Українська література. Повторне видання. 6 клас. Авраменко

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

§ 5-6. Пісні літнього циклу

Про що ви дізнаєтеся?

• Які пісні називають русальними, купальськими й жниварськими?

• Чому наші пращури боялися русалок?

• Навіщо хлопці і дівчата стрибають через багаття на свято Івана Купала?

1. Русальні пісні.

Хто такі русалки? У слов’янській міфології русалками називали богинь земної води, які живуть на дні водоймищ. У них гарне довге блакитне чи синє волосся, зелені або чорні очі, пухнасті вії. На перший погляд, русалки радісні й безтурботні, але доля їхня сумна. За повір’ям, пальці на їхніх ногах з’єднані перетинкою, як у гусей. Русалку може побачити лише щаслива людина. Якщо вона комусь розкаже про це, то з нею станеться велике лихо. Місяць — їхнє сонце, тому найбільше русалок з’являється ясної місячної ночі на Святому тижні (перед Зеленими святами). У цей час вони виходять на берег, щоб трохи просохнути. Русалки полюють за гарними парубками, заманюючи їх чудовими піснями. Спіймавши, залоскочують хлопця до смерті, а потім затягують у воду. Щоб уберегтися від русалок, потрібно було носити обереги — часник або полин.

Але русалки приносили не тільки лихо. За уявленнями наших пращурів, вони могли й подбати про людину: уберегти її від хвороби, а поле — від стихії.

Здавна вважали, що люті вітри та зливи — це робота русалок. Щоб визріла пшениця й дала багатий урожай, потрібна тиха й тепла погода з невеликими дощами. Тож люди проводили обряди проганяння (проводів) русалок. Це дійство відбувалося під час русального тижня (кінець травня — початок червня). Його супроводжували русальними піснями («Проведу я русалочки до бору»).

ПРОВЕДУ Я РУСАЛОЧКИ ДО БОРУ

Проведу я русалочки до бору,

Сама вернуся додому!

Проводили русалочки, проводили,

Щоб до нас вже русалочки не ходили,

Да нашого житечка не ламали,

Да наших дівочок не лоскотали,

Бо наше житечко в колосочку,

А наші дівочки у віночку.

А ще в цих піснях величали рослинність, ушановували русалок, висловлювали прохання дати їм сорочку, бо в них не було одягу («У ржі на межі»).

У РЖІ НА МЕЖІ

У ржі на межі, на кривій березі

Там сиділа русалка.

Просила русалка у дівочок сорочки:

— Ви, дівочки, подружки,

Да дайте мні сорочки,

Хоча худенькую, да аби біленькую,

Хоч не біленькую, да тоненькую!

У русальний тиждень нікому — ні хлопцям, ні дівчатам — не можна було купатися в річці, бо русалки залоскочуть до смерті («Ой біжить, біжить мала дівчина»).

ОЙ БІЖИТЬ, БІЖИТЬ МАЛА ДІВЧИНА

Ой біжить, біжить мала дівчина,

А за нею да русалочка:

— Послухай мене, красная панно,

Загадаю лиш три загадочки.

Як угадаєш — до батька пущу,

Не угадаєш — з собою візьму.

Ой що росте та без кореня,

Ой що біжить та без повода,

Ой що цвіте та без цвіточок?

Панночка загадок не вгадала —

Русалка панночку залоскотала.

• Правильним є твердження

  • А зорі для русалок — це сонце
  • Б русалки могли приносити як шкоду, так і добро
  • В русальний тиждень припадав на кінець червня — початок липня
  • Г у русальний тиждень лише хлопцям не можна було купатися в річці

До речі...

За народними уявленнями, русалки — це дівчата або молоді жінки, які втопилися під час купання. Місяць і зорі викликають русалок із води. Вийшовши на берег, вони сідають і розчісують своє довге волосся або беруться за руки й водять дивовижні, з таємничим шепотом хороводи. Іноді русалки гойдаються на гілках, співаючи пісень.

2. Купальські пісні.

