Мистецтво. 5 клас. Гайдамака

§ 21. Мистецтво перевтілень і дизайн. Частина 2

...У глядацькій залі гасне світло. До диригентського пульта підходить диригент. Одна мить - і тишу порушують чарівні звуки оркестру. Починається вистава, у якій органічно поєднано драматичну дію, спів, танець, симфонічну музику, живопис... Це - опера.

Сьогодні ми знову зустрінемося з нашим знайомим Лисом Микитою, але вже на оперній сцені. Дізнаємося про особливості «мови» цього виду театру.

Переглянь

Іван Небесний. Опера «Лис Микита» (фрагменти).

Завдання і запитання

Порівняй, як спілкуються персонажі в драматичному і музичному театрі - опері. Який характер музики Лиса та Ведмедя? Актори співали соло чи в ансамблі? Пригадай відомі тобі співацькі голоси. Які з них низькі, а які - високі? Поміркуй, чи відповідають тембри співацьких голосів цим персонажам. Опиши інтер’єр театру.

Словник

Опера - театральна вистава, у якій сюжет розкривається через вокальну та інструментальну музику.

Театральна грамота

У процесі перевтілення актору потрібно майстерно рухатися на сцені. Сценічний рух має свої особливості. Утілюючи роль, актор передає характерні для цього персонажа рухи, жести, міміку тощо. І найголовніше - ці рухи мають бути натуральними і природними для цієї ролі (до прикладу, тремтячі руки, часті нервові кроки або підскакування чи шкутильгання тощо).

Виконай

Інсценізація. Разом розучіть пісеньки лісових мешканців, дотримуючись вказівок у нотному записі. Обери собі роль. Виконай пісню, створюючи образ обраного персонажа (темп, характер виконання, рухи). Презентуй свої творчі досягнення.

Завдання і запитання

Придумай мелодію та рухи до пісеньки Лиса Микити: Я - Лис Микита, дуже хитрий, вигадливий і дуже спритний.

Заспівай

Пісня «Мелодія добра» (музика і вірші Наталії Май), додаток, с. 137.

Завдання і запитання

Перед виконанням пісні визначте разом її темп, динаміку для відтворення відповідного настрою. Поміркуй, чи потрібно співакам берегти свій голос. Дізнайся в інтернеті про правила гігієни голосу. У яких життєвих ситуаціях їх доцільно застосовувати?

§ 21. Мистецтво перевтілень і дизайн

Історії починають оживати на сцені театру тоді, коли гра акторів доповнюється сценічним обладнанням, сучасними технологіями 3D-проєкції та освітлення, виразними декораціями, яскравими костюмами акторів. Усе це створює зоровий образ вистави, допомагає глядачу зрозуміти й глибше відчути її зміст.

Сценографія та костюми персонажів опери «Лис Микита»

Переглянь

Іван Небесний. Опера «Лис Микита» (фрагмент).

Завдання і запитання

Схарактеризуй дизайн костюмів, маски, грим виконавців та сценографію опери «Лис Микита» Івана Небесного.

Зобрази

Варіант 1. Виготови з цупкого кольорового паперу об’ємну маску Лиса Микити для шкільної театральної вистави.

Сходинками до майстерності:

• За допомогою мірної стрічки виміряй відстані від скроні до скроні, між очима. Враховуючи дані знятих мірок, намалюй контури маски на зворотному боці цупкого паперу.

• Окремо виріж вуха, вуса та ніс, зігни частини і приклей.

• Розріж шаблон у місці скронь, загни маленький трикутник. Склей краї розрізів. Виріж отвори для очей. Декоруй маску. З обох її боків приклей (прикріпи) стрічку.

Варіант 2. Роздивись зразки театральних гримів. Придумай і намалюй ескіз свого бачення гриму лиса/лисиці.

Увага! У разі застосування фарб для обличчя і тіла (грим, аквагрим, пастелі для гриму) з допомогою дорослих переконайся, що вони сертифіковані, ознайомся з інструкцією, описом складу. Гуаш, акварель, акрил тощо шкідливі для дитячої шкіри, тому їх не використовують для гриму.

Завдання і запитання

Доведи або спростуй, що професія художника, дизайнера важлива в театральному мистецтві.