Зарубіжна література. Профільний рівень. 11 клас. Ісаєва

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

До вивчення п'єси «НОСОРОГИ»1

ЧИТАЄМО, РОЗМІРКОВУЄМО, ОБГОВОРЮЄМО...

  • 1. Яке враження викликало у вас прочитане?
  • 2. Поясніть, як ви розумієте назву п'єси. Подумайте, чому багато перекладачів цього твору відходять від оригінальної назви «Носоріг» і використовують це слово у множині.
  • 3. Розкажіть, які порядки панують у провінційному містечку, описаному в п'єсі.
  • 4. Знайдіть у тексті й прочитайте, як мешканці міста реагують на затоптаного носорогами кота. Чи вірите ви в їхню щирість і чому?
  • 5. Проаналізуйте, як появу носорогів сприймають різні мешканці міста.
  • 6. Подумайте, чому люди не хочуть вірити в появу носорогів. Чому вони не замислюються про причини цього явища? Свою відповідь аргументуйте.
  • 7. Простежте за текстом, як у діалогах Жана й Беранже відображаються їхні світогляди та риси характеру.
  • 8. Як ви можете пояснити думку Жана, що носорогом бути краще, ніж людиною? Розкрийте підтекст цього протиставлення.
  • 9. За допомогою яких художньо-виражальних засобів автор підкреслює масштаби «оносороження» й жахливі наслідки цього явища? Наведіть конкретні приклади з тексту твору.
  • 10. Обґрунтуйте, що допомогло головному герою залишитися людиною.
  • 11. Ежен Йонеско зізнавався, що поштовхом до написання «Носорогів» послужила масова істерія фашизму, яка панувала в європейському суспільстві наприкінці 30-х років ХХ століття. Як ви думаєте, чи обмежується ідейний зміст п'єси її антифашистською спрямованістю? Аргументуйте свою відповідь.
  • 12. Ознайомтеся з інформацією, розміщеною в рубриці «У творчій майстерні письменника». Прокоментуйте висловлювання драматурга про свою п'єсу.
  • 13. Поясніть, як ви розумієте фінал п'єси.

1 Текст п'єси ви можете прочитати в електронній хрестоматії, що розміщена на сайті УОВЦ «Оріон».

У творчій майстерні письменника

ЕЖЕН ЙОНЕСКО ПРО СВОЮ П'ЄСУ

[...] «Носоріг», звичайно, антифашистська п'єса, але це ще і п'єса, спрямована проти всіх видів колективної істерії та проти тих епідемій, що виряджаються в одежу різних ідей і розумності... Прихильники всіх доктрин, як справа, так і зліва, дорікали автору за те, що він зрадив інтелектуалам, зробивши свого головного героя таким собі простаком... Я хотів тільки показати всю нісенітницю цих жахливих ідеологічних систем, те, до чого вони призводять, як вони заражають людей, обдурюють їх, а потім заганяють у рабство.

[...] Власне кажучи, моя п'єса — навіть не сатира: вона досить об'єктивний опис процесу зростання фанатизму, зародження тоталітаризму, який посилює свій вплив у світі, — поширюється, завойовує все більші простори, перетворюючи світ цілком і повністю, в чому і полягає суть тоталітаризму. П'єса повинна простежувати й позначати етапи такого феномену.

[...] Особисто я побоююся ідеологій, які ось уже років тридцять тільки й роблять, що насаджують оносороження, тільки й роблять, що за допомогою філософії породжують у людях колективну істерію, жертвою якої час від часу опиняються цілі народи. Хіба не ідеологи винайшли нацизм?

[...] Мене вражає успіх цієї п'єси. А чи розуміють її люди так, як слід? Чи розпізнають у ній той жахливий феномен омасовлення, про який я говорю?

Станіслав Лепрі. Носорог

ЗІ СКАРБНИЦІ ЛІТЕРАТУРНО-КРИТИЧНОЇ ДУМКИ

Йонеско б'є і знищує, щоб виміряти те, що звучить порожнечею, зробити мову предметом театру, майже персонажем, зробити так, щоб вона викликала сміх, діяла як механізм, а це означає — вдихнути безумство в найбанальніші стосунки, зруйнувати основи суспільства.

Мішель Корвен, французький критик

З надзвичайною майстерністю Йонеско вибудовує художню ситуацію, що в ній, з одного боку, постає водночас і елегантна, і моторошна алегорія такого катастрофічного «омасовлення» людей, а з другого, їхня вперта спроба — або не помічати цієї катастрофи, або одразу ж, у кращих конформістських традиціях, пристосуватися до неї. «Носороги» подають феномен стадності ніби у подвійній експозиції — тут і неухильне перетворення людей на нелюдей, але тут і їхнє намагання заплющити очі на таке перетворення.

Вадим Скуратівський, український мистецтвознавець, історик

...на мій погляд, це п'єса проти товстошкірості. І ця тема може бути розкрита як у політиці, так і в приватному житті, так і на кожному робочому місці.

Андрій Приходько, український театральний режисер

Мистецькі передзвони

Твори Ежена Йонеско з успіхом ставилися на театральних сценах у різних куточках світу, зокрема в Україні. Так, з 2014 року з незмінним аншлагом п'єса «Носороги» в перекладі Петра Таращука йде на сцені Національного академічного драматичного театру імені І. Франка в постановці заслуженого діяча мистецтв Андрія Приходька.

Ця п'єса знайшла своє втілення і в кінематографі. 1974 року вийшов фільм спільного виробництва США, Великобританії й Канади «Носоріг» (режисер Том Про Хорген). Дію фільму перенесено до Америки. Головний герой Стенлі, роль якого блискуче виконав Джин Уайлдер, залишається єдиним, хто розуміє, що весь світ перетворюється на носорогів.

«Носороги» на сцені Національного академічного драматичного театру імені І. Франка в постановці Андрія Приходька

Підсумовуємо вивчене

  • 1. Підготуйте повідомлення на тему «Роль Ежена Йонеско в розвитку сучасного театрального мистецтва».
  • 2. Прокоментуйте таке твердження драматурга: «Світ уявляється мені іноді позбавленим сенсу, реальність — ірреальною. Саме це відчуття ірреальності. мені й хотілося передати за допомогою моїх персонажів, які блукають в хаосі, не маючи за душею нічого, крім страху, докорів сумління... і свідомості абсолютної порожнечі їхнього життя...».
  • 3. На прикладі п'єси «Носороги» розкрийте основні риси драми абсурду.
  • 4. У класі проведіть дискусію на тему «Які люди найбільше схильні до оносороження й чому?».
  • 5. Розкажіть, чи доводилося вам зустрічатися з «носорогами» в сучасному суспільстві. Як ви вважаєте, чи треба боротися з оносороженням людей? Чому?
  • 6. Підготуйте колективний проєкт на тему «Розуміння світу як хаосу в творчості Франца Кафки та Ежена Йонеско: схожість і відмінність».
  • 7. Прокоментуйте подану хмару слів. А які слова (теги) виділили б ви на цю тему? Аргументуйте свою відповідь.

  • 8. Поясніть, як ви ставитеся до такого коментаря Е. Йонеско: «Мене за цю п’єсу лаяли через те, що не запропонував виходу. Але мені й не потрібно було пропонувати вихід. Мені потрібно було показати, чому в колективній свідомості можлива мутація і як вона відбувається».