На свято Купала1 хлопці розводили вогонь і стрибали через нього разом із дівчатами, співаючи пісень. Вогонь мав горіти високо, символізуючи єднання землі з небом. Обряд перестрибування через багаття означав очищення, а також перехід юнаків у доросле життя, адже хлопці, які проходили через вогонь, уже могли одружуватися. Після цього молодь ішла до лісу шукати цвіт папороті. А ще в цей день дівчата плели вінки й пускали їх на воду. Вінок у купальських піснях символізує річний коловорот, сонячне світло, безкінечність, а також дівочу долю. Щоб забезпечити добрий урожай на майбутній рік, молодь спалювала на вогнищі опудало Купала. Пісні, що супроводжували всі ці обряди, називають купальськими.

1 Купало (або Купайло) — дохристиянський бог земних плодів, йому приносили в жертву хліб — головний плід землі.

І. Соколов. Ніч на Івана Купала. 1856 р.

У піснях «Заплету віночок» і «Ой вінку мій, вінку» дівчина плете квіткову прикрасу, сподіваючись на світле майбутнє та щасливу долю. Здавна вірили, що вінок впливає на приватне життя дівчини. Плетіння вінків було цілою наукою. Обов’язково їх прикрашали вічнозеленим барвінком і пахучою м’ятою — символом молодості та здоров’я. Для свого коханого дівчина бажає одягнути все найкраще, «золотом взолотити», «м’ятою обвити». Тон пісень радісний, проте трохи збентежений.

До речі...

За повір’ям, папороть цвіте лише один раз на рік — у ніч на Івана Купала. Той, хто знайде й зірве цвіт папороті, обов’язково буде щасливим.

ЗАПЛЕТУ ВІНОЧОК

Заплету віночок,

Заплету шовковий

На щастя, на долю,

На чорнії брови.

Ой пущу віночок

На биструю воду

На щастя, на долю,

На милого вроду.

Ой полинь, віночку,

Прудко за водою

На щастя, на долю

Милому зо мною.

І. Соколов. Дівчата ворожать у ніч на Івана Купала

• НЕПРАВИЛЬНИМ є твердження

  • А пісню «Заплету віночок» виконують хлопці на свято Купала
  • Б цей фольклорний твір належить до літнього циклу
  • В вінок у пісні символізує дівочі сподівання
  • Г третій рядок кожної строфи є повтором

До речі...

Як утворилося ім’я Іван у язичницького божества Купала, може розповісти історія християнської церкви. Саме в IV ст. цей день вона проголосила святом народження Івана Хрестителя — предтечі Ісуса Христа. Унаслідок християнізації у світі язичницьке найменування Купала поєдналося з християнським ім’ям Іван.

ОЙ ВІНКУ МІЙ, ВІНКУ

Ой вінку мій, вінку, хрещатий1 барвінку!

А я тебе плела вчора до вечора.

Виси, мій віночку, на злотім кілочку,

На злотім кілочку, шовковім шнурочку.

А матінка взяла, миленькому дала.

Якби була знала, ще б краще ’го2 вбрала,

Злотом взолотила, м’ятою обвила.

1 Хрещатий — у формі хрестика (листя барвінку подібне до хреста).

2 'Го (діал.) — його.

• Хрещатий барвінок, золотий кілочок, шовковий шнурочок — приклади

  • А персоніфікації
  • Б порівняння
  • В гіперболи
  • Г епітета

КУПАЙЛО, КУПАЙЛО

— Купайло, Купайло,

— Де ти зимувало?

Зимувало в лісі,

Ночувало в стрісі;

Зимувало в пір’ячку,

Літувало в зіллячку.

Обряд перестрибування через багаття, що символізує єднання землі і неба, і досі проводять в Україні на свято Івана Купала.

• Поміркуйте, якими мають бути заходи безпеки, адже вогонь іноді приносить людям біду.

3. Жниварські пісні.

Літо в Україні завершується збиранням урожаю. Здавна наші пращури висловлювали вдячність природі за її дари, співаючи величальних пісень, які називають жниварськими. День закінчення жнив1 перетворювався на свято завершення польових робіт. Воно супроводжувалося цікавими дійствами й піснями. Женці залишали в полі жито, яке називали бородою. Дівчата сплітали вінок із жита чи пшениці, уплітали в нього маки, волошки, калину, одягали його на найкращу жницю, і вона в парі з хлопцем, який ніс останній сніп, ішла на чолі громади до двору хазяїна. Дорогою співали пісень, якими вшановували обжинковий вінок. Потім дівчина передавала його в руки хазяїну, а громада просила за нього викуп. Після цього господар запрошував женців до хати, де пригощав їх усілякими стравами, а вінок вішав на стіні, де він зберігався до осені, щоб з його зерна розпочати сівбу озимини.

