва, що органічно поєднує відео і поетичний текст, який або декламують, або представляють графічно.
Сучасні автори пишуть візуальні вірші, тобто такі, що синтезують літературний текст і елементи зорових видів мистецтва (графіки, живопису, декоративно-прикладного мистецтва, архітектури тощо) в одне естетичне ціле. Так, український поет Микола Мірошниченко створив вірш «Фонтан», у якому обіграно каліграму Ґ. Аполлінера «Зарізана голубка й водограй».
Підсумовуємо вивчене
- 1. Продовжте речення: «Каліграми — це ...».
- 2. Пригадайте сутність поняття «авангардизм».
- 3. Проілюструйте авангардистські тенденції творчості Аполлінера прикладами з прочитаних поезій.
- 4. Чим здивували вас вірші французького поета? Чи видаються вам його творчі пошуки актуальними і в наш час?
- 5. Підготуйте виразне читання одного з віршів Аполлінера.
- 6. Розв'яжіть кроссенс. Які образи з прочитаних віршів зашифровано в ньому? Що вони символізують? Про які особливості культури початку ХХ століття, а також творчості Аполлінера нагадала вам ця головоломка?
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України