Мистецтво в нашому житті: діалог традицій і новаторства. 7 клас. Терещенко

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Мистецтво: розмаїтість форм і засобів художнього втілення

Більшість того, що нас оточує повсякденно, наскрізь просякнуто мистецькими впливами: наприклад, споживача (чи користувача), звичайно, зацікавить відеоролик з яскравим музично-візуальним рядом, бігборд з креативним художнім оформленням або інтернет-сайт із захопливою анімацією. У повсякденні нас оточують різноманітні дизайнерські речі та артакції, на які ми природно емоційно відгукуємося, складаємо певне власне уявлення про них. Тобто мистецтво повсякденно оточує нас, впливає на наші емоції, формує наші смаки й ставлення до світу.

Портрет digital-art. Фотошоп, графічний планшет. Олександр Яцковський

У всі часи митці прагнули освоювати невідомі простори, використовуючи механізми, фарби, запозичені в різних сферах життя. Справжньому митцю одночасно і вистачало того, що під рукою, і завжди було чогось недостатньо: мало простору на полотні, мало об’єму, руху, фактури, мало дихання, мало сучасності, дії - мало життя... І це - та ж спроба проникнути у навколишній світ, осмислити сучасну реальність, навчитися жити в ній, художньо опанувати, перетворити й відобразити.

Світло-кольорове оформлення фасаду будинку (медіафасад)

Сучасний світ змінюється з прагненням людини до освоєння інших просторів - електронного зображення, технологічних об’єктів тощо. Донедавна (включаючи і майже все XX століття) до видів мистецтва зараховували образотворче мистецтво, музику, архітектуру, кіно, фотографію. Але останнім часом межі вираження в мистецтві значно розширилися, тож і врізноманітнилися його види. Розвиток сучасних технологій і проникнення цифрового світу в повсякденне життя спонукали майстрів оволодівати новими медіа. Нинішні митці освоюють і творчо переосмислюють реальність, у якій їм доводиться жити.

Вежа-павільйон «Спектра»

Активний розвиток технологій дав поштовх до народження медіамистецтва (медіаарту). У ролі художнього поля воно використовує сучасні комунікаційні технології - телефонний зв’язок, інтернет, будь-який інший вид і формат передачі сигналу дротами або через ефір. Це й мистецтво відео- та медіаінсталяцій, у якому здійснюється публічний показ художніх «конструкцій» з телевізійних і відеоприладів, підпорядкованих єдиному художньому завданню, й інтерактивне, електронне мистецтво, що занурює аудиторію у віртуальну реальність, і нет-арт (мережеве мистецтво), митці якого створюють артпроєкти, наприклад, сайти, що являють собою самостійні витвори мистецтва.

Світлова інсталяція «Трамвай часу»

До медіамистецтва належить також світлове мистецтво, де світло є основним засобом вираження. Зокрема, модним напрямом сучасного мистецтва є світлове графіті (люмінографія, фрізлайт, лайт-графіті). Для успішного створення світлового графіті художнику потрібні фотокамера, ліхтарик, певні навички та майстерність, а також вечірній час доби.

Світло стало засобом художньої виразності в роботах багатьох сучасних мистців, які створюють масштабні інсталяції на вулицях міст або інтегрують їх у природний ландшафт. «Трамвай часу» - приголомшлива інсталяція у Будапешті (Угорщина) з понад 30(!) тисяч світлодіодних лампочок. Вона вражає своєю незвичністю і чарами.

Або вежа-павільйон «Спектра» (Каліфорнія, США), створена спеціально для музичного фестивалю Coachella Valley Music & Art Festival, в основу якої покладено світлову концепцію веселки по колу будівлі.