1 Жнива — пора збирання хлібних рослин; урожай.

МАЯЛО ЖИТЕЧКО, МАЯЛО

Маяло житечко, маяло,

Як у полі стояло,

А тепер не буде маяти,

А буде в стодолі лежати.

До межі, женчики, до межі,

Бо мої пиріжечки у діжі.

До краю, женчики, до краю,

То я вам пиріжечка покраю.

Котився віночок по полю,

Просився у женчиків додому:

— Возьміте мене, женчики, з собою

Та занесіть мене до господаря в стодолу,

Бо я вже в чистім полі набувся,

Буйного вітречку начувся.

Од ясного сонечка нагрівся,

А дрібного дощику напився;

Нехай же я в стодолі одпочину,

Поки вивезуть знову на ниву.

ТАМ У ПОЛІ КРИНИЧЕНЬКА

Там у полі криниченька,

Навколо пшениченька.

Там женчики жали,

Золоті серпи мали,

Срібнії юрочки,

Що в’язали снопочки.

Добрії були женці —

Дівчата й молодиці.

Дівчата — косаті,

А хлопці — вусаті,

Молодиці — білолиці.

• Складіть і запишіть у зошит короткий тлумачний словник, поєднавши виділені слова у піснях та їхні тлумачення з довідки. Поставте виписані слова в початкову форму (маяло — маяти, женчики — женчик).

Тлумачення:

• загострена паличка, за допомогою якої в’яжуть снопи;

• зрізати біля кореня стебла хлібних рослин;

• порізати щось повністю на багато частин;

• той, хто зрізає стебла хлібних рослин;

• будівля для зберігання снопів і сіна;

• дерев’яна циліндрична посудина;

• колихатися від вітру.

4. Завдання.

1. Русальною є пісня

  • А «Там у полі криниченька»
  • Б «Ой вінку мій, вінку»
  • В «Заплету віночок»
  • Г «У ржі на межі»

2. Послідовність літніх обрядів правильно подано в рядку

  • А стрибання через вогонь — проводи русалок — плетіння обжинкового вінка
  • Б проводи русалок — плетіння обжинкового вінка — стрибання через вогонь
  • В стрибання через вогонь — плетіння обжинкового вінка — проводи русалок
  • Г проводи русалок — стрибання через вогонь — плетіння обжинкового вінка

3. Увідповідніть жанр обрядової пісні з її мотивом.

Жанр обрядової пісні

Мотив

1 русальна

2 купальська

3 жниварська

А величання весни

Б прохання дати сорочку

В вдячність природі за її дари

Г сподівання дівчини на щасливу долю

4. Які художні образи властиві русальним пісням? Розкажіть про них.

5. Що символізують вогнище, обряд стрибання через нього, вінок, барвінок і м’ята в купальських піснях?

6. Опишіть обряди, якими наші пращури супроводжували збирання врожаю.

7. Знайдіть приклади використання зменшувально-пестливих суфіксів в обрядових піснях літнього циклу. Розкажіть, яку роль відіграють ці суфікси.

8. Виберіть із карти розуму «Тропи» приклади художніх засобів і запишіть їх у зошиті у відповідному рядку.

Персоніфікація: ... .

Порівняння: ... .

Гіпербола: ... .

Епітет: ... .

9. Домалюйте карту розуму «Тропи» в зошиті. Зобразіть на гілках (на місці крапок) предмети, з якими асоціюються приклади тропів (художніх засобів).

10. Домашнє завдання.

1. Вивчіть напам’ять одну з обрядових пісень літнього циклу (на вибір).

2. Створіть у мінігрупах презентацію про розваги молоді на Івана Купала. Використайте світлини й репродукції картин, звукові записи пісень.

3. Створіть і запишіть рекламу до однієї з обрядових пісень літнього циклу (3-4 речення).

Подумайте й розкажіть

• З яким кольором у вас асоціюється кожний жанровий різновид пісень літнього циклу?

• Що таке борода в жниварських піснях?

• Навіщо дівчата пускали вінки по воді купальської ночі?