Українська література. 6 клас. Борзенко
Космогонічні міфи («Сокіл-Род», «Прадуб»)
До космогонічних належать міфи про походження світу. На початку вони подають стислий опис невпорядкованого стану «до створення» — небуття, або Хаосу. Ось як у міфі «Сокіл-Род»: «На початку була пітьма — вічна й безмежна. Ні Землі, ні неба, ні Сонця». Тільки — морок». А далі — власне оповідь, представлена окремими етапами творення. Наслідком має стати прекрасний світ, або Космос: «великий острів серед мороку», «озеро Живої Води», «дивовижні квіти та густі високі трави».
«Дерево життя», «Слава», «Ярило» (Валерій Войтович, 1997)
«Прадуб» є продовженням попереднього оповідання. У ньому картину «впорядкування світу» доповнено українським варіантом Світового дерева, що в міфологічних уявленнях багатьох народів є символічною опорою, на якій тримається вся світобудова.
Схема будови космогонічного міфу
Читацький практикум
Сокіл-Род
На початку була пітьма — вічна й безмежна. Ні Землі, ні неба, ні Сонця. Тільки морок. Густа, холодна й безконечна ніч. А її пронизувало Око.
Звідки летіло воно? І куди? Нізвідки і в нікуди? І де взялося воно?
Наймудріші волхви2 Оріани3 казали так: «Око було завжди, воно було вічно. І з Вічності воно летіло і у Вічність».
А Заратустра4 потому вже додав: «Воно летіло з далеких Старих Світів, аби утворити Новий Світ».
Мабуть, так. Бо Око, пролетівши чорне безмежжя впродовж безконечної кількості часу і не знайшовши краю пітьмі, одного разу спинилося. І пустило Сльозу. Чисту-пречисту Росинку. З неї вродилося диво: Першоптах і Першобог — птиця Сокіл.
«Сокол-Род» (Валерій Войтович, 1996)
Його золотаве пір’я осяяло непроникну ніч.
Сокіл розправив крила і кружляв над Оком.
І пустив Сокіл золоту Сльозу-Росинку, що впала на Око. І вмить розрослося воно у великий острів серед мороку.
І пустив Сокіл срібну Сльозинку, і впала вона посередині острова, де утворилося озеро Живої Води.
І пустив Сокіл зелену Сльозу-Росинку, і від неї проросли дивовижні квіти й густі високі трави на острові й берегах озера.
Тоді Сокіл сів між квіти й став глибоку думу думати.
2 Волхви — старослов’янський термін, що позначає чаклунів, віщунів, ворожбитів, знахарів.
3 Оріана або Оратанія — країна орачів в українській міфології; походить від імені отця Ора.
4 Заратустра — давньоіранський релігійний діяч.
Перевіряємо, чи уважні ми читачі й читачки
1. Яке враження справив на вас міф? Чим зацікавив? Чи всі слова були зрозумілі?
2. Дайте відповіді на запитання, виконайте завдання.
• Чого не було на початку світу?
• Якими словами схарактеризовано ніч?
• Що в тексті міфу розповідається про Око?
• Із чого виник Сокіл? Прочитайте виразно цей фрагмент тексту.
• Скільки сліз пустив Сокіл? Якого кольору були сльози? Що утворилося з кожної сльози? Перекажіть цей фрагмент тексту.
Розмірковуємо над текстом твору
1. Пригадайте, що таке космогонічні міфи. Доведіть, що «Сокіл-Род» належить до міфів цього типу.
2. Пригадайте особливості будови космогонічних міфів. Знайдіть у тексті фрагменти, що відповідають схемі:
• У яких символічних образах постають Хаос, Космос?
• Доповніть схему прикладами з тексту.
Читаємо із зупинками, міркуємо, передбачаємо подальші події
Прочитайте уважно останній абзац тексту «Сокіл-Род». Як ви вважаєте, над чим замислився Сокіл? Передбачте, про що розповідатиме наступний міф.
Прадуб
Довго думу свою думав Сокіл. Тьма часу минула.
І зніс Сокіл золотий жолудь. І сталося диво: виросло з того жолудя розкішне й могутнє Першодерево — Дуб-Стародуб.
І наче зорі розцвіли на його крислатому гіллі: то вродили Молодильні Яблука — плоди невмирущості. Стало довкола світло й весело.
Тоді злетів Сокіл на вершину Першодерева й сказав: «Я створив Ирій5. Тут моє місце на віки вічні. Звідси я творитиму Світ».
5 Ирій або вирій — у міфології східних слов’ян тепла благодатна країна на заході чи півдні, місце проживання душ померлих і зимівлі птахів та інших тварин.
Ділимося читацьким досвідом
1. Яке враження справив на вас міф «Прадуб»? Чим зацікавив? Чи збулися ваші передбачення щодо його змісту?
2. Які синоніми до назви Прадуб використано в тексті міфу?
3. Яке поняття ми використовуємо в значенні «теплі краї»? Якого значення набуває вирій у тексті міфу?
Розмірковуємо над текстом твору
До якого виду міфів належить твір «Прадуб»? Свою думку обґрунтуйте.
Шукаємо відповіді разом
Об’єднайтеся в групи, виконайте завдання й презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.
• Розгляньте ілюстрації на с. 18. Поміркуйте, чому образ Дерева життя набув популярності у фольклорі, творчості художників.
Виявляємо творчі здібності
Створіть власний образ Дерева життя: вигадайте «міф» або намалюйте ілюстрації.
«Дерево життя» (Валерій Войтович, 1997)
«Світове дерево» (Віктор Крижановський, 1997)
«Дерево життя» і «Дерево роду» (вишивка Оксани Верби)
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України