Сьогодні медіаарт став такою само повноцінною складовою світового мистецтва, як і традиційне образотворче, архітектурне або музичне мистецтво, але, на відміну від них, «віртуальний» спосіб утілення художнього образу в медіамистецтві ґрунтується на «цифровому» інструментарії та активній гібридизації форм чуттєвого сприйняття. Інструментарій медійного мистецта відповідно до «цифрової» природи можна умовно розділити на:

  • «рухомий» (відеоарт, відео-, звукові та інтерактивні інсталяції тощо);
  • «статичний» (фотографія, excel art, sms art, pixel art тощо).

Мультимедійна виставка за мотивами творчості Ван Гога

Унікальна розмаїтість інструментів формо- та образотворення, пропонованих сучасними цифровими технологіями, викликає дедалі більший інтерес до медіаарту.

Отже, media art - це мистецтво або низка художніх стратегій, що створені за сучасними технологіями або спираються на них. Замість пензлів і фарб, музичних інструментів і звуків, стек і пластичного матеріалу - комп’ютер і мови програмування. Практично кожен з різновидів медіаарту спирається на якусь аудіовізуальну, мультимедійну технологію і порушує свої естетичні питання. І аналізувати таке мистецтво слід у двох напрямках: перший стосується засобів вираження твору (наприклад, це можуть бути різні форми монтажу у фото або кіно, пробудовування кадра або візуальні ефекти), а другий повинен враховувати зміст проекту, вбудовуючи його в загальний культурний контекст.

Медіаарт створює і представляє об’єкти за допомогою сучасних інформаційно-комунікаційних технологій та інтенсивно розвивається разом з їхньою еволюцією. Тому інструментарієм медіаарту можна вважати саме цифрові технології в широкому прикладному сенсі.

Усе, що сьогодні можна зарахувати до медіамистецтва, дуже складно вивчити. Адже воно існує в такій кількості видів форм і напрямів, які навіть перерахувати буде складно, не те що описати й окреслити якусь специфікацію. Ба більше, будь-яка специфікація виявиться застарілою вже наступного дня після того, як буде опублікована. Тому що медіатворчість постійно трансформується в результаті зміни технологій, на яких вона заснована.

Фотоколаж «Україна»

Різноманітність сучасних медійних артоб’єктів і втілених ідей та сенсів вражає: від документалістики до фільмогодинників, від відеочовнів до 3D-ліфта, від світло-звукових інсталяцій до кінематографічних скульптур і техноопери.

Так само часто дивує інструментарій медіамистецтва. Наприклад, більшість з нас пов’язує інструмент Microsoft Excel з діаграмами, електронними таблицями тощо. Але ця програма має набагато більше можливостей. І це доводять митці excel art. Своєю творчістю вони показують, що гарна графіка не завжди вимагає фантастичного програмного забезпечення. Не вірите, перегляньте самі.

Японський художник Тацуо Хоріучі створює картини за допомогою Microsoft Excel

Юліана Алімова. «Цацкі. Народний піксель-арт», м. Харків, 2009 р.

Pixel-art, або піксельна графіка, - напрям цифрового мистецтва, яке полягає у створенні зображень на рівні пікселів (тобто мінімальної логічної одиниці, з якої складається зображення). Піксель-арт існує як на екрані комп’ютера, так і за його межами. Художники піксель-арту створюють постери, обкладинки журналів, шпалери на робочий стіл, картини, «піксельну» відеорекламу і навіть татуювання у вигляді пікселів.

Творити у піксель-арті можете і ви, наприклад, за допомогою Adobe Photoshop або Pixel Art Studio, редактора піксельної графіки.

Сучасні технології наділяють класичне мистецтво новими гранями й цінністю, відтіняючи унікальний характер його художніх інструментів. Можливо, саме тому деякі з медіахудожників успішно експериментують з поєднанням медіамистецтва і його класичних форм у різних їх інтерпретаціях. Наприклад, у творі українського медіамитця Гліба Катчука «Мельєс 2000» використано кадри з фільму «Подорож на Місяць» французького ілюзіоніста, режисера та кінематографіста Жоржа Мельєса. Завдяки методу колажу твір репрезентує ніби зіткнення двох епох - минулої (аналогової) і сучасної, що потопає в океані інформації та нових медіа.

Чихо Аошима (Chiho Aoshima). Японія. Комбінація векторної графіки та піксель-арту

Фрагмент стіни в штаб-квартирі телеканалу BNN у піксель-арті

Піксельні персонажі відеоігр

Очевидно, що, подібно до традиційних, медійні арт-об’єкти, по-перше, кодують ідеї і смисли через використання художньої метафоричності та образності, по-друге, використовують для цього певний набір власних інструментів.

Звичайно, як інші форми мистецтва, медіаарт має свою естетику і виконує свої комунікативні та пізнавальні функції, але відтворює реальність за допомогою «віртуальних» інструментів, відповідно до нашої швидкоплинної та інформаційно перевантаженої сучасності.

Наприклад, інтерактивна інсталяція «Алгоритм» («Algorithm») американців Дженіфер Аллора та Гільєрмо Кальсадилья репрезентує несподіване поєднання музичного інструмента органа і банкомата, імовірно проголошуючи єдність високого і повсякденного: у справжній 5-метровий інструмент вбудовано банкомат, який при здійсненні будь-якої валютної операції активує орган, і приміщення наповнюється музикою.

Специфічною особливістю медіамистецтва є його мобільність. Адже технології дуже швидко розвиваються. І медійна творчість постійно змінюється слідом за змінами технологій, на яких вона заснована.

Поширені різновиди медіамистецтва:

  • відео-арт (зокрема, віджеїнг);
  • саунд-арт;
  • медіаінсталяція (іноді також медіаскульптура);
  • медіаперформанс;
  • медіаландшафт (або медіасередовище);
  • мережеве мистецтво (інтернет-арт або нет-арт, іноді також веб-арт), де як засіб художньої виразності використовується інтернет;

Дженіфер Аллора та Гільєрмо Кальсадилья. Алгоритм. Інтерактивна інсталяція

  • телекомунікаційне мистецтво (телекомунікейшн-арт);
  • цифрове мистецтво (іноді також комп’ютерне мистецтво (New Media Art));
  • AR/VR-арт: AR - доповнена реальність, тобто на існуючий світ накладено віртуальні зображення, VR - створення віртуальної реальності, дає можливість придумувати й конструювати нові штучні світи із втіленням будь-яких фантазій творця. Нові можливості, пропоновані медіамистецтвом, невичерпні, і воно вже сьогодні стає невід’ємною частиною світової мистецької спадщини; це підтверджує і поява великої кількості наукових інститутів, що займаються дослідженням і систематизацією медійних арт-об’єктів.

Створення архіву об’єктів медіаарту здійснюється в Center for Art and Media (Німеччина), Institut for the Unstable Media (Нідерланди), FRAME Finnish Fund for Art Exchange (Фінляндія), Medienwerkstatt Wien (Австрія), Rhizome (США), ASPECT: the chronicle of new media art (США), Mediateca Caixa Forum (Іспанія) - це лише деякі міжнародні інститути, портали, онлайн-архіви, що нині займаються питаннями вивчення, систематизації і зберігання медійних арт-об’єктів.

У музеї BMW (Мюнхен, Німеччина) експонується інсталяція із 714 сріблястих кульок, що тримаються на тоненьких ниточках. У плавному русі кульки виконують чарівний електронно-механічний танок.

Поцікавтеся в мережі «Інтернет» розробками медіамитців. Які теми, проблеми вони порушують? Свої висновки підкріпіть прикладами медіаарту. Випробуйте себе в ролі художника чи художниці медіаарту, створивши певний медіатвір.

Екран заполонив наше життя, ми навіть не уявляємо свого існування без нього. Кіно, телебачення, світлодіодні вуличні екрани, рекламні відеомонітори в торговельних та розважальних центрах, модернізовані кіноекрани, телевізори, комп’ютерні дисплеї, мобільні телефони та смартфони ввійшли в наше життя й заволоділи нашим часом.

Дизайн телестудії

Нині телебачення та комп’ютерні мережі, зокрема інтернет, є могутнім засобом масової інформації. Не виходячи з дому, ми можемо віртуально відвідати музей, виставку, театр чи концертну залу тощо. Реклама на телебаченні або в інтернет-мережі не дасть нам пропустити будь-яку значну подію культурного життя: фестиваль, виставку творів мистецтва, прем’єру театрального спектаклю, гастролі видатних артистів, показ нового фільму тощо.

Сцена концертного залу зі світлодіодним екраном

Засоби телерадіотрансляції

Утім це не тільки засоби масової інформації, а й вид творчості, що має свою специфічну художню мову: сукупність технічних прийомів і зображально-виражальних засобів, за допомогою яких передається той чи той меседж. Зокрема, успіх телепередачі часто залежить не тільки від професіоналізму знімальної групи, але й від якості візуального та звукового оформлення ефіру. Для кожного телепроєкту створюється відповідний дизайн студії, певне кольорове оформлення, яке тісно пов’язане з характером телепередачі: наприклад, для програм новин оптимальними можуть бути сині, блакитні, зелені тони. Візуальне та звукове оформлення телестудій вимагає наявності сучасного обладнання, застосування новітніх цифрових технологій та врахування специфічних телевізійних особливостей.

На телестудіях створюються оригінальні, суто телевізійні художні продукти, наприклад, телемости, відеокліпи, телепередачі, телереклами, телешоу, телесеріали. Появою цього продукту ми завдячуємо сценаристам, режисерам, акторам, звукорежисерам, освітлювачам та іншим фахівцям кіно й телебачення.

Фрагмент телепередачі

Заставки телепередач

Заставка телесеріалу

Жанрова система сучасного телебачення досить різноманітна. Окремі жанри мають беззаперечну мистецьку природу (телевистава, телефільм, мультфільм, телесеріал, музичний відеокліп, талант-шоу, трансляції концертів та вистав тощо). Інші - яскраво демонструють властиві їм мистецькі та видовищні риси (популяризаторські передачі мистецького напряму, токшоу, інтелектуальні та розважальні ігри, жартівливі програми, трансляції спортивних змагань).

Деякі жанри спрямовані на виконання суто інформаційної функції (новини, інтерв’ю, бесіди, репортажі, журналістські розслідування, теледебати), проте навіть ці телевізійні жанри характеризуються певними мистецькими елементами та виражальними засобами (наприклад, акторська майстерність ведучого, використання у програмі мистецьких сюжетів, яскраве й драматургічно влучне звукове рішення телепрограми, операторська майстерність тощо).

Заставки талант-шоу

Важливою невід’ємною складовою сучасного телебачення є телевізійне кіно (анімаційні, неігрові та ігрові короткометражні фільми, телевізійні фільми, серіали), зняте спеціально для показу по телевізору, тобто призначене виключно для трансляції, а не для прокату в кінотеатрах. Під час створення цього продукту кіноіндустрії враховуються технічні можливості телебачення та особливості сприйняття телеглядачами зображення на екрані телевізора. Оскільки телеекран значно менший від кіноекрана, телевізійне кіно відрізняється від кінофільмів меншою кількістю загальних планів, відсутністю дуже деталізованих зображень тощо.

Велику групу сучасного телевізійного кіно складають телевізійні серіали. Їх часто знімають переважно на телестудіях. Здебільшого телесеріалам властива специфічна, досить «розтягнута» оповідь, і тому нерідко вони складаються з великої кількості серій. До технічних особливостей цих творів можна зарахувати той факт, що під час їх монтажу враховуються рекламні блоки в ефірній сітці телеканалів - на інтригуючому моменті телеоповіді робиться пауза, і після передбачуваної реклами йде продовження з невеликим повторенням у сюжеті.

Відеомистецтво, що з’явилося наприкінці минулого століття, по суті, стало поєднанням кінематографа й телебачення, адже для вираження художньої концепції в ньому застосовуються можливості відеотехніки, комп’ютерного й телевізійного зображень. З-поміж його жанрових різновидів за лаконізмом і насиченістю спецефектами вирізняються відеокліпи (чи відеоролики). Їх найчастіше застосовують на телебаченні для політичної реклами, реклами товарів і послуг, для візуального супроводу музичних композицій (музичні відеокліпи).

З-поміж відеороликів чи не найрозповсюдженіші в сучасному телевізійному та мережевому просторі рекламні відеоролики. Їх особливістю є те, що вони з’являються на екрані в будь-який час доби між програмами, усередині телепередач та кінофільмів і навіть під час прямого ефіру. Зазвичай глядачів дратує надто часта їх поява. Але іноді вони зацікавлюються і звертають увагу на той чи той рекламний відеоролик.

Фрагмент телереклами

Фрагменти телереклами

Здебільшого такі твори мають цікаву постановку, захопливий музичний чи відеоряд (зокрема, позитивних анімаційних персонажів), і глядачі щонайперше звертають увагу на мистецькі ознаки відеоролика. Мистецька наповненість рекламного ролика виявляється в побудові зображення (або тексту) і застосуванні музики, яка, за умови її незвичності чи нестандартної подачі, може зацікавити глядачів, змусити їх зосередитися на рекламі до її закінчення. Музичний супровід у ролику іноді справляє визначальний вплив на споживача. Тобто розробники творів цього жанру дбають не тільки про візуальний ряд, який сприятиме формуванню правильних асоціацій щодо продукту реклами, але й про талановито створений звуковий образ. Окрім того, більшості рекламних відеороликів властиве тяжіння до театралізації та видовищності, що втілюється передусім у формі екранного продукту, виконаного за допомогою гри акторів, які перетворюються на вигаданих персонажів. Реклама створює певну святкову атмосферу навколо продукту, що рекламується, розігруючи його переваги в різноманітних образах. Завдяки ефективному використанню всіх мистецьких впливів телевізійна реклама за лічені секунди створює чуттєво-емоційні образи, які мимоволі фіксує людина, а потім вони впливають на її життєві орієнтири. І, як наслідок, часто виграє не той, у кого якісніший рекламований продукт, а той, хто зміг краще представити його публіці.

Великий пласт відеотворів - музичні відеокліпи, у яких музична композиція (найчастіше пісня) супроводжується певним відеорядом. Зазвичай це, по суті, мініфільм, певна зорова ілюстрація сюжету пісні, створена за всіма законами драматургії, режисури та монтажу. Тривалість відеокліпу співставна з тривалістю пісні, що звучить, і, відповідно, режисер-постановник має «розповісти історію», утілити свою ідею в зорових образах у межах цього часу. Саме цим обумовлений специфічний для кліпів монтаж, що забезпечує сприйняття відеоряду як ланцюга миттєвих образів. Цей вид монтажу є дуже емоційно насиченим, адже за 3-4 хвилини глядач може побачити стільки монтажних змін, скільки їх буває в повнометражному фільмі.

Плакат FM-каналу

Існують сюжетні відеокліпи, у яких глядачам пропонується одна чи декілька сюжетних ліній. Наприклад, історія на сюжет пісні, утілена із залученням професійних акторів та виконавця твору. Є також безсюжетні відеокліпи. Вони представляють виконавця (виконавицю, виконавців) пісні, танцювальні композиції або різноманітні експериментальні проекти із застосуванням різних комп’ютерних технологій, звучанням синтезаторів тощо. Є окрема група мультиплікаційних відеокліпів, яким властиве поєднання реального, мальованого та комп’ютерного зображень. Такі кліпи можуть бути і сюжетні, і безсюжетні.

Відеокліп створюється переважно засобами кінематографа з використанням сучасних цифрових технологій, і саме завдяки телебаченню він є певним «містком» між митцем і публікою: варто лише ввімкнути телевізор — і зірка вже «спілкується» зі своїми шанувальниками. Телевізійна інтерпретація музики (зокрема, у музичному відеокліпі) - це не лише новий (екранний) спосіб представлення музики, не тільки нова (зображальна) форма її існування, але й новий спосіб переконання, пропаганди в мистецтві. Кліпи диктують моду, пропагують певний стиль життя, надають приклад для наслідування як у поведінці, так і в оцінці дійсності.

Заставка талант-шоу

Екран, зокрема й телебачення, дедалі інтенсивніше розширює видовищну практику та пропонує глядачам продукцію, у якій над інформаційністю та публіцистичністю домінує розважальність. Якщо раніше «обличчям» будь-якого телеканалу вважали інформаційні випуски, новини, то сьогодні перевагу отримують розважальні телепрограми. Саме вони становлять основу сучасного ефірного мовлення. Нині телебачення орієнтується на виробництво розважальних передач. З-поміж їх великої кількості можна виділити телешоу - різноманітні форми, що розгортаються у студії, у символічному просторі й часі. Це, здебільшого, дискусійні телепередачі, дебати, ігри та лотереї, змагання й конкурси тощо. Сьогодні досить популярною формою телешоу є реаліті-шоу, у якому все, що транслюється з екрана, трансформується з реальної дійсності. Такий «реалізм» дії, що розгортається перед глядачами, дає їм змогу відчути себе причетними до екранного дійства завдяки інтерактивним засобам (телефон, смс-повідомлення, інтернет тощо). Глядач (глядачка) може впливати на перебіг подій, висловлювати власні думки, втручатись у процес вибору переможців, брати особисту участь у проекті в тій чи тій ролі. Насправді, така «можливість» найчастіше є ілюзорною, але шоу-технології презентують її як надреальну. Відбувається ефект розмиття дійсності, завдяки якому глядачам дедалі складніше відокремити реальне життя від вигаданих подій. Сила телебачення саме в тому, що воно примушує повірити в те, що воно показує, викликаючи ефект реальності, а потім, за потреби, цю реальність змінює.

Заставка талант-шоу

Одним з найяскравіших зразків реаліті-шоу є талант-шоу. Це телепроєкт (цикл передач), у якому частково в запису, частково - у прямому ефірі відбувається змагання учасників-конкурсантів, які демонструють свої таланти, здібності, уміння тощо. На українському телебаченні їх представлено проектами, що є аналогами популярних у світі талант-шоу: «Україна має талант», «Х-фактор», «Голос країни», «Танцюють всі», «Фабрика зірок» та ін. Це розважальні шоу, які своїми специфічними засобами впливають щонайперше на емоції глядачів. З-поміж таких засобів - гучні фрази ведучих, бурхливі оплески та вигуки публіки у студії, яскраві кольори та світлові ефекти, часте повторення однакових сюжетів та заставок, дотримання стабільного іміджу осіб журі, довгі інтригуючі паузи та обов’язкова реклама перед оголошенням важливої інформації. Отже, телебачення - це постійне джерело інформації і розваг. Деякі люди проводять більшість свого вільного часу перед «блакитним екраном», інші переглядають тільки вибрані телепередачі. Це великий світ, розмаїття телепродуктів, що творяться за особливими законами і своїми специфічними засобами впливають на наші думки й почуття, а іноді - і спонукають до певних дій. У будь-якому разі не слід забувати, що світ за межами екрана живий і справжній, тож потрібно спиратися на реальні факти, самостійно міркувати, робити власні висновки, ухвалювати рішення.

Заставка музичного шоу

Чи замислювалися ви, скільки часу проводите біля екрана? Як впливає на вас екранний світ? Обговоріть це з однокласниками.

Чи звертаєте ви увагу на те, як оформлено інтернет-сайти? Що вас приваблює в тих, що зацікавили вас? Які засоби застосовують сучасні розробники сайтів для активізації уваги користувачів? Проаналізуйте художнє оформлення веб-сайтів. Поміркуйте, які знання та вміння потрібні для такої діяльності.

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст